Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Okej.. nja jag kör 2,5-3-3-6 enligt Crosairs instruktioner.
Att du inte installerat drivruteriner ska väll kvitta?

Jag har bytat processorkylare och lite sånt nu. Nu tvärhänger sej datorn helt oväntat ibland.

jävla lump moderkort & minne & processor..

Nej jag menade inte att jag inte installerat någon viktig drivrutin utan att jag installerat så många på en gång att något kanske krockar, jag vet inte.

Min dator hänger sig också ibland. Inte ofta men det händer. Jag ser heller inget mönster idet utan det kan hända när som hellst.

Installerade om nForce-drivrutinerna och valde bort brandväggen, nu stänger iallafall datorn ned sig som den ska.

Edit: Ja, bsod (blue screen of death)=blåskärm.

Permalänk
Medlem

Beställde detta igår:
MSI K8N Neo4 Platinum nForce4 Ultra,
AMD64 3500+ Winchester,
OCZ Powerstream 520W Adjustable Power Supply EU Model,
Gainward GeForce PCX6600GT 128Mb DDR3 Ultra

Jag beställde inga minnen för jag väntar lite med det. Verkar ev. vara lite små problem på den fronten.
Förlåt att jag är lite offtopic men om någon kan tipsa lite om hyffsade minnen. Kan tipsa om bra minnen och dom lite mindre bra som är billiga men prisvärda. Vore sjysst. Länka gärna också om ni har lust

Tack på förhand!
__

Har ett 'TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5' som jag tänkte använda så länge

Men alla tips är guld..
__

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ "Winchester", MSI K8N Neo4 Platinum Ultra Socket939 PCIe, Gainward GeForce PCX6600GT 128Mb "Golden Sample", Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM , Maxtor DiamondMax 300Gb S-ATA 16 cache 7200rpm NCQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik

Min dator hänger sig också ibland. Inte ofta men det händer. Jag ser heller inget mönster idet utan det kan hända när som hellst.

Tycker du det känns rätt då? Är du nöjd me ditt system när de hänger sej lite då o då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du det känns rätt då? Är du nöjd me ditt system när de hänger sej lite då o då?

Om jag tycker det känns rätt? Såklart inte, varför skulle jag tycka det?

Datorn har börjat hänga sig mer och mer. Det verkar också vara mycket strul med nätverket, utöver blåskärmarna när nForcebrandvägggen är installerad så får jag som sagt frysningar, och när jag tänker efter så är det ofta de kommer när jag har antingen DC eller en bittorrentklient på. Problemet med att datorn inte stänger av sig verkar endast existera när jag har nForcekontrollern avstängd och istället använder Marvellkontrollern. Testade att installera mjukvarubrandväggen BlackICE igår vilket resulterade i att jag nu får spontana omstarter med gämna mellanrum.

Tänkte prova att formatera och installera om Windows igen och hoppas att det blir bättre. Ska se till att inte installera nForce-brandväggen den här gången, tycker bara den har ställt till med problem.

Jag hoppas fortfarande på en biosuppdatering som fixar de knepiga fsb-resultatet och förhoppningsvis omstarterna/hängningarna. Annars tror jag nog att jag tar och kasserar detta kort och köper ett annat.

Permalänk
Medlem

De första gångerna jag fick blåskärmen var vid användandet av DC, så det känner jag igen. Själv tror jag att det är ena hårddisken som börjar ge sig.

Har inte fått några blåskärmar än. Kör även överklockat, så jag tror faktiskt inte det är moderkortet som spökar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Är det bara jag som har haft ett fungerande neo4 system (MSI K8N nforce4 ultra) Fasen det startade till och med efter första försöket... men det går ej att överklocka... får blue screen och cd saken står bara och klickar /typ runt 2.2GHz) skumt? (3200+@2.0GHZ) vet ej men vad som kunde vara fel men datorn e såld i alla fall får nog bli en P4 EM64T s.775 HI HI, vet ej om den e bra

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

FSB problemet existerar på vissa av korten och det tror jag är moderkortets fel (finns en del länkar tidigare i tråden). Verkar konstigt att den vägrar posta runt 220MHz när andra kan dra upp den en bra bit över 300MHz. Hoppas som sagt att dett är något som går att lösa med en uppdatering av bios.

När det gäller de andra problemen så tror jag nog det är nya drivrutiner som behövs. Det finns säkert en anledning att MSI inte rekommenderar den inbyggda brandväggen i sin manual. Hoppas att de problemen fixas med nyare nForcedrivrutiner.

Har formaterat om datorn och hoppat över att installera nForcebrandväggen så jag får se om datorn blir stabilare utan den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lon Höppö
Är det bara jag som har haft ett fungerande neo4 system (MSI K8N nforce4 ultra) Fasen det startade till och med efter första försöket... men det går ej att överklocka... får blue screen och cd saken står bara och klickar /typ runt 2.2GHz) skumt? (3200+@2.0GHZ) vet ej men vad som kunde vara fel men datorn e såld i alla fall får nog bli en P4 EM64T s.775 HI HI, vet ej om den e bra

Min CD klickar 6-7ggr varje gång ja startar/startar om datorn.. det är datorn som rebootar om har ja märkt..

klockat eller inte, har inte äns provat klocka

Permalänk
Medlem

Får väl lägga dit mig också i listan som har problem men vet inte vad orsaken är.

MSI K8N NEO4 Platinum Moderkort S939
Winchester 3500+
2x 512Mb cas 2.2.2.5 T1 Corsair Twinx
Leadtek WinFast PX6600GT TDH
Creative SB Audigy 2 ZS
Intel PRO/1000 MT Desktop Adapter
-------------

Jag har dom senaste drivarna/uppdateringarna till allt, jag kör med Winxp-Pro SP2, felet jag har är att om jag spelar wow så hinner jag inte spela så länge före datorn fryser helt och hållet. Ljudet hörs men man kan inget göra, man kan inte shifta till tangentbordet, utan man måste starta om datorn. En gång har datorn frysit fast i windows

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

äre ens någon som har klagat på MSI?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge

Jag har dom senaste drivarna/uppdateringarna till allt, jag kör med Winxp-Pro SP2, felet jag har är att om jag spelar wow så hinner jag inte spela så länge före datorn fryser helt och hållet. Ljudet hörs men man kan inget göra, man kan inte shifta till tangentbordet, utan man måste starta om datorn. En gång har datorn frysit fast i windows

Har du installerat om drivrutinerna till nForce4 och tagit bort den inbyggda brandväggen som dom flesta tror är felet?

Har beställt nästan identiska grejor som du Camridge förutom att jag har beställt ett Gainward 6600GT och en OZC 520w adjust. nätdel.
Börjar kännas lite nervöst nu och det verkar som man har en hel del krångel framför sig.

Men gör som en del har gjort Camridge. Formatera om Win och när du installerar drivrutinen till nForce så välj att inte installera brandväggen.

Typ på Torsdag får ni reda på hur det gick med mitt.

Kan tillägga att jag ska köpa dessa minnen:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300699&cks=PRL

och en Maxtor 250gb S-ATA 16 Cache hdd.

Vråla till om ni själv eller ni vet någon annan som haft några problem med detta.

/Pidder out

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ "Winchester", MSI K8N Neo4 Platinum Ultra Socket939 PCIe, Gainward GeForce PCX6600GT 128Mb "Golden Sample", Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM , Maxtor DiamondMax 300Gb S-ATA 16 cache 7200rpm NCQ.

Permalänk
Medlem

Arit

Jag ska låta datorn vara igång hela kvällen med memtest i alla fall och nu ska jag börja stressköra den ordentligt med 3D Mark 05/Super pi m.m igång samtidigt och se hur det går.

Systemet var helt nyformaterat o sedan installera jag WinXp-Pro o sedan SP2 som jag har på skiva, därefter laddade jag hem alla nyaste drivarna till allt o har installerat dom. Jag har stängt av nic/ljudkortet i bios.

Om det inte beror på barnsjukdommar med en sådan ny krets/moderkort så är det något av dessa som är sönder tro jag moderkort/grafikkort/minne, kanske minnet som inte är kompatibel?
---------

Men jag använder dom minnena du tänker köpa i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-

Permalänk
Medlem

Okej Camridge

Men jag tror det är något speciellt på moderkortet eftersom det är så många som har problem.
Tror knappast det är något som är sönder utan tror istället att det är något som strular.

Om det strular för mig kommer jag direkt ta kontakt med MSI för att lösa problemet. Ska faktiskt skicka ett mail redan ikväll och höra om dom kanske redan vet vad det är för fel.

Så fort någon har en lösning så skriv ut den för allas skull

Förresten Camridge, funkar din Raptor hd bra? Funderar på att investera i en sådan lite längre fram och installera OS och alla program i den. Sen ha en 250gbare som förvaring. Eftersom du har nästan samma prylar så vore det snällt om du gav en lite kort recension

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arit

Jag tycker Raptorn kanske var lite i dyraste laget faktiskt, men jag ångrar inte att jag köpte den då jag gillar den mycket.

Jag har bara denna raptor i min dator som står för allt i dagsläget, och en annan dator som står för kapaciteten på utrymme.
-----------------

Angående problemet så har du nog rätt men jag får se vad memtest säger imorgon i alla fall

Datorn verkar klara av följande samtidigt i alla fall.

film/musik/Fullständig antivirus scanning/Super Pi på 32M/3D Mark 05 samtidigt utan att krascha/frysa fast. Måste säga att jag tycker det är väldigt skumt då exempel wow laggar hela tiden o fryser fast efter ett litet tag. Samt att även mediaplayern fryst fast en gång innan.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Camridge

Tack för den lilla recensionen

Vart lite inne på att köpa en raptor och sen en S-ATA hd med mycket minne.
Men tror bara det finns plats för en hd i mitt chassi. Så avvaktar. Ska undersöka saken direkt när jag får chassit (finns på posten men väntar tills jag har alla saker ev. tisdag)
__

Hade jag varit du hade jag först provat installera utan brandvägg. Hade WoW inte fungerat då så hade jag provat en del andra spel. Hackar det i dom med så kan det kanske vara grafikkortet.
Prova installalera om drivisarna eller testa med äldre versioner. Ett tips är att dubbelkolla så att det verkligen är rätt drivrutin till rätt grafikkort Ibland är man lite snurrig

Hade det fortfarande varit problem så hade jag testat med ett annat grafikkort.
Om inte det är det så får man börja göra en uteslutnings metod där man helt enkelt provar olika minnen och sen fortsätter med andra saker tills man börjar komma närmare vart felet ligger.

Annars prova installera om WoW. Kanske bara är så enkelt

Jag har iallafall skickat ett mail till msi men har inte fått något svar ännu.
Slänger upp det sen om det står något vettigt

/ Pidder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arit

Jo, jag ska nog formatera om allt idag o installera om allt från grunden o se till att brandväggen då inte kommer med om den gjorde det innan.
-------------------
Kört memtest hela kvällen nu i alla fall och jag fick omkring 1300 error stog det på test 0 efter nästan 12,timmar. Den andra datorn jag körde på hade frysit fast.

Men det konstiga är att jag väljer Test all memory, "memtest versionen för floppy" så fick jag hur mycket error som helst, den bara spottade fram errors hela tiden "varje sekund". Frågan är om minnet på moderkortet är dåligt kanske.

Ajja ska sluta spekulera nu o se vad man kan göra, men om grafikkortet tycker jag det låter konstigt då den klarar av 3d Mark 05 om och om igen jättelänge, samtidigt då jag stressar datorn med allt annat.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

jaha. då vart det dags igen.

Satt och lirade att spel samtidigt som jag fick meddelande på msn. Tabbade ur, skulle precis svara, så dök blåskärmen upp. Senare på kvällen skulle jag installera ett spel, varav blåskärmen dyker upp efter halva installationen. När jag bootar om kommer blåskärmen ögonblickligen då jag öppnar "den här datorn". Gör så två ggr ungefär. Efter detta gör jag en systemåterställning och allt är frid och fröjd.

Märkligt och tråkigt för det är helt omöjligt att komma fram till vad det kan vara. Ska man ge sig på en gissning tycker jag det verkar luta åt grafikkortet. Om det är pci-e drivisarna som har barnsjukdomar. För så fort jag har haft problem har det varit ett spel inblandat.

Sen undrar jag om man skall (eller kan) använda dna´s nyaste? Är dom för x800xl? När jag skulle installera dem första gången (utan att installerat catalyst) sa datorn att jag inte hade något radeon kort överhuvudtaget. När jag senare installerade dem över catalysts så fortskred installationen som vanligt, men efter rebooten var det precis som om man inte hade några drivisar alls installerade.

Nu kör jag med catalysts nyaste och har endast kört med dem efter formateringen. (den andra)

Angående inbyggda brandväggen så har jag inte sett något alternativ om den någonstans. Varken innan eller efter installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

holmberg

Det är skumt detta, och jag själv börjar ångra mig att jag ens bytte saker nu och gjorde det jag gjorde i alla fall.

Det kanske är sant att det beror på PCIE drivisar, men jag har ingen aning men annars brukar det alltid vara problem med nya moderkort tills det kommit ut nya uppdateringar för bios/chipset. Eller så är det något annat helt enkelt.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okej.. nja jag kör 2,5-3-3-6 enligt Crosairs instruktioner.
Att du inte installerat drivruteriner ska väll kvitta?

Jag har bytat processorkylare och lite sånt nu. Nu tvärhänger sej datorn helt oväntat ibland.

jävla lump moderkort & minne & processor..

Är det fel på alla grejerna bara för att "något" krånglar. Till MSi's nForce4 kort så skall man till att börja med ha ett nätagg med -5v rail. Dock så kan det fungera utan. Sen kan du prova att stänga av NCQ, ingen intällning i bios skall stå på "auto". Stäng av allt som heter liknande med "spread spektrum" "cpu disconnect" osv. Provat vanlig felsökning? 95% av alla fall med datorer som krånglar är minnesrelaterat. Du kan t.ex prova ett par andra minnen. Jag skulle tro att det är dina minnen, jag kan kolla lite, men först så vill jag veta exakt vilka minnen du har, t.ex om du vet vad det är för kretsar eller vilken revision det är på dom.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Jag kör prime på blend test utan errors. Så jag har svårt att tänka mig det är minnena det är fel på.

Edit: Jag har faktiskt inte installerat nvidias drivisar från deras hemsida utan kör med msi´s. Ska testa detta nu. Kan det vara detta som är problemet tro?

Hm, det verkar ju vara äldre drivrutiner på de flesta saker. ljudet och ide tex. Vad tror ni. Skall man testa dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga in som motpol till alla som har strul, min har fungerat felfritt *ta i trä* sedan jag satt ihop den i lördags. Första datorn jag bygger så jag är i allra högsta grad en nybörjare, men allt från att pussla ihop hårdvaran till att installera xp, antivirus, brandvägg, diverse spel och DC++ har runnit på som en dröm. Frågan är hur mycket/länge man ska stressa datorn innan man kan vara säker på att den är 100% stabil?

Den enda konstighet som har inträffat hittills är att datorn igår startade av sig själv ca. 10 minuter efter att jag stängt av den. Hittade ingen wake-on-lan funktion inne i bios (kanske heter något annat?) så där har jag ingen aning vad orsaken kan vara. Någon som vet?

Visa signatur

[A64 3000 winchester s939][MSI K8N Neo4 Ultra][Powercolor x800xl[2x512mb kingston][Levicom 550w]

Permalänk
Medlem

Nu några dagar efter ominstallationen av Windows så går den hur bra som helst *ta i trä*. Alla problem jag tidigare hade med nätverket, frysningar, omstarter och vägran att stänga av sig, har försvunnit.
Det enda problemet som är kvar är att datorn fortfarande vägrar posta över 220MHz men det lär som sagt vara ett bios-problem och inte något som fixas med en ominstallation av Windows.

Jag installerade ingenting från MSI's CD, som följde med, efter formatering och installation utan jag laddade ned de senaste nForce från Nvidia och valde att inte installera brandväggen. Jag har istället använt Outpost 2,5 som verkar fungera felfritt.
Jag kör datorn helt oklockat, orginalvolt och med 2-2-2-5 på minnena.

Iseeyou: Har du provat att klocka något? Skulle vara intressant att höra om du kunde komma över 220-230 FSB i bios då många, inkl jag själv, har problem med att få datorn att posta när man gått över det.

Holmberg: Jag tycker du ska testa de senaste nForce från Nvidia. Jag tycker att datorn verkar fungera bättre nu. Man får hoppas att det håller i sig bara.

Permalänk
Medlem

Man blir lite rädd när man läser denna tråden...
Jag som tänkte beställa ett NEO4 mammakort.

Vad tycker ni, ska jag det och isåfall ska jag "installera" det på nått speciellt sätt ?

Förresten exakt vad installerade du istället för det på CD:n

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Fredrik: Nej, eventuellt testar jag lite i helgen med betoning på lite

m0nkii: Vet inte var du ligger kunskapsmässigt, men om jag klarade det så har jag svårt att se någon misslyckas med det. Jag installerade XP => grafikdrivisar(cd) =>moderkortsdrivisar(cd) =>antivirus + brandvägg =>uppdatera samtliga drivisar på nätet =>klart

Visa signatur

[A64 3000 winchester s939][MSI K8N Neo4 Ultra][Powercolor x800xl[2x512mb kingston][Levicom 550w]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Man blir lite rädd när man läser denna tråden...
Jag som tänkte beställa ett NEO4 mammakort.

Vad tycker ni, ska jag det och isåfall ska jag "installera" det på nått speciellt sätt ?

Förresten exakt vad installerade du istället för det på CD:n

Köp ett NEO4. Det är ett bra kort.

Kan tillägga att det fungerar utmärkt med minnen som har TCCD chip eller BH-5/UTT.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

m0nkiii

Som jag har förstått det så fungerar det om man installerar denna drivrutinen utan att installera msi's:
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39 och sen international

Tänk på att man måsta ha åtminstone SP1 installerat.

Jag börjar mitt montage på torsdag. Får se hur det går =/

Har fortfarande inte fått något svar från MSI angående moderkortet. Skickade ett mail i lördas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tänkte köpa detta när processorn kommer in:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=239674&...

Bra minne ?

Visa signatur

flickr

Permalänk
Medlem

m0nkiii

Jag beställde dessa minnen:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300699&cks=PRL

Enligt många ska dom vara riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arit:
dom kostar också lite mer...
tror inte jag ska klocka så då spelar det inte så stor roll, eller ?

Visa signatur

flickr

Permalänk
Medlem

Förstår dig mycket väl iom det kostar lite mer.
Jag tänkte som du men jag ändrade mig efterhand för jag tror man tjänar på dessa.

Det är vad jag tycker iallafall

Visa signatur