Akut hjällp, vilken av dessa SHG maskiner?

Permalänk
Medlem

Akut hjällp, vilken av dessa SHG maskiner?

Hej!

Blev osäker om jag skulle starta en ny SHG tråd men eftersom det inte finns någon "officiell" väljer jag att göra det ändå.

Har ruskigt bråttom med att köpa en bärbar till min nystartade firma som just nu mer eller mindre står stilla pga obefintlig maskin. Hade siktat in mig på en Acer TM2303WLMI på Onoff för 10' (celeron m), tycker dock att SHG maskinerna verkar mer prisvärda så jag står nu och velar som en åsna. 10' var verkligen min limit men kan jag bara sträcka mig någon tusenlapp till så blir det så mycket bättre eller vad säger ni?

Ska inte köra några som helst spel utan endast en arbetsdator med mycket office2003, men ska även redigera dv-film och helst kunna dvd-bränna direkt (obs! typ 10% användningsfaktor).

http://www.shg.biz

(dålig på att länka denna sida, skriver här direkt)
550380 - 11 679 kr
Centrino 1.7GHz (Dothan), 512MB DDR333, 80GB HD, Widescreen 15.4” TFT, DVD±RW, Intel VGA, WLAN, Card Reader

550379 - 10 354 kr
Centrino 1.5GHz (Dothan), 512MB DDR333, 60GB HD, Widescreen 15.4” TFT, Combo DVD+CDRW, Intel VGA, WLAN, Card Reader

Med den sista kan jag komplettera med en usd dvdbrännare som verkar billig på shg, är det en bra lösning?

Gör jag fel att inte satsa på en modell med separat ATI grafik med tanke på mitt behov?

Känner att 550380:an blir overkill med 80GB....men det går inte att nedkonfa den.

Blir oerhört lycklig om ni kan ge mig så mycket feedback som möjligt, beställer den imorgon.

Permalänk
Medlem

Att jämföra en Celeron med P4 är ju som natt och dag

Jag tycker personligen 1.7Ghz:aren eftersom du får ju 200Mhz mer, 80 gig hårddisk och faktiskt så har du brännaren inbyggd

Men jag fattar inte vad du menar med overkill med 80 gig? ska man redigera film så är det väl cpu, ram och hårddisk som krävs?

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunfors
Att jämföra en Celeron med P4 är ju som natt och dag

Dothan är ingen P4, utan en Pentium M, som inte alls är lik P4 i arkitekturen (därför den är så bra

Skulle också valt den lite dyrare, eftersom du vill bränna DVDs o redigera film. För filmredigeringens skull äre ju solklart me 80GB!

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Stort tack så här långt. Har ingen erfarenhet alls av att redigera film iallafall inte på dator.
Vad jag vet är att Pinnacle studio 9 ska vara bra för detta och komprimerar inmaterialet så det inte blir så prestandakrävande. En OT fråga är hur mycket disk en dv-film på 60 minuter upptar vid redigering?

En annan fundering är om jag "tjänar" på att välja en 1,5 Ghz modell fast med "separat" ATI grafik kort/krets än 1,7Ghz med "delat grafikminne" med tanke på v-redigeringen?

Försöker bilda mig en uppfattning om kvalitén på SHG/Mitac maskinerna och deras support/service. Eftersom det främst ska vara min arbetsmaskin och mitt absoluta verktyg där tid är pengar kommer jag vara mycket känslig för "verkstadsbesök".

Har läst lite trådar men hittar inget riktigt konkret om detta...vore superschysst av er som har Mitac maskinerna att ge era omdömen på som sagt kvalité och service/support (tid, bemötande, flexibilitet etc...) och har ni något annat märke att jämföra med som ni upplever bättre?

Permalänk
Medlem

Näe, snabbare CPU är viktigare än bra GFX vid videoredigering.

Support o servicen kan jag inte uttala mig så väldigt mkt om. Vet bara att det blev en väldig försening när ja beställt min, dom sköt fram leveransdatumet hela tiden. Men det berodde vad jag förstått på att Intel hade probs o leverera Dothan CPUs. Svarar på mail gör dom iaf fort, och när min burk väl kommit in till dem tog det ett par dar bara innan jag hade den.

Överlag är jag väldigt nöjd ,det enda jag har att invända emot är fläkten (när den väl drar igång vilket iofs inte e SÅ ofta) samt batteritiden. Annars funkar den klockrent.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edla
Stort tack så här långt. Har ingen erfarenhet alls av att redigera film iallafall inte på dator.
Vad jag vet är att Pinnacle studio 9 ska vara bra för detta och komprimerar inmaterialet så det inte blir så prestandakrävande. En OT fråga är hur mycket disk en dv-film på 60 minuter upptar vid redigering?

Jag kör med Pinnacle 9 på min ACER, och den anger tiden till ca 2 timmar i full DV-kvalitet vid ca 25GB utrymme.
Vid mpeg-kvalitet så anger det tiden till 41,5 timmar.

Citat:

En annan fundering är om jag "tjänar" på att välja en 1,5 Ghz modell fast med "separat" ATI grafik kort/krets än 1,7Ghz med "delat grafikminne" med tanke på v-redigeringen?

Grafikkortet har bara betydelse då du skall spela spel, vid redigering har det ingen direkt betydelse. Där spelar däremot processorn och minnet en större roll.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

"Försöker bilda mig en uppfattning om kvalitén på SHG/Mitac maskinerna och deras support/service. Eftersom det främst ska vara min arbetsmaskin och mitt absoluta verktyg där tid är pengar kommer jag vara mycket känslig för "verkstadsbesök".

Har läst lite trådar men hittar inget riktigt konkret om detta...vore superschysst av er som har Mitac maskinerna att ge era omdömen på som sagt kvalité och service/support (tid, bemötande, flexibilitet etc...) och har ni något annat märke att jämföra med som ni upplever bättre?"

Får citera mig själv - Vore kanon ifall det finns fler som har Mitac och kan uttala sig om detta?

Passar även på att fråga om 25GB motsv 2 h DV-kvalitet, hur bränner jag detta, då en DVD-skiva bara får plats med...ja hur mycket klarar "Mitacbrännaren" av är det 4GB eller mer?
och vilket är bäst + eller - formatet?

Stort tack i förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edla

Passar även på att fråga om 25GB motsv 2 h DV-kvalitet, hur bränner jag detta, då en DVD-skiva bara får plats med...ja hur mycket klarar "Mitacbrännaren" av är det 4GB eller mer?
och vilket är bäst + eller - formatet?

Stort tack i förhand

När man väljer att bränna sin kompilation så omvandlas DV-formatet till mpeg-2 format, vilket är mindre. Den komprimerar alltså från DV till mpeg2. Alltså kommer din film på 2h att få plats. Dock finns det en gräns på hur mycket det komprimeras har jag för mig, tror det var som mest 3000kb/s som var smärtgränsen. Sen angående (+) eller (-) det har väl mest att göra vad din DVD-spelare klarar av. Välj sedan de skivor du tycker faller rätt i pris och tillgänglighet. JAg har använt båda formaten och har iofs gått över mer o mer till (+) för de var billigare, men fungerade lika bra som (-) så det är fritt val i den frågan.

ALLA brännare som inte är Dual-layer brännare klarar av att bränna 4,7GiB.
Sitter det en DUAL-brännare i, så är det bara att dubbla det. Då behöver du ju inte komprimera filmen lika hårt heller, fast skivorna är ju så klart dyrare, ca. 60:- och uppåt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.