bbb's support blir ju bara värre och värre..

Permalänk
Medlem

nejdu: Tips på hur man ska komma fram till en kö? Ring senare är inte hett.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Har nu suttit i 1h.35min i kö...o detta e inget skämt. Jag e medelduktig på datorer..har jobbat med det i ca 8 år...kan konfiga det mesta inom nätverk men när linan dör o jag inte har synk mot stationen tycker jag man borde kunna felanmäla, men icke sa nicke!

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Har nu suttit i 1h.35min i kö...o detta e inget skämt. Jag e medelduktig på datorer..har jobbat med det i ca 8 år...kan konfiga det mesta inom nätverk men när linan dör o jag inte har synk mot stationen tycker jag man borde kunna felanmäla, men icke sa nicke!

Du fick inte felanmäla?
Vad säger dem för "vettigt" istället?

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
Standard samtal på teknisk support.

b2- "Välkommen till tek.sup det är x"

k - "HEJ ÄNTLIGEN (maler på om hur lång kö det är i 5 minuter"

b2- " ber om ursäkt för att du behövt vänta så länge men nu när du kommit fram kan vi försöka
lösa ditt problem"

k - " OCH NU HAR JAG RINGT I 43 veckor i sträck och jag har minsann familj hund och villa OCH DEESUTOM har jag ont i knäna och troligtvis kommer hela världen gå under imorgon!"

Efter ännu mer ursäkter från min sida så förklarar k sitt problem.

k - "Internet funkar inte, det är fel på erat internet"

b2 - " Jaha, hur menar du då?"(samtidigt som man börjar kika upp om dom har länk osv"

k- "Det funkar inte , kommer inte åt någon sida OCH JAG SKA BERÄTTA FÖR DIG ATT så har det varit i minst 9 veckor i sträck och jag har JU FAMILJ BARN HUND OCH DESSUTOM börjar jag få ont i knäna."
(vid det här läget ser man det fasanfulla, k har en dlink 614+)

b2- "Jag ser här att du har en router, har du testat att starta om den"

k- " NEJNEJNEJNEJ, DEN FUNKADE FÖRUT och det kan inte sluta funka bara sådär , jag måste ha internet , jag har ju villa hund barn osv osv osv osv "

(tillslut lyckas man övertyga k om att starta om sin router, genom att blåljuga något om iptilldelning osv)

k "oj nu funkar det , vad var det för fel hos er?"

b2- "felet var att din router hade hängt sig"

k- "NEHÄDU, den funkade igår och den funkar minsann nu , så sluta ljug för mig. Sånna här grejer
kan minsann inte sluta funka bara sådär"

b2 - "men nu funkar det i alla fall, så då är allt bra då?"

k - "NEJ; jag har minsann familj,.barn, katt och DESSUTOM ONT I KNÄNA så nu ska jag ha kompensation för det här"

OSV OSV OSV OSV OSV OSV OSV OSV

japp det är så det låter när en svensk ringer till vilken support som helst. När det gäller bredbandssupport så ligger felet med 95% (eller mer?) hos kunden. Starta om utrustning löser nästan alltid problemet.
Skönaste är nästan när man ska felsöka och k förklarar att det har fungerat i 10 år på raken... "KLART SOM FAN DET HAR FUNGERAT!! MEN NU FUNGERAR DET INTE!! DET ÄR DÄRFÖR DU RINGER DIN ¤%"&"¤&#¤& IDIOT!!" vill man nästan säga ibland

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogge1983
Du fick inte felanmäla?
Vad säger dem för "vettigt" istället?

Jag kommer ju inte fram....

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Avstängd

nej precis...tänk om man ändå fick stå i kö !! det skulle kännas så lyxigt

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Det är uselt att man inte får stå i kö.

Samtidigt tror jag lite medvetet att man har långa kötider för att kunden ska hinna tröttna och verkligen kolla sin egen utrustning både en, två och tre gånger innnan man kommer fram.

Många jag känner kastar sig direkt på telefonen så fort inte nätet eller något annat strular.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
Man bör inte dela ut 0 och 255 adresser nej, av någon anledning sker det ändå
Får man en sådan är det bara att köra release eller renew så ska man få ett nytt ip.(funkar oftast, dock ligger macadressen kvar i dhcp:n ett tag , c:a 2 timmar )

Det värsta är att BBB har lagt upp en bat-fil där man skrivit in commandot /release och /renew. vad sägs om att vidarbefodra till herr teknikerna att plocka bort 0 och 255 i DHCP rangen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
nej precis...tänk om man ändå fick stå i kö !! det skulle kännas så lyxigt

1h.48min fick räcka så jag la på.. (har ju ett jobb att sköta)

Så nu kommer jag inte heller in i kön.

Tänk om man iaf fick felanmäla sin tjänst, det hade varit så mkt guld asså

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag ringt till Telia så har felet varit på deras sida..
Brukar alltid starta om modem, router, förnya ip och allt helvete innan jag ringer.. Och på Telia känner de inte till någon driftstörning.. (som vanligt) och när man sedan ringer 3 minuter senare igen för att kolla om det dykt upp nån driftstörning så är den där.. Det måste betyda att jag sitter för mycket framför datorn, eftersom jag alltid märker när det blir driftstörningar

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Oj, nu fick jag en plats i kön... *hoppar jämnfota av glädje*

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

"Och som en annan redan har sagt så skulle de inte vinna något på att ljuga om att det inte är en driftstörning, det är väl förmodligen som så att det inte har blivit inrapporterat nog många stopp än för att det skall läggas upp som driftstörning (eller något liknande)."

Det är SÅ korrekt, ringer en kund efter 1sek avbrott så vet sällan supporten om att det är ett fel eftersom de som har direktkoll på servrarna inte hunnit/orkat? meddela detta ännu till 1st line support, ringer då kunden igen 30min senare så har alla fått reda på ett driftstopp.

nejdu: HAHA årets inlägg, årets sanning!

K: De har fungerat med min router/brandvägg/vpn jadajada i 6mån så den utrustningen är det INTE fel på.

S: Ok men testa starta om routern, OJ nu fungerade det, vad var fel i erat nät. Ni måste ju ha konfat om något, det var ju inte fel i min utrustning! Min 400kr superduper d-link kan ju aldrig fela, jag brukar steka ägg på den varje morgon =p

HAHA pissar snart i byxorna av nostalgi!

Iofs kan jag hålla med er om att är det nästan alltid 15min kö eller att man inte ens hamnar i kö är det fel nånstans. Stora merparten av samtalen är tyvärr från nötter som inte kan ett skit o ringer direkt nått händer o måste klaga 5min på kölängden. I många fall om saker som inte ens har med bredbandsleverantören att göra.

K: Datorn startar inte.

S: OK? men vi supportar din uppkoppling så detta får du ta med datasupport.

K: Ja men jag kommer ju inte åt internet eftersom datorn inte startar o jag betalar ju för internetuppkoppling till er så ni måste hjäpa mig!

S: Jaha? Öhhh. Klick =p

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
Dom vet om problemet, men hävdar bara att .0 och .255 är giltiga ip som trots allt funkar.

Mest på secure sidor och andra sidor med överdriven säkerhet som det inte funkar.

Beror på vilka submaskar som används.

Har du ett /8 nät säg 10.0.0.0/255.0.0.0 så är det bara 10.0.0.0 och 10.255.255.255 som är "ogiltiga" ipn (samt gatewayipet och eventuellt andra servrar och routrar som redan finns i nätet). Däremot fungerar tex 10.10.10.0 utan problem då den är varken nät eller broadcastadress (trots att den slutar på en 0:a).

Vilka subnät bbb kör med ut mot slutkund vet jag inte riktigt men det är väl rimligt att tro att dom kör 255.255.255.0 eller 255.255.252.0 eller dyl och då är det inte så konsigt att kollissioner uppstår om man inte tar bort nät och broadcastadresserna ur dhcpserverns ip-pool (får väl hoppas på att dom iaf tagit bort routranas och switcharnas ipnummer ur ip-poolen).

Sen gällande deras problem med kundtjänsten så beror det antagligen på att dom köpt upp 100.000 kunder samtidigt som dom i princip sparkat en stor del av organisationen dom köpt upp - och deras befintliga kundtjänst klarar uppenbarligen inte av anstormningen.

För er som drabbats vore det bästa att skicka epost (ja ni får väl använda annan lina än bbb linan då den verkar strula för dom som drabbas ) till B2's VD Peder Ramel på Peder.Ramel@bredband.com (sen om just han personligen läser mailen är väl annan femma men antagligen får iaf hans sekreterare se dom).

Permalänk
Medlem

Själv är jag måttligt imponerad av Bostreams/BBBs kundtjänst och support. Som andra skriver är det ett mirakel om man överhuvudtaget kommer fram till kön under dagtid, vilket ju är riktigt uselt. Bara vid öppning och stängning har jag lyckats med den bedriften och min kötid har aldrig understigit 35 min vilket också är mycket dåligt.

Problemet jag försökt få Bostream att lösa är att de en vacker dag kopplade bort mig.

De hade tydligen stora problem i Göteborg den helgen och efter det fick jag aldrig tillbaks mitt abbonemang. Bostream hävdade att det kan vara modemet och jag kunde inte säga emot eftersom den fanns en liten, liten möjlighet att det faktiskt var så. Trots att modemet tuffat och gått perfekt sedan Bonet-tiden och att internet bevisligen slutade fungera pga strul hos Bostream, så kan modemet i teorin gått sönder precis under deras avbrott.

Det skulle ta en vecka att få ett nytt modem. Eftersom jag efter nästan två års väntan blev lovad scream VDSL samma vecka valde jag att acceptera deras crappy förklaring om modemet och invänta VDSL istället.

Sedan dess har jag haft anledning att åter kontakta "kundtjänst" allt för många gånger. Trots all väntan har jag dock fortfarande inte fått tillbaks min internetuppkoppling, varken ny eller gammal. Däremot har jag en hel hög med obrukbara modem hemma. Jag tror att Bostream också börjar avfärda "modemteorin" vid det här laget...

Jag hade kanske accepterat lite längre väntetider (10 min) om man faktiskt blev hjälpt när man väl kom fram. Nu är det käpprätt åt h-e!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Oj, nu fick jag en plats i kön... *hoppar jämnfota av glädje*

grattis !!! kommit fram än då?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk

1-2 timmar får man vänta ibland sämst ju, ett företag måste vara förberedda när dem köper upp ett annat , annars tappar dem massa kunder...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Beror på vilka submaskar som används.

Har du ett /8 nät säg 10.0.0.0/255.0.0.0 så är det bara 10.0.0.0 och 10.255.255.255 som är "ogiltiga" ipn (samt gatewayipet och eventuellt andra servrar och routrar som redan finns i nätet). Däremot fungerar tex 10.10.10.0 utan problem då den är varken nät eller broadcastadress (trots att den slutar på en 0:a).

Vilka subnät bbb kör med ut mot slutkund vet jag inte riktigt men det är väl rimligt att tro att dom kör 255.255.255.0 eller 255.255.252.0 eller dyl och då är det inte så konsigt att kollissioner uppstår om man inte tar bort nät och broadcastadresserna ur dhcpserverns ip-pool (får väl hoppas på att dom iaf tagit bort routranas och switcharnas ipnummer ur ip-poolen).

Sen gällande deras problem med kundtjänsten så beror det antagligen på att dom köpt upp 100.000 kunder samtidigt som dom i princip sparkat en stor del av organisationen dom köpt upp - och deras befintliga kundtjänst klarar uppenbarligen inte av anstormningen.

För er som drabbats vore det bästa att skicka epost (ja ni får väl använda annan lina än bbb linan då den verkar strula för dom som drabbas ) till B2's VD Peder Ramel på Peder.Ramel@bredband.com (sen om just han personligen läser mailen är väl annan femma men antagligen får iaf hans sekreterare se dom).

BBB kör 255.255.255.0 mot slutkund i ethernet och ADSL-tjänsten. Dock är det bara på fars ADSL tjänst som det delas ut 0 och 255 IPn.

Permalänk
Medlem

En bekant till mig har 255.255.252.0 men i vilket fall som helst så ska inte nätadresserna och broadcastadresserna finnas med i ip-poolen hos dhcpservern vilket visar på vilket kaos det måste vara hos b2 förnärvarande alternativt ointresse från b2's sida att åtgärda felet som faktiskt sitter i deras utrustning/konfiguration ?

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
En bekant till mig har 255.255.252.0 men i vilket fall som helst så ska inte nätadresserna och broadcastadresserna finnas med i ip-poolen hos dhcpservern vilket visar på vilket kaos det måste vara hos b2 förnärvarande alternativt ointresse från b2's sida att åtgärda felet som faktiskt sitter i deras utrustning/konfiguration ?

Det är så jag har förstått det hela. Att det beror på B2. Enligt alla manualer så skall man köra på erhåll IP från DHPC. Och allting fungerar bra så länge inte IP-adressen man får slutar på 0 eller 255.

Det är kanske möjligt att det skall fungera i teorin men...

Permalänk
Medlem

Jag "Hej, har ni några problem på växjö routern ge0-0.cr1
dom "Dröj lite ska kontrollera"
jag "Dröjer 1 minut"
dom "Nej, den fungerar precis som den ska, varför undrar du?"
jag "Får extremt dåliga svarstider, och det verkar vara den som strular"
dom "Det fick inte jag när jag kontrollerade härifrån, det måste vara något på din sida"
jag "Okej, då tackar jag för det.
dom "tack för samtalet"

Detta samtalet skedde runt 5 tiden i eftermiddag när det såg ut så här:

Spårar väg till www.sunet.se [192.36.125.18]
över högst 30 hopp:

1 <10 ms <10 ms <10 ms firewall.vitoc.se [192.168.1.1]
2 3 ms 3 ms 3 ms ua-213-114-33-2.cust.bredbandsbolaget.se [213.11
4.33.2]
3 3 ms 3 ms 2 ms vlan7.dr1.vxj1.se.bredband.com [195.54.117.26]
4 236 ms 249 ms 245 ms ge0-0.cr1.vxj1.se.bredband.com [195.54.120.181]

5 223 ms 237 ms 244 ms pos5-0.cr2.klm1.se.bredband.com [195.54.124.50]

6 223 ms 234 ms 234 ms pos2-3.cr1.ksd1.se.bredband.com [195.54.123.237]

7 229 ms 220 ms 224 ms pos4-0.cr2.mlm2.se.bredband.com [195.54.125.26]

8 10 ms 9 ms 10 ms ge1-2.br1.mlm1.se.bredband.com [195.54.123.170]

9 199 ms 202 ms 201 ms malmo4-ge2.sunet.se [195.69.117.19]
10 196 ms 189 ms 191 ms malmo1-SRP2.sunet.se [130.242.85.33]
11 213 ms 221 ms 222 ms vaxjo1-pos0.sunet.se [130.242.81.202]
12 203 ms 187 ms 182 ms vaxjo2-pos1.sunet.se [130.242.82.166]
13 171 ms 185 ms 195 ms kalmar2-POS4.sunet.se [130.242.81.129]
14 155 ms 167 ms 161 ms stockholm2-POS3.sunet.se [130.242.81.122]
15 159 ms 163 ms 178 ms kthnoc6-SRP5.sunet.se [130.242.94.6]
16 169 ms 124 ms 124 ms www.sunet.se [192.36.125.18]

Ringde själv upp Teknikerna som driftar åt B2 här i växjö, ställde samma fråga till honom.

Jag "Hej, har ni några problem på växjö routern ge0-0.cr1"
han "Jag är på väg ut dit nu, så ja det har vi"
jag " tack så mycket"
han "ingen fara"

22:15 ring ring
jag "hallå?"
han "tjena xxx här, nu ska du se att det snurrar på"
jag "tackar tackar!"
han "ingen fara"

Spårar väg till www.sunet.se [192.36.125.18]
över högst 30 hopp:

1 <10 ms <10 ms <10 ms firewall.vitoc.se [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms 2 ms ua-213-114-33-2.cust.bredbandsbolaget.se [213.11
4.33.2]
3 1 ms 1 ms 1 ms vlan7.dr1.vxj1.se.bredband.com [195.54.117.26]
4 3 ms 4 ms 2 ms ge0-0.cr1.vxj1.se.bredband.com [195.54.120.181]

5 2 ms 3 ms 2 ms pos5-0.cr2.klm1.se.bredband.com [195.54.124.50]

6 8 ms 3 ms 3 ms pos2-3.cr1.ksd1.se.bredband.com [195.54.123.237]

7 9 ms 10 ms 7 ms pos4-0.cr2.mlm2.se.bredband.com [195.54.125.26]

8 8 ms 7 ms 9 ms ge1-2.br1.mlm1.se.bredband.com [195.54.123.170]

9 8 ms 9 ms 9 ms malmo4-ge2.sunet.se [195.69.117.19]
10 8 ms 8 ms 12 ms malmo1-SRP2.sunet.se [130.242.85.33]
11 12 ms 12 ms 13 ms vaxjo1-pos0.sunet.se [130.242.81.202]
12 14 ms 12 ms 12 ms vaxjo2-pos1.sunet.se [130.242.82.166]
13 18 ms 18 ms 18 ms kalmar2-POS4.sunet.se [130.242.81.129]
14 19 ms 17 ms 18 ms stockholm2-POS3.sunet.se [130.242.81.122]
15 18 ms 18 ms 18 ms kthnoc6-SRP5.sunet.se [130.242.94.6]
16 18 ms 17 ms 18 ms www.sunet.se [192.36.125.18]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
hehe, du inser att Transcom är ett företag och inget fångläger va?Behöver du gå på toa så går du på toa och stannars tills du är klar (utan någon form av löneavdrag).

Transcom får betalt per samtal när det gäller dsl och voip. BBh(dvs lan) får dom däremot en klumpsumma för. Sen det där med att lösa problem till 50% är inget vi fått direktiv om. Däremot sitter vi inte och vänter medans kunder avinstallerar brandväggar och installerar nic då vi hellre hugger in på kön.

Kan inte släppa det där med den röda lampan, vart har du hört det?
Tackar för ett gott skratt iaf

Okej.
Då ljuger väll de som berättat detta för mig då.

Personer som inte har någon anledning att ljuga, btw.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
´

Jag inte heller någon som helst anledning att skydda Transcom som företag. Möjligt att det skulle vara som ovan på något annat av tc:s callcenter men det sker inte på min arbetsplats iaf.

Vare inte de som stog i aftonbladet?
Att "för många toa-besök" drogs av på lönen ...

Visa signatur

Asus M2N-E NF570 Ultra S-AM2, AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2, Asus Geforce 8800GTS 320MB, CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, Hiper M HPU-4M580 580W, 19" LG Flatron L1952TQ

Permalänk
Avstängd

*idag får man ingen plats alls*

Tror inte det har med supportens kunnande alls att göra, inte heller med att "thomas-bakom-flötet" ringer, han skall få hjälp oavsett hur dum han är. Det ligger helt enkelt hos BBB´s supportcenter, för lite personal för antalet kunder man hanterar i sina register. Hade man inte minskat supportpersonal utan istället utökat i samband med köpet av Bostream hade man kanske kunnat klara av anstormningen.

Så sluta hävda att det handlar om kunder som ringer vid minsta lilla.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu

Visserligen inte. Men du skrev trots allt - "mest nya ynglingar som inte kan nått on vad de skall supporta.. för det mesta"- . Ser inte någon av mina kollegor som skulle kunna gå under beskrivningen "okunnig yngling" (yngling kanske, beror på vad du ser som yngling). Flertalet som jobbar på teknisk support har civil ingenjör utbildning eller liknande.

Din svärmor antar jag jobbade på kundtjänst och där har dom kanske inte 100% koll på alla tekniska frågor, men så är det inte deras ansvarsområde heller.

/MVH "En okunnig yngling?"

Så du menar att flertalet som jobbar på Transcom åt B2 har civilingengörsutbildning?!

"Sif:s rekommenderade ingångslöner för 2003 för en nyutexaminerad civilingenjör var 24 550 - 26 000 kronor. Dessa siffror baseras på verkliga ingångslöner från 2002 uppräknade med årlig löneökning för at kompensera för inflation etc och gäller nyutexaminerade med liten eller ingen arbetslivserfarenhet."

Nu vet jag inte exakt hur många ni är på transcom som jobbar med support åt B2. Men vi säger 50st (troligen väldigt lågt räknat)
Och flertalet tar jag som mer än hälften, Så vi säger att 30st är civilingenjörer.

Och vi säger att deras snittlön är 26,000:-
26000 * 30 = 780.000:-
Nu vet jag inte alla siffror och % för arbetsgivaravgifter och sådant, men det rör sig ett par hundra tusen till. Så vi snällt avrundar det till 1 miljon kronor. Det är alltså vad enbart 30 personer på transcom kostar.

Sen så antar jag att det är Transcom som står för maskinparken till supporten?
Sen så ska ju då även Transcom tjäna en hacka.

Så om vi säger att dom fakturerar B2 på kanske 1,4Miljoner för dom här 30 personerna??

Har mycket svårt att se att B2 skulle betala 1,4 Miljoner för att ha 30st civilingenjörer på deras Tekniska support.

Permalänk
Medlem

arbetsgivaravgiften e väl 30%, så multiplicera med 1.3 på den där summan.

Permalänk
Medlem

Bara för att man har utbildning till civilingejör innebär det väll inte att man ska ha 26000kr i ingångslön oavsett jobb?

Annars är det konstigt att fler civilingenjörer inte jobbar med att tex dela ut reklam en timme varje dag, skulle bli en fin timlön med 26000kr/mån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
Japp, dom flesta av mina kollegor har hög utbildning(tex civilingenjör) dock har ingen på l1 några 26000kr i lön.,

Bara för att man har utbildning till civilingejör innebär det väll inte att man ska ha 26000kr i ingångslön oavsett jobb?

Annars är det konstigt att fler civilingenjörer inte jobbar med att tex dela ut reklam en timme varje dag, skulle bli en fin timlön med 26000kr/mån

Okej, då har jag ganska svårt att se varför en person med civilingenjörs utbildning sitter hos om dom inte får den rekomenderade ingångslönen. Att dom inte fått några andra jobb, köper jag inte då det för tillfället råder brist på civilingenjörer enligt SIF.

Så då finns det ju bara ett par teorier om varför dom sitter där!

Permalänk

De är knappast där för att det är skoj (hoppas jag innerligt!), jag skulle tro att det är för att få in en fot i jobb-branschen (meriter m.m.) eller helt enkelt för att de inte fick tag i något annat jobb så de tog detta jobb i väntan på bättre, studieskulderna betalar sig knappast själva.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
De är knappast där för att det är skoj (hoppas jag innerligt!), jag skulle tro att det är för att få in en fot i jobb-branschen (meriter m.m.) eller helt enkelt för att de inte fick tag i något annat jobb så de tog detta jobb i väntan på bättre, studieskulderna betalar sig knappast själva.

Japp, det är den motiveringen jag får av dom, av någon anledning ser arbetsgivare det hela som en mycket bra merit.

Det råder säkert brist på civilingenjörer, dock inte nyutexaminerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Okej, då har jag ganska svårt att se varför en person med civilingenjörs utbildning sitter hos om dom inte får den rekomenderade ingångslönen. Att dom inte fått några andra jobb, köper jag inte då det för tillfället råder brist på civilingenjörer enligt SIF.

Så då finns det ju bara ett par teorier om varför dom sitter där!

OK. Jag är bara högskole ingenjör (160 p) och senaste ingångslönen ligger på 25600, men jag har inget jobb inom mitt yrkesområde. Jobbar iof. sig med en lön på 20000 inom byggsektorn, men jag önskar inget annat än att jobba inom det jag är utbildad inom eller åtminstone något liknande. Skulle gärna ta ett jobb inom IT-supporten, med en lön på 18-20000 i månaden.
Det senaste jobbet inom ingejörssektorn (Data, It), så var där ca 1000 sökande och hälften låg eller outbildade, en fjärdedel civilingenjörer och en fjärdedel högskoleingenjörer. Men ge mig gärna ett telefonnumret till någon arbetsgivare som inte kan hitta någon utbildad arbetskraft. Känner förresten en tjej med ingenjörsutbildning som för ett tag sen fick skuffen från Telias mobiltelefonutveckling efter några år. Hon har varit arbetslös ett år och utan framgång i jobbsökandet. Var är jobben?

Visa signatur

JP