Permalänk
Medlem

Surfa på resande fot

Hur gör ni för att kunna surfa när ni inte är hemma? Vilka olika tekniker finns egentligen?

Har sett att en del mobiloperatörer har PC-cards så att man så gott som har bredband, men 500 i månaden är lite saftigt, särskilt när man inte kommer använda det dagligen direkt...

Har själv en mobil med inbyggt modem, och att koppla den till datorn borde inte ställa till med några problem, men jag skulle föredra om man på något sätt kunde använda datorns interna modem i stället och bara använda mobilen som telefonlinje. Är det möjligt?

(är lite osäker på var det här inlägget hör hemma, men valde Bärbara datorsystem eftersom jag gissar att det finns en del användare här som har hittat någon bra lösning)

Visa signatur

Acer Aspire 1362WLC : Mobile AMD Sempron 2800+ 1,6 Ghz : 512MB : 40GB : 15.4" WS

Permalänk
Medlem

Skaffa ett gratisabb hos tex telia, dvs ett du bara betalar minutavgift för, sen är det bara plugga in och surfa.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Gelan; Men då använder man väl inte att betalar minutavgift? Då betalar man väl för mängden data?

Vilken är den billigaste GPRS-operatören?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Gelan; Men då använder man väl inte att betalar minutavgift? Då betalar man väl för mängden data?

Vilken är den billigaste GPRS-operatören?

Oj, missförstor frågan lite.

Jag som har en 3G mobil från 3 betalar 10kr/mb vilket inte kommer funka då detta kommer ruinera mig totalt. Det billigaste som finns att tillgå idag skulle jag tro är detta

"Med 3Data 50, kopplar du upp dig med din bärbara dator. Surfa på internet och ta emot din e-post.

För 249 kr/mån kan du skicka och ta emot 3G data upp till 50 MB, därefter 4,50 kr/MB för 3G data (mobilsurf förutsätter 3G täckning).
"
tre.se

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att surfa till minuttaxa (exempelvis med ett telia 020-abonnemang) med sin bärbara kopplad till en mobiltelefon?

Visa signatur

Acer Aspire 1362WLC : Mobile AMD Sempron 2800+ 1,6 Ghz : 512MB : 40GB : 15.4" WS

Permalänk
Medlem

Ska du "surfa med mobilen" använder du inte ditt vanliga telefonmodem, utan du installerar din mobiltelefon som ett modem i windows. Du kopplar telefonen till datorn med bluetooth, kabel eller IR. De två tidigare är att föredra, kabel är oftast smidigast ur driftsäkerhetssynpunkt. IR är en nödlösning som suger hårt om du inte har ett bord eller dylikt att sätta ner dator och telefon på när du ska surfa.

Med vanlig GSM-telefon kan man få dialup mot en vanlig internetleverantör på 9600 bit per sekund, dvs marginellt snabbare än bongotrummor. Detta kostar dessutom per minut så pengarna flyger fort iväg.

Ett betydligt trevligare alternativ är GPRS där du kan få hastigheter som kan jämföras med ett 56k-modem. Det kostar per megabyte och inte per minut, dvs du kan nöta på IRC och MSN tills du ledsnar utan att det blir dyrt. Datamängden tickar dock iväg ganska fort om du surfar. Aftonbladet.se:s förstasida är ju många hundra kB t.ex. Med GPRS kan du inte välja ISP själv utan det är din mobiloperatör som står för det.

3G kan jag inte kommentera närmare, men hastigheterna brukar röra sig kring 300-400 kbit har jag för mig, helt acceptabelt alltså.

Permalänk
Medlem

Tack Perc, det går alltså inte att använda det inbyggda modemet i datorn och bara ha mobilen som om den vore ett vanligt telefonjack?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte... men varför vill du ens försöka med det? GPRS är ju otroligt mycket smidigare, snabbare och i de flesta fall billigare än minut-mätt dialup.

Jag har suttit här och försökt skriva ner en vettig orsak till varför det inte fungerar, men lätt uttryckt kan man väl säga att GSM inte alls fungerar på samma sätt som en vanlig trådtelefon hemma gör. GSM är digitalt. Du har ju t.ex ingen kopplingston som när du lyfter luren på en vanlig primitiv trådtelefon.

Permalänk
Medlem

Tanken var ju att kunna utnyttja datorns interna modem och därigenom uppnå högre hastigheter än de 19200(?) som GPRS medför... Dessutom skulle jag bli mycket nojigare inför att ladda hem tex en stor bifogad fil i ett mail om jag visste att jag fick betala för varje liten kb.

Jag skulle även slippa fylla på mitt kontantkort "stup i kvarten" om jag ringde till ett 020-nummer och fick en hemskickad faktura istället. Att använda ett 3G-abonnemang med en fast månadskostnad är otroligt oekonimskt då jag använder den bärbara till 93% i hemmet, med bredband...

Hur som helst är mina syften ganska oväsentliga om det nu är så att det inte går

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får faktiskt något högre hastighet med GPRS än med ett 56k om du har tur.

Jag skulle nog dessutom vara nojigare över att betala per minut när modemet idlar medan jag läser swec-trådar än att betala per kB när jag laddar hem mailen. Man kan ju ändå använda webmail och låta bli att ladda hem attachments

Och även om det skulle gå att köra analogt modem över GSM skulle du inte få några höga hastigheter eftersom ljudkvaliteten är för dålig. Länken mellan telefon och mast är ju 9600 baud, så jag antar att ljudstreamen vid samtal är ungefär 8 kbit/s. Du kan ju inte få en uppkoppling på 45 kbit/s att rymmas genom den flaskhalsen även om det är analogt modemljud du skickar.