Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Etsa mönsterkort

Jag skulle bli vädigt glad om någon kan beskriva vad man behöver när man vill etsa ett mönsterkort. Jag tänkte jag skulle föröka mig på att bygga den här. Jag vet att det finns trådar om det här men jag tyckte det blev så rörigt med allt man behövde så jag skapade en ny tråd. Det vora jätte bra om ni kan förklara hur man går till väga och var man kan köpa grejerna också!

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz

Permalänk
Medlem

Här finns en liten guide av cyr.
mycket bra förklarad och med frågor och svar efter i tråden så att du vet vad som kanske kan gå fel.

det finns fler än ett sätt att etsa kretskort.

Det första är det ovanstående.
Det andra är att man köper en permanent penna och ritar på kopparlaminatet och sedan etsar det. det är mycket enkelt men man kan inte göra så jätte avancerade saker.

det var väll allt för mig.

*OBS* glöm inte att etsvätskan är frätande och inte är speciellt bra att dricka och leka ögonbad med så skydda dig med ögonskydd och gummihadskar.

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Tackar! Kan du tipsa om ett kitt med allt man behöver för att komma igång med att etsa? Eller om inte det finns, så kanske du kan plocka ihop art nr på lösa varor. Det vore jätte snällt.

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz

Permalänk
Medlem

Jag har använt art.nr 22-1612 på clas ohlson, fungerade bra för mig.
Man ritar bara ut banorna med pennan som följer med och sedan är det bara att etsa.
Det blir kanske inte så jättesnyggt men det duger.

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

kolla runt lite på kjell.com där finns det lite saker.. det du behöver är ett kopparlaminat en ets skål en påse med etspulver och en permanent penna

men det är om du vill göra på det "lätta" sättet då resultatet inte blir riktigt lika bra..

du får bestämma dig för vilken metod du skal använda dig av så kanske jag kan leta fram lite produkter.. något speciellt ställe du ska beställa från?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
kolla runt lite på kjell.com där finns det lite saker.. det du behöver är ett kopparlaminat en ets skål en påse med etspulver och en permanent penna

men det är om du vill göra på det "lätta" sättet då resultatet inte blir riktigt lika bra..

du får bestämma dig för vilken metod du skal använda dig av så kanske jag kan leta fram lite produkter.. något speciellt ställe du ska beställa från?

Jag har bestämmt mig för använda mig utav den "svåra" metoden eftersom jag tänkte jag skulle använda kretskortslayouten från The Mad Modders. Och då måste man väll använda uv-ljus o.s.v? Det spelar inte så stor roll var jag beställer grejerna ifrån men det vore ju suveränt om det blir så bra och billigt som möjligt:)

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Kolla här
http://madmodders.no-ip.com/moddningar/knightrider/index.html

Jag har redan sett den dära listan men den har ju inte med allt man behöver.

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Avstängd

Jag har också tänkt prova på att etsa egna kretskort, och ska därför shoppa lite på KjelloCo. Tänkte bara kolla så att jag inte har glömt ta med något på inköpslistan:

* Framkallarpulver (89405)
* Etspulver (89409)
* Kretskortsats (oetsade, bl.a glasfiberlaminat) (89319)

Som plastkärl borde väl tomma glasspaket fungera, och som pincett fungerar väl vad som helst man kan nypa med i princip? Men är det något annat som fattas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Jag har också tänkt prova på att etsa egna kretskort, och ska därför shoppa lite på KjelloCo. Tänkte bara kolla så att jag inte har glömt ta med något på inköpslistan:

* Framkallarpulver (89405)
* Etspulver (89409)
* Kretskortsats (oetsade, bl.a glasfiberlaminat) (89319)

Som plastkärl borde väl tomma glasspaket fungera, och som pincett fungerar väl vad som helst man kan nypa med i princip? Men är det något annat som fattas?

Om jag har fattat det rätt så beror det ju på vilken metot du ska använda dig av. Om du ska skriva ut layouten på oh papper så måste du ju ha en uv-lamp och oh-papper. Du måste säkert ha ännu mer saker.

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulroff
Om jag har fattat det rätt så beror det ju på vilken metot du ska använda dig av. Om du ska skriva ut layouten på oh papper så måste du ju ha en uv-lamp och oh-papper. Du måste säkert ha ännu mer saker.

OH-papper har jag redan, och det ska tydligen fungera bra med halogenlampa istället för UV-lampa.

Permalänk
Medlem
Citat:

OH-papper har jag redan, och det ska tydligen fungera bra med halogenlampa istället för UV-lampa.

Jaha, då blev det inte så dyrt iaf:) Men jag väntar med att beställa innan någon har bekräfat att det är dom sakerna man behöver.

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, då blev det inte så dyrt iaf:) Men jag väntar med att beställa innan någon har bekräfat att det är dom sakerna man behöver.

Gjorde själv detta rinnande ljus när jag gick i skolan för några månader sedan, och jag säger bara, det är inget speciellt lätt jobb om du inte har någon förkunskap, det är en jädra massa som ska vara rätt.. Har tyvärr ingen bild på baksidan av kretskortet, utan bara på ovansidan.

(Ursäkta den urusla kvalitén ..)
Själv gjorde jag en liten annorlunda design, borde ur praktiskt syfte och att imponera lite på den dåvarande läraren :D.

Det är en del komponenter bara så du vet ...

Den är för övrigt till salu om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JCB
Gjorde själv detta rinnande ljus när jag gick i skolan för några månader sedan, och jag säger bara, det är inget speciellt lätt jobb om du inte har någon förkunskap, det är en jädra massa som ska vara rätt.. Har tyvärr ingen bild på baksidan av kretskortet, utan bara på ovansidan.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/kretskort.GIF
(Ursäkta den urusla kvalitén ..)
Själv gjorde jag en liten annorlunda design, borde ur praktiskt syfte och att imponera lite på den dåvarande läraren :D.

Det är en del komponenter bara så du vet ...

Den är för övrigt till salu om någon är intresserad.

Men va fan! Jag gillar ju utmaningar:) Och sen har jag faktist lite lödkunskaper pga att jag går el-programmet på gymnasiumet.

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Medlem

jatg har inga kunskaper om fotoetsning så jag kan tyvärr inte ge dig tipps om vad du ska göra under själva framkallningen..

men som jag fattat behöver du etspulver, fotoresis och kopparlaminat..
sedan behöver du ett etskar dvs. en burk i plast. något att värma med(doppvärmare är effektivt) och om du inte har lust att viffta runt med en plast pinne i karet så är en akvarie pump ganska bra men inte heltnödvändigt. en pinsätt i plast en uv låda och uvpapper(var noga med att köp papper som funkar till den sortens skrivare du har tex. laserskrivare)

angående framkallningen så finns det gasnka bra ifo på kjell.com finns även en beskrivning på hur du bygger en uvlåda.. det finns lite på elfas fakta sidor (elfa.se)

jag hoppas att jag fick med allt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För den mer kemiskt intresserade så kan man skippa etspulvret och istället köra med
50/50 blandning med 30% saltsyra och 30% väteperoxid. Etsningen går bra mycket snabbare än med etspulvetblandningen. Det tog mig runt 10 sekunder per kort.

Nu är ju koncentrerad saltsyra och väteperoxid inga leksaker så det krävs bra utrymme, god ventilation och sunt förnuft. Drick det inte. Smörj inte in dig själv eller husdjuren med det. Häll det inte i, på eller igenom metallföremål som inte skall etsas. Häll inte ut det i naturen eller avloppet (inte bara mijöfarligt, utan det kan även fräta upp dina avloppsrör).
Av egen erfarenhet så kan jag meddela att det var inget vidare smart att försöka neutralisera med kaustiksoda. Resultatet blir klorgas.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
jatg har inga kunskaper om fotoetsning så jag kan tyvärr inte ge dig tipps om vad du ska göra under själva framkallningen..

men som jag fattat behöver du etspulver, fotoresis och kopparlaminat..
sedan behöver du ett etskar dvs. en burk i plast. något att värma med(doppvärmare är effektivt) och om du inte har lust att viffta runt med en plast pinne i karet så är en akvarie pump ganska bra men inte heltnödvändigt. en pinsätt i plast en uv låda och uvpapper(var noga med att köp papper som funkar till den sortens skrivare du har tex. laserskrivare)

angående framkallningen så finns det gasnka bra ifo på kjell.com finns även en beskrivning på hur du bygger en uvlåda.. det finns lite på elfas fakta sidor (elfa.se)

jag hoppas att jag fick med allt..

Vad kan man använda istället för doppvärmare? Går det inte bra att bara värma upp vattenet på spisplattan och sen hälla över det till en plastskål? Och det går väll bra att köpa uvlampan på Kjell för 99kr som räcker 3 timmar isället för att bygga en uv-låda? Och vad ska jag ha för oh-papper? Jag har en laserskrivare.

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad kan man använda istället för doppvärmare? Går det inte bra att bara värma upp vattenet på spisplattan och sen hälla över det till en plastskål? Och det går väll bra att köpa uvlampan på Kjell för 99kr som räcker 3 timmar isället för att bygga en uv-låda? Och vad ska jag ha för oh-papper? Jag har en laserskrivare.

Jag har som sagt läst att det ska fungera bra med en vanlig halogenlampa istället för en UV-lampa. Någon som har använt sig av en halogenlampa som kan bekräfta? Jag har en sådan här lampa, skulle den fungera måntro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har som sagt läst att det ska fungera bra med en vanlig halogenlampa istället för en UV-lampa. Någon som har använt sig av en halogenlampa som kan bekräfta? Jag har en sådan här lampa, skulle den fungera måntro?

Hmm.. Hur mycket kostar en sådan då? Var har du köpt den?

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Medlem

Intressant detta, jag har koll på vanlig "pulveretsning" men inte foto-biten.
Man tar mao och köper ett kort med fotofilm på, sedan kan man få ut sina spår från en OH-film? Detta vore ju sannerligen underbart då man kan göra spåren snyggt i autocad eller liknande ditto och få det riktigt rakt och rent!

Någon som har en kort brief på hur det funkar? Har inte hittat mycket info om det själv än så länge..

På något sätt måste man föra över OH-till kort, lägger man det på och lyser med UV/Halogenlampa, och sprutar sedan "fotoresist" (finns en produkt på elfa bla med det namnet, en sprayflaska) och voila, man har mönster?

Jag tror det är mer eller mindre så, eller stegvis:
1: tag fram mönster på OH och lägg över mönsterkort
2: bestråla med UV/Halogen
3: kör i ugn/värm upp till 60-80 grader någonstans
4: låt svalna
5: spraya

Kan någon som har genomfört proceduren kommentera och kanske rätta eventuella fel och misupfattningar från min sida?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Man tar mao och köper ett kort med fotofilm på, sedan kan man få ut sina spår från en OH-film? Detta vore ju sannerligen underbart då man kan göra spåren snyggt i autocad eller liknande ditto och få det riktigt rakt och rent!

Någon som har en kort brief på hur det funkar? Har inte hittat mycket info om det själv än så länge..

På något sätt måste man föra över OH-till kort, lägger man det på och lyser med UV/Halogenlampa, och sprutar sedan "fotoresist" (finns en produkt på elfa bla med det namnet, en sprayflaska) och voila, man har mönster?

Kan någon som har genomfört proceduren kommentera och kanske rätta eventuella fel och misupfattningar från min sida?

Är det "pulveretsning du beskriver nu?

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk

Fotoresist-sprayen ska man väl ha på innan man belyser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
Fotoresist-sprayen ska man väl ha på innan man belyser?

Vet inte säkert, min tanke var att det område man belyste med filmen på något sätt ändrades vid belysning, och härdades på något sätt vilket gjorde att resterande material försvann vid en sprayning.. men det går kanske att hitta mer information någonstans, jag har inte hunnit titta på det mer, kan ta reda på hur det fungerar exakt och återkomma..
Tänk på att det jag skrev bara är en hypotes från min sida, jag gissar bara.. inget man bör försöka sig på

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Avstängd

Re: Etsa mönsterkort

Citat:

.... Jag tänkte jag skulle föröka mig på att bygga den ....!

ibland är det roligt med felskrivningar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hmm.. Hur mycket kostar en sådan då? Var har du köpt den?

finns på IKEA..? men jag vet inte vad den kostar riktigt. kostar nog 150kr eller något sånt

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemuz
finns på IKEA..? men jag vet inte vad den kostar riktigt. kostar nog 150kr eller något sånt

Jaha, då är det ju lika bra att köpa en riktig UV-lampa från Kjell.

Visa signatur

Mr Noujz

Permalänk
Medlem

din lokala hem elektronik affär har förmodligen det med till ett bra pris och utan frakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då jag inte har hittat nån billig uv-lampa så undrar jag i fall jag kan köpa ett ccfl kit med uv-ljus istället?
kostar bara 69 med driver från pcaction.se.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

köp en riktig lampa istället.. kostar 99 spänn för en på kjell.com det är väll inte så farligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Letade på kjell igår men hittade ingen. Beställde i alla fall därifrån då. Möjligt att jag missade den.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.