Permalänk
Medlem

Hjälp vid Köp av bärbar

Jag behöver hjälp med att bestämma mig för vilken datamaskin
jag ska inhandla. Valet står just mellan dessa 3.

Jag ska se film, surfa, plus att jag vill kunna spela en hel del nyare spel. Är lite osäker på gfx kortet på nr 3. Undrar även om shg:s datorer är bra?

Har ni andra likvärdiga förslag i prisklassen 10 000 - 13000:- så uppskattas även detta.

1: 550373
Shg Computers Centrino 1.7GHz (Dothan), 512MB DDR333, 80GB HD (16MB Cache), Widescreen 15.4” TFT, DVD±RW, ATI Radeon 9700 Pro/128MB, WLAN, Card Reader 13.983:-

2: 550372
Shg Computers Centrino 1.6GHz (Dothan), 512MB DDR333, 60GB HD (16MB Cache), Widescreen 15.4” TFT, Combo DVD+CDRW, ATI Radeon 9700 Pro/128MB, WLAN, Card Reader 12.536:-

3: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1522LMI
11.495:-

mvh

Visa signatur

BUFU - Buy Us, Fuck You!

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Bärbart-delen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Om du ska spela en hel del spel så tycker jag att du ska ja 550373 från SHG.

Visa signatur

Stationär: Antec Sonata | P4 2.53 ghz | 1024ddr (2x512) pc2100 | GF TI4800se 128mb | 80gb HDD | 8Mbit |
Laptop: I Augusti.

Permalänk
Medlem

550372 ska väl också funka till nya spel, det enda som skiljer den från 550373 är att den har 10 gig mindre och 0,1 ghz mindre

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem

och dvd brännare?

hur stor är skillnaden i cpun. behöver man den där sista 0.1ghz:en?

dvd brännare spelar ingen roll då jag har en på min stationära.
hdn spelar mindre roll då jag kommer köpa en extern hd, endast en tidsfråga.

Visa signatur

BUFU - Buy Us, Fuck You!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappe
och dvd brännare?

hur stor är skillnaden i cpun. behöver man den där sista 0.1ghz:en?

dvd brännare spelar ingen roll då jag har en på min stationära.
hdn spelar mindre roll då jag kommer köpa en extern hd, endast en tidsfråga.

Skillnaden är minimal, bättre ta den billigare då du redan har en DVDRW.
Du får ju nästan den externa disken på köpet då..

Permalänk

Är verkligen 1.6-1.7Ghz något att komma med om man "vill kunna spela en hel del nyare spel"? Minst 2Ghz borde man väl ändå ha?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Är verkligen 1.6-1.7Ghz något att komma med om man "vill kunna spela en hel del nyare spel"? Minst 2Ghz borde man väl ändå ha?

Gah, ska jag ens säga detta ännu en gång.
Okej då. MHZ ÄR INTE ALLT... att aldrig folk förstår det...

Sorry för att jag är lite grinig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs denna tråden, så slipper du pinsamheten nästa gång...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

och så att en 1.7Ghz dothan motsvarar ungefär en 3Ghz P4 också

Permalänk
Medlem

du klarar dig bra på så gott som alla spel med 1,5 ghz centrino. Satsa på RAM och grafik istället.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

är det nån som vet hur det är att spela på en från shg?? funderar på att sälja min stationära och köpa deras dyraste, men vill ju helst att den håller ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
är det nån som vet hur det är att spela på en från shg?? funderar på att sälja min stationära och köpa deras dyraste, men vill ju helst att den håller ett tag.

Dagens spel, allt från MMORPG till Half-life 2 klarar du dig utmärkt på med en bärbar av dyraste modellen.

Mitt råd är dock, spara tills du har råd med SHG:n och ha kvar den stationära i reserv. Bara ett tips :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle ta några år att spara ihop till en ny utan att sälja den gamla. studerande vet du utan jobb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Gah, ska jag ens säga detta ännu en gång.
Okej då. MHZ ÄR INTE ALLT... att aldrig folk förstår det...

Sorry för att jag är lite grinig.

Bleh. Vet. Tyckte bara att det lät naivt att tro att 1600Mhz skulle räcka någonstans (hade ingen koll på processorn)... Minne och grafikkort i all ära, men ska man ha en laptop att spela på med bra grafikkort (och mycket minne också för den delen) så tycker jag att det ser ut som om man måste sälja sin själ för att få råd :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Läs denna tråden, så slipper du pinsamheten nästa gång...

Matnyttig tråd Inte speciellt uppdaterad vad gäller laptops - köpte min första för ett halvår sedan och den är jag trött på eftersom jag var klantig nog att inte utforska grafikkortet mer noggrant utan stirrade mig blind på processor och minne - fick ett integrerat VIA... utan T&L... ><

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Bleh. Vet. Tyckte bara att det lät naivt att tro att 1600Mhz skulle räcka någonstans (hade ingen koll på processorn)... Minne och grafikkort i all ära, men ska man ha en laptop att spela på med bra grafikkort (och mycket minne också för den delen) så tycker jag att det ser ut som om man måste sälja sin själ för att få råd :S

Matnyttig tråd Inte speciellt uppdaterad vad gäller laptops - köpte min första för ett halvår sedan och den är jag trött på eftersom jag var klantig nog att inte utforska grafikkortet mer noggrant utan stirrade mig blind på processor och minne - fick ett integrerat VIA... utan T&L... ><

Dig känner jag. Från www.tradition.se ;).

Centrinoprocessorerna är lite som AMD. Även om klockfrekvenserna på dem är låga, så är de likvärdiga i spel som pentium av "högre" klockfrekvenser.

Citat:

skulle ta några år att spara ihop till en ny utan att sälja den gamla. studerande vet du utan jobb

aah...samma situation som jag då. Frågat föräldrarna eller försökt dig på Nordea studentlån? De behöver bara studielån som säkerhet, och du kan låna upp till 20 000. Det är nog bättre än att sälja din stationära.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Dig känner jag. Från www.tradition.se ;).

Centrinoprocessorerna är lite som AMD. Även om klockfrekvenserna på dem är låga, så är de likvärdiga i spel som pentium av "högre" klockfrekvenser.

Åhå, på så sätt Tänka sig så lite man vet om processorer, men så har jag ju inte precis försökt hålla mig uppdaterad de senaste två åren heller.

Mycket nyfiken på en Centrino nu, är ju som sagt på väg att kassera min "gamla" laptop och hade först tänkt mig en barebone men kanske ska man lägga ut några extra tusenlappar på en ny bärbar istället, om de nu verkligen duger så bra till spel...

Tradition är historia numera.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Gämförelse mellan värsting processorer och centrino om du kollar deras speltester (sidan 6) så verkar det som om det är grafikkortet som är flaskhalsen:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Åhå, på så sätt Tänka sig så lite man vet om processorer, men så har jag ju inte precis försökt hålla mig uppdaterad de senaste två åren heller.

Mycket nyfiken på en Centrino nu, är ju som sagt på väg att kassera min "gamla" laptop och hade först tänkt mig en barebone men kanske ska man lägga ut några extra tusenlappar på en ny bärbar istället, om de nu verkligen duger så bra till spel...

Tradition är historia numera.

Skillnaden mellan en bärbar och en stationär i spel nuförtiden är ganska liten, utom när det gäller de mest extrema spelen. Jag vet t.ex att du är väldigt förtjust i SWG. en Mitac 8050 (från SHG.biz) med 1gb RAM och Radeon 9700 skulle spela det felfritt. Likaså WoW och andra MMORPG.

Och jo, synd om tradition :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har så lite i månaden så det skulle ta evigheter att ta ett lån. men jag spelar inte mkt så det borde räcka med en hyffsad laptop. det jag vill kunna är att lätt åka på lan och typ titta på film om man är på väg nåt ställe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
jag har så lite i månaden så det skulle ta evigheter att ta ett lån. men jag spelar inte mkt så det borde räcka med en hyffsad laptop. det jag vill kunna är att lätt åka på lan och typ titta på film om man är på väg nåt ställe.

Risken är tyvärr att en bärbar kan gå sönder. Komponenterna håller mindre, de slits snabbare. Bättre att ta ett evighetslån än att vara utan dator..? Vad vet jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske det men jag vet en som har en från typ 98 eller så som fortfarande fungerar och på sex år hinner man förhoppningsvis spara till en ny. vet du många som har lagt av efter bara några år??

Permalänk
Medlem

Det är väl slump. Du kan komma att få byta någon/några komponenter inom något år, eller inte. Håll tummarna :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man har ju alltid 1 års garanti iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Skillnaden mellan en bärbar och en stationär i spel nuförtiden är ganska liten, utom när det gäller de mest extrema spelen. Jag vet t.ex att du är väldigt förtjust i SWG. en Mitac 8050 (från SHG.biz) med 1gb RAM och Radeon 9700 skulle spela det felfritt. Likaså WoW och andra MMORPG.

Och jo, synd om tradition :/

Man tackar för tipset Men den var på tok för dyr - jag vill helst slippa lägga ut mer än 12.000 på en ny laptop... vilket är skälet till varför en barebone lockar mig, för då blir det desto billigare.

Hittade f.ö inte någon Mitac 8050 på SGH så jag kollade Pricerunner.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Man tackar för tipset Men den var på tok för dyr - jag vill helst slippa lägga ut mer än 12.000 på en ny laptop... vilket är skälet till varför en barebone lockar mig, för då blir det desto billigare.

Hittade f.ö inte någon Mitac 8050 på SGH så jag kollade Pricerunner.

Förlåt för att jag inte speciferade mig. Den modellen du menade för 11700, ÄR en Mitac 8050. SHG köper sina datorer av detta företag och har sina loggor på dem, men det är Mitac som tillverkar dem. Fler företag gör på samma sätt.

Och om du vill ha den datorn jag syftade på, köp den bärbara för 11700 och köp en extra 512sticka så är du uppe i ~12600 med dagens prisläge. Ganska acceptabelt för en bärbar som kan spela MMORPG ;).

Visa signatur

Permalänk

Aha okej, då förstår jag bättre ^^ Hade jag verkligen ingen aning om, naturally

Jo det är väl det jag har funderat på att göra också. 1Gb minne känns ganska så nödvändigt idag, särskilt med MMOs. Blir visserligen strax över 12.000 men det kan det säkert vara värt Så skönt med en bärbar som pallar spel, har blivit så van vid att ha någonting portabelt så jag vet inte om ens en barebone skulle kunna ersätta den bekväma känslan.

Hade ju ändå tänkt mig det till en början - sälja den här laptopen för 8000kr och lägga till 3-4000 på en ny. Man ska väl egentligen inte snåla utan göra det ordentligt på en gång. Men då jag vet att jag skulle kunna komma undan med säkert 10.000 för en barebone så...

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Köp min Pentium 4 Toshiba Tecra 9100 1.7GHz 256MB 30GB helt i nyskick,DVD,FireWare,SD-läsare,TV-Out,2 X USB mm mm... Pris 5500:- pok

Permalänk

Då får man uppgradera minnet riktigt ordentligt om man vill kunna spela "en hel del nyare spel". Inte nämner du datorns grafikkort heller, och jag misstänker att det är integrerat. Då blir den ännu mindre attraktiv.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Lägg till mellan 8000 - 10000 till om du vill ha en extrem då...

http://www.streetprices.com/Electronics/Computer_Hardware_PC/...