Permalänk

Hjälp att hitta rätt bärbara!

Tjena! har nu efter att ha läst FAQn, som var väldigt bra, letat mig gråhårig efter den burk som passar mig bäst. Och jag behöver den snarast.

Jag ska ha den till skolan, lägga fram presentationer mm, men hade även tänkt mig att kunna köra nån film etc.

De krav jag kommit fram till med hjälp av FAQn är iaf;

Pentium-M (så den blir strömsnål och tyst)
512 meg ram
DVD + CDrw
WLAN
TV-out
Helst inget OS

och sen så lite extra som möjligt, typ kortläsare floppy etc. vilket jag inte är intresserad att betala för.

Hitta en ACER som verkar intressant 4502LCi för 8795:-
Men jag jämförde den med ACER 4501LCi för 11295:- som FAQn rekomenderade.

Jag hitta inga skillnader annat än att den billigare hade 100mhz snabbare cpu, och det skiljer typ 2500:- mellan dem.

RUNE har jag förstått är rätt aktiv han kanske har nått förslag

tacksam för svar
/Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem

Det där låter ungefär som de "krav" jag hade, och jag beställde en Zepto Znote 4060 från pc-direct ( http://www.pc-direct.se/ ) i förrgår.

Visa signatur
Permalänk

ah kollade där. Med 4050 Modellen får jag 15" skärm och 512 i minne istället för det graffakort du får till 4060. annars är dom juh rätt lika.

/Wille

Visa signatur

Permalänk

Jag ville rekommendera en bärbar med självständigt grafikkort, då man oftast (utifrån min erfarenhet) ångrar om man köper en bärbar med integrerat grafikkort, då det sätter många och stora begränsningar om man någon gång får lust till fx att spela lite.

Därför är 4060 inte ett dumt val, speciellt inte då den endast väger 2,3 kilo. Men också 4200 Xtreme value är ett bra val, då man får en maskin som orkar med det man skall använda den till.

Om man ved med säkerhet att man inte skall använda den till något grafiskt tungt, då är 4050 och eventuellt 4040 de två bästa möjligheterna.

Men utifrån vad jag vet, så är det väldigt många som ångrar att de har köpt "för lite", och deras nya bärbara därför inte orkar med det de gärna vill. Därför ville jag rekommendera antingen 4060 Jubileum el. 4200 Xtreme Value.

Visa signatur

Allt jag skriver härinne är mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct officiellt menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniperwille
ah kollade där. Med 4050 Modellen får jag 15" skärm och 512 i minne istället för det graffakort du får till 4060. annars är dom juh rätt lika.

/Wille

Som även Rune skriver gillade jag inte tanken på det integrerade grafikkortet i den datorn. Dessutom ville jag helst ha ett Nvidia-grafikkort då jag ämnar köra Linux som primär-OS (Nvidia fungerar bra med drivrutiner, medan man hör att ATI t.ex. har lång ifrån lika bra stöd).
En annan nackdel med 4050:n är ju vikten. Jag planerar att utnyttja "bärbarheten" till fullo, och vill därför ha så låg vikt som möjligt. Men det är ju här man får väga sina preferencer, skärmstorlek mot vikt.
Själv lade jag dessutom till extra minne och hårddisk för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniperwille

/Wille

Har du inte extremt dålig syn eller använder datorn för filmtittande finns det ingen orsak att välja 15" istället för 14" på samma upplösning.

Permalänk

Hej!

Efter nu två dagars toksurfandes mellan olika firmor som säljer bärbara och olika forum, tester och allvetare så kom jag slutligen fram till att följa ERA råd.

Betalade precis ordern på en Znote 4200 Xtreme value. Det blir tokbra, RUNE var mycket trevlig på telefon så. och mail för den delen.

återkommer väl med info sen när jag lärt mig den...=) (/me n00b på bärbara)

MVH
/Wille

Visa signatur