Permalänk

FTP server fungerar bara på port 21

Som topic säger så fungerar bara mina ftp servrar på port 21 , men även ifall jag har låst upp alla portar min dator så fungerar det ändå inte på nån annan port än 21.
Folk kan logga in på FTP'n men så fort den ska ladda directory list så funkar det inte. Nån som sitter inne på varför den inte funkar på annat än port 21? Jag har stängt av firewallen i routern ska tälläggas.

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

Du får forwarda portar i routern om du inte har gjort det.

Permalänk
Medlem

Följdfråga:
Jag har en FTP bakom min router. Jag portforwardar port 21 till min FTP. Allt lugnt där. Men vilka fler portar använder sig FTP av, t.ex. vid directory listening o.s.v.? Har för mig att det är mer än port 21?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Du får forwarda portar i routern om du inte har gjort det.

Ta dig tid att läsa vad jag har skrivit istället, jag har t.o.m forwardat alla portar till min dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Följdfråga:
Jag har en FTP bakom min router. Jag portforwardar port 21 till min FTP. Allt lugnt där. Men vilka fler portar använder sig FTP av, t.ex. vid directory listening o.s.v.? Har för mig att det är mer än port 21?

Japp, det är porten under också, i detta fall port 20.

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ETT HELVETE att köra ftp bakom en "router" (NAT).

Nu när vi har det klart för oss så,
en ftp-server använder port 21 för inkommande anslutningar.
vid aktiva filöverföringar (fillistningar inkluderade) görs en anslutning FRÅN port 20* på ftp-servern TILL vilken port som helst hos klienten. (klienten berättar för servern vilken som skall användas)
Detta läge fungerar oftast problemfritt så länge klienten inte också sitter bakom en NAT, då måste han använda passiv filöverföring,
Vilket innebär att servern berättar vilket ip:port som filöverföring skall ske på, varefter klienten ansluter dit. Sitter servern bakom en NAT går detta åt helvete eftersom den (1) tror att dess ip är 192.168.0.2 (2) porten den försöker använda är inte forwardad från routern.
Passiv överföring är vad som används default av många ftp-klienter och webläsare.

Du behöver alltså en ftp-server som kan ta hänsyn till att den befinner sig bakom en NAT, och själv ta reda på vilket dens yttre ip är, samt kunna begränsa sig till ett visst portintervall för passiv överföring, så att du kan forwarda dessa i routern. i normalfallet förväntar sig nämligen servern att den kan använda vilken port som helst mellan 1024-65535.

* egentligen ftp-port minus ett, dvs 21-1=20. kör du ftpn på port 4000 skall dataanslutningen alltså komma från port 3999. spelar inte så stor roll för oss, men det är viktigt att veta när man konfigurerar brandväggar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

I en del FTP-servrar kan man ställa in vilka portar som ska användas.
Jag har t.ex. i bulletproof ställt in 1024-4096. Det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk

Nu när jag begränsade portarna så funkade det perfekt! Tackar så mycket Aphex och Bollen.

Visa signatur