Vilket mmorpg tycker du är bäst?

Permalänk

SWG! Fast WoW kommer nog tvåa, har inte spelat mycket dock =P

Visa signatur

"The distance between insanity and genius is measured only by success."
-Eliot Carver, Tomorrow Never Dies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Det har WoW också, fast på ett annat sätt. För att levla måste du göra quests eller döda monster. För att bli bättre på tailoring eller vad du nu valde som professions så måste du sy saker. Och vad spelar det för roll om alla "1337:s" spelar något annat spel när WoW är roligt så det räcker och blir över? Jag förstår inte varför det har blivit så coolt att ogilla WoW.

1. WoW
2. RO
3. Lineage 2
4. RYL
5. Eve online
6. UO
7. Anarchy Online
8. Project Entropia

Det handlar inte om att ogilla WoW inte för mig iaf. Däremot tycker jag det är otroligt larvigt att säga att det är det bästa MMORPG när det inte varit ute tillräckligt länge för att göra en sån bedömning speciellt om man inte har spelat andra mmorpgs. Många verkar tro att man spelat ett mmorpg om man kört en trial i 14 dagar eller nåt. För att verkligen kunna bedöma ett MMORPG behöver man mkt, mkt och återigen mkt speltid för det är inte förräns man spelat länge man märker hur det skiljer sig från andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Iofs har jag spelat andra MMORPG spel, som tydligt framgår genom mitt svar..

Det verkar inte så som du spelat speciellt många andra om du tycker att de sakerna gör WoW unikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Många verkar tro att man spelat ett mmorpg om man kört en trial i 14 dagar eller nåt. För att verkligen kunna bedöma ett MMORPG behöver man mkt, mkt och återigen mkt speltid för det är inte förräns man spelat länge man märker hur det skiljer sig från andra.

Ett bra spel skiljer sig från ett "dåligt" spel i den bemärkelen att man inte behöver sitta och pina sig igenom flera månader av speltid för att uppskatta det. WoW gillar de flesta direkt, och det finns många som har spelat det i flera månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Ett bra spel skiljer sig från ett "dåligt" spel i den bemärkelen att man inte behöver sitta och pina sig igenom flera månader av speltid för att uppskatta det. WoW gillar de flesta direkt, och det finns många som har spelat det i flera månader.

Håller inte med. WoW utmärker sig på inget positivt sätt från andra spel jag spelat. DAoC tyckte jag var bra från första stund, Neocron så tyckte jag inte det blev bra förräns jag startade om på en helt ny gubbe som passade mig mkt bättre och SW:G tog det 2 veckor innan jag tyckte det började bli bra. WoW är på intet sätt speciellt initialt, om jag skulle ge ett omdöme redan nu vilket jag tycker är fel men eftersom du påstår att det är så bra redan från början(hur man nu kan veta det när man inte sett slutet) så verkar det bara vara en ny grind. Det som är viktigt är hur ser hög-level innehållet ut och hur kul är det att komma dit. Det jag kört av WoW hittils har bara varit det gamla vanliga grindandet och enda anledningen jag fortsatte köra var för att se om det blir roligare.

Ett spel behöver inte vara dåligt bara för att man inte tycker om det från första sekunden. Så bara för att jag tycker att WoW inte är något speciellt till en början så behöver inte det betyda att det är dåligt. Det är vanskligt att säga om det är bra eller dåligt redan nu.

Permalänk
Medlem

wow är bäst... bara att det är svindyrt

*EDIT* wow är bättre än många mmorpg för att det är lättare att "lära sig hur det funkar", som när ja började me Ao så var det skitkasst för att det bara fanns en massa menyer överallt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ett spel behöver inte vara dåligt bara för att man inte tycker om det från första sekunden. Så bara för att jag tycker att WoW inte är något speciellt till en början så behöver inte det betyda att det är dåligt. Det är vanskligt att säga om det är bra eller dåligt redan nu.

Du glömmer att spelet har varit igenom ett antal betafaser redan. De som började att spela i EU retail kanske inte har så mycket att säga till om, men de som letade rätt på alla betor som har funnits har en hel del insikt om hur det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZZly
wow är bäst... bara att det är svindyrt

*EDIT* wow är bättre än många mmorpg för att det är lättare att "lära sig hur det funkar", som när ja började me Ao så var det skitkasst för att det bara fanns en massa menyer överallt...

WoW är ju inte dyrare än andra MMORPGs, borde ju du veta eftersom du har erfarenhet av många mmorpgs som du uttryckte det.

Icetec: Håller inte med. Det kanske finns ett fåtal som spelar US som kan ge en recension som har lite grund. Men egentligen så är det fortfarande för tidigt. När spelet varit ute i några månader till så vet man hur långvarigt nöje det är för höglvls.

Permalänk
Medlem

Bäst är väl upp till vara och en och det beror mycket på vem du är som person. Är du lite yngre och tycker om "maffiga gubbar" och pvp i enklare solo-spel a la Diablo är WoW självklar. Tycker du om mer om medeltidsinspirerat rollspel, äventyra i grupp och ha det svårt - EQ2. Är du Korean - L2. Tycker du om crafting/trading och företagsbyggande är SWG oslagbart (SWGs chat/mail system är också bäst, samt kolonisationen av planeter). Är du snål - prova KAL eller GW. Bäst på PvP var gamla AC1, om än obalancerat så var det action. Själv underviker jag helst PvP, mest småungar som letar exploits.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Ta en titt på den kommande spelet av Richard Garriot (Lord Brittish) Tabula Rasa, ett Sci-Fi ala Final Fantasy RPG.

http://www.playtr.com

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Pappy EVE slår SWG på alla punkterna förutom att man inte kan kolonisera planeter.

Annars håller jag med dig.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Pappy som lum sa, gällande företagsbyggande (alliansbyggande ) marknad och chatsystem så finns det nog inget som slår EVE.
Jag har iofs bara testat SWG i 14 dagars-trial, gillade det inte riktigt men det är säkert bra. Men på just de punkterna (om än bättre än WoW) så utmärkte det väl sig kanske inte.
Speciellt marknaden i SWG har ju ingenting mot den i EVE som är _helt_ wicked.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Pappy som lum sa, gällande företagsbyggande (alliansbyggande ) marknad och chatsystem så finns det nog inget som slår EVE.
Jag har iofs bara testat SWG i 14 dagars-trial, gillade det inte riktigt men det är säkert bra. Men på just de punkterna (om än bättre än WoW) så utmärkte det väl sig kanske inte.
Speciellt marknaden i SWG har ju ingenting mot den i EVE som är _helt_ wicked.

Jag tänkte just på uppbyggnaden av affärer och "malls", vendors, shifting resources, schematics, factory production och etablera ett varumärke (jag spelade själv topp-vapensmeden på min server). Det som kallas "bazaar" i SWG är inte vad jag menade (sådana finns i alla spel).

Inställningar i chat/mail systemet var bättre än de MMORPGs jag spelat. Ej provat EVE (vill inte bara ha rymdskepp) så det kanske är bättre där?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Bara jag som aldrig har förstått upphettsningen runt blizzards filmer ?
Visst är dom snygga men vad har det med spelet att göra ?
Nog för att wow är kul, men kan verkligen inte förstå dom som kissar på sig när dom kollar på filmerna till det.
Kanske jag som har dålig fantasi, men jag kan inte förstå hur man kan bli kåt på ett spel pga. videos som inte ens är ingame.
Lite som att kolla på Finding nemo och sen spela finns i sjön....

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

World of Warcraft. Det enda MMORPG jag har spelat förutom det är Lineage 2, och den jämförelsen är ungefär en Alladinask mot försvarets chokladkaka 154 med krisp.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk

Blizzard har alltid gjort enormt fräna filmer till siina spel dock brukar inte spelen vara ens i närheten av dem som synd är

Permalänk
Medlem

SWG är bäst.
Såå mkt mer att göra än i wow.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag WoW är det bättre liret. Ok, där e många grejer som WoW har som många andra MMO har också. Men det e just det som e grejen. Blizzard har tagit massor med olika saker som gör andra MMO lir bra!
Det som jag faktiskt tycker e absolut skönast med WoW är den korta downtimen. Innan jag lirade WoW lirade jag FF XI. Och fy jäklen. Visst alla e vi noobs i början men ffs. Att bli skadad ner till 20% för att sen vänta 5 minuter LÄTT är inte direkt vad jag kallar å spela. Det räckte med att man slogs med ett monster i samma lvl som dig själv för att sen bara sätta sig ner och vänta på att health mätaren skulle stiga igen. För att inte snacka om att spelet faktiskt gjorde det som ett tvång att vara i party över lvl 10. Det gick inte att soloa någonting och få en rättfärdig belöning för det utan en ordentlig group.

har spelat lite Ragnarok Online också. Jäkligt schysst spel måste jag säga fast saknar PvP lite. PvP är i min mening extremt viktigt för ett MMO. Just av den anledningen föredrar jag WoW.

Ultima Online. Japp. här har vi ett spel som hade allt spelade det i flera år och kunda helt enkelt inte få nog av det. Tyvärr så saknade det ju klart quest osv. iaf på den servern jag lirade på.

ok, då kommer vi till sanningens ögonblick. Ni vet kanske redan hur jag kommer lägga upp det med iaf ^^

1. World of Warcraft
2. Ultima Online
3. Ragnarok Online
4. imo skitspelet FFXI

Läste på nån site att EQ team (inte så jäkla insatt) faktiskt berömmde blizzard för att ha gjort ett bättre spel. Jag kan inte göra den bedömmningen själv då jag faktiskt inte lirat EQ.

Visa signatur

Skånska huen vilar aldrig på hanen vik hädan för snapphane klanen

Permalänk
Medlem

Utav min (inte alltför stora) erfarenhet sätter jag dem så här:

1. Lineage 2
2. World of Warcraft
3. Dark Age of Camelot

Det finns två stora problem med WoW så som jag ser det, och en är en designfråga och den andra har inget med spelet i sig att göra. Jag gillar inte den mycket lägre medelåldern i WoW jämfört med L2 och DAoC, för det första. Det andra är (nu kommer det här låta patetiskt, jag vet) att jag har svårt att skapa en karaktär jag tycker är riktigt attraktiv i WoW. Det kanske inte är något man ska dömma mmorpgs efter men jag vill vara riktigt snygg i ett mmorpg och gärna sitta länge och designa mitt utseende i början... sen när någon ser mig ska de tänka "wow, vilken snygg brud som sprang förbi". Och ja, jag har mindrevärdighetskomplex på mitt utseende irl Är inte det hela grejen med ett mmorpg? Att fly verkligheten och välja en egen?

Sen så argumenterar jag inte för- och nackdelar med L2 och DAoC för tja, känns onödigt. Det är ju i princip bara WoW som diskuteras här inne, heh. Fast jag måste säga att jag ger mycket creds till WoW för sin lilla downtime.

Permalänk
Inaktiv

WoW måste jag säga. ett av dom bästa spelen jag har kört pga Grafik, stämmings fullt, bra upplägg i story och vad man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
WoW måste jag säga. ett av dom bästa spelen jag har kört pga Grafik, stämmings fullt, bra upplägg i story och vad man kan göra.

Vilka andra MMORPG-spel har du lirat? Och hur länge?

Permalänk
Medlem

Jag tycker om WoW, Ända jag har spelat med

Permalänk

Har bara testa 3 mmorpg och sätter dem i denna ordning.

1. EverQuest 2
2. Star Wars Galaxies
3. Matrix Online stresstest

Vet inte om biosfear räknas som mmorpg men det var iaf jävligt kul.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har bara spelat Eve, men kikat en hel del på de andra.
Eve är mycket starkt på flera punkter men har som allting svagheter. Det är nog en stark motsats mot tex WoW som är enkelt att sätta sig in i. Eve är inte enkelt alls på något sätt, utan en rejält utmaning. Det är väl också det som är del av det roliga, men en del förstår inte att just det roliga är till stor del utmaningen.

Det som Eve verkar var starkast på är nog politiken. Tex vår allians på 2000 människor blev invaderad av en splittrad piratallians. Eftersom vi inte var bra på slåss så blev vi snabbt undantryckta. Nu arbetar vi mer som "pirater" i området och försöker störa ut deras mining av asteroidfält. Vi ligger i lur med små högelektroniska skepp och fångar upp deras miningskepp och fraktskepp och skjuter ner dem. När deras styrkor kommer så gömmer vi oss i den stora svarta rymden.
Vid sidan om slåss de mot en annan allians. Sammandrabbningarna har ofta 60 skepp på varje sida. Att koordinera sådana attacker är verkligen en utmaning och något oftast bara de starkare allianserna eller företagen klarar. Nästan alltid används team speak och generaler skickar ut order. Att den generalen vet vad han pysslar med är enormt viktigt. Om han flyttar grupperna fel så går det mycket snabbt helt åt skogen.

Några nackdelar med Eve är att jag kan tycka att det är väl omfattande ibland. När man ska slänga på vapen på ett skepp blir det ofta ett rejält flygande fram och tillbaka för att få tag på alla delarna till skeppet. Blir man nerskjuten långt ut i rymden måste man åka tillbaka till säker rymd och köpa ett nytt skepp med prylar till. Det tar ofta en halv dag att göra, eftersom man måste passera pirat blockader och återigen leta efter sina prylar. Det går förvisso att bygga sakerna, men det är inte så vanligt att man har material för att bygga allt vid utkanterna av gallaxen.

Eves träninssystem är mycket befriande, jag har inte hunnit spela så mycket sista året, men ändå så är mina skill fantastiskt bra. Det man dock missar är 3 saker när man inte spelar 1) pengar 2) träning 3) kontakter. kontakter är ovanligt viktigt i detta spel.

För övrigt tycker jag Wow verkar kul, tror jag ska prova det framöver.
/A

Permalänk
Medlem

1. WoW
2. Asherons Call
3. Anarchy Online / Ragnarök

De enda jag provat. AC var mycket sämre än WoW och AO och Ragnarök
var helt värdelösa. Ska testa Lineage 2 snart. Riktigt schysst design och karaktärer.

Permalänk
Medlem

1. Asherons Call 2
2. Asherons Call
3. Ultima Online

Visa signatur

- - -

Permalänk
Relik 📜

1. EVE
2. WOW
3. EQ1
4. Earth & Beyond

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1. EQ II
2. EQ II
3. EQ II
4. EQ II
5. EQ II
6. EQ II
7. EQ II
8. EQ II
9. EQ II

EverQuest II äger allt o alla!!!

Visa signatur

EverQuest II

Permalänk
Medlem

1: Lineage 2 (helt fast ^.^ )
2: Priston Tale ^.^ (för få quests bara)
3: Eve (kvittar fan hur bra man e, ingen som någonsin ser ens super skepp =(
4: Realms of Dispair (en sjukt trevlig MUD)
5: WoW (inte alls imponerad, tyvärr)

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

1. World of WarCraft
2. Asheron's Call
3. EverQuest
4. EverQuest 2
998. Ryzom
999. Asheron's Call 2

Att World of WarCraft kommer etta motiverar jag med att det har en spelkänsla som inte går att finna i något annat onlinespel. Takten är högre i striderna, och alla de lekfulla och roliga detaljerna som finns överallt skapar en alldeles speciell, och enligt mig, underbar miljö.
Sedan kan jag inte alls hålla med om att WoW och EQ2 skulle vara lika varandra - WoW har ett helt annat tempo, och dessutom har de som designat spelen gått så skilda vägar som man bara kan. Medan WoW sattsar på en charmig (och lite kantig) grafik så har EQ2 sattsat på fotorealism (vilket jag tycker gav en torr känsla).

En liten kommentar om Ryzom och Asheron's Call 2 också. Ryzom saknade allt vad spelkänsla och "tanke" heter, och AC2 hade förstörde en tidigare fantastisk spelvärld.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ragnarök Online är klart det bästa mmorpg spelet, men gth är rätt roligt också.

Visa signatur

tyvärr, max två färger i signaturen /Garland Greene

awww