Köpråd: TFT skärm minst 17"

Permalänk
Medlem

Undrar om bildkvalitén blir så mycket bättre om man ansluter skärmen via DVI-"porten"?

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Avstängd

Nu har jag kommit fram till att det blir någon av dessa skärmar. Jag är mest intreserad av färgåtergivning, vill kunna använda den till grafisk verksamhet... vilken ska man välja?
ViewSonic VP171b
Samsung SyncMaster 172X
Samsung SyncMaster 710T
EIZO FlexScan L557

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem

I den här tråden verkar det finnas en del som akn sina saker.

Jag är ute efter något liknade som jonas_d_, jag surfar mest så vill ha riktigt vass bildkvalite.

Vilken av de jonas nämner, eller om det finns någon annan bättre för under 4000:-, tycker DU att jag ska välja?

Tack på förhand.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

jonas_d_ skulle vi kunna få en bild på din apple powerpc med 8gb ram osv mums

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Har börjat kika lite på Dell-skärmar (www.dell.se), UltraSharp-modellerna. Har bra spec. och är rätt billiga. Hittar inget om färgerna dock :/ Bildbehandling och grafik pysslar jag en del med varför jag inte vill ha en skärm som "fejkar" färgerna. (Om jag förstått allt rätt ska man undvika skärmar med 16.2milj färger, som t.ex. Samsungskärmarna nämnda ovan).

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Avstängd

Dell har jag ingen aning om men det är väl antaligen någon annan som gjort skärmen (det är inte många som tillverkar paneler till tfter tror dom går att räkna på en hand). Eizo verkar ger ju bäst garanti i alla fall det drar ju upp den men. Vad är egentligen skilnnaden på eizo skärmarna. Denna modell ser ju rätt schysst ut http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_sho...

EDIT: vad betyder (VESA 100x100mm)

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem

L568K och L557 har samma spec (om inte jag missat något). L568 verkar vara nyare och är mycket smidigare (557 tycker jag ser klumpig ut), den tillhör "slimline"-serien om man kikar in hos Eizo.

Blev dock intresserad av Dell när jag såg att specen var sjyst, och även priset. Vet dock inget om deras pixelpolicy eller färgdjupet... Som du sa använder de förmodligen någon annans panel, men det är ju svårt att veta vilken...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Avstängd

568 ser jävligt bra ut faktist det gårpå 4500 på dustin. är jävligt sugen... helst skulle jag vilja ha 2st.

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på Eizo tack vare deras garantitid...

Men å andra sidan verkar ViewSonic VX715 ganska trevligt, http://www.tomshardware.se/graphic/20041125/17_lcd-56.html

Permalänk

Ja, jag blev inte mindre förbryllad. Vilket skärmjävel ska jag välja om jag bara ska spela, surfa, syssla med musik och vill ha bra färgåtergivning...samt 1280x1024@75 hz? *suck* Dessutom är jag student och vill helst inte betala mer än 3500:-. Begagnat kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Ja, jag blev inte mindre förbryllad. Vilket skärmjävel ska jag välja om jag bara ska spela, surfa, syssla med musik och vill ha bra färgåtergivning...samt 1280x1024@75 hz? *suck* Dessutom är jag student och vill helst inte betala mer än 3500:-. Begagnat kanske?

varför är du så himla sugen på 75hz?

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice

Håller med! Även om jag inte riktigt har samma krav.

Sjukt svårt det här!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_d_
varför är du så himla sugen på 75hz?

Spelar väl kanske mindre roll nu när jag tänker efter men 1280x1024 och 16,7 milj färger är iaf krav.

Permalänk
Medlem

e de bra att stänga av tft skärmen om man inte använda den lr går det bra att lämna den på (det går till "sleep state" ändå)