Veckans problem nr2 - 1bit bitmap to vector

Permalänk
Medlem

Bara för att man har snabbast kod i en optimeringstävling betyder ju det tex inte att man har snyggast ide osv... Tycker vi kan ha förutom den som har snabbast/minst vad man nu än tävlar i även kan ha lite hedersomnämningar, typ bäst försök, smartast ide osv...
eller som pelle76 sa en klass för varje språk.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

En klass för varje språk är ju uteslutet (eller lättare sagt, bör vara uteslutet), eftersom vi är för få.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ett slags förslag. (Som kanske påminner för mycket om den gamla...)

Du presenterar olika svartvita kartor. Med en startpunkt och en målpunkt. (Röd resp. blå i mitt exempel). Sedan ska man ta sig från röd till blå under följande regler:

* Man får inte röra de svarta.
* Man får bara gå "rakt".

Sedan ser vi vem som skriver bästa algoritmen som hittar en lösning med minst antal "vändpunkter". Alltså sådana punkter där man stannar upp och väljer att gå åt ett annat håll. Om två personer kommer på en lösning med minst antal vändpunkter så går man efter kortast sammanlagda längd av linjerna.

Eller... Kanske inte. Det var bara ett förslag.

Tanken med programmet är alltså att det är nog jäkligt lätt att skriva en lösning där man hittar till mål. Men att göra det med minst antal vändpunkter gör det hela mycket klurigare. Kanske?

Fast jag har inte en jäkla aning om hur man ens börjar på en algoritm som hittar i mål.

Permalänk
Medlem

Bra ide... Men man borde få gå rakt fram om kartan tillåter det.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Gillar Sims idé!

Edit: Psionicists också.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Man kan göra ett program som löser en labyrint.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

det problemet låter helgrymt, detta är ju ett idealiskt problem för mig att lösa. synd att jag bara kan teorin och inte kan programmera så bra i nått språk...

(om nån vill veta vad jag menar inför en eventuell sådan tävling som Sim föreslår så kan ni höra av er)

förresten vad är "rakt fram" för en massa små raka streck blir ju en "böj". iofs man kan begränsa antalet "vändpunkter" mellan "A" och "B"...

Visa signatur

//JARLEN :: ANTEC 3000B :: ASUS P5B :: Q6600 :: 6GB PC6400 :: GTX560Ti DCII TOP :: 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Sims idé var bra. Går kanske att göra med PHP och GD också, då kanske jag kan vara med.

EDIT: Psionicists problem var också bra.
EDIT2: Men då är frågan vad man skulle tävla om? En laborint går bara att lösa på ett sätt. Hastighet i koden vinner C/C++ och Assembler lätt och rader kod är bara att skriva allt på en rad.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Man kan göra ett program som löser en labyrint.

Jo. Jag var inne på det också först. Men gamla hederliga labyrintlösningar går vi till och med igenom på högskolan, så det känns som att utmaningen blir mindre. De flesta kommer nog på den optimala lösningen till labyrinten och då blir det väldigt många "oavgjort".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim

Cut

Missade jag något? Går inte linjen upp på "Bästa lösning"?

Annars kan vi ju hämta inspiration från denna veckas tävling och skriva ut kordinaterna för vändpunkterna, då kollar man bara att y-kordinat för punkt n >(=) n+1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masv
Missade jag något? Går inte linjen upp på "Bästa lösning"?

Jo. Varför skulle den inte få det?

Permalänk
Medlem

Sim:
Din "Bästa lösning" var väl ändå inte så bäst?

Två som är bättre:
http://www.home.no/zevon/swec/map.PNG


EDIT:
typiskt att home.no går ner just då man lagt upp bilden.. Aja..
Här då:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/map2.PNG

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Jo. Varför skulle den inte få det?

Oj, läste "rakt ner"

Permalänk
Medlem

Huvvaligen, Sims problem verkar för svårt och Psis för lätt.

Men det var ett ganska intressant problem, men nä, för svårt.

Permalänk
Avstängd

Sims röstar jag på. Går nog att lösa på en helvetes massa roliga sätt.

Labyrint blir lite för lätt känns det som.. Men mest för att man har redan pluggat liknande i "Aloritmer och datastruktur" på lth

Permalänk
Medlem

jag röstar för sims förslag
samma bildformat som förra gången eller?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Sims röstar jag också på. Verkar vara ett lika roligt problem som förra.
(tror dessutom att jag redan har kommit på en lösning )

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
jag röstar för sims förslag
samma bildformat som förra gången eller?

Yeah.. Och samma format på lösningarna.

Sen om matricks hade bara kunnat modifiera den gamla viewern att läsa in och se att strecken inte går över några 'blobbar' så hade det bara varit att köra igång

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon
Sim:
Din "Bästa lösning" var väl ändå inte så bäst?

Två som är bättre:
http://www.home.no/zevon/swec/map.PNG


EDIT:
typiskt att home.no går ner just då man lagt upp bilden.. Aja..
Här då:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/map2.PNG

Hehe. Jag slog dig

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/map3.PNG

Samma antal punkter, men kortare väg

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, nytt nätverksspel på gång kanske?
"Hitta snabbaste vägen, ett roligt spel för 2-4 personer!"

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Haha, nytt nätverksspel på gång kanske?
"Hitta snabbaste vägen, ett roligt spel för 2-4 personer!"

haha

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Sims... Kanske du skulle ta och komma på lita brar regler och förutsättningar så kan du ju presentera dom på fredag 18:00 i en ny tråd eller? Så kör vi till nästa söndag (9 dagar).

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Sims... Kanske du skulle ta och komma på lita brar regler och förutsättningar så kan du ju presentera dom på fredag 18:00 i en ny tråd eller? Så kör vi till nästa söndag (9 dagar).

Nenene. Jag har tentavecka. Sedan gjorde Matricks ett så jäkla bra jobb sist så jag överlåter det åt honom.

Permalänk
Medlem

Kör gärna Sims nästa vecka... ni kan väl ha någon tråkig tävling denna vecka, så man inte missar något.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Vad sägs som denna. Eftersom det inte verkar finnas någon som vill hålla i det sedan jag gjorde tydligen ett sånt exemplariskt arbete förra gången så kör vi från idag tills nästa tisdag/onsdag helt enkelt. Sedan tar nästa problem tros/fre till söndag eller något.

Låter detta bra?
Tre ja = jag startar en ny tråd för Problem Nr 3

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

aye

edit: damn.. då har jag ju tenta.. aja bra förslag iallafall

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Glömsk

Ja för fan!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Avgjort. Ny tråd kommer. Tar dock lite tid att förbereda.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Avstängd

Ja ja ja