8RDA+ vill inte starta Nätagget.. vad fel?

Permalänk

8RDA+ vill inte starta Nätagget.. vad fel?

Jag har precis kopplat ihop detta:
Epox 8rda+
XP 2400+
2x Twinmos 3200 256Mb
Cheiftec 360w nätagg (har testat med mitt gammla åxå..)

Det är som om power-knappen vore trasig.. om det inte vore för att jag testat 3st + att ha kopplat ihop sladdarna direkt.. inget fungerar.. inget händer.. (dock lyser dioderna vid LAN-kontakten när den har nätverkssladden hade kontakt...)
Vad kan va fel? (testade Clear CMOS för å kolla att den inte satt i fel läge.. då var det såhär med mitt förra kort...) detta var alltså inte felet.. nån som har nån aning eller ännu bättre.. varit med om det själv? (har testat att "Tjuvkoppla" nätagget för att se att det fungerar.... det gjorde det...)

Skulle man kunna koppla starta nätagget manuellt genom att binda "grön" till jord när det är inkopplat i moderkortet? eller är det riskabelt?

Är ledsen över att det inte fungerar då vi beställde den 28:e december och det kom idag.....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att moderkortet är trasigt =/

Men det enda jag kan komma och tänka på är att byta så mycket grejer du kan kan (CPU, minnen osv) innan du ger upp och skickar in det...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

YES! det gick igång...
fan va pinsamt... hade satt power-knappen på fel ställe :(..... känns otroooligt pinsamt asså.. men men.. bra att jag upptäckte det å inte skicka det till datorbutiken ivf :D:D:D:D

*Är G L A D !*

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

kan vara det som trasslar ibland =)..

köppte nyss uppgradering msiKT3 ultra kort XP2000+. kollade i manualen och stoppade power leden där den skulle.. men inte FAN gick den igång... NE: det stog fel i manualen!...

Permalänk

Samma här.. fel i manualen.. eller... de hade bilden över pinnarna upp och ner.. gissa varför man koppla fel.........:D

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
YES! det gick igång...
fan va pinsamt... hade satt power-knappen på fel ställe :(..... känns otroooligt pinsamt asså.. men men.. bra att jag upptäckte det å inte skicka det till datorbutiken ivf :D:D:D:D

*Är G L A D !*

Hehe, antog att du hade testat att skifta den i och med att du hade bytt nätagg 3ggr

Men ibland kan det vara nått litet som krånglar, du hade tur iaf hehe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lider av samma problem, fast jag har inte kopplat in power-on knappen fel. (Tror jag i alla-fall ).

Kan det gå att starta upp burken genom att tjuvkoppla agget, fast med mobot m.m. inkopplat eller kan mobot ta skada av detta?
Visst är det den gröna o svarta på ATX kontakten?

Ytterligare en med liknande problem: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=40474...

Permalänk

jag har samma problem!!! min startar inte heller trots att ALLT är nytt =(. och manualen är skitdålig på att förklara hur man ska göra. Kan processorn kanske vara paj?

/J

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Hjälpsam

Det många missar till o börja med är att även trycka i 4pin kabeln i moderkortet (kallad aux eller P4 kontakt).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Men i mitt fall så har burken funkat prima innan jag resettade bios och fick bort inställningen för power on via tangentbord. Power on knappen har sedan länge varit pajj enligt ägaren.

Testade i alla fall i dag att starta upp burken genom att kortsluta dom två tåtarna på ATX kontakten (grön o svart(jord)). Burken startade upp fint men så fort man tog bort kopplingen så dog den. Så jag satte tillbaka den hade den i så länge så att jag kom in i BIOS och kunde ställa in power on via tangentbord, bootade om, bort med kopplingen, nu funkar den prima igen Bara att trycka enter på tangentbordet så startar den. Sitter nu och installerar om den från scratch.

Permalänk
Hjälpsam

låter som du har en kas pwron funktion på moderkortet. RMA är din lösing för att få den som den skall är jag rädd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tyvär så är garantin utgången, är en gammal P4 Celeron 2.4. Ägaren köpte den begagnad och då var redan poweron funktionen kass.

Permalänk
Hjälpsam

OKI, shit happens, så länge du kan hjälpligt använda den är det ok.. men attan vad irriterande... Hur e det med den mjukvarustyrda funktionen som att XP kan stänga av datorn själv o så.. låter som om den funkar. MAO är det antagligen något ledningsbrott mellan kontaktdonen och styrchippet. Om du kan hitta styrchippet (och bryr dig tillräckligt) så går det nog att göra en hårdvaru mod för att få ordning på saker o ting.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jo XP klarar att stänga av burken rätt. Jo det är förmodligen någon trasig lednings bana eller liknande. Hade det varit min egen burk så hade jag kanske försökt fgixat det, men ägaren till burken verkar rätt nöjd med power on via tangentbordet så det får vara.