Permalänk
Medlem

Dolt nummer.

Hej.
Har en fråga som egentligen kanske inte passar in här.
Men ja gör ett försök. Hoppas ni ursäktar.

Har en kvinnlig vän som har någon sjuk människa som ringer på nätter lite då och då till hennes mobil.
Allt från hot till skamlösa förslag nämns.
Stänger hon av telefonen på natten ringer han på dagen istället.
Byter hon nummer tar de en vecka innan han tagit reda på det.

Rösten är okänd och vi har ingen aning om vem de kan vara.
Men han vet skrämmande mycket om henne.

Frågan är. Finns det något sätt att kunna se dolda nummer i telefonen när personen ringer.
Någon typ av mjukvara, "kod" eller vad som helst, för att nummret ska visas trots att han ställt in på dolt nummer.

Detta kanske inte är erat område, men någon kanske vet någon sida eller något som kan hjälpa oss.

Får väl bli polisen i annat fall men vad ska hon säga? Vi vet ju ingeting om personen och det tar väl år om dem ens tittar på anmälan.

Permalänk

Om du antar att det tar lång tid för Polisen att göra något åt det så förstår jag inte varför du/ni väntar med att anmäla det. Desto längre tid ni väntar...

Permalänk
Medlem

För att en polisanmälning kommer inte göra någon skillnad.
Vi har inget namn.(inte hans riktiga namn iaf). inget nummer.
Har egentligen ingen aning om han bor i stan eller andra sidan av landet.
Allt vi vet är att han bryter i språket. Troligtvis mellanöstern ursprung.

Polisen har inget att jobba med alls.
Inget grovt brott har begåtts. Trakasserier endast.
Ta fram nummer/spåra det kostar polisen pengar.
Och görs endast vid brott som ger från 2 års fängesle och uppåt. om ens det.
Operatörerna debiterar polisen för dessa uppgifter och polisen har en budget på hur mycket en brotts utredning får kosta som beror på brottets grovhet.
Spåra nummer är ovanligt o görs bara vid mord o dylikt.

Kort sagt. Polisen kommer använda anmälan till dasspapper 2 minuter efter anmälan är gjord.

Får vi fram ett nummer, kanske vi kan få fram ett namn. o då är saken en annan.
Då finns de en anledning att anmäla personen.
Fanskapet ger ju aldrig upp. Registrerade hennes nya abbonemang i mitt namn så ja fattar inte hur han kommer över nummret igen.

Så där har du anledningen till att vi inte anmält innan.

Permalänk

Ok. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Har du telia-abbonemang så ska det gå att spåra vem som ringt till telefonen i efterhand. Deta fick jag höra av telias kundtjänst då min mobiltelefon blev stulen, tyvärr hade jag själv kontantkort så ingen lycka där inte. Jag vet inte hur det ligger till med andra operatörer men det skadar väl inte att ringa och kolla?

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Var har du hört informationen om att polisen inte kollar upp nummer från operatören annat än för mord och liknande? Låter märkligt.

Kolla med Telia, eller vem som står för abonnemanget ni blir uppringda på. Jag har hört om liknande fall där de gärna lämnade ut numret till polisen om polisanmälan finns, utan polisanmälan gör de det inte. Problemet är om snubben kör med oregistrerat kontantnummer, då räcker det ju tyvärr inte långt med att ha nummret som ringer upp...

Permalänk
Medlem

Det är väl bara gå med på ett av förslagen han ger, å när han kommer så boxar du ner bastarden.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Man kan beställa en tjänst av Telia som kostar 500 kr för 3 försök. Går till såsom så att du inom en viss tidsrymd efter att pervot ringt ringer Telia och anger en kod. De spårar numret. Sen har du hans nummer.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Det är ju bara byta nummer och be att få det dolt eller registrera det i någon väns namn om det är refill. Då kan du inte hitta det via sånna ställen som 118118 och hitta.se sen så finns det ju många andra trevliga sätt att få nummret iofs om man har lite kunskap. Däremot andra vägen skulle jag gissa att du ringer telia om det nu var hennes leverantör och be att få alla inkommande samtal för den tid för den tid punkten som han brukar ringa på nätterna så borde dom kunna ge dig hans nummer om han är kund hos dom annars måste du be telia spåra det och det tar lite mer tid men då har du nummret.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara någon hon känner, ganska omöjligt att denna kan få tag i hennes nya nr ganska fort om hon inte känner han/hon. inget ont men hur kan du konstatera att han kommer från mellanöstern ikan lika gärna vara en finsk, jugoslav eller dansk? eller är det bara folk från mellanöstern som bryter :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Operatören är comviq.

Viddo:Har redan pratat med deras kundtjänst. Ingen lycka där.

Nisseson: Har läst ang. nummer spårning osv. dem görs oftast i grövre brottsfall.

Rekan: Jag har god lust att testa ditt förslag, har redan funderat på de. frågan är om de i slutändan är så smart. kan ju va vilket pyskfall somhelst o provocering mot han kan göra saken värre :S

Visst kan man skaffa kontantkort eller dylikt som inte går o spåra på det sättet som ett abbonemnag går.
Men frågan är om de hjälper när han trots allt lyckas hitta hennes nummer i någons annans namn. mycke pekar ju på att de är någon som vet vilka vi är. men vi har av någon anledning inte en susning om vem han är.

Rolex: Har vänner som är både "juggar","finnar" och araber. brytningen påminner mest om den brytning mina arabiska vänner har. därav min slutsats. inget som säger att jag har rätt.. men det verkar troligast.

Tack för tipsen iaf.

Permalänk
Medlem

Oberoede av om ni tror att polisen gör nått eller ej så SKA ni polisanmäla.
En rapport om återkommande trakkaserier under lång tid kan vara bra att ha en dag om det verkligen händer något...
Annars är det bara hennes ord mot personen som trakaserat.

När det gäller att byta telenummer, skaffa flera nummer på en gång o håll reda på vilka bekanta som har fått vilket... kan ge ledtrådar om var personen får tag på numret ifrån...

Permalänk
Medlem

Hemliga nummer är inte alltid hemliga.

Finns två möjligheter till att detta inte fungerar (som jag testat)

Möjlighet 1
Större telefonoperatörer har blocklistor som byts imellan, mindre operatörer får inte del av dessa, t.ex. nya ip-telefonioperatörer.
Dessa mindre operatörer behöver pengar, de säljer ut tele-listorna till nya söktjänster, nu senast är det "svaret.se" som har mängder med spärrade telefonnummer som visas helt vanligt.
(telia har bl.a ändrat detta numera sedan ip-telefonins intrång på marknaden)

Möjlighet 2
Nya telefonioperatörer konfiguerar inte utrustningen korrekt, och headers som sänds när ett telefonsamtal sker blir inte korrekt, alternativt att operatörens utrustning inte kan tolka dem, och numret visas för den man ringer till.
Här krävs det dock att det rings från mobilen till någon som har denna möjlighet, annars får man inte numret

Troligen är det inget av ovan som det råkats ut för, utan helt enkelt slapphet hos telefonoperatörer, att få ut ett skyddat nummer idag är nästan barnsligt enkelt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Men om ni har läst Liza Marklund's gömda så ringer personen ifråga till nummerupplysningen och frågar efter sitt eget, ljuger nått om att hennes syster är sjuk, så får hon reda på det. Så lätt är det,

Visa signatur

Appetite for Destruction

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zebbe@PR
Men om ni har läst Liza Marklund's gömda så ringer personen ifråga till nummerupplysningen och frågar efter sitt eget, ljuger nått om att hennes syster är sjuk, så får hon reda på det. Så lätt är det,

Nu var väl inte problemet för trådskaparen att personen som ringer inte vet sitt eget nummer...

OnTopic: Håller med om att ni bör polisanmäla oavsett vad polisen gör därefter. Kanske blir ni positivt överraskade, kanske inte. Iaf. så har ni gjort vad ni kunnat, och kan ni dokumentera att ni blivit trakaserade en längre tid så torde polisen bry sig mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisch
Operatören är comviq.

Viddo:Har redan pratat med deras kundtjänst. Ingen lycka där.

Nisseson: Har läst ang. nummer spårning osv. dem görs oftast i grövre brottsfall.

Rekan: Jag har god lust att testa ditt förslag, har redan funderat på de. frågan är om de i slutändan är så smart. kan ju va vilket pyskfall somhelst o provocering mot han kan göra saken värre :S

Visst kan man skaffa kontantkort eller dylikt som inte går o spåra på det sättet som ett abbonemnag går.
Men frågan är om de hjälper när han trots allt lyckas hitta hennes nummer i någons annans namn. mycke pekar ju på att de är någon som vet vilka vi är. men vi har av någon anledning inte en susning om vem han är.

Rolex: Har vänner som är både "juggar","finnar" och araber. brytningen påminner mest om den brytning mina arabiska vänner har. därav min slutsats. inget som säger att jag har rätt.. men det verkar troligast.

Tack för tipsen iaf.

Det är inte så svårt att ta reda på nåns nummer om man vet deras namn och vars personen eller personens föräldrar bor.

Altenativ 1: Ringa/kolla på 118118 eller hitta.se där kan du hitta information från gammla telefon nummer och sådant och då kan snäll trevliga personalen på 118118 hjälpa dig hitta det nya nummret.

För att fixa det så går man in på hitta.se och enrio eller vem det nu är som äger 118118 och ser till att få alla gammla nummer raderade.

Altenativ 2: Eftersom personen tydligen vet vem hon är finns det alltid sättet att man kan ringa nån hon känner hennes jobb eller föräldrar och hitta på nån trevlig snäll historia om att man ska träffas och glömt vad det är för nummer eller slut ström i mobilen.

Se till att jobbet och vänner inte lämnar ut nummret mer än till folk dom redan vet vilka det är.

Finns massa mer sätt för den som har lite fantasi med tanke på att alla nummer finns på ett 30tal ställen så då går alltid hitta hur mycket det än är dolt om man har annan information om personen.

Du kan ju alltid spåra nummret själv. Vet att det ska gå dock vet jag inte riktigt vad du behöver men vad jag har förstått från en vän på telia så ska det gå att göra med en dator och en mobiltelefon och kabel mellan dessa och sen är det bara en programvara som gör jobbet.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx