Hemsida.. Webbdesign uppgift. Ta en titt.

Permalänk
Medlem

Hemsida.. Webbdesign uppgift. Ta en titt.

Hej alla morgonpigga Swec-dudes.

Sitter och fibblar med en uppgift jag fått i en webbdesignkurs. Ärligt talat så är jag ganska nöjd förutom att Frontpages (ja, jag använder frontpage, börja mobbingen NU!) mouse-over funktion inte byter bilderna i länkarna som de ska (hemma hos mig, kan klart vara skillnad på era datorer). Någon som vet om det finns en enklare kod för att göra detta? Ta en titt på sidan nedanför.

Våga inte ens försöka gå in där med FF osv. Den är utformad för IE och enbart för IE. (iframe osv).

http://web.telia.com/~u46313060/wd/upg9/

MVH / Edvard

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem

Den ser riktigt fräsch ut, tycker jag. Mouseover-färgen passar kanske inte in så bra, men annars,

Edit: iFrame fungerar utan problem i FF och Opera också.

Visa signatur
Permalänk

Söt sida.

Jag tycker mouseover-färgen är ok, passar temat och loggan, dock tycker jag inte att *hela* huset ska bli rosa, utan mer partiellt. Men det är en smaksak.

Permalänk
Medlem

s.c.s.i... Tack. Den färgen finns där för att matcha loggan uppe till höger. Är det på senare tid som iframe har börjat funka till firefox och opera? har för mig att det inte funkat i äldre versioner :/

Hakkenarsk... Tack. Ja, det hade kanske varit bättre om bara en del av bilderna ändrade färg, ska experimentera lite med det.

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

Fint. Jag skulle ha gjort det gråa lite ljusare och det rosa lite mer rosa (nu är det grå-rosa, som ser smutsigt ut), speciellt i "Mode/stil"-texten. Mer kontrast alltså.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Fonten var för liten och för ljus. Gick knappt att läsa. Annars var den hyffsad.

Permalänk
Inaktiv

Den ser bra ut i både IE och Mozilla firefox.

Permalänk

Ser bra ut generellt.
Fixa en större font till texten och ett annat typsnitt som är lite roligare.
Sen ta bort bannerplatsen, känns bara fånigt.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Ah, just det. Den funkar bra i Safari förresten.

Permalänk
Medlem

Funkar fint i Opera också vad jag kan se.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra. Gör texten lite större och mörkare. Bannerplatsen måste vara där, order från läraren :s

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk

Funkar kanon, lite större och mörkare text som sagt

Permalänk
Medlem

Ser extremt lik 1k's sida men annars ganska snygg.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

För mycket banner/logo, för lite sida. Annars fint

Permalänk
Medlem

weird.. jo, har sett den sidan och tycker den är riktigt snygg och clean, kanske är något undermedvetet.

monkeh.. Det kommer komma en massa info som kommer att fylla ut sidan så efter att denna informationen skrivts till tror jag inte att det fortfarande är ett problem.

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

Tycker sidan är toppen. Speciellt med tanke på att du använt Frontpage Speciellt ikonerna är super. Hur som helst tycker jag att du kan byta ut teckensnittet mot något som matchar resten lite bättre typ Arial, Verdana eller Helvetica...

Permalänk
Medlem

Ett tips är denna

<?php include('meny.php'); ?>

Lite pyssel med den, men är du sugen och det funkar kankse jag kan hjälpa.
men vet ej hur de funkar i FP, den använder man för att ersätta Iframe och tabeller. Tycker personligen att den är bättre, annars en super snygg sida för att faktiskt vara Frontpage

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla blir förvånade att man kan göra sidor i frontpage som ser bra ut, det är en editor som skriver ut kod, tror ni att man kan göra snyggare sidor när man använder dreamweaver t.ex?

På amatörnivå är frontpage riktigt bra, när man börjar bry sig om hur koden ser ut, så använder frontpage onödigt många tecken som inte behöver vara i koden. När man sen börjar bli ännu mer avancerad och vill dra in en massa andra språk har det dock många brister. Men själva designen på sidan har ju inget med frontpage att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoomie
Jag förstår inte varför alla blir förvånade att man kan göra sidor i frontpage som ser bra ut, det är en editor som skriver ut kod, tror ni att man kan göra snyggare sidor när man använder dreamweaver t.ex?

På amatörnivå är frontpage riktigt bra, när man börjar bry sig om hur koden ser ut, så använder frontpage onödigt många tecken som inte behöver vara i koden. När man sen börjar bli ännu mer avancerad och vill dra in en massa andra språk har det dock många brister. Men själva designen på sidan har ju inget med frontpage att göra.

Snyggare i Dreamweaver? Pfft.. notepad är det enda rätta.

Permalänk
Medlem

Fonten som den är nu är för stor och ful.
Testa Verdana 10 och 12 på rubrikerna.

Permalänk
Medlem

knapparna funkar inte för mig sry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Snyggare i Dreamweaver? Pfft.. notepad är det enda rätta.

Jo för notepad har ett underbart stöd när man programerar; tabbar och färg indexering och hela kittet

Som tidigare sagt så har programmet man användr inget med själva slutproduktens utsende att göra. Snygg sidan tycker jag personligen.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Jo för notepad har ett underbart stöd när man programerar; tabbar och färg indexering och hela kittet

sant, men det finns bra texteditorer med dessa funktioner, t.ex. EditPlus, och det är ruskigt bekvämt.

Permalänk
Medlem

Hmm, om jag skall se sidan med _mina_ kritiska ögon så tar "menyn" upp för stor plats. Prova att göra "ikonerna" lite mindre, kanske halva den storlek ni har nu och fyll ut den del ni inte "använder" med något fint. Tycker det är bra att ni valt en ljus framtoning om ni ska ha design på sidan. Låta sakerna tala istället för ramverket. Jag antar att ni ska ha "moderna" prylar och design och kanske ska man använda ett modernare typsnitt då. Verdana är ju poppis och kan funka. Testa att spärra verdana lite så blir det säkert "futuristiskt".
Blir nog finfina betyg för er.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla fina kommentarer och bra feedback. På grund av tidsbrist kommer jag inte hinna ändra designen, men jag ändrade iaf till Verdana 10px. Ta en titt.

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

Snygg och stilren sida, in med lite info också så den blir intressant?!

Gillar svartvitt fram som mouse-out... och sen lite färg när man drar över... ungefär samma stil som jag använder...

+++++ av +++++ möjliga!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Brödtexten är för ljus.

Permalänk
Medlem

knapparna är fortfarande fula

Permalänk
Medlem

Väldigt fin sida, texten var för liten. Tog ett tag innan man ens märkte att det stog något då den gömde sig nere i hörnet där ;s. Knapparna ska vara fula

Visa signatur

2500+@3200+ | 9600 Pro | 2*256 Twinmos winbond | NF7-S 2.0 |

Permalänk
Medlem

Hej alla glada...
Jag behöver lite snabb hjälp med sidan så jag väcker denna tråden till liv igen...
Jag får inte iframens height att anpassa sig efter sidan som ska visas i den.. det är extremt irriterande.. :s
Koden just nu :
<iframe frameborder=0 srd=./hem.html src="hem.html" width="100%" name="iframe"></iframe>

MVH / Edvard

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000