Permalänk

Större HD snabbare?

Datan på t.ex. en 80GB HD borde ju rimligvis vara mera sammanpressad än på en 40GB HD eftersom de fysisk är lika stora (va?). Går de då i samma varvtal så borde väl den med 80 GB vara snabbare eftersom läsarmen inte behöver hoppa runt lika mycket, eller?

Håller på att konfigurera en bärbar och sitter och väljer mellan 60GB-7200rpm och 80GB-5400rpm. Tänkte att den större disken kanske är lite tystare och snällare mot batteriet utan att rent faktiskt vara så mycket långsammare--enligt ovanstående teori. Avvikande teorier välkomnas. Är hellre kunnig och gör fel än okunnig och gör fel.

Permalänk
Medlem

vad jag har hört så är en 100Gb 5400Rpm ungefär lika snabb som en 60Gb 7200rpm detta har jag dock bara hört ryktesvägen ;D

Permalänk
Medlem

Har samma funderingar ang. hårddisken...

Som jag förstått så om du ska jobba med tunga grejor som videredigering o sånt så är 7200rpm att föredra.

Permalänk
Medlem

Hur är det när man spelar är det bättre med en 7200rpm hårddisk?

Permalänk

Ju snabbare hårddisk desto bättre prestandamässigt.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Re: Större HD snabbare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abrakadabris
Datan på t.ex. en 80GB HD borde ju rimligvis vara mera sammanpressad än på en 40GB HD eftersom de fysisk är lika stora (va?). Går de då i samma varvtal så borde väl den med 80 GB vara snabbare eftersom läsarmen inte behöver hoppa runt lika mycket, eller?

Nä, riktigt så enkelt är det inte. Hur mycket data som får plats på en HD bestäms utav storleken på den, dvs, hur många skivor och läsarmar som sitter i. På en 80GB tror jag det sitter en läsarm på var sida om disken. Läs hårddisktesten här på Swec, så kommer du säkert att förstå bättre.
Tänk själv, de nya 400GB HD'arna skulle alltså komprimera datan 5ggr så mycket som en 80GB? Tyvärr är det inte så enkelt. Gränsen är nog snart nådd för vad som går o trycka in i en så pass liten ask som HD'n faktiskt är. Det kommer krävas nya tekniker för att lagra mer på mindre yta snart.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Aha. Tack för det. Saliga äro de dumma ty de icke förstå
I alla fall: www.hardware.no/art.php?artikkelid=5273

Båda diskarna jag funderar mellan är med: Hitachi 5k80 i själva testet och Hitachi 7k60 som jämförelse. Ni som har 7k-diskar, upplever ni att de är störande på något vis?

Permalänk

Nej jag tycker inte min 7200RPM Hitachi är störande ... den är kanske inte helt lika tyst som min 5400RPM, men skillnaden är minimal.

Har jobbat en del med båda hårddiskar, och ingen av dem är så högljudda, så jag tänker över att jag sitter vid en dator och jobbar.

Visa signatur

Allt jag skriver härinne är mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct officiellt menar.