Permalänk
Medlem

12 Mbit ingår i hyran :P

Hej sweclockers folket..

Fick nyss veta att i lägenheten som jag ska flytta till om 2 veckor kommer det att anslutas 12 Mbit bredband, dock om en månad. Priset kommer vara noll (ingår i hyran), och det finns redan bredbandsuttag i väggen..

Jag antar att det kommer vara antingen vdsl 12/9 eller fiber 12/12.. Båda teknikerna duger ju för mig..

Det jag undrade var nu, bredbandstelefoni, vilka är billigast?

Tele2 har för 99:- i månaden, det är enda fasta avgiften (ja jag vet, 99:- i månaden för bredband och tele är inte så farligt ) men jag tänkte om det finns något som är bättre/billigare? Anslutningsavgiften till tele2 ligger på 699:- tror jag..

Mvh Maks

Permalänk
Medlem

RIxTelekom tar väl 0:- per månad?

Permalänk
Medlem

då kommer väll du tanka som en galning på dc om jag fattar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Grattis, jag får 30/30 om en månad

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy

vilken isp erbjuder 30/30 ??

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
vilken isp erbjuder 30/30 ??

Det är en delad Bahnhof CitiNet fiber, distribueras genom kabeltvnätet... lokal lösning.

Visa signatur

Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Telia?

http://www.telia.se/privat/sidtyp03.do?tabId=0&channelId=-788...

Dom bjuder på inträdesavgiften och månadsavgiften är 80kr.

Edit: Såg att det stog att dom bjöd på inträdesavgiften till och med den 28 Februari.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är en delad Bahnhof CitiNet fiber, distribueras genom kabeltvnätet... lokal lösning.

vilket kabel modem stödjer 30/30 ?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

verkar ju grymt bra med bredbandstele.. dock startavgiften är rätt seg men men.. men kan man få ett "vanligt" telenummer? telia erbjuder bara något 017 eller vad det var, rätt konstigt iaf..

Permalänk
Avstängd

telias iptele är skit .. kika på tele2 eller rixtelecom .. där kan du porta ditt gamla nummer också ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
vilket kabel modem stödjer 30/30 ?

Motorola SB5100E

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag fick för mig att docsis 2.0 bara stödjer 5Mbps upp.

men va bra för sb5100e är ett sådant modem jag har ju

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ringde och snackade med Rixtelecom, dom verkar vara billigast..!

0:- startavgift,
695:- för ipteledosan,
75:- månadsavgift och i det ingår gratis telefoni i det fasta nätet, utan öppningsavgift.

att det dessutom inte är någon bindningstid eller uppsägningstid gör det ju inte sämre..

det BLIR till att skaffa ett sådant abbonemang när man får uppkopplingen.. DOCK kan jag inte få ett riktnummer som gäller för mig, utan får välja närmsta stad, men det är värt det..!

Någon som vet något billigare alternativ?

Maks

Permalänk
Avstängd

rix telecom är till min kännedom den billigaste ip telefoni leverantören i dagsläget ...

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ja tillsynes verkar det som att rix är billigast.
dock är telefonidosan den största utgiften. någon som vet vart man kan hitta såna begagnade eller nya till ett lägre pris än 699 kr exkl frakt?

maks

Permalänk
Medlem

BBB IP telefoni

0:- /månaden, 0:- i anslutningsavgift, gratis öppningsavgift o samtalstaxa inom BBB. Dock en högre uppkopplingsavgift mot det övriga nätet...

Jag e nöjd!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

telefon genom bredbandet är soft men dåligt.

När internet är nere? Då är telefonen nere.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Men alltså om du har uttag installerat i huset så lär du få 10/10mbit fiber?
Låter märkligt att brf/hyresvärden håller på med xDSL abonnemang..

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

tycker verkligen synd om dig.......... här sittter man på ett segt 8/1

Visa signatur

Laptop: IBM T41 ~ Centrino 1.6 ghz ~ 1024 mb ~ 80 gb ~ ATI Mobility Radeon 9000 32 mb
Mobil: Nokia N70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Men alltså om du har uttag installerat i huset så lär du få 10/10mbit fiber?
Låter märkligt att brf/hyresvärden håller på med xDSL abonnemang..

Kanske låter konstigt, men jag fick mail idag av HSB som jag hyr av att det kommer erbjudas 12 Mbit bredband. Men det kan väl vara 12/12 eller hur? Fiber är ju inte bundet till 10/10..!

Men om det är BBB vdsl 12/9 och alla i huset ska dela på det, ja då jäklar kommer det bli segt..

Maks

Permalänk
Medlem

Ni ska vara glada. "bredbandet" som kommer ur väggen i min lägenhet ligger på 512/128 kpbs

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Avstängd

det var fan snålt att ge så lite ur ett ethernet jack

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

kommer visserligen ur kabeljacket, men ändå. Enligt föreningen och Tele2 behövs inte mer...

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
BBB IP telefoni

0:- /månaden, 0:- i anslutningsavgift, gratis öppningsavgift o samtalstaxa inom BBB. Dock en högre uppkopplingsavgift mot det övriga nätet...

Jag e nöjd!

Ja, men det är väl nåt specialavtal.

Enligt BBBs prislista kostar det 99:-/mån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik_GBG
tycker verkligen synd om dig.......... här sittter man på ett segt 8/1

Segt 8/1?

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Avstängd

ja segt, 8/8 hade vart mycket bättre, då kunde man börja använd linan iaf ...

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ojoj, stora grejer på gång hos ATM.

Du får gärna berätta hur bra det var sen när det väl kommit igång.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja om de e Bahnhof som e isp så kan du glömma den hastigheten.
Känner ingen som har "skithof" o har den hastigheten dom säger sig ha på linan.
Men om dom säger 30-30 så kanske du får 8-8.
Men men. håller dom va dom lovar så grattis.

Visa signatur

[img]http://i6.photobucket.com/albums/y227/Deagle-66/Sort-2.jpg[/img]

I worshipped him, that's why my own helmet is blue and yellow.

Permalänk
Medlem

Man kan konfa så portarna går i 100Mbit, men mjukvarumässigt så droppas samtliga paket om du överstiger en specifik hastighet, låt säga 12Mbit.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

Re: 12 Mbit ingår i hyran :P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparven
Tele2 har för 99:- i månaden, det är enda fasta avgiften (ja jag vet, 99:- i månaden för bredband och tele är inte så farligt ) men jag tänkte om det finns något som är bättre/billigare? Anslutningsavgiften till tele2 ligger på 699:- tror jag..

Tele2 kostar faktiskt 0:- / månad, det är nog lite svårt att få det billigare än så...
Men du kanske vill ha flatrate?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparven
Ringde och snackade med Rixtelecom, dom verkar vara billigast..!

0:- startavgift,
695:- för ipteledosan,
75:- månadsavgift och i det ingår gratis telefoni i det fasta nätet, utan öppningsavgift.

att det dessutom inte är någon bindningstid eller uppsägningstid gör det ju inte sämre..

det BLIR till att skaffa ett sådant abbonemang när man får uppkopplingen.. DOCK kan jag inte få ett riktnummer som gäller för mig, utan får välja närmsta stad, men det är värt det..!

Någon som vet något billigare alternativ?

Maks

Tele2 blir ju billigare om man inte ringer så mycket i och med att de inte har någon månadsavgift.