Nyborjare behover hjalp med kop av barbar

Permalänk
Medlem

Nyborjare behover hjalp med kop av barbar

Behover en ny barbar dator och tankte fraga lite om koprad eftersom min kunskap ar begransad rorande dem.

Hade tankt att den skulle fungera som en stationar burk, dvs vara ipluggad i uttaget for det mesta.

Efter att ha last guiden sa verkar det som om specifikationerna av "speldatorn" med budgeten av "studentdatorn" passar mig bast

Processor: Intel P4 eftersom den drar mindre strom, "tystare" o kyla & samt kraftfull for spel engligt guiden.

RAM: Vill ha 512 mb fran borjan. Men priset gar upp en massa pa barbara om man vill ha med 512 fran fabrik. Gar det att kopa 256 o sedan stoppa in en till 256 modul?

Grafikort: ATI Radeon 9700 verkar galla for spel. Hur bra klarar man sig med 64 mb minne eller bor man satsa pa 128 mb om man anda tankt ha burken ett par ar? Nat annat kort som skulle passa bra?

Harddisk: Har 7200 rpm som krav! Vill helst ha en 60 gb men precis som med RAM minnet stiger priset pa burken alldeles for mkt. Klarar man sig med 40 GB till windows, program & spel? Tankte kopa en extern hd for lagring av filmer, musik o sant.

Skarmen: Minst 15" krav. E widescreen nat o ha? E det samma som TV apparaterna, dvs svarta kanter vid 4:3 bild? Kan nan vanlig sjal forklara for mig vad XGA, SXGA & UXGA e for nat?

Tangentbord: Vill garna ha ett svenskt tangentbord men aven ett engelskt. Har sett att DELL har olika uppsattningar av tangentbord, ar det samma med alla andra marken?

Hade tankt mig kopa burken i Sverige under mitt julbesok eftersom det verkar vara omojligt att fa tag i en barbar med svenskt tgt bord utomlands, sa tips om inkopsstallen mottages garna

Sen undrar jag oxa hur det blir med garantin om man handlar i Sverige men anvander den utomlands samt hur blir det med strommen, behover man bara byta el-sladd eller hela laddaren?

Tack pa forhand

Mvh

Vanheden

P.S
Som ni ser e SV-tgt bord extremt nodvandigt. Inte latt o posta pa svenska forum annars
D.S

Permalänk
Medlem

Det är inte p4 du ska ha, utan pentium M, eller centrino som det kallas ifall maskinen har andra intelprodukter i sig förutom Pentium M.

Vilket språk brukar du skriva på förutom svenska? Alla maskiner på marknaden i sverige har ju svensk tangentbordslayout, och även om dell säljer olika layouter i sin nätbutik kan du ju inte köpa två tangentbord och byta. Det är ju trots allt fråga om en laptop. Skriver du på svenska och engelska ska du helt klart välja svenskt tangentbord eftersom du lika bra kan skriva engelska med den utan att byta tangentbordslayout i operativsystemet. Att vänja sig vid amerikansk layout och sen byta till svensk när du behöver ÅÄÖ är dumt eftersom alla specialtecken och dylikt har annan placering på dessa två tangentbordslayouter.

Hur stor disk du behöver är det bara du själv som kan säga. 7200rpm är bra, men dyrt och mig veterligen också rätt sällsynt.

Widesceen eller inte widescreen, det beror lite på vad du ska ha burken till. Jobbar du med program som fungerar bra på bredden, eller ser en hel del på film, är en widescreenskärm naturligtvis bra.

Minne, tja det varierar från maskin till maskin. Det är ofta väldigt enkelt att lägga till minne i en bärbar men antalet platser för minnesmoduler varierar.

Min förra maskin (Compaq evo n150) såldes med 128MB minne och hade enligt uppgift en plats för uppgradering. När jag fick hem den och skulle lägga i en extra 128MB-modul märkte jag att maskinen hade 64MB integrerat och 64MB till i den enda uppgraderingsplatsen... Det var första gången i världshistorien som 128+128 blev 192.

XGA är 1024x768, och absolut minimum. "Minst 15 tum" är att sträva åt fel håll tycker jag, maskinen blir större och klumpigare ju större skärm du väljer. Så gott som alla billiga bärbara har 15" med 1024x768 (eller 1280x800 om dom är widescreen) vilket ger en pixelstorlek som kanske är bra om du har extremt dålig syn. Själv tycker jag en så pass medioker upplösning som 1024x768 gör sig bra även på 12".

Laddaren lär väl fungera i alla länder med 230 volts elnät även om du kanske måste byta strömsladden eller skaffa en adapter. En laddare kostar runt 100 euro till en compaq, troligen ungefär samma till andra märken.

Grafikkortet kan jag inte uttala mig om.