Radeon X800XT / GeForce 6800GT - PCI-E kort...

Permalänk
Medlem

Radeon X800XT / GeForce 6800GT - PCI-E kort...

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express kostnad: kr 4.495:-

Abit Radeon X800XT 256MB GDDR3 PCI-E PCI Express 4.395:-

Jag har redan överstigit min planerade budget när det kommer till grafikkortet Så nu när jag är redo att lägga ner skit mycket stålar på ett graffekort *ARRR*. Vilket val ska jag göra då?

Jag har hört att ATI har dåliga drivrutiner men att korten presterar bättre istället. Jag bryr mig inte så mycket om alla 3dmarks resultat. Kortet ska prestera bra när jag spelar. Sen så har jag väl även tänkt att klocka lite på kortet.

Så vilket chip bör jag välja och vilken tillverkare av kort?

Ni får gärna förslå något annat än det jag skrivit. Ett kort under 4000 kr skulle var väl det jag hade tänkt mig men när man endå lagt ut så mycket pengar så vill man ju ha riktigt bra grejjer.

tack på förhand

EDIT: gör Sapphire bra kort? Dom är jävligt billiga iaf

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk
Medlem

ATI drivrutiner var för ett par år sedan lite halvtaskiga, nu är dom väldigt bra, om dom är bättre/sämre än nvidas vet jag inte då jag inte haft något Nvidia kort.

Ett X800XT är ett bättre kort än ett 6800GT även om det inte skiljer så mycket. Kostar dom ungefär lika mycket tycker jag absolut du ska ta ett X800XT.

Vill du kolla priser bör du ta en titt här om du inte redan gjort det:
http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/ATI%2C+PCI+Expres... X800XT

6800GT PCIe finns bara på komplett än så länge och där har du uppenbarligen redan kollat

Saphire gör väldigt bra kort, alla tillverkar av ATI kort är dock helt ok, finns inte riktigt några skit märken, i alla fall inte i sverige.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Mm de gör dom men jag tror dom har slutat Tillverka Grafikkort Nu Läste de ånstans :

Permalänk
Medlem

okej så ett saphire kort är ett bra kort alltså? För jag vill inte lägga ut 4000kr på ett skräp kort Några fler som har har tips på ett bra x800xt kort?

är Sapphire X800xt 256MB DDR3 att rekommendera?
Man kan få den för 4000kr på webbhallen. Det är 500 kr mindre än för 6800 GT. Det finns nästan inga 6800 GT kort till PCI-Express finns det någon logisk anledning till det eller har nvidia inte börjat satsa på PCI-Express ordentligt än?

EDIT: vad är det för skillnad mellan ett saphire och ett GeCube kort tex? Prisskillnad på 600 kr är ganska mycket för samma chip? Jag kmr byta ut kylningen på kortet jag köper så om det bara är kylningen som är skillnaden så är det lätt för mig att välja. I WANT SOME INFORMATION

ps. tomte smilies rox

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av na11en
okej så ett saphire kort är ett bra kort alltså? För jag vill inte lägga ut 4000kr på ett skräp kort Några fler som har har tips på ett bra x800xt kort?

är Sapphire X800xt 256MB DDR3 att rekommendera?
Man kan få den för 4000kr på webbhallen. Det är 500 kr mindre än för 6800 GT. Det finns nästan inga 6800 GT kort till PCI-Express finns det någon logisk anledning till det eller har nvidia inte börjat satsa på PCI-Express ordentligt än?

EDIT: vad är det för skillnad mellan ett saphire och ett GeCube kort tex? Prisskillnad på 600 kr är ganska mycket för samma chip? Jag kmr byta ut kylningen på kortet jag köper så om det bara är kylningen som är skillnaden så är det lätt för mig att välja. I WANT SOME INFORMATION

ps. tomte smilies rox

Saphire är som sagt mycket bra, skillnaden mellan saphire och t.ex GeCube är näst intill obefintlig, det enda som igentligen skiljer är programvaran/spelen man får med kortet, det brukar dock var gamla skit spel/program vilket märke du än väljer så det spelar ingen roll. kylningen brukar vara den samma på nästan alla ATI kort. OM (stort om) det skulle vara någon kvalitets skillnad på Saphire och GeCube så är saphire det bättre av dom 2.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Då är ju Sapphire det enkla valet. Jag kollade runt lite här på forumet och jag har läst till mig att det finns Platinum kort men att dom knappast är prisvärda då det handlar om så lite prestanda skillnad.

så här ser burken som jag tänkte köpa ut än så länge iaf:

Chassi = 989 kr
LCX-01SL-SL-B (SILVER) - JME
---------------------------------------------------------------
CPU kylning = 549 kr
Thermalright XP-120 CPU-Kylare Socket 478/754/939, (utan fläkt) 549 kr Komplett
---------------------------------------------------------------
Fläktar + konroll = 693 kr
>2 x 120x120mm - Chassi + cpu
Thermaltake 120mm Led Fan Red - 84 kr - Dataparadiset
Pris: 168 kr

>5 x 92x92mm - chassi/CPU (3 HDD, 2 Sidodörr)
Thermaltake 92mm Led Fan Red - 73 kr - dataparadiset.com
pris: 375

>1 x Fläktkontroll
Rheobus Fancontr. 3,5 Svart - dataparadiset.com - 150 Kr
pris: 150 KR
---------------------------------------------------------------
Moderkort = 1395 kr
Asus A8N-SLI Moderkort S939 SLI, PCI-E nForce4 SLI, Dual-DDR, SATA, GbLAN, ATX - 1395 kr - komplett
---------------------------------------------------------------
CPU = 2490 kr
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939 1000MHz bus In a Box
---------------------------------------------------------------
Grafikkort = 3795 kr
Sapphire X800xt 256MB DDR3 - ViVo (PCI-Express) - 3995 kr - webbhallen
---------------------------------------------------------------
Minne = 2195 kr
Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs - 2195 kr - Komplett
---------------------------------------------------------------
HDD = 1025 kr
Seagate 160GB SATA Barracuda 7200.7 (8MB Cache / Sata) - 1025 kr - webbhallen

Bör jag byta ut några delar?
Jag vill ha så många kommentarer som möjligt

tack på förhand

EDIT: måste man ha ett NVIDIA kort om man vill kunna sammankoppla 2 st kort med det moderkortet jag har valt? Och i så fall finns det några andra alternativ till moderkort som kan hantera 2 st x800xt?????

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk

Ja om du ska använda SLI så måste du ha nvidia, ATI kommer väl ut med något liknande ssnart, men vad jag vet så stödjer inte deras kort det än, så ... köp ett nvidia-kort istället.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Okaj. det får bli ett 6800GT då tack för all hjälp!

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk
Medlem

1025:- för en 160GB hårddisk låter väldigt dyrt tycker jag. finns väl för 800-900?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk

Man kan ju köpa en 200gb för strax under 1000lappen på de flesta i-butikerna..

Permalänk
Medlem

na11en.. gå in på datorbutiken.se och köp grejer istället för att köpa ifrån webhallen, mycket billigare hos db.

komplett duger bra också men hos datorbutiken kan du ju bygga ihop en massa grejer och beställa allt i ett

Permalänk

dp.se hade billiga Western DIgital

Permalänk
Medlem

na11en: om du inte nödvändigtvis vill ha SLI kan du ta ett enkelt nforce4 kort så du bara får en PCI-E x16 port så duger det bra med x800 XT och du sparar in lite pengar på moderkortet.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag tog hjälp av buggy för att hitta billiga datordelar sedan så tog jag produkterna från dom butikerna jag kände igen. En Seagate hårdisk kostar ju även lite mer än tex än maxtor,. jag har haft lite dåliga erfarenheter av maxtor och hp. Seagate är jag UBER nöjd med Har iof inga erfarenheter av Wester Digital är dom oxå av bra kvalitet. Är det någon skillnader på ljudnivåer mellan Western och Seagate?

Sedan så kommer jag ju av ekonomiska skäl inte köpa datordelarna på 5-7 st datorbutiker Några av butikerna ligger i närheten av var jag bor så jag. Och sedan så kommer jag välja 1-2 webbbutiker också.

Sedan det där angående SLI, Rätta mig om jag har fel. Man får betala några hundralappar till på moderkortet men på sikt så sparar man ju på det? Om man vill ha goda uppgraderingsmöjligheter! Säg att moderkortet kostar 300 kr mer nu. Vad är det mot att gå och köpa ett sprillans grafikkort sedan till Doom 4. Då kan jag ju bara beställa ett till 6800 GT kort som då har sjunkit rejält i pris. Lr är jag helt ute å cyklar?

Om någon har tid och lust så får ni gärna lägga ut ett förslag på ett bättre paket för runt samma summa.

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37581...
Varför inte en zalman7000cu som cpu fläkt istället?
köp en barracuda 200gb istället för 160gb knappt nån skillnad i pris!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Tack för länken, det var lärorikt och jag känner mig faktist ännu mer säker på mitt val angående SLI nu.

är Zalman Flänsen bättre?

Ska kolla på en 200 GB "seabass" då

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk

vet inte om den är så mycket bättre har inte läst tester på Thermalright XP-120 men den är mer eller mindre en "standard" när det gäller CPU luft kylning och dessutom är den grymt fet och snygg på mobo, jag har en sådan och är hur nöjd som helst=)

en länk till med lite tester på SLI http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Den är ju ganska mycket billigare vilket är positivt.

Vad tror du om "torn" flänsarna?

Thermaltake Tower112 http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010069411

Cooler Master Hyper 6 http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1480&session=76fb4d...

Jag har inte läst några tester på kylflänsarna. Men en nackdel måste ju va att luft insuget inte sitter på toppen,. då tar ju inte fläktarna in den kalla luften som kommer in via sidodörren.

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk

Angående dina diskar så har jag hört att seagate är tystast. Min western digital låter ganska mycket.

Permalänk
Medlem

okej,. då är det seagate jag ska ha Är jäävligt nöjd med min seagate jag har nu

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk

Western Digital är Snabbast

Permalänk
Medlem

därför att?

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irreboystig
Western Digital är Snabbast

De är ganska likvärdiga med Seagate, en aning snabbare i PCmark2002 iaf min WD 200GB SATA-disk vs Seagate 160GB IDE.

Ta den som är billigast av WD och Seagate. Båda är tysta och snabba. Sen är 8MB cache aldrig fel, brukar inte kosta mycket extra.

Sen finns det WD Raptor ju, men de är mindre och dyrare (och snabba ).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Roger that!

Din gämförelse låter dock lite orättvis om du gämför en SATA disk mot en IDE Hur som helst så tror jag att Seagate är jävligt bra Betalar gärna några kr extra om jag vet att jag får bra grejjer,. men ryktet om att Western digital hårdiskarna låter mycket är en bluff?

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av na11en
men ryktet om att Western digital hårdiskarna låter mycket är en bluff?

Japp, den är lika tyst som en Seagate. Men det fanns en modell med en annan typ av lager i motorn, som lät en del. fast det var ett tag sedan.

SATA är inte snabbare än IDE i dagsläget eftersom de flesta diskar är P-ATA med SATA-anslutning köpte mest SATA som en kul grej eller nåt, mindre kableltrassel i lådan = bättre luftflöde.

edit: Raptordiskarna låter mer än vanliga pga att de snurrar i 10000rpm.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

där ser man,. intressant,. som jag har förstått det så påverkar RPM samt minnet i HDDn söktiden och ATA 133/100/66 osv själva överföringshastigheten,. möjligt att samtliga faktorer spelar in olika mycket för tillfälle till tillfälle,. tex om man kopierar 1000 bilder lr en dvd film.

Visa signatur

Bärsan,. ahuj,.