Datorn startade bara en gång. A8N-SLI. HJÄÄLP!

Permalänk
Medlem

Datorn startade bara en gång. A8N-SLI. HJÄÄLP!

Datorn startade bara en gång. A8N-SLI. HJÄÄLP!!
Har precis satt ihop min dator. se sign. men den startade bara en gång. sen frös den i bios och ville inte visa bild efter det. prova med att ta ut diskarna så bara en satt i åt gången. provade med att ta ut ram minnet. clear CMOS (heter nåt annat skumt nu)
ta ut cd-romen.
sen kände jag på moderkortets sydbrygga(nordbrygga?) den lilla fläkten vid 3d kortet och den var ruuuuskigt varm. kändes som om jag var på väg att bränna mig.
har köpt en ATX - EPS konverter (20-24pin)
kan det vara den som spökar? enligt kompletts suport ska det stödja dom senaste moderkorten (trotts att nätagget från början saknade 20-24pins kontakt. hmm?!)

hjälp mig jag e helt vilse. =(

Edit:
Precis fått svar från kompletts support som alltid är lika villiga att hjälpa!

Hej!

Det är svårt och säga vad som kan vara fel.

Har ni kanske någon möjlighet att prova era komponenter på någon annan dator för att se vart felet ligger?

mvh
Roger
Komplett.se

Edit2:
Kan det vara moderkortet som spökar tro? värt att köpa ett billigt AGP mobo kort för att testa? kan man gå tillbaks med ett använt moderkort? (öppnad kartong men man behöver ju inte säga att det är använt?!)

Visa signatur

Inkommande:
3700+ san diego @ 2.75Ghz | Asus A8N Sli | 1024mb Apacer DDR | X600Pro 128mb | 250gb Maxtor10 | HeC 480watt ---- 3ghz med enbart luft?

Permalänk
Medlem

Är det fel på moderkortet utan att du ändrat nåt på det så ska du såklart få skicka tillbaka utan massa prat.

läste lite fel också! *edit*

Permalänk

Lånar tråden lite. Går det att köra med 20 pinars kontakt på asus A8n SLI?
Annars måste man saffa en converter oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard87
Går det att köra med 20 pinars kontakt på asus A8n SLI?

Svar ja.

Permalänk

Re: Datorn startade bara en gång. A8N-SLI. HJÄÄLP!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sixer
Edit2:
Kan det vara moderkortet som spökar tro? värt att köpa ett billigt AGP mobo kort för att testa? kan man gå tillbaks med ett använt moderkort? (öppnad kartong men man behöver ju inte säga att det är använt?!)

nej, det går inte eftersom alla moderkort kommer förpackade i förseglad antistat-påse - öppnar du den räknas det som använt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

det är EXAKT samma fel p mitt moderkort. Kom in i bios en gång.

Blir så grining :@

Visa signatur

Skyline

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyline[NeOn]
det är EXAKT samma fel p mitt moderkort. Kom in i bios en gång.

Blir så grining :@

Tur att man inte är ensam om det!
Jag skickade tillbaks mitt till komplett. så nu får dom gå igenom det.
vad sitter du på för config?

Visa signatur

Inkommande:
3700+ san diego @ 2.75Ghz | Asus A8N Sli | 1024mb Apacer DDR | X600Pro 128mb | 250gb Maxtor10 | HeC 480watt ---- 3ghz med enbart luft?

Permalänk
Medlem

Jag tror dtt BIOS är torsk. bara att skicka tillbaja moderkortet och få ett nytt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Svar ja.

Är det inte någon risk att någon del på moderkortet blir skadat om om använder 20pin > 24 mobo?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Vad har ni för nätagg?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att felet sitter i bios-inställningarna, testa cmos clear igen alt ta ut batteriet. Kanske lite sent nu iofs:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Är det inte någon risk att någon del på moderkortet blir skadat om om använder 20pin > 24 mobo?

Nej, iom att det är samma spänningar som går ut i dom 4 extra piggarna som redan finns direkt från elagget, inget motstånd eller sånt som kan spöka.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Hmm, hade samma problem med mitt asus socket a kort. Kom in i bios sen frös allt. En gång kom jag in då ändrade sig fsb automatiskt liksom rullade som typ matrix siffror Sen såg jag aldrig den biosen igen.. postade aldrig efter det!

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem..

Har läst lite överallt på nätet och det är MÅNGA som har det felet felet med A8N SLI deluxe och ingen vet vad felet beror på.

Jag får min var 10-15 gång jag startar den och då funkar den perfekt.

Skumt är också att den bara går igång med dual på EZ selector och EZ-pluggen ikopplad och jag har bara ETT grafikkort.

Selector ska vara satt på Singel-Mode (default) när man får den, men min satt på dual.

A8N SLI deluxemanualen är för övrigt skrattretande dålig. Gör man tvärt emot vad det står där, då KAN det funka lite.

=(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Skumt är också att den bara går igång med dual på EZ selector och EZ-pluggen ikopplad och jag har bara ETT grafikkort.

Selector ska vara satt på Singel-Mode (default) när man får den, men min satt på dual.

=(

Jag känner inte till någon som fått moderkortet där den varit på Singel-Mode.
Man kan inte riktigt lita på handboken nej

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Den var satt till Singel-Mode på det moderkort jag byggde en dator med, har inte haft ett problem än så länge.

Kör med orginal bios fortfarande eftersom inget strulat.

Permalänk

Min satt på dual också... db har segat me de andra delarna såår se när jag får dem.
Det var packat o klart i onsdags men de verkar inte ha skickat det änn :/
Lite less på dem måste jag säga

Permalänk
Medlem

Mitt kort startade en gång på 100 försök tills jag bytte nätagg sedan har jag inte haft ngra problem. Väntar på ett bättre Bios bara lyckas inte med ngn vidare överklockning.

Permalänk
Medlem

jag hade bara 350W ifrån början.. bytte till 525W och ingen skillnad... ändå knappt något i burken. =(

Permalänk
Medlem
Citat:

jag hade bara 350W ifrån början.. bytte till 525W och ingen skillnad... ändå knappt något i burken. =(

Men skaffade du ett 24pinnars agg då?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att moderkortet får för mycket ström iom att ni använder en konverter?
Läste om det på http://forum.aim-aland.net/viewtopic.php?t=2147&highlight=kon...
Läs speciellt kakmonstrets inlägg!
"de nya extra stiften på 24 pinnars kontakten är 3,3V , den extra 4-pinnars som finns på "äldre" nätdelar ger 12V, räkna ut vad som händer"

Visa signatur

| AMD X2 3800+ @ 2.5GHz | EP-9NPA+ Ultra | 4x512MB KHX3200A @ 227MHz | Gainward GeForce 7800 GT 256MB @ 470/1230Mhz |

Permalänk
Medlem

Det är helt galet! Som sagt... datorn startar vid var 10-15:e försök. Har provat ALLT. Ska skicka tillbaka kortet till komplett nu. Men GUD vad tråkigt om det skulle bli samma problem efter de skickat ett nytt. Det är ju så många som har det här problemet med A8N SLI Deluxe.

Permalänk
Medlem

Jag skriver sällan på forum men gör ett undantag här

Jag har oxå ett A8N-SLI
Ni måste bara flytta en pin på moderkortet, clear RTC ram.

Står på sidan 2-17 i manualen hur man ska göra.
Detta funkade för mig iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drkosse
Jag skriver sällan på forum men gör ett undantag här

Jag har oxå ett A8N-SLI
Ni måste bara flytta en pin på moderkortet, clear RTC ram.

Står på sidan 2-17 i manualen hur man ska göra.
Detta funkade för mig iaf

Har testat det här x antal gånger, men ingen effekt. Även clear bios och sen låtit datorn stå minst 5 timmar utan kraftaggregatet inkopplat (var någon som tipsade om det).

Så...

Datorn startar var 10-15 försök. När den inte "startar" då:
1. Då går den inte igenom bootup-testet. 2. Låser sig vid logotypebilden (där man väljer om man vill gå in i bios). 3. Låser sig efter enhetslistan i bootupen visats. 4. Går igenom alla, men får efter ett tag bara en svart skärm med en vit blinkande markör uppe i vänster hörne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har testat det här x antal gånger, men ingen effekt. Även clear bios och sen låtit datorn stå minst 5 timmar utan kraftaggregatet inkopplat (var någon som tipsade om det).

Så...

Datorn startar var 10-15 försök. När den inte "startar" då:
1. Då går den inte igenom bootup-testet. 2. Låser sig vid logotypebilden (där man väljer om man vill gå in i bios). 3. Låser sig efter enhetslistan i bootupen visats. 4. Går igenom alla, men får efter ett tag bara en svart skärm med en vit blinkande markör uppe i vänster hörne.

Okej, då vet jag icke vad man ska göra

Permalänk
Medlem

Hm, min startade ungefär 2/3 av gångerna innan jag uppdaterade BIOS till 1003 final... sen dess har jag bootat daotrn 3 ggr utan problem, kan det vara det?