Permalänk
Medlem

AMD64 eller P4?

AMD ATHLON 64 3400+ eller en Intel Pentium 4 3.2ghz (prescott) ?

vad är bättre så att säga?

-tänkt att ha som en spel dator-

Permalänk
Medlem

AMD64 kommer alla att säga.. den är bättre, bara P4 fantaster som använder P4 nu mera..

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk

Håller mig till intel bara för att polarna som kör med AMD bara har strul med sina datorer hela tiden. Sen säger dom till mig att AMD äger intel, då kontrar man med "Visst din amd kanske är bättre än min intel men vem har mest problem? du har alltid problem med din dator". Då blir dom tysta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc
Håller mig till intel bara för att polarna som kör med AMD bara har strul med sina datorer hela tiden. Sen säger dom till mig att AMD äger intel, då kontrar man med "Visst din amd kanske är bättre än min intel men vem har mest problem? du har alltid problem med din dator". Då blir dom tysta

Haha!

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc

Hur lyckas dom få problem HELA tiden då?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org

Botten upp, resten i håret!

Permalänk
Medlem

personligen... så har jag kört pentium sen dag 1 på min nördbana.... För några dar sen skippade jag min pentium 4 1700 & köpte en athlon64 3000 s939 med tillhörande moderkort..... det strulade JÄRNET... Men nu efter att ha uppdaterat bios på moderkortet & grafikkortet..... skippat 2 av mina 4 minnen... & skippat ett pci-kontrollerkort. NU, dryga veckan senare funkar det skitbra, jag är grymt nöjd....

Men, hade jag vetat hur jävla mycke det skulle strula... hade jag skitit i det & fortsatt på intel-sidan............

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
personligen... så har jag kört pentium sen dag 1 på min nördbana.... För några dar sen skippade jag min pentium 4 1700 & köpte en athlon64 3000 s939 med tillhörande moderkort..... det strulade JÄRNET... Men nu efter att ha uppdaterat bios på moderkortet & grafikkortet..... skippat 2 av mina 4 minnen... & skippat ett pci-kontrollerkort. NU, dryga veckan senare funkar det skitbra, jag är grymt nöjd....

Men, hade jag vetat hur jävla mycke det skulle strula... hade jag skitit i det & fortsatt på intel-sidan............

Det är just kompatibilitetsproblem som AMD fortfarande dras med till viss del, men som AMD ägarna påstår skall vara borta. Ett Intelsystem skruvar man ihop, installerar OS och sen är det bara att köra. Men med AMD skall det ofta installeras diverse packar/fixar för att få hårdvaran att fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN

Hur lyckas dom få problem HELA tiden då?

Läs under linjen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob

Do I need to say more

Permalänk

Huh säg inte såna saker, blir ju rädd för att köpa en AMD64... Men så går det när man inte frågar sig för först, säger vi

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

förstår inte heller va folk som har AMD får problem med ? ..som beror på AMD då? ...

yeye..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

visste ej att det strular så mycket med AMD64..=(

kanske ska köpa P4 istället

Permalänk

Det gäller väl bara att sätta ihop ett system där alla komponenter är 100% kompatibla med varandra, antar jag.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

tycker inte om krångel spec inte med nya saker..köper man nytt vill man att det ska garanterat till 100% att det bara är att sätta in delarna sen köra igång datorn så funkar det...så det lutar nog lite mer mot en intel just nu,en amd64 kanske funkar bättre i spel men en intel slipper ja iaf få raseri utbrott å slå sönder andra saker ja äger=D

Permalänk
Medlem

vad snackar ni för skit? allt funkar felfritt här, och för de flesta andra vad jag vet

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

köp en s939 3200+ istället för en s754 3400+...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
köp en s939 3200+ istället för en s754 3400+...

Precis vad jag tänkte skriva!

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester | MSI K8N Neo4 | 2x512 Pc 3200 Corsair Value Select | Connect 3D x800xl | 120GB Maxtor SATA | Chill 400w | Coolermaster Centurion 5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
vad snackar ni för skit? allt funkar felfritt här, och för de flesta andra vad jag vet

Oj...vilket påhopp, vet inte om vi snackar så mycket skit men bara för att det fungerar bra för dig(GRATTIS) så behöver inte det betyda att för Pelle 13år som hört att det ska vara coolt att bygga en amd dator själv och har ingen erfarenhet att det ska fungera klockrent för honom eller hur?

Flesta andra??
Känner du alla svenskar som äger/byggt en AMD dator eller vad grundar du ditt påstående på?

Permalänk
Avstängd

det värsta är att jag inte fattar ett skit om vad ni snackar om här

Visa signatur

jag gillar glass!!!!!

Permalänk
Medlem

Ska vi göra en högst ovetenskaplig jämförelse i beräkningskraft?

32 bit = ett glas vatten
64 bit = ett vattenfall

Citat:

Det gäller väl bara att sätta ihop ett system där alla komponenter är 100% kompatibla med varandra, antar jag.

http://www.apple.com/powermac/

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Min dator är 100% stabil...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

AMD SUGER BALLE!!!

JAG HAR BYGGT 3 ST i häljen men dom bara krånglar hela tiden världens skräp!!
om du frågar mig men visst är amd 2800+ och 3200+ grymma men dom krånglar hela tiden...
nätverket tog 1.5 timme att fixa på en en annan har inte gått igång än (hållt på i 4 tim)

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis_89
AMD SUGER BALLE!!!

JAG HAR BYGGT 3 ST i häljen men dom bara krånglar hela tiden världens skräp!!
om du frågar mig men visst är amd 2800+ och 3200+ grymma men dom krånglar hela tiden...
nätverket tog 1.5 timme att fixa på en en annan har inte gått igång än (hållt på i 4 tim)

Ja men det har ju inte med processorn att göra.

Det beror på vad du har för moderkort och ram minne osv. Allt måste kunna arbeta tillsammans till 100% för att få ett stabilt system.
Sen det med nätverket har ju inte med processorna att gör.

Jag kör amd 64 och jag e nöjd. Enda strulet jag har haft har varit minnet men det var bara att klocka ner lite sen så var den stabil.

Finns ingen anledning att köra P4a när amd 64 finns (eller jo någon finns det alltid).

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag är en lycklig A64-människa som aldrig haft några egentliga problem. Kör på socket 740, med en 3200+...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

754 menar du? Finns 754, 939 och 940.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
754 menar du? Finns 754, 939 och 940.

Jo det är klart...
Orkar inte lära mig de exakta siffrorna, bara vilket hundratal det är typ

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man skylla på en CPU för att nätverket krånglar?

Finns så mycket det kan bero på. Du kanske gillar Intel o vill inte ens tänka dig själv att AMD kan vara bättre så du står fast för det o försöker hitta på så mycket skit som möjligt om AMD.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk

Ska du spela så är AMD64 att rekommendera. Men som alla säger så måste ju delarna fungera tillsammans. Jag förstår inte varför så många verkar ha problem med AMD egentligen? Det är väl bara minnet som brukar strula, förut iaf? Corsair Value Select kan ju vara att rekommendera, funkar alltid.

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk

Problemet (som jag tror) är att folk som bygger en dator för första gången inte gärna sätter sig ner och gör den research som krävs för att hitta den hårdvara som kommer att matcha varandra bäst. Att sitta en vecka och plöja igenom tester och recensioner ger fruktansvärt mycket, dels lär man sig mycket om hårdvara och dels så kommer man att få en dator som fungerar utan krångel (i varje fall väldigt lite).

Åh, vad jag ser fram emot att få mitt ASUS A8N-SLI Deluxe

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har en amd xp och har en kompis som har en mad64 3200+ både han och jag är nöjda jag har inte haft några problem med datorn och inte han heller , iaf vad jag vet. Men orka bry sig om detta så fort någon nämner amd64 och p4 i samma tråd blir det fullt krig. No mans line =P

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Inte haft något som helst problem med min athlon64 socket 754.
Har själv alltid hålt mig till Intel då man hört att dom ska vara bäst och stabilast.
Tänkte iallafall att jag skulle testa en AMD för några år sedan och köpte mig då en Athlon Firebird 1000Mzh. Och den lever fortfarande. Haft lite problem med att den startar om sig men lever gör den Och jag kan säga er att den piskar skiten ur min p4:a 2.5Ghz Northwood vad gäller att ladda Windows och arbeta i Windows, i spel har den ju inte så mycket att sätta emot min p4:a, vilket också beror mycket på resten av hårdvaran i datorn kanske

Iallafall åter till ämnet.

Ser inga som helst fördelar med att skaffa en Intel idag.
För varje fördel ni kan skriva så skriver jag två tillbaka till AMD's favör.

Så självklart tycker jag att du ska skaffa dig en Athlon64.

Visa signatur

Asus K8N-E Deluxe nForce3, Athlon 64 2.0GHz, 2 x Kingston 512Mb DDR PC3200 400MHz, Asus x800pro 256Mb DDR3, Seagate Barracuda 7200rpm 8Mb S-ATA
Asus P4S800, Pentium 4 Northwood 2.53GHz, 2 x Standard 256Mb DDR PC2700 333MHz, Point of View GeForce4 Ti4200 128Mb AGP 8x,
Maxtor DiamondMax Plus9 7200rpm 2Mb ATA133