Permalänk
Medlem

Hitta rätt i djungeln?

Hade tänkt köpa mig en bärbar dator i sommar lagom till högskolestudierna börjar, men hade redan nu tänkt läsa in mig lite på hur det här med bärbara datorer ligger till. Tanken är att den ska kunna fungera som komplett dator, alltså gärna till spel och liknande också, eller är det bara en dröm?

1) Den första frågan är givetvis om processorerna, vad skiljer de olika processorerna åt? Hur kan man dra paralleller med stationära datorer? En P4 på 3,0ghz, är den likvärdig en stationär P4 på 3,0 ghz eller är den sämre? Ni får gärna förklara lite hur/varför/etc... Pentium Mobile/Centrino (tror jag att den heter) har ofta en väldigt låg klockfrekvens, hur förhåller det sig till

2) En högprestandadator som är bärbar, hur är det med batteritiden på en sådan? Har endast en gammal P2 266mhz som är bärbar och den har knappt någon batteritid alls, men så har den massa år på nacken.. Vad kan man förvänta sig av en modern bärbar, när det gäller batteritid? Helst av allt både enligt specifikationerna och i praktiken.

3) Hur ligger det till med grafikkorten på bärbara datorer? Har sett att det finns lite olika versioner av diverse kända kort (GeForce, Radeon etc.), vilket grafikkort är bäst, ger mest prestanda och hur förhåller sig dessa grafikkort jämtemot ett highend kort till en modern stationär dator?

4) Hur ligger det till med skärmarna på bärbara datorer? Både storlek och när man tittar på film / spelar spel? Hur är det med uppdateringsfrekvensen? Jag har i dagsläget en 19" TFT med en uppdateringsfrekvens på 20ms, och den "segar" lite i spel, vilket är litet irriterande.. Är detta vanligt bland bärbara datorer också? Finns det skärmar som klarar av att hantera spel bra?

5) Största möjliga hårddisk som går att ha på en bärbar, och vad kostar en sådan? Hur skiljer sig prestandan jämtemot en stationär dator?

6) Vad skiljer sig de stora märkena emellan? Vad är bra och vad är dåligt? Vad ska man akta sig för och vad är värt att betala litet extra för?

Kan tillägga att jag inte är intresserad av en iBook eller någon form av Mac-dator, då det är tänkt att köra spel och massor av windows-applikationer på, vilket gör att det inte fungerar för min del.. Hoppas någon kan upplysa mig lite!

Permalänk

1&2) processorerna är som dom är: P4-M är exakt samma som en P4 i desktop, dock kommer ingen rekomendera en P4 till en bärbar idag, Pentium-M (processorn i Centrino-system) är bäst på att hushålla med ström och presterar otroligt bra, den är minst lika bra som AMD64 vid samma klockfrekvens
de val man egentligen har är:
Athlon 64-Mobile <- om man har tänkt ha den som stationär/släpbar: bateritiden på 2 timmar, om ens det
Pentium-M <- om man vill ha bra bateritid, uppemot 5 timmar i system med integrerad grafik...
(tror inte det kommer komma några andra alternativ närmsta tiden)

3) antingen behöver man ha kraftig grafik eller inte - det bästa (och mest strömslukande) som finns nu är MobileRadeon9800, dess prestanda motsvarar ungefär den som Radeon 9700 hade, eventuellt något bättre (dvs sämre än desktop Radeon 9800Pro men bättre än 9600XT)
(detta lär hinna förändras innan du köper)

5) tja, jag har sett 100Gb, men det är dyrt med 2,5" diskar...
om man inte nödvändigtvis måste bära med sig all diskkapacitet så finns det ju USB2-diskar att köpa, dessa är dock långsamma (USB2 = ATA33-överföringshastighet)
däremot duger de bra som lagring (adapter för 3,5"-disk till USB2 går att hitta för ca 3-400kr vilket är mycket billigare än att köpa 2,5"-diskar, eller så köper man färdiga "externa enheter", det blir ändå billigare)
angående prestandan: nu finns det 7200RPM 2,5"-diskar, dessa presterar i klass med de vanliga 3,5"-diskarna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life