Permalänk

Hjälp! Min dator har problem!

Hej!

Har Nyligen byggt ihop en ny dator.
P4 550 LGA775 3,4 GHz
Asus P5AD2 Premium
Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT, CL4, 533MHz, 240-pin
X800XT Pci-Express
Maxtor Diamondmax 10 200gb 8mb cache

Men den är väldigt seg vid uppstart av windows och även i windows känns den riktigt seg.

Testade att köra 3DMark05 och fick följande resultat:

CPU Test 1808 poäng
Grafik test: 3598 poäng

Vad kan vara fel.

Permalänk
Medlem

p4..

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

PCI express är ju inte direkt über i grafikväg..
dessutom kan du ha kopplat fel i datorn..
första jag tänker på är att du blandat ihop IDE1 och IDE2 portar samt kablar.. dvs du kan ha satt sladden från mobo IDE till HDD t.ex..

/D

Permalänk
Medlem

Har du varit in på Intels webbsida och tankat ner deras senaste inf-fil för att få maximalt stöd från ditt os gällandes hårdvaran?

Permalänk

Har ladda ner inf-flen men det blev ingen skillnad.

Det lustiga är att systemet hittar två Processorer och två grafikort.
Ska den göra det? Kan det var detta som ställer till problem!

Permalänk
Medlem

Två processorer är rätt då du har en HT cpu som simulerar två cpu och så även två grafikkort då den har stöd för två monitors

Permalänk

Kan det vara minnena som spökar, ibland visar den vid uppstart att det är 3200 minnen trots att det är 4200 minnen.
Gjorde en bios uppdatering och temperaturen ökade från 48 till 68-70 grader. Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
PCI express är ju inte direkt über i grafikväg..
/D

Att AGP kan köra 8X och PCIE i 16X gör PCIE sämre?
Ok, nu utnytjar inte något grafikkort i dagsläget 16X, men kan du säga vad som är bättre än PCIE i dagsläget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate

dessutom kan du ha kopplat fel i datorn..
första jag tänker på är att du blandat ihop IDE1 och IDE2 portar samt kablar.. dvs du kan ha satt sladden från mobo IDE till HDD t.ex..

Vad exakt gör det för skillnad att använda IDE1 istället för IDE2, hastigheten?
Och ifall man inte kopplar IDE sladden från mobo till HDD hur gör man?
Förutsatt att han inte använder SCSI?

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk

Använder sata hårddisk som c: med opertivsystemet på, och har sedan en vanlig ide hårddisk i datorn. Kan det ha någon betydelse att jag kopplat ide hårdissken på raid då det bara fanns en ide port på moderkortet och den använder dvd brännaren?

Permalänk
Medlem

Du får prova genom att koppla bort den hd:n som du misstänker krånglar och angående minnesproblemet vid uppstart så kan du ju prova att sätta det manuellt istäkket för auto så det alltid körs som 4200 minnen.

Permalänk

Har provat att kopplat bort hårddisken men det blir ingen skillnad.
Det som är underligt med hårddisken är att när jag istallerar om windows så försvinner ide hårdisken. Och jag måste installera raid drivrutiner för att jag ska hitta på den.

Ska prova med minnena tack.

Permalänk
Medlem

Att disken försvinner kan bero på att XP inte har stöd för det raidkortet inbyggt utan måste läggas till i efterhand.

Permalänk

Har nu provat att ändra på minnena men inget hjälper.
Efter bios uppdateringen är datorn snabbare i windows och vid uppstart.
Men Fortfarande fruktansvärda resultat i 3DMark05.
1808 på CPU Testet
Och 3598 på 3d testet.

Resultet bör väl vara runt:
4000 på cpu och över 5000 på 3d testet med denna dator.

Permalänk
Medlem

Ladda ner cpu-z för att kolla så allt står rätt till med din cpu med bl.a cache fsb o likn http://www.cpuid.com/cpuz.php .

Prova även omegas version av drivrutin till ditt grafikkort då den i första hand är tweakad för bästa bildkvalite men kan även höja prestandan http://www.omegadrivers.net/

Permalänk

Fick följande resultat i cpu-z,(något som inte ser ut att vara som det ska?):

CPUID Output
------------------------------------------------------------------------------

Number of CPUs 2 (1 Physical)

CPU #1
APIC ID 0
Name Intel Pentium 4 550
Code name Prescott
Specification Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz
Family/Model/Stepping F34
Extended Family/Model 0/0
Package LGA775
Core Stepping D0
Technology 0.09µ
Instructions Sets MMX, SSE, SSE2, SSE3
Clock Speed 3412.2 MHz
Clock multiplier x17.0
Front Side Bus Frequency 200.7 MHz
Bus Speed 802.9 MHz
L1 Data Cache 16 KBytes, 8-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Trace Cache 12 Kµops, 8-way set associative
L2 Cache 1024 KBytes, 8-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 3412.2 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 256 bits
------------------------------------------------------------------

Chipset
------------------------------------------------------------------------------

Northbridge Intel i925X rev. B1
Southbridge Intel 82801 (ICH6) rev. 3
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR2
Memory Size 1024 MBytes
Memory Frequency 267.6 MHz (3:4)
CAS# 4.0
RAS# to CAS# 4
RAS# Precharge 4
Cycle Time (tRAS) 12

Permalänk
Medlem

Har du ändrat på minnets hastighet mot systembussen själv? Har inget Prescotsystem så vet inte på rak arm vilken busshastighet minnena körs på.

Permalänk

nej, har inte ändrat. Är det något galet där?

Permalänk
Medlem

vet inte men kollar nu: Nej det stämmer då minnena körs i 533 (266x2) men systembussen i 800 (200x4) så måste den köras i 3:4 så jag har inga fler ideér

Permalänk

Även provat med att köra med endat ett utav minnena men då blev datorn riktigt seg vid uppstart. Stapeln som visas när windows laddas visas då 10 gånger under uppstart.

Minnen är 4200 minnen men visas som 4300 minnen vid uppstart. Och även ibland som 3200 minnen. Kan det vara detta som ställer till det?

Permalänk
Permalänk

Har nu provat att ändra lite inställningar i bios.
Under "Advanced\JumperFree Configuration" i bios finns det något som heter Performence Mode och Där står den på "Auto" som grundinställning, sedan finns det att välja på Standard och Turbo. Och det verkar vara här som problemet sitter för ändrar jag till standard eller turbo så fördubblas FPS i 3DMark05:s första test. Men i slutet på första testet så stängs datorn helt plötsligt av sig. Samma sak om jag försöker spel Doom 3.

Vad beror detta på?
Det verkar som att den med Auto kör med betydligt lägre hastighet än vad den ska men med Standard eller Turbo stänger den av sig.

Permalänk
Medlem

Prova att ge minnena lite högre spänning och ladda samtidigt ner memtest86 för att slippa få problem med att startfilerna kan bli korrupta i WinXP eller annat os.

Kör mina minnen vanliga DDR på 2.8V och det är max men så har jag överklockat min P4 2.8c till 3.3 genom att höja fsb till 235 och samtidigt köra minnena synkront dvs 1:1 och inte som i ditt fall 3:4 men du har också andra minnen DDR2 och en Prescott CPU medans min är en Northwood så det är inte jämförbart rakt över.

Men som sagt prova med att öka spänningen till minnena med ett steg i taget och sedan kör memtest86 och 3DMark05 så kanske du kan köra minnena snabbare men som i all överklockning så finns det alltid en liten risk att man pajar något men hitills så har inte mina minnen pajat i alla fall.