Riktigt hög temp på hårddisken - Varmare än processorn!

Permalänk

Riktigt hög temp på hårddisken - Varmare än processorn!

Min dator har inte så bra ventilation men min hd temp är hög, är den för hög?

den ligger på 55 c

har bild men behöver ett bra ställe att ladda upp bilden på

Permalänk
Avstängd

min ligger på 60+ noob

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem

varför kallar du honom noob?

Det är ingen fara med 55 C

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz

ok, blev lite rädd då processorn låg på 40 c och hd på 55c

och det blev inte mixat, kände att processorn var kallare en hd. satta dit en fläkt snabbt dlvs fläkten i bak

Permalänk
Hedersmedlem

55C är för högt, precis på gränsen för vad många tillverkare listar som maxtemp. Under 40C tycker jag är att försöka sträva efter.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Detta är inget jag rekomenderar men i compaqs datorer så kan hårdisken bli så varm att man måste ta på sig en grillvante(!) för att montera loss den. En kompis hade det problemet då han hade installerat en extra hd, den satt där ett bra tag. Funkar fint fortfarande ett år efter att den fick flytta till en annan dator.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

nu är den nere i 47 på ena och 39 på andra, nån som vet var man kan ladda upp några bilder?

Permalänk
Inaktiv

Hd kan ligga rätt varmt jag har 5st och dom ligger på 29-31c

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
Hd kan ligga rätt varmt jag har 5st och dom ligger på 29-31c

men min låg på 55 c ca 80% mer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz

För att jag har högre temp på mina

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem

Jag har 7st diskar ingen av dem ligger över 35*C.
Samtliga tillverkare av hårddiskar har sitt tak för temperaturer på 55*C efter de står de med fetstil i deras datablad att produkten börjar ta SKADA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
nu är den nere i 47 på ena och 39 på andra, nån som vet var man kan ladda upp några bilder?

http://upl.silentwhisper.net <- kräver reg. men det går snabbt och är gratis.. detta är den som dom flesta använder.
http://imageshack.us/index3.php < ingen reg på den.

Sök innan du frågar finns 316951684984213 trådar om detta..

En hd ska ligga mellan 30 och 40 grader. över 45 är för mkt då börjar skiten ta stryk.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bAwA*
För att jag har högre temp på mina

Vet du vad din lilla fjortis? Första besöket på SweC så ser jag ett sånt här inlägg. Sorgligt att se, så många fjortisar som har hittat hit.

Nej det här blev tyvärr det första och det sista besöket.

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocz
Vet du vad din lilla fjortis? Första besöket på SweC så ser jag ett sånt här inlägg. Sorgligt att se, så många fjortisar som har hittat hit.

Kan hålla med om att kunskapsstandarden har sjunkit bland folket dom senaste åren! Låter dock lite motsägelsefullt när du säger att det är sogligt att så många fjortisar hittat hit, hur kan du veta det om du inte har varit inne på forumet någon gång innan?

Permalänk
Medlem

Mina diskar ligger på 39, 40 och den sista ligger väl lite högre...

Permalänk
Medlem

hade 41 grader på mina nya wd diskar. det hela löste jag med en zalman fläkt i hd racket. sänkte värmen med 10 grader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandro
Kan hålla med om att kunskapsstandarden har sjunkit bland folket dom senaste åren! Låter dock lite motsägelsefullt när du säger att det är sogligt att så många fjortisar hittat hit, hur kan du veta det om du inte har varit inne på forumet någon gång innan?

En sådan slutsats kan man dra utan att ha varit inne på forumet innan... Det verkar vara mycket sämre stämning än på andra forum.

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem

Re: Riktigt hög temp på hårddisken - Varmare än processorn!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
Min dator har inte så bra ventilation men min hd temp är hög, är den för hög?

den ligger på 55 c

har bild men behöver ett bra ställe att ladda upp bilden på

Det är oftast inte direkt skadligt, även om det finns en risk. Anledningen till att de flesta tillverkare skriver 50 C som max är att över den tempen så kan livslängden på disken drastiskt förkortas.

Citat:

min ligger på 60+ noob

Vet inte om jag ska skratta eller gråta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocz

Du ska inte döma SweC efter bAwA*'s beteende. Dryga människor som han är en minoritet och de flesta är väldigt schyssta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandro

Medelkunskapen kanske har sjunkit men det finns fortfarande ingen dator-relaterad fråga som det inte finns någon här som kan svara på?
Dessutom är väl det ett tecken på att fler och fler hittar hit för att få hjälp med sina datorer?

Visa signatur

ASUS A6Ja Q011P

Permalänk
Medlem

bAwA*: Herregud.. du borde ha en varning för det där. Vet du ens vad noob står för ? Om du nu vet det så har du iaf använt det fel i ditt inlägg.

55grader anser många vara för högt, mina diskar (har 5st 1 raptor 2st Maxtor och 2st Seagate) mina raptor ligger på 40c, Maxtor på 45-50c och Seagate diskarna ligger på 55-57c.

Tycker dom fungerar bra nu efter 1 års använding. Men man får nog hålla koll på dom ganska frekvent.

Alternativt om du sätter en fläkt framför, en 80mm papst/adda fläkt på 7v borde göra susen.

Mvh //Magnus

Permalänk
Avstängd

Ja, Han tävlar ju om vem som har högst temp på hårdisken.

Jag leder och han ligger nåra grader efter. asså är han en noob som står för newbie = nybörjare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag leder och han ligger nåra grader efter. asså är han en noob som står för newbie = nybörjare

Men ffs skärp dig, var står det att han tävlar?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd

Överst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har problem.. seriöst..

Permalänk
Inaktiv

undra vem som är "Noob". och sen var i från har du fått ideén av att han tävlar. det står inte.

Permalänk
Avstängd

Varför skulle han isåfall posta hen temp på hårddisken da?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

bAwA* får en varning. Tillbaka till topic nu tack, annars kommer tråden att låsas.

edit: Svar till joules inlägg nedan. Att spamma ner formumet och kalla folk som försöker få hjälp för noob är inte humor, det är idioti. Vill ni skapa "humor"-trådar kan ni skapa egna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ramzeus , vad är det för märke på hårddisken? Kan vara intressant.

PS. Tråkigt förresten att ingen annan än jag verkar förstå och uppskatta bAwA's ironi utan att folk väljer att bokstavstolka och leka polis. Hög temp på hårddiskarna är väl knappast nåt man skryter över allvarligt menat. Håller med om att stämningen på detta forum ofta är dålig, men annars är ju kvalitet och kvantitet bra. Jag säger inget om moderatorerna för det är väl säkrast att låta bli.