Antipiratbyrån i razzia mot Bahnhof

Permalänk
Medlem

Synd att de inte dirigerar trafiken till 83.140.65.100.
Sedan kan ju Aftonbladet mfl kopiera direkt från den webbplatsen istället.
Blir säkert lika informativt och ovinklat som denna strip: http://web.telia.com/~u14500386/bilder/apb3.png

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte ta posten i samma veva då? Hur mycket olagligt material skickas det inte där?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZpA
hehe

http://www.kslg.net/filer/bilder/APB_lol.jpg

Hahahahha!
Klockren tolkning

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk

så här skriver någon på idg's forum som vill vara hemlig:

"Såhär är det
2005-03-10 21:33
Det som hittades var torrentfiler som låg på diverse hemsidor. Piratloggor på datorer är inte sant.
/ Anonymous"

undrar om det stämmer - men det lär visa sig

Permalänk

Det här tillslaget var inte för att skrämma fildelare utan för att helt enkelt sätta stopp för ett av dom största ftp-nätverken i Sverige.

Här är tingsrättens protokoll ifall det inte är redan postat (med info om tyvärr site-namn och ip-adresser):
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310125531_CS/ti...

Enligt ryktet ska dock ägarna ha hunnit radera användar databasen innan servrarna beslagtogs.

EDIT:

För er som inte redan har räknat ut det användes dom nämnda releaserna som skäl för att få till hela tillslaget. Man visste dock redan innan att servrarna innehöll stora arkiv av film/spel/musik/programvara.

Permalänk
Medlem

måste göra stora protester mot det här... vi dras mot ett kraftigt kontrollerande samhälle!!!! snart kan man inte äns gå på dass utan att de ska veta det.... jag tänker, revolution!!!!!!!!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Det här tillslaget var inte för att skrämma fildelare utan för att helt enkelt sätta stopp för ett av dom största ftp-nätverken i Sverige.

Här är tingsrättens protokoll ifall det inte är redan postat (med info om tyvärr site-namn och ip-adresser):
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310125531_CS/ti...

Enligt ryktet ska dock ägarna ha hunnit radera användar databasen innan servrarna beslagtogs.

EDIT:

För er som inte redan har räknat ut det användes dom nämnda releaserna som skäl för att få till hela tillslaget. Man visste dock redan innan att servrarna innehöll stora arkiv av film/spel/musik/programvara.

Och nästa steg kommer vara att försöka sätta dit några vanliga privatpersoner som haft tillgång eller utnyttjat det här nätet skulle jag gissa.

Se så bra det blir när man tänker efter lite sansat vad det handlar om istället för att som somliga sitta och gissa på att APB jagar några enstaka cdskivor.

Ingen kan ju ärligt säga att de inte kunde ha räknat ut detta om man bara stannat upp och tänkt till lite istället för att gå med den allmänna moralpaniken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

För dom som vill ha lite mer info så kolla här:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=1905...

Permalänk
Medlem

hehe apb vilka almers som ändrar namnuppslagningen till localhost addressen
kan manju undra hur väl deras hemsida funkar nu då LOL

ae de e rätt de ska inte ha en sida uppe helt enkelt BD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
För dom som vill ha lite mer info så kolla här:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=1905...

Stog ju bara ännu mer skit där, än här på swec...

Permalänk

Om du ignorerar skitinläggen så finns det inlägg från folk som har koll till skillnad från här.

Permalänk
Medlem

Fan vad tragiska de är! Nu får man ju lust att bomba dem! Någon som har en packe C4 liggandes, så vet ni vad ni ska göra
Nejmen, what the fuck, sådär borde de inte få göra. Men vad ska man göra åt det

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
måste göra stora protester mot det här... vi dras mot ett kraftigt kontrollerande samhälle!!!! snart kan man inte äns gå på dass utan att de ska veta det.... jag tänker, revolution!!!!!!!!

Revolution, i Sverige! Skulle inte tro det... Vi är för lama i detta avlånga land! Kolla på tex Frankrike. Om det är ngt tex bönderna inte gillar gör de genast sin röst hörd via diverse attacker (blockerar motorvägar, dumpar koskit utanför ngt statlig hus osv). Skulle ngt sådant hända i Sverige? Det tror inte jag.

Om det ändå kunde vara lite mer "jävlaranamma" bland befolknigen i Sverige skulle din önskan om "revolution" kanske ske men i dagsläget sitter vi ju bara ner på våra feta arslen och låter politiker prata till förbannalse utan några resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Revolution, i Sverige! Skulle inte tro det... Vi är för lama i detta avlånga land! Kolla på tex Frankrike. Om det är ngt tex bönderna inte gillar gör de genast sin röst hörd via diverse attacker (blockerar motorvägar, dumpar koskit utanför ngt statlig hus osv). Skulle ngt sådant hända i Sverige? Det tror inte jag.

Om det ändå kunde vara lite mer "jävlaranamma" bland befolknigen i Sverige skulle din önskan om "revolution" kanske ske men i dagsläget sitter vi ju bara ner på våra feta arslen och låter politiker prata till förbannalse utan några resultat.

Decennier av socialdemokratiskt styre har skapat en befolkning av menlösa får som står med mössan i handen och väntar på att politikerna skall bestämma vad de skall tänka.
Problemet är bara att politikerna inte är intresserade av att sådant ledarskap, de är mer intresserade av att berika sig själva.
Miljöpartister värnar för miljön och höjer bilskatter och bensinskatter, sedan att vissa av dem åker taxi för hundratusentals kronor - det glöms fort. Statsministern pratar om de svaga, men fixar ett gods åt sig själv. Jet används frekvent. Idiotiska beslut på UD. Men ingen ställs mot väggen, blir lite gnäll. Sedan är det ”business as usual”. De regerande partiernas devis borde vara ”Gör som jag säger, gör inte som jag gör”.

Messing som är ansvarig för IT-frågor har bara en treårig utbildning från gymnasiet. Vidare har hon aldrig suttit i företag, aldrig arbetat med IT-frågor. Men likt förbannat har hon IT på sitt bord.
APB kan väl få henne till vad som helst det räcker säkert med lite fina luncher och en "utbildningsresa" till Mauritius.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Avstängd

folk sitter mest å gnåller på forum, eller så ... blir inte mycket förändring då inte.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Detta har fått mig att tänka! Råkar man ut för APB så kommer man ju troligen få betala för det olagliga. Men Får man behålla det eller får en äkta kopia? man betalar ju för en vara då.

Permalänk
Medlem

nej du betalar inte för en vara, du betalar böter. Lika lite som det är tillåtet att köra för fort om du betalar fortkörningsböter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
Detta har fått mig att tänka! Råkar man ut för APB så kommer man ju troligen få betala för det olagliga. Men Får man behålla det eller får en äkta kopia? man betalar ju för en vara då.

Åker du dit är nog det minsta du behöver fundera över.
Om APB får igenom de skadestånden de önskar är snarare frågan "vilken tunnelbanestation är bäst för att tigga pengar på?"

Kanske skall tillägga att jag inte är för olaglig fildelning. Men jag är emot APB:s metoder samt att marknadsekonomin uppenbarligen inte fungerar när mellanled lyckas genom karteller och lagstiftning hålla uppe oskäligt höga priser på produkter.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Hehe, uppdatering http://idg.se/ArticlePages/200503/11/20050311085335_IW/200503... tydligen hittade de inte filmerna/musiken de letade efter, moahhhhahahahah

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Avstängd

ping mail.ANTIPIRATBYRAN.COM

Pinging mail.ANTIPIRATBYRAN.COM [62.20.98.112] with 32 bytes of data:

Reply from 62.20.98.112: bytes=32 time=15ms TTL=53
Reply from 62.20.98.112: bytes=32 time=15ms TTL=53
Reply from 62.20.98.112: bytes=32 time=16ms TTL=53
Reply from 62.20.98.112: bytes=32 time=15ms TTL=53

Ping statistics for 62.20.98.112:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 16ms, Average = 15ms

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
spel är olagligt o inneha piratkopior av tror jag.

film & musik däremot, det är det nya lagen gäller för.

dock, vill ni vara säkra bör ni kolla upp detta.

Spel och programvara är olagligt, men jag vet inte till vilken grad.

Men även när den nya lagen träder i kraft så kommer det inte bli olagligt att inneha piratkopior.
Om det inte ändras tills dess då...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Tror inte den nya lagen skall göra det olagligt att inneha piratkopior. För det kommer inte bli olagligt att ha kvar de filmer man laddat hem innan 1:a juli i alla fall.

Reserverar mig mot eventuella fel då jag inte är juridiskt utbildad.

Jag tror du har rätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPENEN
Hehe, uppdatering http://idg.se/ArticlePages/200503/11/20050311085335_IW/200503... tydligen hittade de inte filmerna/musiken de letade efter, moahhhhahahahah

Jag funderar på vad skadeståndet från APB till bahnhof kan tänkas bli.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kort sagt att visa på din dubbelmoral. Du ropar på strängare straff och därefter blir du helt hysterisk när myndigheterna faktiskt gör något åt olaglig aktivitet. Det är förövrigt knappast myndigheternas sak att göra något åt anledningen till piratkopieringen. Myndigheterna stiftar lagar och ser till att de efterlevs. Senast jag kollade så var vidare APB en knähund till mediebranchen, inte till staten.

Tillrättaläggande: Riksdagen stiftar lagar

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?

Permalänk
Hedersmedlem

Slog ihop två trådar om samma ämne.

Permalänk
Avstängd

och riksdagen "styrs" av lobbyister

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Det är ju inte direkt någon bra jämförelse. För att får göra en husransakan med grund att en person delar ut saker så MÅSTE man ha bevis för att han eller hon delar ut just det och det, de måste ha bevis INNAN de får tillstånd till husransakan. Men när det gäller företag så gäller såklart andra regler. Nu kunde APB tydligen bevisa att en stor filserver (eller flera) fanns hos Bahnhof. Men inte exakt VAD som finns på den. Därför gjorde de FÖRST en civil husransakan. Sen när de insåg att det fanns upphovsrättskyddat material på servern, MEN inte det som de sade sig leta efter denna gång, gjorde de DIREKT en polisanmälan som i sin tur ledde till en husransakan som byggde på hård bevisning om att en server med 32 TB innehållande upphovsrättskyddat material fanns där.

När det gäller privatpersoner så verkar det vara så att konkreta bevis behövs för att få göra en husransakan. Så det går nog inte jämföra med detta. En husransakan får bara utföras om det eventuella brottet kan leda till fängelsestraff.

Jag är inte heller juridiskt utbildad förutom en pågående kurs i datajuridik. Men detta ämne tas inte upp så mycket i den kusen då det inte är klart hur sådant ska hanteras i dagsläget. Vilket är tydligt då det är en väldans massa trams fram och tillbaka, och en massa skrämseltaktik av APB.

Okey, tack, var alltså inte kritisk till ditt påstående eller nått sånt, ville bara veta hur det låg till

Permalänk
Medlem

dom påstår att dom inte för något som helst register över privatpersoner, för att inte bryta mot pul. men hur i hela friden kan dom göra tillslag då? ringer dom och frågar isp:n vem ip:numret tillhör, skriver upp det på en post-it-lapp, gör tillslag och sen slänger lappen eller?
dom måste väl, för att kunna göra något, ha något slags register?
det här övergår mitt förstånd =P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd

antar att alla redan känner till denna site...

http://idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=200503110...

"På www.allofmp3.com kostar en GB musik 10 dollar = 70 kronor. Musiken kan laddas ner i valfritt format och kvalité. Allt från 128 kbs MP3 till lossless. Om man tankar ett album på 45 minuter i hyffsad kvalité är musiken ungefär 1 MB per minut = 45 MB. Då blir kostnaden för en hel CD mindre än fyra kronor. Så vad väntar ni på? Revolutionen är redan här!!!"

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Inaktiv

"Nya spännande rättsliga frågor i Antipiratbyråns kölvatten"
http://kommentar.typepad.com/k/2005/03/nya_spnnande_rt.html

Permalänk
Medlem

hittade den här länken. har inte orkat läsa igenom alla 11 sidorna än, så ursäkta om någon annan redan har postat.

http://kommentar.typepad.com/k/2005/03/samlar_antipira.html

ni kan skicka brev till apb och begära att dom skickar all information dom har samlat om er, vid vilken tidpunkt och varför. kanske en idé att utnyttja om man känner sig träffad? ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!