Tre-abonnemang och en underlig kontraktsfråga

Permalänk
Hedersmedlem

Tre-abonnemang och en underlig kontraktsfråga

Jo..

En kompis till mig har ett litet problem. I April förra året köpte hon sig en e616. På avtalet står det att hon har abonnemanget 3 Fri Start och hon har hela tiden betalat 99:-/mån.

Men! nu är det så här att på kvittot hon har från affären så står det att hon köpt en e616 fast med abonnemanget 3 Fri 150.

Så nu undrar jag om vad som gäller i ett sådant fall? Hon har på sätt och vis två "kontrakt" som visar olika saker. Jag antar att det finns någon lag för detta men ja, mina kunskaper där är för små.

I hennes fall så skulle hon tjäna på att få abonnemaget korrigerat till ett 3 Fri 150 och därefter justera hennes telefonräkning mot den fasta avgiften.

Ja jag kan passa på att säga att hon har varit i kontakt med Tre. I butiken kunde de inget men ringde till kundtjänsten. Kundtjänsten i sin tur sa att det hade gått för lång tid för att det skulle vara giltigt.

Kortfattat:
1. Vad gäller vid två kontrakt som säger olika saker? Är ett avtal mer värt än ett kvitto?
2. Finns det i så fall någon tid för hur länge det kan gå innan man får protestera?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är avtalet som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Det är avtalet som gäller.

Vilket du baserar på?

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att du kontaktar 3 och kollar med dom.
När hon köpte telefonen, var det då sagt att det skulle vara 3 150? isåfall har frömodligen butiken fyllt i något galet...
Men som sagt, ring till deras kundtjänst, eller maila, och beskriv problemet för dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det var sagt att hon skulle ha 3 Fri 150. Hur hon har lyckats att missa det under nästan ett års tid är kanske lite svårt att tro men ja, jag gör det.

Hon har indirekt pratat med kundtjänsten och de sa att det "gått för lång tid för att kunna göra något åt det". Jag antar att det faller under titeln reklamation men i konsumentköplagen är två månader endast en "skälig tid" och inget faktum. Som jag har förstått det så har man upp till två år på sig.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med konsumentvägledaren men om hon har skrivit under avtalet med sin namnteckning så är det avtalet som gäller då kvittot väl mer är att betrakta som en värdehandling men det är som jag tror så som sagt var ...........

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ta kontakt med konsumentvägledaren men om hon har skrivit under avtalet med sin namnteckning så är det avtalet som gäller då kvittot väl mer är att betrakta som en värdehandling men det är som jag tror så som sagt var ...........

Jo jag gav henne samma råd gällande konsumentvägledaren. Gällande avtalet sa hon att hon inte skrivit på något men det ställer jag mig lite frågande till. Nåja, jag får undersöka saken vidare.

Permalänk

Ett kvitto är ett avtal precis som ett det andra avtalet ni pratar om. Faktum är att du ingår ett avtal med kassörskan i mataffären också. Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga (dock ej i vissa fall, där det måste vara skriftligt (ex hyresavtal)). Det är det senast upprättade avtalet som gäller.

Permalänk
Gäst

Eftersom det har gått så lång tid och hon har betalat utan att klaga så uppfattas det som att hon har accepterat det. Det heter typ "tyst accept" eller "passiv accept", kommer inte riktigt ihåg.
Men hur som helst så är man torsk då man inte klagat tidigare.