Permalänk

Jag hittade detta på en websida:

Designed to Grow with Your Customers The Intel® Server Board SE7501BR2 addresses diverse customer needs, with support for up to 8 GB of ECC DDR266 SDRAM1 using a dual channel architecture for improved performance, six full-length PCI slots with support for PCI-X adapter cards, and support for the Intel® RAID Controller SRCZCR, which provides a low-cost U320 SCSI RAID solution using the on-board SCSI controller. All this gives small and medium-sized companies a smooth growth path for their applications and businesses.

Jag tror inte det funkar med 333mhz minnen, kanske om du flashar moderkortet, fast då är det nog enklast att maila dem du köpte dem av o be dem skicka rätt minnen: )

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

-har ej hittat detta någonstans i forumet-

Jag har för nuvarande ett sunkigt pc2100 minne i mitt moderkort. Jag har länge tänkt på att köpa ett nytt minne och då tänkte jag på ett Kingston pc3200, hursomhelst, så är det så att mitt moderkort klarar inte av mer än 333mhz (pc2700?), så jag undrar ifall man kan använda pc3200 minnet till moderkortet ändå? (tills jag får råd att köpa ett nytt moderkort dvs)

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lubo
-har ej hittat detta någonstans i forumet-

Jag har för nuvarande ett sunkigt pc2100 minne i mitt moderkort. Jag har länge tänkt på att köpa ett nytt minne och då tänkte jag på ett Kingston pc3200, hursomhelst, så är det så att mitt moderkort klarar inte av mer än 333mhz (pc2700?), så jag undrar ifall man kan använda pc3200 minnet till moderkortet ändå? (tills jag får råd att köpa ett nytt moderkort dvs)

tacksam för svar!

FYI: Man skall inte ställa frågor i en FAQ, däremot kan du ställa frågan ute i forumet och sedan skiva in vad svaret blev här inne (om det är en vanlig fråga, vilken din är).

För övrigt är din fråga redan besvarad i denna FAQ, kolla i slutet. Fast jag kan hålla med om att beskrivningen är lite luddig.

Svaret på din fråga lyder: Ja, det kommer funka.
Minnen med högre PC-rating än moderkortets fungerar, men då med moderkortets PC-rating. Minnen med lägre PC-rating än moderkortets fungerar också, men då är det minnets PC-rating som gäller.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Okej, nu vet jag mycket mer om minne. Jag tror minsann att jag förstod allt. Men hur kollar jag upp vilka minnen som tål 2-2-2-5-1 på t.ex. datobutiken.com, komplett.se eller dustin.se?

I listorna kan man utläsa CAS, ECC, REG, PC# (eller mhz)... men inte resten...

Hur överför jag denna kunskap till nätbutikernas enkla listor?

Permalänk
Medlem

tjena. tänkte bara visa lite resultat jag fick här när jag testade olika timings till minnena.
jag har 2*256 twinmos winbond PC3200 (ch-5, tyvärr =P ), Barton 2500+ EPoX 8RDA3+ (nForce2 Ultra400)
jag gjorde minnesbandbreddstestet i sisoft sandra; obuffrad och buffrad och det blev såhär:

fsb @ 166
timings--------buffered---------unbuffered

2.5-3-3-7-----Int 2308---------Int 1778
---------------Float 2178------Float 1211

2-3-3-7-------Int 2327---------Int 1784
---------------Float 2187------Float1210

2-2-3-6-------Int 2344---------Int 1789
---------------Float 2189------Float 1237

2-2-2-5-------Int 2302---------Int 1807
---------------Float 2183------Float 1223

2-2-2-6-------Int 2575---------Int 1987
---------------Float 2433-----Float 1353

2-2-2-11-----Int 2577---------Int 1988
---------------Float 2417------Float 1349

hoppas att ni kan läsa ut nåt ur det här diagrammet ;P
jag blev skapligt förvånad när jag såg att det var såpass mycket skillnad med 5 och 6 i T(RAS)
det verkar inte som att (jaa, inte på mitt system i alla fall) att 2-2-2-5 är det ultimata.
jag tror att det har något att göra med hur många minnesmoduler man har.
2-2-2-5 verkar vara det ultimata om man har en minnesmodul.
ni kan väl testa ni också med 2-2-2-6 och se hur stor skillnaden blir.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd

Har 2st olika minnen i min dator, varav en klara CL2.
När jag startade datorn i CL2 "hittade" varken bios eller windows den modulen som inte klara CL2. Skadar man minnet genom att köra i CL2?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk

nej man skadar inte minnet, har du två moduler kommer du att få rätta dina timings efter det sämsta minnet. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

men det är inte nödvändigt lr? Om jag nöjer mig med 256Mbyte i ram dvs

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Har en sak att lägga till i faq:en om dual channel:

För att kunna ha dual channel behövs 2 eller mer minnes stickor. Har man två sätter man det ena i det första DIMM (minnes sockel) paret, och det andra sätts i det andra DIMM paret. Har man mer än två minnen sätter man två som det står ovan och sedan de andra i de resterande DIMM portarna (kvittar vart).

Kan ändras och du kan formulera det bättre än mig

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Re: moderkort för rambus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfaspace
vad finns det för BRA moderkort som stöder rambus minnen?

Ska du använda rambusminnen? Dom är ju ganska dyra! Vad jag hört finns det inte så många bra moderkort som stödjer rambus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett_djur
Hur vet man om Dual fungerar?
Kan man kolla det på nått sätt?

Kan någon svara på människans fråga?
Jag undrar jag med.

Permalänk
Medlem

I programet cpu-z går det att kolla.

Permalänk
Medlem

Ram

Är kingston ett bra märke om man snackar minnen..?

Visa signatur

Zepto Nexus A15

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om man kan köra pc133 och pc100 minnen samtidigt??

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att köra 100 och 133 mhz minnen förutsatt att ditt system är ställt på 100 mhz
det enda som händer är att ditt 133 mhz minne kommer att ställa sig på 100 mhz dvs samma hastighet som andra minnet.

Börja med att gå in i BIOS och ställ ner hastigheten till det lägsta.
En del BIOS har failsafe deafult som fixar det åt dig!
Höj sedan värdena ett snäpp i taget tills du stöter på den fina skärmdumpen eller frysningen i windows man brukar få.
Andra tecken på att minnena går i för snabb hastighet än de klarar av är att datorn gärna inte startar förren man rensat strömmen helt.
Undrar ni hur jag menar????? Stäng ner datorn , dra ur strömsladden tryck på power-knappen.Sätt tillbax sladden och starta.
Ibland måste man göra detta kanske 3 gånger innan man lyckas starta datorn. Annars kan man testa Clear CMOS det brukar lösa problemet så man kan komma åt BIOS inställningarna och ställa ner hastigheten ett snäpp.

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk

Finns det någon risk med att ändra timings på minnena? kommer dom bli mycket varmare och så, så att man måste se upp eller är det bara att köra? har 2x256 halvsunkiga samsungminnen

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst

Dual 512x512 (1024) pc3200

eller

512
x
512
x
512
(1,5gb)

Permalänk
Medlem

3st 512mb är oxå dual channel, så om du vill ha mer minne så funkar det med en sticka till utan att förlora extra bandbredd.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk

2x256 + 1x512 är Dual Channel.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

hur får man sina minnen att köra dual? och är det bättre me dual än singel?

Permalänk
Medlem

har letat lite men inte hittat nån tråd om detta men..

kan minnena gå sönder om man försöker ändra cas och sånt i biosen

jag har bara corsair valueram cas 2.5 och har hört att det ska va 2-2-2-5 för att va optimalt men kan man mixtra själv i bios eller måste man ha svindyra kylda minnen då?

Och jag undrar också om det är värt att lägga ut över 3000:-
på minnen (2x 512) om man inte ska överklocka?? jag menar.. hur mycke prestanda tjänar jag om jag köper tex valueram mot xms

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Bra att lägga till kanske är:
Minnesbuss
Bytes / klockfrekvens
Extern klockfrekvens
Effektiv "klockfrekvens"
Överföring (GB/sekund)
Minneskontroll

Själv vet jag inte vad de betyder..

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Har samma fråga som ErikR, vad blir det egentligen för skillnad i spel om man jämför ett CL2 mot CL3 minne?

Typ på en A64 rig med 1GB ram, hur mycket skiljer prestandan?

Permalänk
Medlem

Så alltså, om jag har dessa minnen:

Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 XL 2-2-2-5 400MHz with Heatsink

Ska jag då skriva in 2-2-2-5 i bios samt ändra från Auto till 1T? [Kan välja mellan 1T, 2T eller Auto]

Mobo etc se spec.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minnesguiden på Corsair va ju jättebra!!!
Nu fattar jag lite iaf

Permalänk
Medlem

kan man ha ddr2 minnen i dualchannel?

Permalänk
Medlem

Ok, Jag kör med 4x minnen just nu

Alltså 2st 512mb Corsair (se spec) +2st Samsung 2*256mb dual ddr (alla är pc3200)

Kan det påverka på något sätt och med vilket program kan jag se ifall alla 4st går i Dual?
Ska jag låta allt vara på Auto i bios och ska det stå 1T, 2T eller auto?

På mina Corsair står det 2-2-2-5 men när jag kollar med sisofts program står det:

Bank 0 1024MB DDR-SDRAM 3.0-3-3-3CL 2CMD
Bank 1 1024MB DDR-SDRAM 3.0-3-3-3CL 2CMD
Bank 2 1024MB DDR-SDRAM 3.0-3-3-3CL 2CMD
Channels 1

Ser det bra ut, hur ska det se ut?

Resten av burken se spec nedan

Visa signatur
Permalänk

sr itne så bra ut. det ska stå :
2.0-2-2-5 1CMD

men du måste nog slänga ut dina samsung för att få det.... du klarar dig nog rätt bra med dina corsair.

Permalänk
Medlem

Jag har två minnen med cas 2,5 (2*256 333Mhz). Vad kommer hända om jag nu köper ett minne (512) med cas 3. kommer de andra minnena att bli långsammare då? Kommer det att påverka prestandan i min maskin?

Jag är ingen klockare, och kräver endast att HL2 och Football Manager 2005 ska funka utan problem...

PS. Snabbt svar vore bra, då jag redan beställt minnet....

Permalänk
Medlem

Gul färg öööörrrrrk (byt gärna mot något vänligare)