Permalänk

Adsl går ner

Har telia 0.5 och bor halvt ute på landet, har haft det i runt 10 dagar nu och det fungerar bra, när det fungerar...
Ungefär en gång per dygn så försvinner bara uppkopplingen, vet inte varför men slutar bara att funka. Går inte att refresha ip, starta om router eller modem.
Det enda som funkar är att sätta i telias instal skiva och installera om modemet, dv logga in på telia igen...
^^ funkar bara om man precis har startat om modem/router och dator...

ganska irriterande med tanke på att man inte kan tanka under natten osv...

router: netgear WGT624IS
modem: telia medfölj...

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Medlem

Idéer utan inbördes ordning
1) ring telias support, är nog bra att testa punkt 4 först
2) har du en bärbar telefon i första jacket testa att koppla ur den
3) Känn om modemet eller routern blir väl värma
4) Testa att köra utan routern

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Sen pratar du även om att du måste logga in igen. Kan du inte bara göra det utan att installera om deras skiva?

Jag hjälpte en kompis förrut som hade problem med Telia 2000. Han hade åxå installerat mha deras skiva och jag kan bara säga att denna skiva är bara problem.

Testa avinstallera deras shite och ställ in allt själv! Mycket enklare!

EDIT: Sen så loggas man ut från Telia efter ett tags inaktivitet... Dvs man måste logga in igen

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n_wolle
EDIT: Sen så loggas man ut från Telia efter ett tags inaktivitet... Dvs man måste logga in igen

OBS! Inaktivitet, dvs om du tankar över natten ska den inte logga ut mitt i, ville bara förtydliga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har samma problem, fast med Telia 8 Mbit

Men för mig hjälper det inte att om installera, och supporten säger att allt är OK.

Permalänk
Medlem

Weggie: Nej jag vet. Ville bara förklara för han att det kunde vara en faktor.

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen pratar du även om att du måste logga in igen. Kan du inte bara göra det utan att installera om deras skiva?

Jag hjälpte en kompis förrut som hade problem med Telia 2000. Han hade åxå installerat mha deras skiva och jag kan bara säga att denna skiva är bara problem.

Testa avinstallera deras shite och ställ in allt själv! Mycket enklare!

Enligt Telias hemsida loggas man inte ut efter en viss inaktivitet längre....det var så förr iofs
stänger man av modem och router måste man logga in igen......
inloggningen kommer tydligen skippas helt snart...dom har börjat tagit bort den

Visa signatur

//Skagget

Permalänk
Medlem

Helt korrekt sitter utan inloggning, Funkar helt 100

Visa signatur

MS

Permalänk
Medlem

hej alla

har oxå problem med 8 mbit telia

nu är jag arg. när flera har samma problem.

vad gör vi hotar telia eller? byter isp?

Visa signatur

Jag kommer snart på något!

Permalänk
Medlem

hota`?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Maj 2005 ska all inloggning vara borta, såg det i annan topic här på forumet

Permalänk
Medlem

Okej, jag har hört talas om att det skulle tas bort men att dom hade börjat visste jag inte. Har kompisar som måste logga in om de har stängt av datorn...

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpReY
hej alla

har oxå problem med 8 mbit telia

nu är jag arg. när flera har samma problem.

vad gör vi hotar telia eller? byter isp?

Lätt att byta isp när man är bunden i 18 månader

Permalänk
Medlem

Jag bor också en liten bit utanför Uppsala och jag har inga som helst problem med Telia.
är ni absolut säkra på att det inte är era inställningar i nätverket eller routrarna som är problemen??

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det är fel på routern så testa utan routern så ska du se att det funkar..

Permalänk
Medlem

alltid bra att skylla på isp när vems felet är, inte är fastställt ännu *ironi*. enligt de flesta ADSL-supportcenter är ca 80-90% av alla fel just användarfel.

Ge gärna din ISP en chans att visa att de kan mycket bättre. Ring dem och följ deras råd utan att ifrågasätta det som de säger... Följ gärna de tips som vi ger här i forumet också så kanske du slipper sitta i kö 20 minuter.

1. Bort med router
2. Kolla telefonjacken så att du har det på första jacket.
3. Koppla bort alla trådlösa telefoner och telefoner utan plastpigg i mitten kontakten.
4. Funkar det ändå inte? ring din ISPs support.

jämför: Den du pratar med på supporten löser problem som ditt 50 gånger per dag. Du har inte löst ditt ännu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag har hört talas om att det skulle tas bort men att dom hade börjat visste jag inte. Har kompisar som måste logga in om de har stängt av datorn...

Jag måste oftast inte logga in igen om jag stänger av modemet. Händer mycket sällan att jag måste logga in om jag inte loggar ut. Har förövrigt själv hastighetsproblem men det har de jag pratat med som sitter på samma station också så det. Fungerade dock perfekt förut så jag vet att de kan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig och kollade runt lite på internet efter lösningar och efter någon vecka så läste jag i netgears forum att det är fel på vissa av deras adaptrar så att man får ut upp till 19 Volt istället för de 12 man ska få och då blir den överhettad efter några dagar och slutar att fungera. Har du en multimeter eller liknande så testa adaptern, Jag fick nämligen ut 17 volt ur min och var nere och bytte den och nu funkar det bättre.

Permalänk
Medlem

kolla energi sparandet i datorn på nätverks kortet om den är i prikad stäng av den här enheten för o spara ström kan vara det då brukar man bli nerkopplad rätt ofta sen som han sa det kan vara nätvers adaptern kolla om den står på rätt volt in till modemet o prova igen eller så får du ringa till suporteto klaga det gjorde jag med mitt BBB 24MBIT o nu funkar det perfect den for o slog av sej hella tiden den med =/ helt konstigt men men :D:D:D::D

Visa signatur

intel pentium 4 3.20ghz RADEON X600 /Midi Tower

Permalänk
Medlem

Ja fick adsl i julas med telia o ja behöver heller inte logga in!
Fast idag har mitt krånglat en hel del.. har startat om modemet 20gr men nu funkar de igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

"Sen så loggas man ut från Telia efter ett tags inaktivitet."
Påpekar bara att detta inte stämmer, finns inget sånt.

Vill även säga att det kan vara en sådan "sexig" inställning i din router som gör så att den kopplar ner vid en viss tidpunkt.

Som många redan sagt, testa utan router.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
"Sen så loggas man ut från Telia efter ett tags inaktivitet."
Påpekar bara att detta inte stämmer, finns inget sånt.

Vill även säga att det kan vara en sådan "sexig" inställning i din router som gör så att den kopplar ner vid en viss tidpunkt.

Som många redan sagt, testa utan router.

Är du säker på att det inte stämmer?
Hur kommer det sig då att det inte räcker med att logga in en gång när man har skaffat internet?

Vet iofs inte hur det är just idag. Men det var så i höstas iaf!

Och det är så programmet ICLogin fungerar, loggar in med jämna mellanrum.

Men jag kanske har fel.

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk

Det senaste året har det då inte varit så att man blir utloggad när man är inaktiv.
Med "inaktiv" så menar jag ju såklart inte när ingen IP-förhandling sker, då är det ju självklart att man blir utloggad, men det är endast då och vid manuell urloggning som man loggas ur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det var det som jag menade med inaktiv.

Läs ovan!

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk

Det jag klassar som inaktivitet är om datorn står på och inte används.

Visa signatur