Permalänk
Medlem

Catia v5 requirements ?

Sitter och kollar lite och undrar vad Catia version 5 har för requirements för att kunna köras, går det att köra på en persondator? jag antar det iaf som det ser ut på spec.

Info finns på denna sida: http://www-306.ibm.com/software/applications/plm/catiav5/sysr...

och hårddvaran som ska användas är:
3.4ghz prescott
1gb i ram
nvidia 6600.

pallar graffet detta? hur krävande är det egentligen?
och när jag endå är igång finns det konverter som gör om PCI-E till AGP. Borde väl vara bakåtkompitabelt? har iaf hört talas om dessa.

tack för hjälpen..

Visa signatur

Det du inte visste kanske någon annan redan vet: Google du ju juice it?

Permalänk
Hjälpsam

PCI-E och AGP är inte kompatibla på någon nivå då det är helt separata teknologier. Den hårdvara du beskriver låter som om det är bra mycker mer än nog för minimi hårdvaru kraven.

Låter som om du i teorin skulle kunna köra med
Pentium II 266mhz
256mb 100mhz SDRAM
5gb hårddisk
Voodoo2 PCI
Windows 2000

så ja... bör funkar bra

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jo får vi hoppas på det, ok, hörde det av en vän så det är möjligt att det inte fungerar. Får hoppas att grafikkortet räcker till då, Catia är väl trots allt ett ganska krävande Cadprogram om jag inte har fel?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Ett seriöst CAD gfx kort, tex nVidia Quadro eller ATI Fire-nånting hade inte varit fel i ditt fall. Dessa kort är dyra, men mest pga tillgång/efterfrågan.

Hårdvaran i vanliga spelkort och i workstation/cad kort är i princip samma, frågan är fall den är fokuserad på avancerade texturer och få vertex (som i spel) eller tvärt om mängder med vertex (geometriska figurer/plan) och få texturer som i cad korten.

Googla efter att flasha om gfx kortets BIOS från spelkort till workstaion/CAD kort. 5800Ultra kan tex bli ett utmärkt Quadro kort osv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ok, jo har jag förstått, såhär är det iaf. Min far har ett 6800u Pci-e i sin dator, och jag ska få ta det, och jag tänkte att ett 6600 är väl lagom, han surfar i princip bara. Sen så "SA" han att han skulle skaffa Catia då, men det vettefan hure blir, och om det blir kanske det inte gör så stor skillnad eftersom de korten inte är byggda för 3dmodelering iaf.. Lär väl visa sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går at modda korten till motsvarande Quadro modell.......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Såvidare han inte är en väldigt avancerad användare av CAD klarar han sig långt med 6600. Ett nytt spelkort har mycket kräm i sig.

Permalänk
Medlem

Ah han jobbar som konstruktör på scania så det är möjligt. Men om jag förstått det rätt så blir det inte världens skillnad utan det man egentligen ska ha är ett spec grafikkort för CAD/3dmodellering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, ja då blir det lite skillnad. Nu tror jag fortfarande 6600 är förhållandevis snabbt men ligger man på den nivån kommer fler saker in i bilden. Väldigt stabila drivrutiner för det första.

Men för att svara på en av dina frågor, jo 6600 klarar av programet Catia, klarar troligen av ett motorblock eller dylikt men förvänta dig inte att få en hel skania lastbil till att flyta på mjuk.

Edit: Länk: http://www.spec.org/gpc/opc.data/vp8/catia-perf.html
Nu är den länken kanske ganska intetsägande men det är något iaf.

Permalänk
Medlem

ok. det låter ju bra, tack för hjälpen. Sen vet jag inte om det blir något Catia, men OM. Aja jag kan ju va glad att jag får ett väldigt eftertraktat kort iaf :D... sitter just nu i en HP hempc... ljuva prestanda.

Visa signatur