Permalänk
Medlem

Ny laptop - skärm?

Ska köpa mig en ny laptop är det tänkt. Men jag har svårt att hitta värst många modeller med tillräckligt bra skärm. Jag vill ha minst 15", wide eller vanlig spelar ingen roll, 1400x1050 eller 1600x1200 i upplösning.

90% av alla laptops klarar ju bara XGA, så jag behöver tips på modeller med ordentliga skärmar. Dell kan man alltid lita på, men vad finns mer?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Re: Ny laptop - skärm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Ska köpa mig en ny laptop är det tänkt. Men jag har svårt att hitta värst många modeller med tillräckligt bra skärm. Jag vill ha minst 15", wide eller vanlig spelar ingen roll, 1400x1050 eller 1600x1200 i upplösning.

90% av alla laptops klarar ju bara XGA, så jag behöver tips på modeller med ordentliga skärmar. Dell kan man alltid lite på, men vad finns mer?

90% xga? njä, kanske 90% utav de billiga ca 10k datorerna. Eller 90% utav 12"arna.
Om du kollar i lite högre prisklasser ser du att upplösningen är högre.

Permalänk
Medlem

Det är upp till 12-13k jag kollar, har inte behov att kraftigare dator. Dock tänker jag inte nöja mig men skruttig skärm bara för att jag inte vill ha fetaste prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De flesta billiga bärbara har en något löjlig 15" skärm på 1024x768 (sitter med en sån själv) och såna maskiner blir ju stora och klumpiga pga skärmen utan att man för den skull får vettig upplösning som plåster på såren.

HP/Compaq har en modell som är intressant. HP kallar den Pavilion DV1000, men den finns under Compaqs märke också. Den har en 14" wide på 1280x768 om jag inte minns fel. Kanske inte så stort, men det är iaf ganska bra PPI (pixel per inch)-ratio jämfört med de flesta andra billiga maskiner. Dessutom är vikten bland de lägsta i klassen, 2.7kg eller nåt sånt. Celeron M eller Pentium M, och väldigt bra pris. Runt 1000 euro och uppåt.

Annars hittar du ju 15" wide-maskiner med 1280x768 ganska billigt också, men de är ju inte direkt smidiga längre.

Permalänk
Medlem

Min ACER 4502'a har 1280*800 på 15,4". Det tycker jag är lagom. Och den är dessutom smidig.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, nu frågade jag inte efter vad som var lagom eller lämpligt, utan vilka modeller/märken som har 1600x1200 och 1400x1050 i sitt sortiment. Jag vet redan att jag vill ha minst de upplösningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har hört att sonys laptops ska ha äkligt bra skärm men dom kostar rubbet

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Okej, men har de tillräckligt hög upplösning då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inspiron 510m finns att köpa med SXGA+-skärm.

Permalänk
Medlem

Mmm, Dell har många fina högupplösta skärmar, men övriga märken då?

Visa signatur

Permalänk

Zeptos 4200-modell har 1400x1050, eller vad nu ration är.

Finns väl från typ 11000 och uppåt nu.

/D

Permalänk
Medlem

Billigaste 4200 kostade 12740:- (10192:- + moms). Tyvärr bara med 256MB ram då också. Men bra att veta ändå, kände inte till märket.

Visa signatur

Permalänk

sager 3790 15,4" WUXGA!! 1900 1200
www.sagernotebook.com

ar for tillfallet i usa sa jag kopte en sadan
512mb, 60gb 7200rpm, r9700 128mb for 11000kr

Permalänk
Medlem

Hur fick du det billiga priset? På hemsidan kostar den ju $1795 (drygt 12k). Vore ju inte fel det priset heller iofs, men hyfsat omöjligt när man sitter här i Sverige m.t.p. frakt, tull och moms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska också köpa en Sager om jag får råd när jag åker till US om ett par månader. Troligtvis blir det en 3790 (från www.pctorque.com) även för mig, om de inte släpper något ännu bättre innan dess förstås. Risken finns att jag lägger en läskigt hög summa på att få den lackad i någon snygg färg också, får se.