Permalänk

SATA-knas eller annat?

Fred!
Jag är en någorlunda van datorinstallatör men har nu råkat ut för ett problem som jag aldrig skådat, nämligen:

Har köpt ny dator i delar, jag verkar har satt ihop dem rätt, men om när jag bootar med XP-skiva så startar visserligen installationen, och jag får partitionera o greja på min 200GB SATA-disk, men när jag väl fortsätter installationen så hänger den sig på det ena eller andra sättet.

Första gången lyckades jag installera XP, men XP klagade på minnesfel eller något liknande, så när jag startade om så hade min tidigare installation generalknas och gick inte boota

Ett par gånger när jag installerat har jag fått STOP: 0x0000007b felet

Någon gång har installationen hängt sig under "installerar komponenter"

Har detta något med SATA drivrutiner att göra tro?
Jag har testat disketten (F6 modellen) som följer med utan framgång

Förresten så dunkar inte mitt gamla tangentbord i datorn heller, om jag stoppar in det så startar datorn ett par sekunder för att sedan lägga av helt. Stoppar jag in ett nyare tangentbord fungerar det bra.

Jag blir strax galen tror jag, kanske kan en vänligt sinnad själ hjälpa mig med detta.

Mitt system:

AMD64 3000+
512 400 DDR KINGSTON
MSI K8N Neo Platinum
Western Digital WD2000JD 200 GB SATA,ASUS fX5200

Visa signatur

Athlon 64 3000+, MSI K8N Platinum nforce 3, Kingston KVR 400 512 DDR, Western D WD2000JD, ASUS v9520 Geeforce FX 5200

Permalänk
Medlem

Jag har/hatt precis samma problem. Den bara hängde sig. Den fattade inte att diskarna var sata.
Jag kan inte heller få in mina sata diskar testat samma som du.
Jag köpte mig en liten ide hårddisk och instalerade os på sen kör jag på det sen igår tills någon mer datorkunnig tittar i helgen.

AMD64 3200+
512 corsair value select
MSI K8N Neo Platinum
Hitachi deskstar s-ata 80gb
Maxtor diamond10+ 200gb s-ata

Permalänk

Där ser man, skönt att ha funnit en i "samma" situation. Men det funkar med en vanlig IDE då, kanske skall testa det så länge. Frågan är vem "felet" är, troligen någonting med Nvidias Nforce3, eller vad tror du?

Visa signatur

Athlon 64 3000+, MSI K8N Platinum nforce 3, Kingston KVR 400 512 DDR, Western D WD2000JD, ASUS v9520 Geeforce FX 5200

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning. Men det känns trist att sitta på en 40gb ide hårdisk när man har 2st sata diskar liggandes.
Ja det funkar fint med en ide hårddisk. Det har nog med drivrutiner och göra med tror jag. Men min kusin har nyss instalerat sata diskar i sin dator så vi får se idag om han får in skiten.

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt ett nytt system och för mig går det heller inte att installera xp. Fast för mig hittar xp ingen hårddisk vid installationen. Man sätter i hårddisken som var med moderkortet. Installationen fortsätter men sen kan den inte kopiera filen viasraid.sys från disketten och där skiter det sig. Har samma moderkort fast en 120 gb western digital s-ata. Vad kan felet vara?

Visa signatur

CronoZ

Permalänk

Är det verkligen viasraid.sys du skall använda om du har samma moderkort. Vill minnas att NVIDIA har egna drivisar till sitt Nforce3? Kan iof. ha fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använde disketten som följde med moderkortet. Kan nå hjälpa???

Visa signatur

CronoZ

Permalänk

JAg behövde ingen drivrutin till min disk, tror jag? För den fråga i alla fall inte om den. Den ser alla 200 Gb, har en SP1 skiva iof. Testat det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du fått rätt på din hårddisk än kallekaka.

Jag har inte kunnat fixxa min än

Permalänk

Inget hopp för min HD. Testade med en vanlig IDE, gick precis lika dåligt med den. Har även testat minnerna och grafikkortet i min andra dator. De funkade hur fint som helst där. Asså, det där med MSI skulle man aldrig gått på. Har alltid kört med ASUS innan, det blir till att skicka tillbaka till datorbutiken.com
Nån som har erfarenhet av dem? ÄR de shyssta vid byte återlämning etc?

------------UPPDATERING---------------------

Datorn funkar nu!
Det visade sig vara minnet som strulade, ännu ett problem altså! Har tagit ett från min gamla dator så länge.

Visa signatur