Permalänk
Medlem

A8V problem - "system failed CPU test"

Håller på att mecka ihop en dator men det är helt svart när jag försöker starta och så säger en röst "system failed CPU test".
Vad kan jag göra nu? Allt verkar sitta som det ska.

Asus A8V Deluxe Wireless, K8T800Pro S939
AMD Athlon64, 3500+, S939 (winchester)
2x Kingston HyperX KHX3500AK2/1G, 2x512MB (2GB i allt)
Creative FX5900

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

kan vara så att du behöver senaste bios för att ditt mobo ska stödja winchester

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

okej - hur gör man för att uppdatera BIOS?
allt är liksom bara svart och jag hör bara den där rösten.
har laddat hem senaste BIOS men vad gör man sen?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Trryck alt+F2 under startup o följ sen instruktionerna...
om du har senaste Bios på diskett vill säga

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

provade precis alt+F2 men inget hände. blir knasig av det här.
ska man ta bort CPU:n när man gör det - funkar det eller....?

//über förvirrad

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk

Re: A8V problem - "system failed CPU test"

ondoo, bara en fråga som inte har med saken att göra. men är ditt moderkort rev 1, eller rev2?
(man kan se vilken version det är mellan de nedersta pci-portarna)(det är jag som vill veta om wifi korten är rev 1 eller 2)

Permalänk
Medlem

farmor gas: det är rev 2.00.

Om jag har en "icke" winchester CPU - kan jag då uppdatera BIOS?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för någon månad sedan och då var det, hör och häpna, grafikkortet som hade pajat. Kolla med ett annat kort om du har möjlighet. Kan ju faktiskt vara det.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

tack för tipset Truelies. testa med annat grafikkort var det första jag provade. men tyvärr.
ska prova med en icke winchester cpu imorgon och hoppas verkligen att jag kan uppdatera BIOS då så det sedan funkar med winchestern.
men har ni fler tips är de välkomna.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Relik 📜

Du har för gammalt BIOS.. Du behöver en annan CPU för att flasha BIOS:et, så din idé om att testa med en icke-winchester lär funka med 99% säkerhet.. Senaste bios har du här:
http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=A8V%...

Finns ett Beta på sidan med om du vill leka (jag kör det, det funkar).

Ha även endast 1 minne i när du flashar om BIOS:et, chansen är stor att det äldre BIOS:et inte stödjer alla dina minnen..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag såg det här i ett annat forum angående A8V och Winchester. Funkar bara om du använder ett minne och det ska sitta i B1-slottet.

Citat:

Directions for Flashing an Asus A8V to support 90nm CPU's

------------------------------------------------------------------

You can use a 90nm socket 939 chip to get it booted and flashed. You just have to do two things.
1. Reset the bios cmos. This is to ensure that the board boots from a floppy first.
2. Most importantly make sure you have only one stick of ram in mobo and make sure that stick is in B1 slot. Third from the left I believe. Check the motherboard manual for a graphic layout of the motherboard and it will show which slot is B1.

Start the computer, boot from a bootable floppy, then use another floppy with the new bios and the AFUdos.exe program on it, not ezflash.

Then type at the A prompt:

afudos.exe /ia8v1007.ami

It will erase, then write your bios.

Restart and go to bios and configure as you like. You may now put in additional sticks of ram to get dual channel.

Works here just fine. This is the procedure for the Asus A8V I do not know if this will work in other motherboards, but I have heard similar stories of using one stick to get it up. My guess would be the only thing that needs to change for a different board would be the flash program and bios of course.

Permalänk

hmm jag har typ samma problem fast med abit.
Försöker starta datorn men inget händer förutom att siffrorna ändras på displayn i moderkortet och att jag hör 2 st beeps (1 lång & 1 kort).
fick grejerna idag, så det vore inte kul o spendera helgen utan dator

Har athlon64 3000+ winchester socket 939, abit av8, 2 st pc2700minnen (typ ryska eller ngt ), HIS Radeon pro 9800 Iceq, Tagan 480w PSU
ganska stort problem är att jag inte har en diskettstation

heh neh men vore kul om nån hade några tips jag kan prova iaf,.
Har mailat abit och kollat igenom deras forum lite.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips
Bom: provade det du skrev och faktiskt kan jag komma in i BIOS (ibland - typ efter en miljard re-boots)
Men jag fattar inte hur jag ska kunna gå vidare därifrån och uppdatera BIOS.
Finns det nåt annat jag kan ladda hem och skapa en boot disk av? Provade med en gammal win98 startdisk men inget hände.
Eller finns det nåt annat knep att komma till A promt?

AMIBIOS
Version: 08.00.09
Build Date: 10/27/04

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

I WindowsXP kan du skapa en startdiskett genom att formatera disketten och kryssa i att det ska vara en MS-DOS startdiskett.
Det värsta kanske är att datorn inte kommer igenom bootsekvensen så att den startar Dos från disketten.

Gaffelgiraffen: 1 lång 1 kort tyder på att det är problem med minnet tyvärr. Kolla att de sitter i som de ska annars testa med andra minnen.

Abit Bios Beep Codes
-------------------------------------------------------------
Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards
No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board

One beep - board is working fine

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

1 short(Beep) System booting is normally

2 short(Beep) CMOS setting error

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

Permalänk
Medlem

Gjorde en MS-DOS startdisk i XP enligt manualen till A8V där jag även lade senaste BIOS och Afudos.exe men inget händer.

Detta får jag upp:
CMOS Checksum Bad
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to run Setup
Press F2 to load default values and continue.

Oavsett vad jag trycker där så kommer jag in in "Bios Setup Utility"
När jag sedan trycker EXIT så blir det bara svart. Krångligt-o-matic.

Supertacksam för hjälpen här. Uppskattas enormt!

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Skumt, om du försöker ändra datum när du kommer in i BIOS och sedan avsluta med att spara. Det funkar inte heller?

Permalänk

okej hej hopp, tog iaf reda på så mkt som att 12v ledningen inte funkar på tagan, fast den e ny.
och med mitt gamla psu som verkligen e för svag så piper det 1 beep typ hela tiden me 2 sec mellanrum.
Men frågan är, när jag imorn byter ut psun så kanske jag fortfarande har problem med minnet, eller kanske det va bara för att 12V inte funka ?
blir juh dyrt dehär

edit: har 2st stickor, skulle va ganska dåligt om båda har gått sönder samtidigt

edit nr2: haha glömmde också nämna att med gamla psun så får jag iaf igång fläkten på cpun, vilekt inte var fallet med Tagans psu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Skumt, om du försöker ändra datum när du kommer in i BIOS och sedan avsluta med att spara. Det funkar inte heller?

Tyvärr inte. Måste re-setta BIOS varje gång jag startar om annars blir det bara rösten som säger "system failed CPU test".
Otroligt krångligt det här och über trist att sitta här med dessa prylar utan att kunna använda dom.
Kan som sagt komma in i BIOS men hur jag sen tar mig därifrån och uppdaterar BIOS har jag ingen aning om. Några förslag?

Gaffelgiraffen: lider med dig

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Jäkligt trist. Låter som att det enda är att få tag på en Newcastle för att kunna uppdatera BIOS eller skicka tillbaka mobot. Jag hade ett A8V i höstas och fick också samma meddelande vid första starten.
CMOS Checksum Bad
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to run Setup

Men det försvann ju efter att jag tryckt F1 och ändrade datumet och klockslaget och sedan lämnade BIOS genom att spara. Sedan var det inga problem att boota. Min cpu var en Newcastle så jag hade inga problem med den.

Permalänk
Medlem

Super trist.
Sitter utråkad nu och försöker detta:
http://forums.amd.com/index.php?showtopic=31392
Men vet inte när jag ska trycka ALT+F2. Har nog försökt 10 gånger nu. Suck!
Förhoppningsvis får jag en Newcastle imorgon och då bör det väl lösa sig.
Du ska ha stort tack Bom för din hjälp. Alla ni andra med
Forts följer...

Senare: Wtf!! Plötsligt funkar det. Lyckades trycka på ALT+F2 vid rätt tillfälle och på så vis kunde jag uppdatera BIOS med EZ Flash.
Så för att sammanfatta: Man laddar hem senate BIOS. Döper om det till A8V.ROM och lägger på en floppy. Bunkra upp med godis och dyl. Sen gäller det att trycka ALT+F2 vid rätt nanosekund när datorn bootar. Det kan ta tid därav godiset & dyl.
Med lite.....med ENORMT mycket tur så lyckas man tillslut träffa rätt.

Nå - dags att försöka få in XP.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

jag har samma problem men med en p4 3.2 min förra cpu dog och varför har jag fortfarande inte fått reda på! så jag köpte nytt moderkort på samma gång och mecka ihop allt! men skälvklart så säger mitt asus p4p800-3 deluxe att system failed cpu test! är cpu död? eller har jag fel bios? kan de va mina minnen som inte funkar med allt annat? Kingston DDR 1024MB PC3200 400MHz CL2 Hyper X som är fel? har provat med andra minnen men då säger moderkortet att de är minnena de är fel på? Fattar inget alls!
nån som kan hjälpa mig?

Visa signatur

hmm aj hävv ölått ovf probläms med maj compjuter

Permalänk
Medlem

men alltså du har Auto Bios update på skivan du fick med till moderkortet..ladda ner en bios och kör AsusUpdate,, sen välj bläddra fil ..och adda bios filen sen restartar du och vips så enkelt var det!

själv så kör jag på betan och den funkar bra..

Permalänk
Hjälpsam

Monterade ett ASUS A8V kort häromveckan med en Winchester, vet dock inte vilken mobo rev det var.

Monterade allt som det skulle vara, ingen POST... som väntat

Monterade ett minne i B1, nr3 från processorn räknat har jag för mig (Kingston VR CL3). Bootade som den skulle, testade lite snabbt med memtest för att se så det funkade någorlunda i 5-10 minuter. Reboot igen ALT-F2 för EZ-Flash, i med en preppad disket med senaste bios. Den sköter sig själv rätt väl. Stänger av datorn efter den somstart som är efter BIOS flashningen, i med båda minnena i dualchannel mode som det skall vara. Fungerar 100% felfritt där efter.

Detta är allt som skall behövas, varken mer eller mindre. Om det inte fungerar på detta sättet är det antagligen för att de minnen du kör med skulle behöva mer spänning än 2,5v eller liknande för att fungerade i grund. Eller så är något defekt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondoo
Gjorde en MS-DOS startdisk i XP enligt manualen till A8V där jag även lade senaste BIOS och Afudos.exe men inget händer.

Detta får jag upp:
CMOS Checksum Bad
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to run Setup

Oavsett vad jag trycker där så kommer jag in in "Bios Setup Utility"
När jag sedan trycker EXIT så blir det bara svart. Krångligt-o-matic.

Supertacksam för hjälpen här. Uppskattas enormt!

jag har samma MB och CPU.hade samma problem som du-sen försvann de bara...magiskt !det var inte fel i BIOS ,inte heller i CPU.för att starta datorn måste du nolla BIOSen(clear CMOS) med en switch(du kan kolla manualen om du inte säker var det ligger).sen när det ska stå typ så har :"Press F1 to run Setup
Press F2 to load default values and continue."-måste du trycka F2 så kommer du in i Windows.efter ett antal gånger felet försvinner(det kan vara 5-15 gånger).sen kan du FLASHA BIOS.det blir bättre om flashar med EZ-flash genom att trycka Alt-F2 samtidigt.

Permalänk
Medlem

Två av mina polare har gjort samma misstag när dom köpt detta moderkort:
Glömt att stoppa i den extra lilla ström kontakten på moderkortet.
Det är inte det ni glömt?
Här har ni en bild så ni förstår vad jag menar http://www.najk.se/a8v.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nE
Två av mina polare har gjort samma misstag när dom köpt detta moderkort:
Glömt att stoppa i den extra lilla ström kontakten på moderkortet.
Det är inte det ni glömt?
Här har ni en bild så ni förstår vad jag menar http://www.najk.se/a8v.jpg

sweclockers räddar dagen igen. tack som fan!

jag blev mer eller mindre galen på den där jävla rösten som yrar om "cpu test failed", monterade bort cpu, och tillbaks igen, kollade fläktar, testade med annan PSU, testade annat grafikkort, testade ALLT. till slut hamnade jag här och jag hade mycket riktigt glömt att ansluta ovanstående kontakt. nu POST'ar datorn och allt fungerar utmärkt.

ännu en gång tack!

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."