Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Tibia + Linux.. igen

Detta ämne har kanske varit upp förr men jag skulle vilja veta hur dom som fått igång Tibia(windows versionen asså) i linux hur dom gjorde? Vilken Linux dist användes? Användes dll-filer från windows? Hur ser conf-filen ut för er? osv.. Jag har inte fått igång Tibia i vare sig Wine eller Cedega...

Jag använder Suse 9.1 pro just nu...

Permalänk

Vad jag minns så finns det en verision för linux på tibia.com?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.89.
Vad jag minns så finns det en verision för linux på tibia.com?

Jo, men den är visst rätt gammal och saknar en del saker som windows versionen har nu...om jag minns rätt..

Permalänk
Medlem

Tibia funkar i wine och crossover. Men förvänta dig inte någon vidare grafik.
Light effects fungerar inte och fpsen hamnar kanske på en 30 om du har tur.
Har inte lyckats få tibia att funka med cedega dock. Krashar när man loggar in.
Kör fedora core 2.

Permalänk

Som sagt.. Det är bara att köra Win klienten genom Wine...

Linux klienten är körbar.. Läs bara feloutputten i terminalen... Du får ju untar:a skiten å gå till dir:en å skriva ./tibia

Du får då ett felmeddelande som gnäller om tcl/tk protokollen.... Jag skulle tro att du har .4 lib'sen i dina libs, men du ska ha .3 tror jag..... Det är bara att kopiera .4 versionen av tcl/tk och ändra namn till .3 och lägag tebax så ska det funka! Lycka till

OBS! Linux klienten rekommenderas inte..... Den e buggig ibland...

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

"Som sagt.. Det är bara att köra Win klienten genom Wine..."

Jag har ju gjort det!.. kört win-klienten genom wine.. men får inte igång den för det.. det var därför jag ville veta hur ni som fått i gång den använt för linux dist, inställningar i conf å sånt...

Har ni som fått igång det bara installerat det å sen har det funkat??

Linux-verren intresserar mig inte då den sägs vara rätt gammal...

Edit: när jag kör med senaste wine så säger den att den inte kan öppna "tibia.dat"

Permalänk
Medlem

hmz har du provat med winex eller cedega som det heter nu?

Permalänk

Kolla här...

Jag antar att du kör KDE och då måste du installera om Tibia varje gång du ska köra det och öppna med install progget.. Varför det är så vet jag inte..

Funkar fint i fluxbox, men det ska ju inte direkt ha ngn betydelse...

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag antar att du kör KDE och då måste du installera om Tibia varje gång du ska köra det och öppna med install progget.. Varför det är så vet jag inte..

Funkar fint i fluxbox, men det ska ju inte direkt ha ngn betydelse...

Anledningen till det här är garanterat skit bakom spakarna. Jag skulle alltså inte ta någon större notis om det.

W

Permalänk
Medlem

Har provat både i wine och cedega.. no go!.. har provat köra fluxbox åxå men det är samma problem där(wine kan inte öppna tibia.dat).. ska dock prova installera om och prova starta få se hur det går.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neobeam
Tibia funkar i wine och crossover. Men förvänta dig inte någon vidare grafik.
Light effects fungerar inte och fpsen hamnar kanske på en 30 om du har tur.
Har inte lyckats få tibia att funka med cedega dock. Krashar när man loggar in.
Kör fedora core 2.

Jag märker ingen skillnad på 20 och 50 FPS när jag spelar Tibia.

Visa signatur

Mac OS X 10.3.6

Permalänk
Medlem

Uräskta att jag drar upp en gammal tråd men har du lyckat fixa så att man slipper installera om tibia värje gång man ska spela?
Och så en annan fråga som jag värkligen skulle vilja få att funka, och det är show light efekts så att grafiken blir bättre, är det möjligt att få igång dena? Vet att jag hade problem med deta i win med men kommer inte ihåg hur jag fixade det. >.<

Tack på förhand.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång det med Wine(senaste verre), men lighteffects funkar inte, tyvärr..Och vad jag märkt är att man kan inte starta Tibia genom klickning på program iconen, eller genom att skriva "wine "C:\Program Files/Tibia/Tibia.exe" i konsolen som brukar funka med andra program. Gör man detta får för då får man error "kan inte öppna Tibia.dat" eller nått liknade. Så vad man får göra är att i konsolfönstret, förflytta sig till katalogen där Tibia är installerat (oftast "/home/Din User Katalog/.wine/drive_c/Program Files/Tibia/") och där skriva "wine Tibia.exe". Då funkar det, men utan light effects som sagt. Och jag har inte lyckats få det att funka genom att använda windows egna *.dll filer(för direct draw) heller(som i bland kan lösa vissa problem i Wine)..

Vad gäller Cedega så funkar det inte alls vad jag sett och provat so far..

Permalänk
Medlem

okej, Tråkigt att inte light efekts funkar. Måste jag ju installera en win98 på datorn med.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P