Nyborjare behover hjalp med kop av barbar
Behover en ny barbar dator och tankte fraga lite om koprad eftersom min kunskap ar begransad rorande dem.
Hade tankt att den skulle fungera som en stationar burk, dvs vara ipluggad i uttaget for det mesta.
Efter att ha last guiden sa verkar det som om specifikationerna av "speldatorn" med budgeten av "studentdatorn" passar mig bast
Processor: Intel P4 eftersom den drar mindre strom, "tystare" o kyla & samt kraftfull for spel engligt guiden.
RAM: Vill ha 512 mb fran borjan. Men priset gar upp en massa pa barbara om man vill ha med 512 fran fabrik. Gar det att kopa 256 o sedan stoppa in en till 256 modul?
Grafikort: ATI Radeon 9700 verkar galla for spel. Hur bra klarar man sig med 64 mb minne eller bor man satsa pa 128 mb om man anda tankt ha burken ett par ar? Nat annat kort som skulle passa bra?
Harddisk: Har 7200 rpm som krav! Vill helst ha en 60 gb men precis som med RAM minnet stiger priset pa burken alldeles for mkt. Klarar man sig med 40 GB till windows, program & spel? Tankte kopa en extern hd for lagring av filmer, musik o sant.
Skarmen: Minst 15" krav. E widescreen nat o ha? E det samma som TV apparaterna, dvs svarta kanter vid 4:3 bild? Kan nan vanlig sjal forklara for mig vad XGA, SXGA & UXGA e for nat?
Tangentbord: Vill garna ha ett svenskt tangentbord men aven ett engelskt. Har sett att DELL har olika uppsattningar av tangentbord, ar det samma med alla andra marken?
Hade tankt mig kopa burken i Sverige under mitt julbesok eftersom det verkar vara omojligt att fa tag i en barbar med svenskt tgt bord utomlands, sa tips om inkopsstallen mottages garna
Sen undrar jag oxa hur det blir med garantin om man handlar i Sverige men anvander den utomlands samt hur blir det med strommen, behover man bara byta el-sladd eller hela laddaren?
Tack pa forhand
Mvh
Vanheden
P.S
Som ni ser e SV-tgt bord extremt nodvandigt. Inte latt o posta pa svenska forum annars
D.S