Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Ingen bild med A8N-SLI + 6600GT

Permalänk
Medlem

Ingen bild med A8N-SLI + 6600GT

Tjena!
Håller på att sätta ihop en ny dator bestående av:
Asus A8N-SLI
Leadtek Winfast px6600GT TDH 128mb
Athlon64 3000+
2x512mb Kingston pc3200
Hitachi 160 gb sata

Nu till problemet! Allt e inkopplat men jag får ingen signal till skärmen... (har testat 3 fungerandeskärmar)
Inga pipljud ifrån datorn.
Grafikkortet sitter i den övre blå pci-e porten. har även testat den undre svarta porten. ingen skillnad. har testat med och utan inkopplad molex-kontakt vid pci-e portarna..

I moderkortets manual står det att man ska använda den blå porten om man använder 1 kort.

Har vänt på det lilla kortet som sitter mellan de 2 pci-e 16x-portarna så att "singel card"-sidan sitter i... som det ska vara default... men inte nån skillnad

Någon som har nån ide om vad som e fel???

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

testa att cleara cmos, kan hjälpa, har haft liknande problem(dock med AGP system) och det har jag avhjälpt genom att cleara cmos..

kan vara värt ett försök...

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men tyvärr hjälpte det inte....
Kan det helt enkelt vara ett defekt grafikkort jag fått? Låter ju inte så troligt...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Tack för tipset men tyvärr hjälpte det inte....
Kan det helt enkelt vara ett defekt grafikkort jag fått? Låter ju inte så troligt...

Låter inte så troligt? Jag tycker att det låter väldigt troligt, när du startar datorn, går allt annat igång då? CPU-fläkt, övriga fläktar, börjar HD:n surra osv?

Om allt detta sker så är det inte helt otroligt att det är grafikkortet du fått som är en aning defekt. Har du möjlighet att prova med ett annat grafikkort så tycker jag att du ska göra det.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Japp!
Alla fläktar snurrar, även grafikkortets... hårddisken e jag inte helt säker på men även om den var helt död skulle det ju vara bild...
Det jobbiga e att ingen jag känner kör med pci-e så därför finns det inget annat grafikkort tillgängligt...

Kan problemet bero på att jag använder en 20-pins strömkabel från nätagget till moderkortets 24-pins kontakt? Har kollat andra trådar där det står att det inte e några problem...

Det här med att det inte piper när något e fel... e det nått de tagit bort? Det piper inte ens utan grafikkort eller utan cpu...?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Japp!
Alla fläktar snurrar, även grafikkortets... hårddisken e jag inte helt säker på men även om den var helt död skulle det ju vara bild...
Det jobbiga e att ingen jag känner kör med pci-e så därför finns det inget annat grafikkort tillgängligt...

Kan problemet bero på att jag använder en 20-pins strömkabel från nätagget till moderkortets 24-pins kontakt? Har kollat andra trådar där det står att det inte e några problem...

Det här med att det inte piper när något e fel... e det nått de tagit bort? Det piper inte ens utan grafikkort eller utan cpu...?

20-pinskabel ska inte vara ett problem, jag antar att du kör med en 20->24 konverter? Jag skulle dock skaffa ett nätagg som kan ge dig 24-pin ändå, för framtida bruk. Vad gäller pipandet så måste du ha speakern inkopplad, dvs. PC-speaker. Annars blir det svårt att få fram felmeddelandena.

Har du satt in den extra strömkabeln till grafikkortet, nog för att datorn borde starta utan den men det kan vara en idé att kolla. Vad använder du för skärm? Om du inte får bild så borde du ju få ett meddelande på skärmen som säger att du inte har någon insignal.

Detta låter dock som ett klassiskt grafikkortsfel, men gör en hel felsökning och prova att plocka bortkomponent efter komponent utom grafikkortet, byt plats på minnena etc.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Nej kör utan konverter... har läst att det ska fungera... pc-speakern e inkopplad... har även testat att vända håll på pc-speaker-kontakten

Finns ingen strömkontakt på grafikkorten... bara en kontakt på moderkortet vid pci-e portarna..

datorn startar ju men ingen signal till skärmen som e en Hyundai Q995S 19" Silver/Black
Det konstiga e att den inte visar nått no-signal meddelande den e bara svart...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej kör utan konverter... har läst att det ska fungera... pc-speakern e inkopplad... har även testat att vända håll på pc-speaker-kontakten

Finns ingen strömkontakt på grafikkorten... bara en kontakt på moderkortet vid pci-e portarna..

datorn startar ju men ingen signal till skärmen som e en Hyundai Q995S 19" Silver/Black
Det konstiga e att den inte visar nått no-signal meddelande den e bara svart...

Grundat på det du sa nu så måste det nästan vara fel på grafikkortet, du har provat att använda både DVI (med konverter) och VGA-kontakten va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Grundat på det du sa nu så måste det nästan vara fel på grafikkortet, du har provat att använda både DVI (med konverter) och VGA-kontakten va?

Jepp det har jag! Men jag tror att skärmen e sådan att den bara e svart om den inte får signal... den går inte ens att sätta på om den inte får signal nämligen... knepigt kan tyckas... testade den med en annan dator o den fungerade... sen testade jag en annan skärm med nya datorn o på den kommer det fram "no signal"-meddelandet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja!
Nu har vi testat med 2 pci-grafikkort men får inte någon bild med dessa heller...
fel på moderkortet?
eller kan det ha att göra med att vi använder 20-pins strömkontakt i 24-pins-kontakten på moderkoret? kontakten sitter i så att de fyra understa pinnarna är tomma...

Blir tokig på detta... fattar inte varför det inte fungerar...
har testat o byta plats på ram

Permalänk

Inte alls omöjligt att det är fel på moderkortet, synd att ni inte kan prova grafikkortet i en annan dator. Men eftersom ni säger att ni får fel även om ni använde vanliga PCI-grafikkort så är det inte otroligt att det är moderkortet som spökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja vore riktigt skönt o testa grafikkortet... finns det ingen vänlig själ i Motala som har pci-express???

Permalänk
Medlem

Re: Ingen bild med A8N-SLI + 6600GT

Citat:

Tjena!
Håller på att sätta ihop en ny dator bestående av:
Asus A8N-SLI
Leadtek Winfast px6600GT TDH 128mb
Athlon64 3000+
2x512mb Kingston pc3200
Hitachi 160 gb sata

Nu till problemet! Allt e inkopplat men jag får ingen signal till skärmen... (har testat 3 fungerandeskärmar)
Inga pipljud ifrån datorn.
Grafikkortet sitter i den övre blå pci-e porten. har även testat den undre svarta porten. ingen skillnad. har testat med och utan inkopplad molex-kontakt vid pci-e portarna..

I moderkortets manual står det att man ska använda den blå porten om man använder 1 kort.

Har vänt på det lilla kortet som sitter mellan de 2 pci-e 16x-portarna så att "singel card"-sidan sitter i... som det ska vara default... men inte nån skillnad

Någon som har nån ide om vad som e fel???

Hjälp, jag som ska köpa exakt likadan config :D...få det att funka nu för bövelen!
Inköpt på datorbutiken.com?

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

jag, ska också köpa liknande, verkar vara populärt nu för tiden

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

Det är nog bara ett enstaka hårdvarufel, inget att hänga upp sig på mina herrar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm beror väll på att du inte kör i de fyra sissta uttagen?! SKaffa en konverter!

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart0on
Hmm beror väll på att du inte kör i de fyra sissta uttagen?! SKaffa en konverter!

Kan det verkligen bero på det... på asus hemsida i faq står det att det inte ska vara några problem... men kanske skulle införskaffa en konverter... nån som vet var det finns?

Nätagget e det som sitter i lådan Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX
Moderkort o processor e från komplett
Resten från datorbutiken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan det verkligen bero på det... på asus hemsida i faq står det att det inte ska vara några problem... men kanske skulle införskaffa en konverter... nån som vet var det finns?

Nätagget e det som sitter i lådan Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX
Moderkort o processor e från komplett
Resten från datorbutiken

ditt nätagg måste ha en liten 12v ATX kontakt(4pinnars), som du sätter bredvid den stora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
ditt nätagg måste ha en liten 12v ATX kontakt(4pinnars), som du sätter bredvid den stora.

Ehh e du säker på det... alltså ska man koppla in 12V där... det finns en annan kontakt för den 4pinnars-kontakten på moderkortet.. tror det bara finns en sån 4pinnars på nätagget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source

4pinnars ser inte ut o passa så bra bredvid.

Permalänk
Medlem

k det är nog intel varianten jag tänker på då, där stora atx å lilla kompletterar varann så sött så det blir en ATX2 kontakt inte lekt med ett A8N-sli ännu..

Permalänk
Medlem

Prata med denna killen.han har ju samma mobo som dej:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=40148...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Kolla så det inte är nått fel på minnena.
Har vart så för mej en gång. Skärmen svart men fläktarna snurra och hårddisken va igång, då
visade det sej att det var det minnet som va trasigt.

//matte

Visa signatur

Ispiron 630m

Permalänk
Medlem

Jag är antagligen ute och cyklar nu, men:
kan det inte vara så att ditt nätagg är för svagt?
Jag har samma jävla problem, och efter en jävla massa
bläddrande i manualer så märkte jag att ett 350w nättagg var
rekomenderat medans mitt ligger på fjuttiga 340.

Hilfe!

edit:

kollade på msi, (http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp)
och där fann jag följande:
No Post - Power supply issues

System has no power
Verify that power supply is of the appropriate wattage for system.
• 300 WATT minimum recommended for most ATX form factor systems.
• On high end systems with fast video card, fast CPU, RAID HD array may require a larger power supply such as a 350 watt
• P4 motherboards require ATX 2.03 spec power supply with ATX 12v 4 pin connector connected to JPW1 4pin power header on the motherboard

Visa signatur

om du läser det här är du ägd.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi reda ut det med strömkontakterna lite.
Det finns 3 st olika strömkontakter på moderkortet: EATX, P4 och Molex.

Molex:en är ENDAST till grafikkortet och behövs bara användas i SLI mode.
P4 kontakten MÅSTE användas, annars bootar inte moderkortet (möjligt fel kanske?)
Vad gäller EATX kontakten (24pinnar) måste man inte ha ett 24pinnars nätagg. Funkar med 20pinnars också och utan adapter. Jag kör så utan problem.
de 4sista är +12v +5v +3v och jord. en P4 kontakt passar INTE bredvid en 20pinnars ATX kontakt

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Har testat båda minnerna.
Känns väldigt osannorlikt att d skulle va fel på båda.

O vad gäller nätagget så ligger det på 350.

Grejen är att det inte ens tjuter nånting om att nåt är fel, inte ens när vi plocka bort cpu:n. Gör det inte d längre?

grrr... frustrerande!!!
Kan d va så enkelt att det är moderkortet det är fel på.
Känns bara lite dumt att skicka tillbaka nånting innan man har testat allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Nu ska vi reda ut det med strömkontakterna lite.
Det finns 3 st olika strömkontakter på moderkortet: EATX, P4 och Molex.

Molex:en är ENDAST till grafikkortet och behövs bara användas i SLI mode.
P4 kontakten MÅSTE användas, annars bootar inte moderkortet (möjligt fel kanske?)
Vad gäller EATX kontakten (24pinnar) måste man inte ha ett 24pinnars nätagg. Funkar med 20pinnars också och utan adapter. Jag kör så utan problem.
de 4sista är +12v +5v +3v och jord. en P4 kontakt passar INTE bredvid en 20pinnars ATX kontakt

Tack! Ett utförligt svar!!
Ser att du kör ungefär samma system... hur starkt nätagg har du? Men borde ju definitivt räcka med det vi har då vi ju inte kör med några superkomponenter... dessutom ingen hårddisk, dvd, fläktar osv inkopplat...

Angående 4pinnars-kontaken (P4) så märks ingen skillnad med den inkopplad eller inte...
Du hade inga problem när du satte ihop din dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snackade med en kille på komplett och han sa att det va troligt att moderkortet inte stödde det minne vi har:

Kingston KHX3200UL/512 HyperX 512Mb DDR PC3200 400MHZ
CL2

Vi har även testat ett: TwinMOS M2S9108A-WB PC3200 400MHZ

och ytterligare ett till minne som är ett: kingstone 512Mb 266MHZ (modell okänd)

Vi tycker det låter otroligt att moderkortet inte stöder dessa minnen, utan tror att problemet ligger på ett deffekt moderkort.
Någon som har erfarenhet detta moderkort med minne?

Känns dumt att skicka tillbaka om det inte är moderkortet då det kostar 200kr + frakt om det inte är det som e felet.

Permalänk

Jag har ett liknande system..

Kör med dessa minnen:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2X512DDRK400

Alltså 2st Kingston 512mb 400Mhz

Notera även att mitt nätagg är ett 20pins, och att jag kör utan adapter. Så det funkar utan problem.

När du kopplar in 230V strömkanel till nätagget, lyser det en grön lys-diod längst ner på moderkortet då? Som bekräftar att kortet har ström.

Låter med strörsta sannolikhet att det är moderkortet som är defekt. Kanske inte låter så kul, men tanke på att dessa kort är någorlunda "sällsynta" just för tillfället..

Men dte bästa är nog att du tar vara på din garanti, och skickar in det. Finns väl inte så mkt mer att göra.

Visa signatur

AMD64 3500+ @ 2.61GHz | Point of view 6800GS 256MB PCI-e @ 495/1200 | Asus A8N-SLI Deluxe | Zalman Reserator 1Plus | ADDA 120mm | Antec P160W | Tagan 480W Easyconn. | Samsung Syncmaster 930BF | Razer Diamondback PE | Logitech UltraX flat
3DMark 00: 23069 | 3DMark 01: 25250 | 3DMark 03: 13251 | 3DMark 05: 5923 | 3DMark 06: 2659

Permalänk
Medlem

Jo den lyser!

har skickat in kortet nu, eller jag ska iaf, väntar på svar bara, att få skicka!

tack för alla svar o all hjälp, bara o vänta o se vad som händer nu!
Hopaps på d bästa, att det är moderkortet som e sönder nu, annars blir jag lite lack...

Tack ska ni ha!