Vad ska jag ha för TFT? FAQ

Permalänk

Vilken storlek på skärmen vill du ha? Är inte så instatt i 17 tummarna. Men finns 3bra 19 tummare och den bättre av dom ska vara L90D+.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Idag fick jag min Hyunday L90D+ och den är finare än vad bilden på nätet visar i alla fall. Knapparna var faktiskt lite jobbiga som sitter på undersidan må jag säga men man behöver inte pilla så mycket där.

Jag har inte testat att spela ännu så jag vet inte hur det fungerar som, men jag kör med dvi till ett 6600GT grafikkort i alla fall.

Det första jag gjorde var att kolla överallt efter döda pixlar och jag hittade faktiskt inga alls och jag blev lycklig som aldrig förut. Nu eller innan så hittade jag en död pixel eller låst? pixel, jag vet inte om den funnits där hela tiden eller om den har uppstått. Denna pixel lyser blått när den är aktiv, och då menar jag att den inte lyser blått hela tiden utan detta varierar på bakgrunden.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Ok, men det låter som med lite tur så kan den försvinna........
Men visst är skärmen skön för övrigt!?
Knapparna under skärmen vänjer man sig vid efter ngn dag...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Hur är betrakningsvinkeln på L90D+ då??

Har läst i en del testar att den är skapligt snäv och det inte behövs mycket rörelse i sidled alls innan färger och kontrast försämras jämfört med andra "plattskärmar".

Permalänk
Medlem

Kan ju rekommendera Sony SDM-HS94P iaf. Sweinskön skärm

Permalänk
Medlem

För de som ej än sett mina "fina" bilder på min L90D+ så finns de här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42544...

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk

För de som undrar hur man ser om ens skärm klarar äkta 24-bitsfärg eller ej kanske det här ger svar (vet inte om den har varit postad tidigare):

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2289&p=16

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag vara lite elak och påpeka en del stavfel. Det är en jäkligt bra FAQ tycker jag, och fixar man stavfelen blir den ju bara bättre! Det är inte för att jävlas, utan snarare jag som har bekymmer då jag blir så störd i min läsning.

värkar - verkar (värkar har man när det gör ont)
samman fattar - sammanfattar
års skiftet - årsskiftet
8ms skärm - 8ms-skärm
respons tid - responstid
hälst, hällst - helst
ngn - någon
ingn - ingen
ngt - något
TFT skärm - TFT-skärm
dens - dess, skärmens
färg antal - färgantal
Syn vinkel - Synvinkel
bestämmt - bestämt
spel eller film skärm - spel- eller filmskärm
Skärm Tips - Skärmtips

Japp, det var mest särskrivningar då, du har helt enkelt läst för mycket engelska på sistone. I svenska finns en enkel regel; Särskriv aldrig. Sen kan man ju alltid byta "dom" mot "de/dem", men det är småsaker.

Jag kunde bry mig mindre om en post på ett forum, men i en FAQ så känner iallafall jag att folk skulle ta nån minut och fixa stavfel. Annars är det en mycket fin FAQ. Har till exempel varit inne här minst 20 gånger och plockat länken till pixel policys.

Permalänk
Medlem

Samsung

Samsung 913N 8ms (19" tft).. Köpte precis en dator jag säger är VÄLDIGT nöjd med den skärmen funkar klockrent till allting än så länge, Så underbar

Permalänk
Medlem

Re: Samsung

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PingWin
Samsung 913N 8ms (19" tft).. Köpte precis en dator jag säger är VÄLDIGT nöjd med den skärmen funkar klockrent till allting än så länge, Så underbar

Har du tittat på film än? Hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har en acer 17" med två döda pixlar nere till vänster. Dessa kom precis i början, så jag gick tillbaka till netonnet och sade som det var. Men där fick man kalla handen, antingen två som sitter precis brevid varann eller tre stycken som inte behöver sitta brevid varan för en ny skärm. Jag har två som inte är brevid varann:mad:
Detta gällde enbart acers skärmar, tillverkare som Philips har ju "pixel-garanti".
Nåt man kan göra åt detta ? Om skärmen står på länge, finns de då nån risk att nån mer pixel går sönder eller om man kanske kunde knäppa lite på nån
Den ena är rosa och den andra helt svart. Den rosa syns på håll....

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att min nya Samsung 913N funkar alldeles utmärkt. Har inga problem med att det inte finns någon DVI på den. Känns helt klart prisvärd just nu. Wey

Permalänk
Medlem

Är i tankarna på å köpa en TFT, å det står imellan en Samsung 913N å L90D+´en. Det jag frågar mig själv är om det är värt 1100 för DVI å lite skarpare bild i textmiljö eller inte

Men en liten tanke, om man råkar få 1,2 döda pixlar, kan man inte bara skicka tillbaka skärmen i öppet köp då ? Sen köper man den någon annanstans, eller köper om den eller nått

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Är i tankarna på å köpa en TFT, å det står imellan en Samsung 913N å L90D+´en. Det jag frågar mig själv är om det är värt 1100 för DVI å lite skarpare bild i textmiljö eller inte

Men en liten tanke, om man råkar få 1,2 döda pixlar, kan man inte bara skicka tillbaka skärmen i öppet köp då ? Sen köper man den någon annanstans, eller köper om den eller nått

Var i samma val. Tyckte då att det var värt att betala 1000:- extra för en skärm som fått bättre betyg i tester. Sen ville jag ha dvi också för bilden ska vara skarpare med den.

Sen så har du distansavtalslagen som ger dig ånger rätt på 14dagar om varan är i ursprungligt skick.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nu tänkte jag vara lite elak och påpeka en del stavfel. Det är en jäkligt bra FAQ tycker jag, och fixar man stavfelen blir den ju bara bättre! Det är inte för att jävlas, utan snarare jag som har bekymmer då jag blir så störd i min läsning.

års skiftet - årsskiftet
8ms skärm - 8ms-skärm
respons tid - responstid
hälst, hällst - helst
ngn - någon
ingn - ingen
ngt - något
TFT skärm - TFT-skärm
dens - dess, skärmens
färg antal - färgantal
Syn vinkel - Synvinkel
bestämmt - bestämt
Skärm Tips - Skärmtips

Japp, det var mest särskrivningar då, du har helt enkelt läst för mycket engelska på sistone. I svenska finns en enkel regel; Särskriv aldrig. Sen kan man ju alltid byta "dom" mot "de/dem", men det är småsaker.

Jag kunde bry mig mindre om en post på ett forum, men i en FAQ så känner iallafall jag att folk skulle ta nån minut och fixa stavfel. Annars är det en mycket fin FAQ. Har till exempel varit inne här minst 20 gånger och plockat länken till pixel policys.

*applåd*

Håller med ovanstående på samtliga punkter. Tänke bara inflika om det där med de och dem. Bättre att man använder dom om man inte kan reglerna.

Sluta skolka från svenskalektionerna! Har sett stavningen "hälst" miljoner gånger nu. Helst stavas det. Vill ni få bra på ett framtida högskoleprov så gör ni nog bäst i att plugga på lite svenska.

Kanske detta är någonting? http://194.16.15.26/vuxenutbildning/soltraffen.htm

Förresten, har man problem med stavning och särskrivning så sök hjälp för det folk. Inget att skämmas för. Jag råkar ha lätt för det men jag har i min tur svårt för matematik. Alla har vi våra svaga sidor.

Foxtrot, Alpha, Delta. Over n' out.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Va sägs om en Philips 230W, 23 tummare . Har en sådan och är mycket nöjd med den.
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1761815,00.asp

1920x1200
16ms, responstid
500:1, kontrast
250:1, ljusstyrka

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Var i samma val. Tyckte då att det var värt att betala 1000:- extra för en skärm som fått bättre betyg i tester. Sen ville jag ha dvi också för bilden ska vara skarpare med den.

Sen så har du distansavtalslagen som ger dig ånger rätt på 14dagar om varan är i ursprungligt skick.

Okej, jo det lutar åt den för mig med, man ska trots allt ha den rätt länge, vilket man oftast inte tänker på Inte jag iaf

Jo då går det alltså å skicka tillbaka om man har 1 död pixel, sen beställer man igen, men dom kanske blir lite sur om man håller på så i längden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk

års skiftet - årsskiftet
8ms skärm - 8ms-skärm
respons tid - responstid
hälst, hällst - helst
ngn - någon
ingn - ingen
ngt - något
TFT skärm - TFT-skärm
dens - dess, skärmens
färg antal - färgantal
Syn vinkel - Synvinkel
bestämmt - bestämt
Skärm Tips - Skärmtips

Så nu har jag fixat lite stavfel mm. Men är det någon som vill att jag ska lägga till eller ändra något så skriv det här. Gärna länkar till recentioner mm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag läst igenom hela tråden & undrar en grej - kör ni allihopa med riktigt bra grafikkort? Behövs det inte rätt bra hårdvara för att orka med 1280*1024 i spel som tex Chronicles of Riddick eller andra "grafikintensiva" titlar? Blir man inte liksom lite "tvingad" att hålla hårdvaran uppdaterad med en TFT? Jag tänker att man med en CRT kan ställa ner upplösningen till 1024*768 och komma undan med lite mer modest hårdvara.. Jag kanske tänker fel?

Jag tänkte tex köra med ett 6600GT - är det inte lite klent för 1280*1024? Särskilt sett på lite sikt...

Iofs läste jag ngnstans att Samsungs 17" är bättre än 19" på att köra spel i "fel" upplösning?

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett litet datorpaket för några dagar sen, A64 3000+, 2*512mb a-data minne, 9600pro (jag ska inte spela) och en 160gb satadisk..
Till detta blev det ett trådlöst ultraX deskop, samt en 19" acer tft..
Är lite fundersam på valet av monitor dock. Datorn ska användas till lite allt möjligt, men inget direkt spelande, ska främst användas till bildredigering, filmvisning (den kommer stå vid fotänden av sängen!)..
Den har ju bara VGA-utgång, och det känns lite halvsugigt, men datorn är under lite budget.

Klickbar bild, hoho! :D:D

Vad tror ni? Funkar monitorn?

Permalänk
Medlem

Hörru trådchef! Du har missat ett par utmärkta skärmar
19" Viewsonic VX912. Billig o enormt fin bild. No ghosting, fina färger etc etc.
20" Viewsonic VP201....Helt enkelt mkt bra skärm! (Blänger på en sån just nu o byter INTE ut den.
(Har dessutom testat nåra andra skärmar, men de är inte värda att nämnas

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 710T och är allt annat än nöjd :/
tänkte byta men vet inte riktigt till vilken.
Helst i samma prisklass. runt 3.000:-

Visa signatur

tutte.

Permalänk
Medlem

Jag har idag beställt en ViewSonic VP191B 19"/8ms.

Får den om ca 2-2,5 veckor då den var slut på lagret.

Kommer att användas till film, spel och programmering/grafisk-formgivning.

Vid intresse kan jag slänga upp en minirecension ...

Permalänk

Har redan en men det vore bra om det kom en till....;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LsdBoy, du får järna lägga till min resencion av min samsung 913N

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46944...

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

rekommenderar LG L1740P
12ms F-Engine 0 döda pixlars garanti.
300cd/2
550:1 kontrast

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=99374
prislappen ca 2800:-

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Väntar på en Samsung 710T från Datorbutiken, brukar det följa DVI-kabel med? Om inte, vilken ska man köpa? Den här? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VE011-A

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Fick precis ett trevligt samtal från den lokala datorbutiken, min ViewSonic VP191B is in the house!. Synd bara att jag inte har fixat det nya skrivbordet än...

Jaja, får väl åka ner och hämta den i eftermiddag, håll tummarna för noll döda pixlar.

Ps. Slänger upp en recension av skärmen sen .Ds.

Permalänk
Medlem

Re: Vad ska jag ha för TFT? FAQ (senast uppdaterad 02-22-2005)

[QUOTE]
*Kontrast och nit
700 i kontrast mot 300 i ljusstyrka, det är dåligt det också "om man tänker att det ska vara absolut sprillans nya. Mest som ett skämt och för att lura konsumenter. Speciellt om det inte är 16,7/16,9 miljoner färger
En balansering är det absolut bästa för att få en så detaljerad/skarp m.m bild som möjligt. En skärm med 16.7miljoner färger + bör ha 700 i kontrast och 300nit för det ger en skarp bild tack vare fler färger. Men en skärm med 16,2Miljoner färger och lägre bör ha 500 i kontrast och 250 nit. Det är en bra balansering för dess låga färgantal.
[/QUOTE]

- Ljusstyrka 270i cd/m2
- Kontrast 700:1
- Betraktningsvinkel (H/V) 160° i/ i160°
- Responstid (G-G) 4ms
- Gränssnitti Analog,j digital
- Rekommenderad upplösning 1280x1024j i
- Färger 16.2 milj

Menar du att detta är dåligt då? Tänker på färger, kontrast, ljusstryka, som inte alls stämmer med det du skriver.

Detta är till den nya 930BF med 4ms!

EDIT: Stavfel.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad ska jag ha för TFT? FAQ (senast uppdaterad 02-22-2005)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
[B]

- Ljusstyrka 270i cd/m2
- Kontrast 700:1
- Betraktningsvinkel (H/V) 160° i/ i160°
- Responstid (G-G) 4ms
- Gränssnitti Analog,j digital
- Rekommenderad upplösning 1280x1024j i
- Färger 16.2 milj

Menar du att detta är dåligt då? Tänker på färger, kontrast, ljusstryka, som inte alls stämmer med det du skriver.

Detta är till den nya 930BF med 4ms!

EDIT: Stavfel.

När kom den ut? Kanske kan bli det bästa alternativet till mitt skärmval. Väljer främst mellan VX924 och 913B med tanke på priserna men den där kanske kan ersätta dem båda om den har stabil responstid..

Vore schysst om någon hittade en recension!

Edit: Hittat recension och den fick ganska usla betyg. Att den är snabb stämmer men dålig skärpa + färger.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo