Permalänk
Medlem

366mhz Ibook felsökning

Har tagit på mig att försöka reparera och fräscha till en Ibook 366mhz are (clamshell modellen).

Batteriet är väl troligtvis dött, men de spelar mindre roll.

Det värsta problemet är att bootning av denna ibook är rena lottot. Ibland går det, ibland inte. Så jag funderar på om hårddisken är rutten.
Iochmed att det är ett j*vla meck att byta disk i denna burk (jmf http://caslis.com/mac/ibook/ibdrive.html)
så kan det vara värt att fråga här först om någon har haft liknande problem och o jag bara är ute och cyklar vad gäller hårddisken.

tacksam för genomtänkta svar

//DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta vad som händer när den inte bootar.
Det går ju boota "verbose mode" så der du lite vad som händer, men den kanske inte kommer så långt?

Eh… Förresten: OS9 eller OSX?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt inte så svårt att byta hårddisk som man kan tro. Det finns genvägar. Jag har inte provat själv men en bekant, som är servicetekniker, hävdar att man kan bända upp plasten och komma åt för ett byte.

Antar att du kör OS 9 i dasslocket... Har du provat att boota utan tillägg?

Visa signatur

Jag har en anmärkning - länkade till en bild med naken snopp - swec har tydligen snoppförbud - Hej tjejer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gobo
Antar att du kör OS 9 i dasslocket... Har du provat att boota utan tillägg?

hur gör man då? (googlar....)
och ja, OS 9.0.4 är det i den..

//DJ

Visa signatur

BOINC-maskin

Permalänk
Medlem

Har för mig att du håller ner Shift-tangenten under uppstart.

Permalänk
Medlem

Vad som händer är att den står still precis efter att ha tänt skärmen (som om den väntade på något). Sen dröjer det varierande mycket tid innan den kommer igång med Mac OS 9 startar rutan osv.. om den överhuvudtaget gör det.
Jag tycker ju att sådant låter som diskfel.

//DJ

Visa signatur

BOINC-maskin

Permalänk
Medlem

Kan oxå vara det lilla (pram-) batteriet som är slut så den inte minns startdisk utan håller på och söker diskar efter något operativ… Det är inte alltid (men oftast) som den hittar något, och det kan ta tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, ok.
Var sitter detta batteri och kan man byta det?

//DJ

Visa signatur

BOINC-maskin

Permalänk
Medlem

Kolla in www.99mac.se

Ställ frågan där så får du svar.

Visa signatur

Jag har en anmärkning - länkade till en bild med naken snopp - swec har tydligen snoppförbud - Hej tjejer!

Permalänk
Medlem

ibooken jag har har inget pram batteri..
så det är inte felet.
Finns det något GRATIS diskanalysprogram för mac?

//DJ

Visa signatur

BOINC-maskin

Permalänk
Medlem

Det har den visst. Men det sitter fastlött på moderkortet och är marigt att komma åt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gobo
Det har den visst. Men det sitter fastlött på moderkortet och är marigt att komma åt.

Jo visst, men det batteriet håller bara i 30 sekunder så du kan byta det vanliga batteriet...

Permalänk
Medlem

Det är dom vita…

Visa signatur