Allvarliga problem med MSI K8N NEO2 PLATINUM

Permalänk
Medlem

Allvarliga problem med MSI K8N NEO2 PLATINUM

2 stycken moderkort av denna modell har totalt dött i min burk. De är köpta på komplett och nu får jag tillbaks pengarna istället för att de skickar ett 3:de kort.

Är det någon som har haft strul med detta kort?

Båda gångerna har korten fungerat i 3 dagar men sen bara inte startat upp. Enligt Komplett kunde det vara en distans som satt fel men jag har kollat och så var inte fallet.

Är det någon här på forumet som har kortslutit sitt kort tack vare någon distans som satt fel?

Mitt nätagg är en Antec TP430W och den är det inget fel på (tog ner den till overclockers och de testade den där). Sannolikheten att få 2 kort som dör efter 3 dagar anser jag vara ytterst liten.

Är det någon som har någon ide om vad mer det kan vara som strular?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Geeks
SweClockers

Om du läser på http://forum.msi.com.tw så har många användare haft problem med Antecs nätagg tillsammans med Neo2. Detta pga av att de flesta antec har klen +12V. Över 25A på +12V rekommenderas om man kör dual channel + senaste generationens grafikkort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jo men det är märkligt att korten har fungerat i 3 dagar båda gångerna utan problem för att sen bara dö. Kortet kan väl inte dö av för klent nätagg.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Hmm jag som äger en sonata låda med ett 380W True power. Någon som har problem med detta moderbord och nätagg? jag som funderar på att köpa det nästa vecka.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Medlem

tja

hmm, skrev precis ett inlägg utan att titta, jag har samma problem som du!!! Första dog dock efter 2 dagar.... sen fick jag ett nytt detta dog efter 4-5 dagar, nu kan jag starta upp det i 0.5 sekunder när jag nollställt nätagget... är ett antec neopower 480 watt. har även testat med ett JNC 400 watt... Samma sak på båda, startar upp i 0.5 sek. Och precis som du säger, att dom bara lägger av....

Permalänk
Medlem

Alltså det låter exakt som mitt problem, när man nollställer agget så startar den upp i 0,5 sek. precis som du säger för att sedan dö. En annan grej som jag la märke till var att dioden (på chassit)som visar att datorn är på lyste båda gångerna som mina kort pajade fastän datorn var avstängd.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Det låter ju inget vidare det där. Jag har haft mitt NEO2 i över en månad nu och det har funkat bra hittills, får se hur länge det håller då. Jag hade ett Antec true controll först och det funkade bra, skaffade ett OCZ för några veckor sedan och det har funkat bra det också.

Jag hade ett Abit AV8 först och det gick inte alls med Antec-agget, men det är ju ett kännt problem numera.

Däremot har jag ett annat skummt problem med NEO2 nämligen att så fort jag sätter i kontakten till nätagget så startar fläktarna och hårddisken upp men den bootar inte förrän jag trycker på startknappen. Jag har sett andra på MSI:s forum som haft samma problem men ingen som lyckats lösa det. Det funkar hur stabilt som hellst för övrigt så det är inget jag bryr mig om men jag har aldrig varit med om något liknande förut.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag vågar köpa ett nytt Msi K8N NEO2 eller om jag ska köpa nåt annat. Tycker bara att Nforce3 är intressant för socket 939. Synd att Asus inte har nån NForce 3 planka till Socket 939.

Man kanske får vänta på NForce4 plankan men den kommer ju inte än på ett tag och då kommer jag att bli tvungen att sälja min Asus X800 Pro som köptes i sep. och är knappt använd :'(

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

asså detta felet kan ju vara på de första exen som kom man vet inte det. har dock ej detta problemet med fläktarna på min.. kan inte komma längre eftersom jag inte har någon cpu. men plankan funkar fint för de flesta... tycker fortfarande att det är den bästa s939 plankan, utan tvekan.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Mitt första köpte som jag i september var flashad med bios 1.1. Den skulle kunna vara ett av de första exemplaren men mitt andra var flashad med bios 1.2 vilket omöjligt kan vara bland de första exemplaren eftersom det bioset kom i slutet av augusti.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

bom du har tuuuuur :), har kikat runt på andra forum, internationella, och MÅNGA som haft strul med det, en del har fått det å funka felfritt genom att byta mus/tangentbord ?!?!?. Men det löste inte mitt problem... nä, jag lackar ur på detta mobo, det verkade så lovande, men har man nu som jag, fått 2 st som e defekta, så byter man tillverkare.... Ska nu gå över till epox 939 platta. SÅ STÖRANDE, inte så att man precis knatar ner till komplett från sthlm å begär ett nytt, man får ligga ute med fraktkostnad, 1-2 veckors väntetid osv :/ gahhhh.

Aja hoppas att dom som köper det köper en fungerande, annars vädjer jag till er, ÖVERVÄG ett annat kort Neo2 är likvärdigt dom andra, man får till lite extra godis som trådlöst lan kort osv, men vill man ha ett fungerande kort som är pålitligt och bootar upp när man trycker, så att man slipper sitta där nervös, för att datorn inte ska starta varje gång man trycker på startknappen :). Det gjorde jag varje gång, och när jag väl trodde att den va pålitligt, så dooooog den :/

Permalänk
Medlem

Hmm, min kompis har samma moderkort som trådskaparen beskriver fast med ett annat nätagg (Chieftec 420 W) och det rullar rätt så bra på, det har nu gått 4 dagar sedan han fick datorn och det har inte blivit några problem än så länge.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag tror att en väldigt stor del av de som inte får det att fungera har för klena nätaggregat. Detta kan visa sig på många skumma sätt, t.ex. att datorn inte går att boota överhuvudtaget. Antecs nätagg har visat sig vara bekymmersamma, på grund av för klen +12V. Kör man s939+senaste generationens grafikkort så är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett ordentligt nätagg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Känns jävla dumt att jag när jag köpte Sonata med True power 380W just för att det va ett bra nätagg. Sen så när man ska köpa nytt moderbord så kanske man måste köpa nytt igen..

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]

Permalänk
Medlem

Xphaze: Inte ska moderkortet dö p.g.a att nätagget har en klen 12V lina.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Xphaze: Inte ska moderkortet dö p.g.a att nätagget har en klen 12V lina.

Nej, men har du provat med ett annat nätagg?

We've heard of problems with our TruePower's and Abit's AV8 motherboard.

Recently Abit reported that our True power series has compatibility issue with their AV8. The symptom is the system will be in reboot loop during startup. We've tested all Truepower models here and haven't been able to recreate the problem.

According to our engineers, the symptom is not happening to every unit, but rather to a few here and there. They have found out that the instability was caused by 5Vsb and they come up with a solution by changing a capacitor in the power supply.

As a service to our customers we're replacing problem TruePowers with these updated versions. We instituted an inline change for all TruePower power supplies so that in the near future exchanging the PSU's with us will not be necessary.

Chansen är ju ganska stor att Antec har samma problem med MSI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kanske en släng av samma problem på mitt Abit KV8 Pro. Nätaggregatet är Antec TruePower 380.

I mitt fall fungerar det helt OK när jag startar datorn om den är kall (varit avslagen ett längre tag). Slår jag i stället på den inom någon kvart efter jag stängt av den senast så slår den av sig själv direkt (alldeles i början på POST-sekvensen).

Jag har utgått i från att det är huvudsakligen moderkortet som varit den skyldige, men det skulle mycket väl kunna vara enbart nätaggregatet i sig som ställer till det kanske? Nån del i det som är varm i det läget och inte riktigt orkar leverera fullt kräm när strömmen slås på?!?

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

[var inget]

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett msi nforce3 939 kort jag med, men jag kör på ett antec smart blue 350w.
Om det är som ni säger att antec inte funkar nå bra med msi så undrar jag vad ska man ha om man vill ha ett jäkligt bra nätagg.
Har kollat på antecs neopower men det kanske är lika där.

Permalänk
Medlem

jag skulle kört på Tagan 480w... riktigt bra värden,, enda som jag vet som är bättre på test är Antec 550w för typ 1500-1600kr.. men antec verkar ju krångla sså..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har själv ett antec neopower, tydligen bara 18 ampere på 12 voltarn, men det skaaaa räcka. Men har testat andra nätagg oxå...

Permalänk
Medlem

Coxin: Ditt nätagg har ju dubbla 12V linor så det ska inte vara nåt problem tycker man. Den andra linan ligger väl på 15A. Adderar du de har du 33A.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag tror att en väldigt stor del av de som inte får det att fungera har för klena nätaggregat. Detta kan visa sig på många skumma sätt, t.ex. att datorn inte går att boota överhuvudtaget. Antecs nätagg har visat sig vara bekymmersamma, på grund av för klen +12V. Kör man s939+senaste generationens grafikkort så är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett ordentligt nätagg.

Jag kör med ett vanligt Cheiftec 360W till mitt MSI K8N Neo2.
Agget ger ca 17A på 12-Volten har jag för mig.
Har kör med kortet i över 2 månader nu och det har aldrig
strulat.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB 6400C32 | 2080Ti | EKWB loop
Intel Ultra 7 255HX | 64GB 5600C40 | 5070Ti | 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Och jag som beställt Antec NeoPower till datorn i min sign, och nu blir man faktiskt lite nervös.

Verkar vara värsta skit sakerna som produceras nu för tiden när det gäller det mesta. Det var bättre förut säger jag bara.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

tror detta bara gäller s939 modellen, men ta det inte för givet alltså, förmodligen så funkar det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

borrre

Man får hoppas det, men kruxxet är bara att jag kommer antagligen byta upp mig till Socket 939 inom julen.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

MSI K8N Neo2 Platinum

Jag köpte ett uppgraderingskit från komplett innehållande amd3500+, MSI K8N Neo2 Platinum s939, 1024DDR. Datorn fungerade 3 dagar, sen gick den itne att starta längre. Jag bytte ut de nya grejjerna mot de gamla igen och d¨fungerade det utmärkt. Fråga: Är moderkortet sönder elelr går det att lösa problemet på nåt sätt. Det står att paketet kräver minst 300W, vilket jag har

Visa signatur

Athlon64 3500+@2200Mhz, MSI K8N Neo2 Platinum, Corsair Value PC3200 2x512MB, GeForce2 Pro, Zalman 300W

Permalänk
Medlem

Har du ett antec nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigM
Har du ett antec nätagg?

Nej jag har ett Zalman300W, så jag förstår inte varför det inte funkar =(

Visa signatur

Athlon64 3500+@2200Mhz, MSI K8N Neo2 Platinum, Corsair Value PC3200 2x512MB, GeForce2 Pro, Zalman 300W

Permalänk
Medlem

Jaha det verkar som nätagget blivit en riktigt kritisk komponent iom A64:an.

POWER SUPPLIES
No single component in a computer system is more important than the Power Supply.
With the advent of AMD's Athlon64 series of processors, this subject has to rank at the top
when it comes to component selection. In an effort not to influence or possibly mislead potential PSU buyers, it is felt that we should only provide the necessary requirements that are needed for these newer processor/motherboard combinations. Absolutely of utmost importance is amperage ratings - and especially on the +12v line. A suggested safe minimum of 24a on the +12v rail. There have seen some members that are satisfied with their 18 or 20amps on +12v....but as they add components to their systems, the requirement will likely change - and a bigger supply may be needed to power their system. While you don't need more than you will use, having a buffer that allows you to do some upgrades without having to change your PSU in the near future is always a good investment.

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=27&threadi...

Minimum 24 A sägs det alltså här. Riktigt högt - (bra/dyra) agg som Antec true 430 har ju tex "bara" 20 A på 12v har jag för mig.

/ S.