Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
"Nya spännande rättsliga frågor i Antipiratbyråns kölvatten"
http://kommentar.typepad.com/k/2005/03/nya_spnnande_rt.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
hittade den här länken. har inte orkat läsa igenom alla 11 sidorna än, så ursäkta om någon annan redan har postat.

http://kommentar.typepad.com/k/2005/03/samlar_antipira.html

ni kan skicka brev till apb och begära att dom skickar all information dom har samlat om er, vid vilken tidpunkt och varför. kanske en idé att utnyttja om man känner sig träffad? ;P

Mycket intressant läsning!
Ska bli väldigt intressant att se hur DI ställer sig i frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kort sagt att visa på din dubbelmoral. Du ropar på strängare straff och därefter blir du helt hysterisk när myndigheterna faktiskt gör något åt olaglig aktivitet. Det är förövrigt knappast myndigheternas sak att göra något åt anledningen till piratkopieringen. Myndigheterna stiftar lagar och ser till att de efterlevs. Senast jag kollade så var vidare APB en knähund till mediebranchen, inte till staten.

Sist jag kollade var inte APB någon myndighet, och polisen självt gör inte razzior varje vecka hos ungdomar som delat ut spel på DC. Naturligtvis anser jag att vissa brott bör beläggas med ett vidare och större straff. En kompis till mig blev överkörd på ett övergångsställe av en snubbe som körde på fel sida vägen i alldeles för hög hastighet, var påverkad av både alkohol och andra droger, han smet från platsen etc. Han fick två års fängelse. En sån person anser jag själv bör få livstid, inte två år som en fildelare på DC kan få. Men när man har ett litet medborgargarde som APB som helt tappat förmågan att hålla isär sig själva från federala myndigheter tycker jag det gått för långt. De personer som APB får tag i är mer eller mindre bottenskrapet av vad som finns, de kommer aldrig åt de stora "problemen". Jag finner APB som ett stort irritationsobjekt bara, och jag vet att det finns fler som delar den synen av APB. Så du tycker inte man bör se _varför_ ett problem ständigt uppstår, man straffar bara de som gör fel och skiter i vad det kommer sig att det hela tiden begås brott mot denna lag?
Jag håller med dig om att jag möjligen kan ha en uns dubbelmoral i det här, men förstår du inte varför jag har det?

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Medlem

http://freenet.sourceforge.net/ kan vara intressant kanske?

Citat:

What is Freenet?
Freenet is free software designed to ensure true freedom of communication over the Internet. It allows anybody to publish and read information with complete anonymity. Nobody controls Freenet, not even its creators, meaning that the system is not vulnerable to manipulation or shutdown. Freenet is also very efficient in how it deals with information, adaptively replicating content in response to demand. For more information, please read

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Kan inte alla som tror att dom är berörda av detta skicka in skadeståndsbegäran till APB? Paragrafen:

"Den personuppgiftsansvarige skall ersätta den registrerade för skada och kränkning av den personliga integriteten som en behandling av personuppgifter i strid med denna lag har orsakat.
Ersättningsskyldigheten kan i den utsträckning det är skäligt jämkas, om den personuppgiftsansvarige visar att felet inte berodde på honom eller henne."

berör ju i största grad den här frågan när dom först samlar ihop personuppgifter(IP-adr.) och sen klampar in i folks hus och beslagtar hårdvara vid misstanke av fildelning.

APB har numera officiellt blivit ett stort samhällsproblem, om inte för den enskilda personen, så för nationens ekonomi.

Sveriges ekonomi tillåter INTE sånna här onödiga "tillslag"! (t ex. mot en person som delar ut 8 filmer och ett antal musiktitlar.)

Om någon styrande hand varit smart så borde dom avsätta APB och ge polisen en större IT-utredningsrotel som faktiskt skulle ha rätt att ta "lagen i sina händer" på det här sättet.

Menmen, vad gör en forumpost för nytta ? Nån som känner sig manad att skicka vidare alla smarta ord som sagts i denna tråd i ett litet mail/brev till någon högre uppsatt ? ..

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardtail
Kan inte alla som tror att dom är berörda av detta skicka in skadeståndsbegäran till APB? Paragrafen:

"Den personuppgiftsansvarige skall ersätta den registrerade för skada och kränkning av den personliga integriteten som en behandling av personuppgifter i strid med denna lag har orsakat.
Ersättningsskyldigheten kan i den utsträckning det är skäligt jämkas, om den personuppgiftsansvarige visar att felet inte berodde på honom eller henne."

berör ju i största grad den här frågan när dom först samlar ihop personuppgifter(IP-adr.) och sen klampar in i folks hus och beslagtar hårdvara vid misstanke av fildelning.

APB har numera officiellt blivit ett stort samhällsproblem, om inte för den enskilda personen, så för nationens ekonomi.

Sveriges ekonomi tillåter INTE sånna här onödiga "tillslag"! (t ex. mot en person som delar ut 8 filmer och ett antal musiktitlar.)

Om någon styrande hand varit smart så borde dom avsätta APB och ge polisen en större IT-utredningsrotel som faktiskt skulle ha rätt att ta "lagen i sina händer" på det här sättet.

Menmen, vad gör en forumpost för nytta ? Nån som känner sig manad att skicka vidare alla smarta ord som sagts i denna tråd i ett litet mail/brev till någon högre uppsatt ? ..

vadå avsätta apb? Staten styr inte över apb, apb är en intresseorginisation som finansieras av musikföretag och dyl.
Sen var det som sagt inte ett tillslag mot bara 8 filmer och lite musik, de visste att det fanns mer saker på servrarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Det här tillslaget var inte för att skrämma fildelare utan för att helt enkelt sätta stopp för ett av dom största ftp-nätverken i Sverige.

Här är tingsrättens protokoll ifall det inte är redan postat (med info om tyvärr site-namn och ip-adresser):
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310125531_CS/ti...

Enligt ryktet ska dock ägarna ha hunnit radera användar databasen innan servrarna beslagtogs.

EDIT:

För er som inte redan har räknat ut det användes dom nämnda releaserna som skäl för att få till hela tillslaget. Man visste dock redan innan att servrarna innehöll stora arkiv av film/spel/musik/programvara.

Klart det var så, det vet ju alla nu efteråt. Men det första som kom ut var ju att de gjort ett tillslag mot Bahnhof bara. Och då trodde ju de flesta att de skulle tar reda på folks adresser. Dvs. de slog två flugor i en smäll, att skrämmas först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion

Läs följande beslut av tingsrätten:
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310125531_CS/ti...

PÅ mycket svaga grunder gentemot Bahnhof som sagts.

Måste bara fråga dig zion...var står det på vilken bevisgrund tingrätten medger husransakan?

Alla på denna tråd bara klankar på APB, kronofogden och polisen, sen saken är den att det ÄR ett brott det som sker och staten förlorar mångmiljobelopp på piratkopiering som i slutänden kan andvändas för andra saker.
Om nu kronofogden var med på denna razzia tror jag dom hade goda skäl för att vara med.....så skaffa lite kött på benen innan ni anklagar folk för att inte ha nått där att göra.

Anledningen (tror jag) till all denna kritik är ganska enkel....de flesta på detta forum ängnar sig åt piratkopiering och ser APB som ett hot.

btw. kan det vara så att under razzian så sökte man inte efter åtta faktiska filmer utan folk som innehar dessa åtta filmer, dvs en begränsning?....Detta sista är mer ställd som en fråga och inte som ett påstående.

Visa signatur

VILL HA TILLBAKS ÖVRIGA ÄMNEN!!!

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, dom fann inte dom grejerna som låg till grund för husrannsakan, blir inte husrannskan otillåten då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clisse
och staten förlorar mångmiljobelopp på piratkopiering som i slutänden kan andvändas för andra saker.

Bevis tack.

Permalänk
Avstängd

det finns fler rapporter som påpekar på det motsatta istället

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

nej dom fann inte sakerna.....men husransakan kan fu fan inte bli olaglig då.
Om man letar efter en efterlyst person med en husransakan och personen inte är hemma blir den inte olaglig........man måste inte ha bevis för att en husransakan ska genomföras.....starka misstankar!!??....eller?

Bevis!!

Det är ju skiv och musikindustrin som satt ihop APB för att dom förlorar pengar.......och sist jag kollade betalade även skiv och musikindrstrin skatt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste bara fråga dig zion...var står det på vilken bevisgrund tingrätten medger husransakan?

Alla på denna tråd bara klankar på APB, kronofogden och polisen, sen saken är den att det ÄR ett brott det som sker och staten förlorar mångmiljobelopp på piratkopiering som i slutänden kan andvändas för andra saker.
Om nu kronofogden var med på denna razzia tror jag dom hade goda skäl för att vara med.....så skaffa lite kött på benen innan ni anklagar folk för att inte ha nått där att göra.

Anledningen (tror jag) till all denna kritik är ganska enkel....de flesta på detta forum ängnar sig åt piratkopiering och ser APB som ett hot.

btw. kan det vara så att under razzian så sökte man inte efter åtta faktiska filmer utan folk som innehar dessa åtta filmer, dvs en begränsning?....Detta sista är mer ställd som en fråga och inte som ett påstående.

APB är ett hot. Det håller jag med om totalt. De är ett hot mot det rättssamhälle vi vill ha. Vi vill inte att intresseorganisationer som APB och multimiljard företag som Sony och EMI ska bestämma vart och när det ska göras tillslag. Detta ser jag som ett indirekt hot mot demokrati. Om man tror att folk ska sluta genom skrämselpropaganda så har man redan där börjat dra i samma lina som diktatur. Vem vet vad nästa steg blir? Arrestera de som motsätter sig dessa metoder av rättssystem? Arrestera de som vill anordna demonstrationer?

Jag personligen har svårt att förstå varför det bara är de stora företagen som har sådana enorma problem med piratkopiering? Många mindre kommerciella och riktigt bra musiker har inte så mycket emot att deras musik sprids. Luktar korruption och maktutnyttjande till förbannelsen. Så förklara för mig varför man kan lägga sådana stora resurser på en sådan här handling när man knappt vill hålla rättegång mot våldtäktsmän?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
. Vi vill inte att intresseorganisationer som APB och multimiljard företag som Sony och EMI ska bestämma vart och när det ska göras tillslag.

Amen ge dig för fan!.....APB må vara ihopsatt av dessa företag men du kan inte påstå att det var dom som beordrade tillslaget, dom må ha kommit med information som ledde till razzian men det är en annan sak!....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om man letar efter en efterlyst person med en husransakan och personen inte är hemma blir den inte olaglig........man måste inte ha bevis för att en husransakan ska genomföras.....starka misstankar!!??....eller?

Bevis!!

Det är ju skiv och musikindustrin som satt ihop APB för att dom förlorar pengar.......och sist jag kollade betalade även skiv och musikindrstrin skatt..

förlorar? de tjänar mer prngar än nånsinn ... vart läste du att de går back?
bla så har dvdförsäljningen aldrig varit så här hög!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Bevis!!

Tror du inte ISP:erna betalar skatt? Eller de som sysslar med fildelning? Eller att pengarna som inte går till skivor p g a piratkopieringen bara försvinner i tomma intet? Tror att staten faktiskt tjänar på piratkopieringen eftersom en större del av kapitalet i det här landet stannar kvar innanför gränserna, istället för att färdas västerut till skiv och filmmoguler.
Men hur man än vrider o vänder på det, så får staten alltid in sina kulor. Och förresten står inte APB för kostnaderna av domstol, polis och kronofogdemyndighet. Det däremot gör skattebetalarna.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man har starka misstankar som man lägger fram för att göra en husrannsakan, och sedan visar det sig att det inte finns minsta sbelägg för dessa misstankar på platsen, då kan man ju bara hitta på vilken skit som helst och sedan göra husrannsakan...

Citat:

Nej, APB har mediaindustrin satt ihop för att dom inte längre kan kontrollera marknaden och påstår sig förlora pengar...

Rätt stor skillnad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om man har starka misstankar som man lägger fram för att göra en husrannsakan, och sedan visar det sig att det inte finns minsta sbelägg för dessa misstankar på platsen, då kan man ju bara hitta på vilken skit som helst och sedan göra husrannsakan...

Nej, APB har mediaindustrin satt ihop för att dom inte längre kan kontrollera marknaden och påstår sig förlora pengar...

Rätt stor skillnad...

ang husransakan så måste ju misstankarna ha någon grund genom tex spaning eller annan övervakning.

ang det sista:....vad menar du egentligen? det är ju exakt det jag menar, APB bildades för att tjäna pengar till bildarna, pengar som dom betalar skatt på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är det nu, dom fann inte dom grejerna som låg till grund för husrannsakan, blir inte husrannskan otillåten då?

Jag har fått för mig att man bara får använda det man letade efter som bevismaterial, alltså dom kan bara stämma för brott mot upphovsrättslagen gällande dom verk som dom enligt protokollet får leta efter, det här är bara en känsla jag har och jag har ingen utbildning inom rättskunskap, men det låter inte helt ologiskt. Kan dock vara så att om dom hittar andra saker så får dom då göra en polisanmälan eller så och det verkar ju som det har skett

Citat:

Amen ge dig för fan!.....APB må vara ihopsatt av dessa företag men du kan inte påstå att det var dom som beordrade tillslaget, dom må ha kommit med information som ledde till razzian men det är en annan sak!....

Det var APB som ansökte om "intrångsundersökning" det var alltså APB som mha kronofogden gjorde tillslaget och ingen polis var öht inblandad (från början)

För mig verkar det ganska klokt, ur rättssäkerhetssynpunkt, att låta APB gör intrångsundersökning. Hur ska dom annars kunna ha en ärlig chans att sätta dit någon som bryter mot deras rättigheter? Sen om dom rättigheterna är kloka tål ju att diskuteras, men man måste ju ha någon sorts rättighet till sitt verk, men det är ju en annan diskussion.

För mig känns inte det här som något som inkräktar på våran integritet eftersom det var anställda hoss banhof som var misstänkta, om man däremot börjar logga ip adresser och kolla vanliga användare som laddar ner m.m. då börjar det bli läskigt. Jag kan håller med om att APB använder lite "maffia" metoder mot privat personer, som att hänga ut dom i media (okänd källa) och knacka på hoss folk å stövla in utan att ha något som helst stöd från domstol eller polis. Men här har dom ju tagit stöd av domstol och allt verkar ha gått korrekt till, sen vad dom får använda som bevis det får vi se, det är ju verkligen intressant.

Sen att det här har prioriserats så högt känns ju lite underligt, det kan också diskuteras tycker jag.

Edit:

Citat:

Det har du faktiskt jäkligt rätt i när jag tänker efter, hela intrångsundersöknings-ansökningen (hehe) byggde ju på just dom verken, när då inget hittas så är det ju ingen höjdare. Nu när jag tänker efter så är dom där 4 filmerna och 8 skivorna inte så värst mycket för att få en intrångsundersökning, och om dom ville leta efter alla dom 7års musik som hittades då förstår jag.

Nu säger jag emot mig själv, har tydligen ändrat mig. Att basera intrångsundersökningen på bara dom verken är väldigt klent, det kan jag faktiskt hålla med om. Om det hade gällt allt det dom hittade hade det varit en annan sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

De sökte ju efter material som används i brott mot upphovsrätten, sedan namngav de x antal titlar som de misstänkte kunde finnas i det registret.

Se det så här. Man gör en räd mot en tänkt barnporrserver. De namnger säkerligen ett antal tänkta bilder som cirkulerar i sådana kretsar som de antar finns på den servern. Mest för att ha nåt att leta efter alltså. Sedan så hittar de säkerligen mer än så och kanske inte ens just den serien med barnporr. Men likväl så blir den inte olaglig så länge de hittar barnporr. Skulle de däremot göra ett tillslag under barnporrflaggam och sedan hitta enbart stulna bildäck så är det ju inte det som var meningen med tillslaget. Då blir det alltså en felaktig tillslag. MEN är det omfattande brott som uppdagas så kommer ju det ändå att undersökas. Däremot så får ju de som krävt husrannsakan en reprimand för att de inte hade underlag för något sådant´.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

har nog aldrig påstått att polis var inblandad.....men däremot rättsväsendet i övrigt, dvs tingsrätten (tror jag) som medgav husransakan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ang husransakan så måste ju misstankarna ha någon grund genom tex spaning eller annan övervakning.

ang det sista:....vad menar du egentligen? det är ju exakt det jag menar, APB bildades för att tjäna pengar till bildarna, pengar som dom betalar skatt på.

Ja, för fejka spaning går ju inte...

"Det är ju skiv och musikindustrin som satt ihop APB för att dom förlorar pengar" sade du, om du menade något anant så ok...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie

Jag har fått för mig att man bara får använda det man letade efter som bevismaterial, alltså dom kan bara stämma för brott mot upphovsrättslagen gällande dom verk som dom enligt protokollet får leta efter, det här är bara en känsla jag har och jag har ingen utbildning inom rättskunskap, men det låter inte helt ologiskt. Kan dock vara så att om dom hittar andra saker så får dom då göra en polisanmälan eller så och det verkar ju som det har skett

Det var APB som ansökte om "intrångsundersökning" det var alltså APB som mha kronofogden gjorde tillslaget och ingen polis var öht inblandad (från början)

För mig verkar det ganska klokt, ur rättssäkerhetssynpunkt, att låta APB gör intrångsundersökning. Hur ska dom annars kunna ha en ärlig chans att sätta dit någon som bryter mot deras rättigheter? Sen om dom rättigheterna är kloka tål ju att diskuteras, men man måste ju ha någon sorts rättighet till sitt verk, men det är ju en annan diskussion.

För mig känns inte det här som något som inkräktar på våran integritet eftersom det var anställda hoss banhof som var misstänkta, om man däremot börjar logga ip adresser och kolla vanliga användare som laddar ner m.m. då börjar det bli läskigt. Jag kan håller med om att APB använder lite "maffia" metoder mot privat personer, som att hänga ut dom i media (okänd källa) och knacka på hoss folk å stövla in utan att ha något som helst stöd från domstol eller polis. Men här har dom ju tagit stöd av domstol och allt verkar ha gått korrekt till, sen vad dom får använda som bevis det får vi se, det är ju verkligen intressant.

Sen att det här har prioriserats så högt känns ju lite underligt, det kan också diskuteras tycker jag.

Edit:

Det har du faktiskt jäkligt rätt i när jag tänker efter, hela intrångsundersöknings-ansökningen (hehe) byggde ju på just dom verken, när då inget hittas så är det ju ingen höjdare. Nu när jag tänker efter så är dom där 4 filmerna och 8 skivorna inte så värst mycket för att få en intrångsundersökning, och om dom ville leta efter alla dom 7års musik som hittades då förstår jag.

Nu säger jag emot mig själv, har tydligen ändrat mig. Att basera intrångsundersökningen på bara dom verken är väldigt klent, det kan jag faktiskt hålla med om. Om det hade gällt allt det dom hittade hade det varit en annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

De sökte ju efter material som används i brott mot upphovsrätten, sedan namngav de x antal titlar som de misstänkte kunde finnas i det registret.

Se det så här. Man gör en räd mot en tänkt barnporrserver. De namnger säkerligen ett antal tänkta bilder som cirkulerar i sådana kretsar som de antar finns på den servern. Mest för att ha nåt att leta efter alltså. Sedan så hittar de säkerligen mer än så och kanske inte ens just den serien med barnporr. Men likväl så blir den inte olaglig så länge de hittar barnporr. Skulle de däremot göra ett tillslag under barnporrflaggam och sedan hitta enbart stulna bildäck så är det ju inte det som var meningen med tillslaget. Då blir det alltså en felaktig tillslag. MEN är det omfattande brott som uppdagas så kommer ju det ändå att undersökas. Däremot så får ju de som krävt husrannsakan en reprimand för att de inte hade underlag för något sådant´.

Permalänk
Medlem

men hur annars går det till att få en huransakan tror du......måste man redan ha fällande bevis kanske?.........nej, man går till en domstol och lägger fram sitt fall, om sen domstolen trycker att misstankarna om brottär tillräckliga kan den utfärda en husransakan..

btw, under spaning och annan övervakning som enligt dig var så enkelt att fejka, måste det självklart tas bilder kanske telefonavlyssna inte fan vet jag....men i detta fall hade de säkert ngn logfil av ngt slag som indikerade brott.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förlåt, head

Jag menade självklart inte att |staten| skulle avsätta APB, utan att APB borde avvecklas, allmänt sådär.

Sony och EMI är girigbukar hela bunten. Visst, dom måste få ut pengar för sitt arbete men ta i beaktning att dom redan är multimiljonärer och att väldigt mycket av vår nations pengar försvinner i sådana här "tillslag/razzior" med tillhörande domstols-, utrednings och lönekostnader. Att dra in 20-talet tjänstemän från Kronofogden bara för att "raida" Bahnofs kontor (som då ligger i samma byggnad som APB) känns bara fåfängt. Det är ju inte precis så att Bahnof skulle springa iväg eller så. Jag tycker, trots att det kanske är viktigt för Sony's och EMI's ledning att få in dom där extra miljarderna för sin pension, att Sveriges alla domstolar och resurser i allmänt kan gå till andra, lite vettigare saker. Att en vanlig hederlig "Svenssonpappa" kan få spendera samma tidsperiod i fängelset som en våldsbrukare/antastare är enligt mig helt absurt. Menmen, vårt svenska rättssystem överhuvudtaget är lite åt skogen.

Någon som vet vad Datainspektionen har sagt om APBs behandling av IP adresser ?

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubben81
http://web.telia.com/~u93006781/Del%202-Antipiratbyr%e5n%20fl...

kanske lite gammal men kul är det trots allt...APB är allt bra roliga...

Haha, klockrent!

Permalänk
Medlem

Gör som jag.. skicka ett mail till EMI, Sony och Universal och tala om hur korkade dom är. Och man man känner för det, bojkotta däras produkter.
Låt dom få veta att däras faktiska ekonomi kan påverkas i en större grad än vad det nu vill tro. Och visa dem att det är den faktiska ekonomin som gäller, inte drömsiffror-som-kunde-vart-om-ingen-laddade-hem-utan-alltid-köpte-skivor-för-4 tusen-i-månaden.

Sickade även ett mail till kronofogen å gav lite ROS för väl utfört arbete och gav dom beröm för att dom har slösat så väl på våra skattepengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, för fejka spaning går ju inte...

"Det är ju skiv och musikindustrin som satt ihop APB för att dom förlorar pengar" sade du, om du menade något anant så ok...

Jag förstod inte riktigt varför jag var citerad, höll du med eller var det nåt du tyckte lät skumt eller vad?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det roligaste måste väl ändå ha varit "4 filer och 8 låtar"

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

finns det någonstans man kan följa typ förundersökningar eller anmälningar på internet där det verkligen stämmer? inte läsa tidningar med andra ord

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag förstod inte riktigt varför jag var citerad, höll du med eller var det nåt du tyckte lät skumt eller vad?

Jag fick bråttom iväg, och glömde vad jag hade tänkt skriva...

Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa hela diskutionen men jag tycker att det är jävligt skumt att APB kan stå med 15-20 myndighets personer å vänta utanför BH och vänta för at dom har hittat några filer som det sen visar sig inte fanns där överhuvudtaget.
Men när Datainspektionen ska kolla APB så får dom datum och allt så att dom mot förmodan skulle kunna gömma eventuella olagliga program och metoder. Borde inte Datainspektionen bara dyka upp där efter lunch och se vad som pågår.
Sen är det ganska skrämmande att en enligt lagen civil instans har sånt inflytande över poliser och andra myndigheter att dom går i deras löplina.
Kan som exempel ta att jag har haft inbrott i bilen 1 gång. Inbrott i huset 2ggr , jag har blivit misshandlad , min flickvän och hennes syster har blivit misshandlade. Inget hände från polisens sida trotts att det fanns vittnen. Men sen när nån med massa pengar och media bakom sig kommer då jävlar har man resurser att jaga "pirater" som stjäl musik från stackars Britney som bara har ett par lyxlägenheter.

Visa signatur