Permalänk
Medlem

Ibook - vad behöver jag?

Har länge funderat på att köpa en liten Ibook som komplement(eller en ev. ersättare) till min stationära. Har sökt en del här på forumet och de flesta trådarna handlar oftast om hur bra de fungerar till spel/övriga program i jämförelse till Windows. Detta är dock inte vad jag undrar.

Jag spelar inte mycket, sitter inte heller med kraftiga grafiska program och dylikt. Utan jag vill bara ha en smidig och trevlig dator som kan uppfylla kraven för mina vardagliga sysslor (surfa, film, musik, IRC o.s.v.) och lätt går att släpa med sig. Har kollat lite på nya Ibooks och visst, de är ju fina, men det är i dagens läge för mycket pengar att lägga ut, så jag vände mig åt begagnade datorer.
Ibook G3 ligger lågt i pris, riktigt lågt. Har fått ett erbjudande på en 500Mhz med ~700mb i RAM till ett väldigt lockande pris, men uppfyller den mina krav? Ska jag satsa på en snabbare G3:a eller helt enkelt strunta i det och köra på G4?

Ni MAC-användare med erfarenhet - hjälp!

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem

En ibook 500mhz är den första ibooken i den "vita" serien, även fast den där är grå.
Film går, men lite knartigt för att det är en ibook, och ibooken på den tiden är verkligen inget att hurra för i prestanda. En stationär G3a 500 är väldigt mycket snabbare.

Film vetefan hur bra det går faktiskt, det går säkert, men att göra annat samtidigt kan bli tungt.
Men för att surfa och irca och musik räcker det.

Skulle rekommendera att du sparar ihop 10k och köper en ny ibook med lite extra ram i. Den kommer du kunna ha i några år då utan problem.
Jag har kompisar som sitter med PowerMac G3 450mhz som enda dator fortfarande.Och de ser film och pysslar omkring.

Permalänk
Medlem

Ska du surfa, se på film och lyssna på musik duger en G3. Ska du syssla med bildhantering i större skala, skapa musik och göra film, duger det inte. Var dock beredd på att en G3 kan kännas lite långsam.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U