Permalänk
Medlem

Lära sig programmering..

Jag tänkte ta upp mina små studier när det gäller programmering, från skolan.. Gick teknisk linje och läste Programmering kurs A och B i språket C++.. Fick MVG i båda kurserna. .Men det är ju typ 1 och ett halvt år sedan nu så man har ju glömt det mesta.. Men iallafall.. Vilket språk är enklast att börja med så man "kommer in" i det hela? Visual Basic? Eller ska jag gå på C++ direkt?
Vad för böcker rekommenderas i dessa ämnen?
Jag har "Lär dig C++ på tre veckor" (en fet jävel).. Är det bra? Har inte kollat så mycket i den..

Sen har jag en fråga;
När vi programmerade C++ i skolan så körde vi ju dos-style så att säga, hur fasen gör man så man kan progammera så det blir grafiskt? Alltså Windowsfönser o.s.v.?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

min lärar sa att "Lär dig C++ på tre veckor" säg, men jag vet inte, hans ord.

Ang. grafisk programering så rekomenderar ja dig att först lära dig grunderna i "dos-prgramering" för att sedan lära dig skapa fönster osv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att du ska använda Java. Det har tydlig objektorientering och ett bra API.

Skulle faktiskt kunna rekommendera BlueJ (www.bluej.org) och den tillhörande boken för att lära dig det objektorienterade tänkandet.

Med Eclipse (Utvecklingsverktyg/plattform, www.eclipse.org) blir programmeringen nära en dröm.
Använd inte C++ bara för att det är "coolt"

Visa signatur

äh, vem behöver signatur?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera C++-kursen på www.blinkenlights.se för att friska upp minnet och sedan diverse tutorials på nätet. Tycker att det oftast är bättre än att sitta och traggla sig igenom en bok. För övrigt ska du nog inte börja med GUI-programmering innan du tittat på klasser och lite mer avancerad programmering. Exempelkod från Dev-C++ för att skapa en enkel ruta med Windows GUI:

#include <windows.h> /* Declare Windows procedure */ LRESULT CALLBACK WindowProcedure (HWND, UINT, WPARAM, LPARAM); /* Make the class name into a global variable */ char szClassName[ ] = "WindowsApp"; int WINAPI WinMain (HINSTANCE hThisInstance, HINSTANCE hPrevInstance, LPSTR lpszArgument, int nFunsterStil) { HWND hwnd; /* This is the handle for our window */ MSG messages; /* Here messages to the application are saved */ WNDCLASSEX wincl; /* Data structure for the windowclass */ /* The Window structure */ wincl.hInstance = hThisInstance; wincl.lpszClassName = szClassName; wincl.lpfnWndProc = WindowProcedure; /* This function is called by windows */ wincl.style = CS_DBLCLKS; /* Catch double-clicks */ wincl.cbSize = sizeof (WNDCLASSEX); /* Use default icon and mouse-pointer */ wincl.hIcon = LoadIcon (NULL, IDI_APPLICATION); wincl.hIconSm = LoadIcon (NULL, IDI_APPLICATION); wincl.hCursor = LoadCursor (NULL, IDC_ARROW); wincl.lpszMenuName = NULL; /* No menu */ wincl.cbClsExtra = 0; /* No extra bytes after the window class */ wincl.cbWndExtra = 0; /* structure or the window instance */ /* Use Windows's default color as the background of the window */ wincl.hbrBackground = (HBRUSH) COLOR_BACKGROUND; /* Register the window class, and if it fails quit the program */ if (!RegisterClassEx (&wincl)) return 0; /* The class is registered, let's create the program*/ hwnd = CreateWindowEx ( 0, /* Extended possibilites for variation */ szClassName, /* Classname */ "Windows App", /* Title Text */ WS_OVERLAPPEDWINDOW, /* default window */ CW_USEDEFAULT, /* Windows decides the position */ CW_USEDEFAULT, /* where the window ends up on the screen */ 544, /* The programs width */ 375, /* and height in pixels */ HWND_DESKTOP, /* The window is a child-window to desktop */ NULL, /* No menu */ hThisInstance, /* Program Instance handler */ NULL /* No Window Creation data */ ); /* Make the window visible on the screen */ ShowWindow (hwnd, nFunsterStil); /* Run the message loop. It will run until GetMessage() returns 0 */ while (GetMessage (&messages, NULL, 0, 0)) { /* Translate virtual-key messages into character messages */ TranslateMessage(&messages); /* Send message to WindowProcedure */ DispatchMessage(&messages); } /* The program return-value is 0 - The value that PostQuitMessage() gave */ return messages.wParam; } /* This function is called by the Windows function DispatchMessage() */ LRESULT CALLBACK WindowProcedure (HWND hwnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam) { switch (message) /* handle the messages */ { case WM_DESTROY: PostQuitMessage (0); /* send a WM_QUIT to the message queue */ break; default: /* for messages that we don't deal with */ return DefWindowProc (hwnd, message, wParam, lParam); } return 0; }

Permalänk
Medlem

Aha tack så mycket för tipsen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |