Antipiratbyrån i razzia mot Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
javisst har de tillåtelse, men bidrar de inte till spridning? om jag laddar ner en fil från dem, o den sen drar den från mig, då har de ju provocerat brått, något som är olagligt i sverige. i usa, där får man göra det, men nu lever vi ju inte där.

läs mitt tidigare svar på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head

När man försöker förklara nåt på SweC så måste man skriva sakerna 100ggr för det är alltid flertal som missar det eller helt enkelt skiter i att läsa inläggen och fortsätter mala på. Om tråden håller i sig så kommer du få upprepa allt om 1-2 sidor igen o.s.v. o.s.v.

Det hjälper inte hur många ggr man förklarar, ingen verkar vara kapabel till att läsa några inlägg bakåt. Det räcker med att en enda individ skriker:

"FFS! De jagar alltså 8 filmer! Skandal!" Så hakar folk upp på det igen ett par sidor. TROTS att alla vid det här laget borde fatta att skrämseltaktiken går ut på att man säger att man letar efter så få filmer som möjligt. (Helst bara en film) för att Svenssonpiraten ska bli dörädd och tro att APB letar efter sådana små mängder. När de i själva verket gör en räd mot ett enormt filarkiv.

Det lättast sättet att bli av med APB är att sluta uppmärksamma dem. De fäller inte "vanligt" piratfolk. De vill få det att verka som det, men de jagar alltså även de stora piraterna, men de vill slå två flugor i en smäll. Tillslut borde ju folk inse det, om man nu inte har en stor grå sten som hjärna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zvix
Du har nog sett lite för många amerikanska filmer...

Troligtvis sant...

Jag ställde en fråga som jag inte riktigt själv trodde på, men man ska ändå tänka på det...

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig on pontén själv sitter med terrbit servern hemma.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/12/20050312205741_IW/20...

Två Bahnhof-anställda avstängda efter pirattillslaget

har inte sett svds artikel tidigare

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9320652.asp

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

I det här fallet tycker jag det är bra att APB går till attack. Anställda ska inte ha servrar på jobbet, med hög bandbredd dessutom, som pumpar ut filmer och musik! Att fildela lite hemma går väl an men absolut inte att syssla med sådana där olagligheter på jobbet.

Permalänk
Avstängd

Re: Razzia mot internetleverantör

"Kronofogden hittade tusentals filmer och musikfiler
Flera servrar har tagits i beslag i samband med tillslaget mot internetleverantören Bahnhof.
På servrarna hittades ett superarkiv med mycket stora mängder kopierad musik, film och datorspel.
Nu lämnar Antipiratbyrån in en polisanmälan. Ansvariga riskerar fängelse och miljonböter."

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,615543,00.html [/B][/QUOTE]

E det verkligen helt sant?

EDIT: Vem fan i helvete tror APB att dom e??? Tror dom att dom kan stoppa fildelning eller(?), DRÖMMARE säger jag! De säger ja bara, om APB hade varit en person så hade jag gett personen så mycket spö att den inte kunnat stå upp mer!
Och var kommer allt detta kriget ifrån, för 2 månader sen var det ju ganska lungt iaf. Vaknade APB upp en morgon med en svidande dildo i röven och sa till säg själv "nä nu får det minsann vara slut på fildelningen! Vi ska nu försöka stoppa detta. Kom så går vi ut o leker nät-nazister." ?
Detta är för jävligt, därför så tycker jag att alla hackare som kan gömma sig och är bra på att hacka sidor, tar sina verktyg och sätter igång o hackar APB-sidan (så fort den kommit upp igen), SONY, Universals o det andra skivbloagets sida. Bara för o visa "Mess with the best, die like the rest"!

Over and out
Henke

Tilllägg: Slipknot äger!

Visa signatur

Intel 2.7 Ghz - 768 RAM - Inno 3D GeForce 6800 GT 256Mb @ 410/1100 + Zalman VF700 CU - 200 Gb seagate ATA - 200 Gb Western Digital ATA --
3DMark 03: 11210 P <---> 3DMark 05: 4729 - Hansol H950 19" - MX 510 Röd - SteelPad 4D - Zalman surround lurar
Jag e bra på matte!

Permalänk
Medlem

intressant debatt detta. tanken på att ip-numret ev ej skulle klassas som en personuppgift är lite skrämmande. vad händer med annat rättsligt skydd där ip-numret behandlas om det klassas som offentligt? det skulle innebära att all spam skulle legaliseras eftersom det är en offentlig adress , kanske är lite på hal is med detta resonemang. men intressant fråga helt klart.

kan gå med på att dom stoppar dom riktigt stora utdelarna, som satt i storskalig verksamhet att dela ut film mm. men en "svensson" som laddar ner en sak någon enstaka gång vore ju absurt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Razzia mot internetleverantör

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_h
EDIT: Vem fan i helvete tror APB att dom e??? Tror dom att dom kan stoppa fildelning eller(?), DRÖMMARE säger jag! De säger ja bara, om APB hade varit en person så hade jag gett personen så mycket spö att den inte kunnat stå upp mer!
Och var kommer allt detta kriget ifrån, för 2 månader sen var det ju ganska lungt iaf. Vaknade APB upp en morgon med en svidande dildo i röven och sa till säg själv "nä nu får det minsann vara slut på fildelningen! Vi ska nu försöka stoppa detta. Kom så går vi ut o leker nät-nazister." ?
Detta är för jävligt, därför så tycker jag att alla hackare som kan gömma sig och är bra på att hacka sidor, tar sina verktyg och sätter igång o hackar APB-sidan (så fort den kommit upp igen), SONY, Universals o det andra skivbloagets sida. Bara för o visa "Mess with the best, die like the rest"!

Bahnhof lägger korten på bordet... http://isp.bahnhof.se/nyheter/Bahnhof_pressmeddelande050312.p...

Sedan undrar jag varför du med så många andra gör en så fiktiv historia om vad APB med Pontén i spetsen gör, tycker och tänker?

PS
"1337-folket" bryr sig inte så mycket om vad APB gör, än mindre skriker ut sin ilska, som dessutom saknar grund, på något forum

Permalänk
Medlem

har inte följt hela debatten, dock kan detta liknas fortkörning och böter kanske, där registreringsnummret kanske är som internetuppkopplingen. Alltså, visst är det ofta den som BETALR och Äger abot som surfar, men det är inte alltid fallet..
om min dator tex, har virus som skickas ut, är dit MITT fel, dock kan inte ip klassas som personlig detalj, kan ju vara vilken person som helst som tar min lina och gör en massa saker..
Därför tycker jag att telia gör det rätt på ett sätt, att ha en webmail som kollar etc. säkrare för alla eller?

hur som helst, kanske liknelsen är konstig, men så länge man inte vet 100% VEM som har använt linan, eller kör för fort, är det svårt att tycka at det automatiskt faller allt på ägaren.

Nej, varning borde skickas ut, så att man för chans att rätta till problemet, och ifall det fortfarande händer, DÅ kan man möjligtvis gå vidare och stänga av, börja från början etc.etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
har inte följt hela debatten, dock kan detta liknas fortkörning och böter kanske, där registreringsnummret kanske är som internetuppkopplingen. Alltså, visst är det ofta den som BETALR och Äger abot som surfar, men det är inte alltid fallet..
om min dator tex, har virus som skickas ut, är dit MITT fel, dock kan inte ip klassas som personlig detalj, kan ju vara vilken person som helst som tar min lina och gör en massa saker..
Därför tycker jag att telia gör det rätt på ett sätt, att ha en webmail som kollar etc. säkrare för alla eller?

hur som helst, kanske liknelsen är konstig, men så länge man inte vet 100% VEM som har använt linan, eller kör för fort, är det svårt att tycka at det automatiskt faller allt på ägaren.

Nej, varning borde skickas ut, så att man för chans att rätta till problemet, och ifall det fortfarande händer, DÅ kan man möjligtvis gå vidare och stänga av, börja från början etc.etc.

klart att ip är en personlig detalj. den som äger abbonemanget är ju knuten till ip:et . så är det med det !

Permalänk
Medlem

kom på en intressant tanke, om jag bor tillsammans med en kompis och vi har en dator tillsammans vi tankar ner och delar ut piratkopierat material nått in åt helvete. APB kommer kutandes med en intrångsundersökningg från tingsrätten, tar vår dator och anmäler oss, bevisen är säkrade och vi hamnar i domstol. Jag säger att jag aldrig har haft en aning om att det funnits sånt material på vår dator, samma sak säger min kompis. Vem blir då skyldig? Om jag äger datorn men båda använder den är då jag skyldig för allt som sker mha datorn eftersom jag äger den?

En ganska intressant tanke tycker jag, lite som killarna som bländar polisen med helljuset och hoppar ut genom samma dörr och blir frikända.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

läste nyligen att de lyckats stämma en 18åring på minst 3miljoner för att han fildelat. sjukt.

Tappade mitt förtroende för rättsystemet för flera år sedan. Skulle hällre skjuta mig än att ge dom giriga jävlarna några pengar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Precis som ragin pig säger!
Om de nu måste stämma folk överhuvudtaget, så räcker det väl med högst typ 20000 kr, inte tre jävla millar!
Dessutom, de värsta straffet för en pirat är ju att ta hans dator ifrån honom!

Visa signatur

Intel 2.7 Ghz - 768 RAM - Inno 3D GeForce 6800 GT 256Mb @ 410/1100 + Zalman VF700 CU - 200 Gb seagate ATA - 200 Gb Western Digital ATA --
3DMark 03: 11210 P <---> 3DMark 05: 4729 - Hansol H950 19" - MX 510 Röd - SteelPad 4D - Zalman surround lurar
Jag e bra på matte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
läste nyligen att de lyckats stämma en 18åring på minst 3miljoner för att han fildelat. sjukt.

Tappade mitt förtroende för rättsystemet för flera år sedan. Skulle hällre skjuta mig än att ge dom giriga jävlarna några pengar.

Källa tack. Vad jag vet så är det ingen som blivit dömd ännu för att ha fildelat upphovsrättskyddat material.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Källa tack. Vad jag vet så är det ingen som blivit dömd ännu för att ha fildelat upphovsrättskyddat material.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,616140,00....

det behöver inte ha varit 3miljoner, antingen mindes jag fel eller så har de ändrat artikeln, troligen det tidigare.

" Han har anledning att känna oro, filmbranschen har startat ett jihad mot piraterna och Henrik Pontén tänker inte visa nåd. Han reser sig och hämtar en pärm med domar i bokhyllan.
- Vi är inte blyga när det gäller att kräva skadestånd. Vi har en färsk dom på tre miljoner kronor i tingsrätten. Strängaste domen hittills är på 16 miljoner. Det var en gympalärare som piratkopierade spel. Han lever väl på existensminimum nu. Det är många som lever på existensminimum ... snittåldern på dem vi får dömda är 23-24 år. De yngsta är 18. Det är då man blir straffmyndig.
"

ursäktar mig ifall jag dragit en för snabb slutsatts, kan ju varit så att han hade sålt pirat kopierade spel och det är ju en annan sak.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,616140,00....

det behöver inte ha varit 3miljoner, antingen mindes jag fel eller så har de ändrat artikeln, troligen det tidigare.

" Han har anledning att känna oro, filmbranschen har startat ett jihad mot piraterna och Henrik Pontén tänker inte visa nåd. Han reser sig och hämtar en pärm med domar i bokhyllan.
- Vi är inte blyga när det gäller att kräva skadestånd. Vi har en färsk dom på tre miljoner kronor i tingsrätten. Strängaste domen hittills är på 16 miljoner. Det var en gympalärare som piratkopierade spel. Han lever väl på existensminimum nu. Det är många som lever på existensminimum ... snittåldern på dem vi får dömda är 23-24 år. De yngsta är 18. Det är då man blir straffmyndig.
"

ursäktar mig ifall jag dragit en för snabb slutsatts, kan ju varit så att de har sålt pirat kopierade spel och det är ju en annan sak.

Tror att dessa handlar som du säger om att dom sålt upphovsrättskyddat materiel.
Skulle nån ha åkt fast för vanlig fildelning av piratmateriell så tror jag Ponten skulle vara ganska snabb med att gå ut med det. Men nu lägger han fram det lite smått otydligt så det ska se ut som att det rör sig om vanliga fildelare.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Och det handlar om en dom i tingsrätten. Ett så pass högt skadestånd om en så här "luddig" sak kommer aldrig sluta enbart i tingsrätten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
I det här fallet tycker jag det är bra att APB går till attack. Anställda ska inte ha servrar på jobbet, med hög bandbredd dessutom, som pumpar ut filmer och musik! Att fildela lite hemma går väl an men absolut inte att syssla med sådana där olagligheter på jobbet.

Var tror du de filer som du fildelar "lite hemma" kommer ifrån från början? Jo, de härstammar med all säkerhet från någon av dessa servrarna i ett antal led tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Var tror du de filer som du fildelar "lite hemma" kommer ifrån från början? Jo, de härstammar med all säkerhet från någon av dessa servrarna i ett antal led tillbaka.

Det spelar ändå ingen roll. Stora servrar med olagligt material är helt giltigt att jaga. Däremot om man råkar ge en film till en kompis som man laddat ner, ja det är en annan femma. Där är det lite luddigare.

Det handlar alltså inte om att man ska försöka få tag i Svensson som sitter hemma och tvinga honom betala resten av sitt liv till skillnad mot att ta ner en stor server som tillhandahåller enorma mängder med olagligt material. Det är det ju fullständigt rätt och riktigt att jaga.

Svenssons ska ju inte heller hålla på med det, men det är inte i den änden man ska börja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det spelar ändå ingen roll. Stora servrar med olagligt material är helt giltigt att jaga. Däremot om man råkar ge en film till en kompis som man laddat ner, ja det är en annan femma. Där är det lite luddigare.

Det handlar alltså inte om att man ska försöka få tag i Svensson som sitter hemma och tvinga honom betala resten av sitt liv till skillnad mot att ta ner en stor server som tillhandahåller enorma mängder med olagligt material. Det är det ju fullständigt rätt och riktigt att jaga.

Svenssons ska ju inte heller hålla på med det, men det är inte i den änden man ska börja.

Självklart är det inte lagligt att dela ut upphovsskyddat material överhuvudtaget. Det jag menar är att många glömmer (eller inte känner till) hur "systemet" fungerar. För att man ska ha något att fildela på Svenssonnivå, och kunna "råka ge en film till en kompis", så krävs det mer eller mindre att dessa typer av spridningsnoder finns. Om man tar bort dem så kommer det inte längre finns något att fildela, eller i alla fall inte alls på samma nivå. Om man alltså tycker att det är bra att Antipiratbyrån attackerar dessa servrar så menar man också att man egentligen tycker att all fildelning borde stoppas. Det är tackvare att personer riskerar sin karriär och framtid för att driva dessa typer av servrar, utan någon form av ersättning, som det finns så mycket material att fildela.

Att dela upp det som du gör tycker jag är väldigt dubbelmoraliskt. Det är inte OK att fildela mycket, men om man gör det litegann sådär på fredagseftermiddagen är det ingen fara. Det är faktiskt inte ägarna av de stora filservrarna som köper färre CD-skivor eller går mer sällan på bio. Låt därför den som är utan synd kasta den första stenen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head

jovisst såg jag det , MEN frågan i alla fall jag stälelr mig, hur komemr de in på hubbar så att de kan göra sina loggar? går bara in på småhubbar där det inte finns något krav? att de kör fakeshare tror ja inte riktigt då det brukar leda till att man blir kickad o banat illa kvikt. du verkar ju rätt insatt i detta, så du kanske vet svaret :D:D

eller rättare sagt, hur får de tillgång till lösenord till t.ex. de stora ftp servrarna som de nu beslagtagit? det brukar sällan vara så att man bara kan be o få de lösenorden o du lär inte kunna få nå myndighet att ingripa nått utan nå som helst bevis utan bara på indisier.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
kom på en intressant tanke, om jag bor tillsammans med en kompis och vi har en dator tillsammans vi tankar ner och delar ut piratkopierat material nått in åt helvete. APB kommer kutandes med en intrångsundersökningg från tingsrätten, tar vår dator och anmäler oss, bevisen är säkrade och vi hamnar i domstol. Jag säger att jag aldrig har haft en aning om att det funnits sånt material på vår dator, samma sak säger min kompis. Vem blir då skyldig? Om jag äger datorn men båda använder den är då jag skyldig för allt som sker mha datorn eftersom jag äger den?

En ganska intressant tanke tycker jag, lite som killarna som bländar polisen med helljuset och hoppar ut genom samma dörr och blir frikända.

Jag är ingen expert på juridik, men jag har för mig att jag har läst att de ska/har ändrat lagen sedan målet med just killarna som skyllde på varandra. Man ska inte längre kunna skylla på varandra och komma undan. :/

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem

Att använda sig av insiders är vanligare än vad man kan tro. De servrarna som plockades från Bahnhof hade inte Antipiratbyrån ens kommit i närheten av utan en välinsatt källa på insidan. Från tingsrättens tillslagsprotokoll: "Till stöd för detta har sökandena anfört att de, genom en namngiven uppdragstagare till dem, under en längre tid haft möjlighet att ansluta sig till motparternas servrar ..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart är det inte lagligt att dela ut upphovsskyddat material överhuvudtaget. Det jag menar är att många glömmer (eller inte känner till) hur "systemet" fungerar. För att man ska ha något att fildela på Svenssonnivå, och kunna "råka ge en film till en kompis", så krävs det mer eller mindre att dessa typer av spridningsnoder finns. Om man tar bort dem så kommer det inte längre finns något att fildela, eller i alla fall inte alls på samma nivå. Om man alltså tycker att det är bra att Antipiratbyrån attackerar dessa servrar så menar man också att man egentligen tycker att all fildelning borde stoppas. Det är tackvare att personer riskerar sin karriär och framtid för att driva dessa typer av servrar, utan någon form av ersättning, som det finns så mycket material att fildela.

Att dela upp det som du gör tycker jag är väldigt dubbelmoraliskt. Det är inte OK att fildela mycket, men om man gör det litegann sådär på fredagseftermiddagen är det ingen fara. Det är faktiskt inte ägarna av de stora filservrarna som köper färre CD-skivor eller går mer sällan på bio. Låt därför den som är utan synd kasta den första stenen.

Nu läste du inte ordentligt. Jag tycker inte det är okay, dvs att det ska vara lagligt att dela ut upphovsrättskyddat material.

Däremot tycker jag inte det är dessa personer det är meningen att man ska jaga utan man ska givetvis stoppa storlangarna. Sedan kommer själva lagningen att sluta av sig själv. det kommer säkert ta en enorm tid och det kommer antagligen aldrig att kunna genomföras 100% men det är klart de ska sätta dit de som distribuerar ut det olagliga materialet inte i första hand de som tar del av det.

Dessutom så råkar jag vara medveten om att man ofta får en viss ersättning för att bedriva filarkiv av den här magnituden. Så det är inte heller några ädla riddare precis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du menar att om nu någon var ansvarig på bahnhof så har de fått ekonomisk ersättning för de eventuella servrar de hade uppe? hm låter inte riktigt troligt, vem betalar för de ?????

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit och funderat på det här ett tag. Det som stör mig är egentligen den särbehandling som APB fått. Tänk lite på följande:
Någon privatperson får för sig att ge igen på APB för det som hände Bahnhof, skriver ihop en historia om att den och den på den och den adressen gör stora mängder upphovsrättsskyddat material tillgängligt och vill ha stopp på det.
Det borde gå att få tag på den ansökan APB lämnade in och kopiera den rakt av men byta ut parternas namn. Då de inte hittade vad de sökte hos Bahnhof kan bakgrundshistorien vara hur falsk som helst, alltså bifogar man några påhittade loggar + namn på "uppdragstagare" som framställer APB som skurkar. Sen behöver man några ipnummer till deras datorer, borde gå att få tag på om man bara får svar på mail från dem.
Om alla är lika inför rättvisan borde ju samma aktion rulla igång men mot APB den här gången, med beslagtagna datorer och arbetsförbud en hel dag som följd. Om inte så är ju något allvarligt fel i systemet och ansvariga politiker borde få det rätt hett om öronen.
Dessutom kan man tydligen kräva att få reda på vad som finns på de beslagtagna datorerna vid sidan av vad som specifierats i anmälan (borde inte detta vara intrång?). Hur skulle annars APB kunna gå ut med att man hittat massor av musik, spel och film som man nu skulle polisanmäla?

Någon som har något konstruktivt att tillföra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Däremot tycker jag inte det är dessa personer det är meningen att man ska jaga utan man ska givetvis stoppa storlangarna. Sedan kommer själva lagningen att sluta av sig själv. det kommer säkert ta en enorm tid och det kommer antagligen aldrig att kunna genomföras 100% men det är klart de ska sätta dit de som distribuerar ut det olagliga materialet inte i första hand de som tar del av det.

Okej, jag tror jag har förstått din ståndpunkt i frågan; Fildelning är olagligt, man bör börja rensa från toppen och tillslut ska allt vara borta. Jag utgår från att du själv inte fildelar eftersom du anser det vara förkastligt. Eller finns det måhända en egoistisk baktanke med att man inte bör sätta åt smålangarna? Det är förstås väldigt bekvämt om de stora fiskarna får ta all risk medan man själv som småpirat kan ta del av läckerheterna utan att riskera lagföring...

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag tror jag har förstått din ståndpunkt i frågan; Fildelning är olagligt, man bör börja rensa från toppen och tillslut ska allt vara borta. Jag utgår från att du själv inte fildelar eftersom du anser det vara förkastligt. Eller finns det måhända en egoistisk baktanke med att man inte bör sätta åt smålangarna? Det är förstås väldigt bekvämt om de stora fiskarna får ta all risk medan man själv som småpirat kan ta del av läckerheterna utan att riskera lagföring...

Om jag själv skulle fildela så skulle det betyda att jag gör något olagligt och att det bör försvåras för mig att genomföra det här. Dock så är det fel ända att börja på om man vill sätta fast privatpersoner. Jag kan lugnt säga att de allra flesta som äger en dator har hållit på med upphovsrättsbrott i mer eller mindre skala. Det betyder inte att det ska vara lagligt eller att det är i den ändan man ska rensa om man vill ha bort problemet.

MEN det är inte det APB gör, utan de sätter dit de stora fiskarna. Precis som det bör vara. Det är de som orsakar den större skadan och det är just de som gör det möjligt för de mindre fiskarna att kunna utföra sitt lagbrott.

Så min baktanke är ungefär lika egoistisk som att jag tycker man ska försöka sätta dit knarklangarna istället för knarkarna när det handlar om narkotikabrott.

Ondjultomte: Man kan köpa konton på stora FTP-servrar t.ex. ,dessutom kan man få pengar av diverse grupper för att de ska kunna använda sig av din bandbredd för att kunna skicka vidare olika saker. Kontona brukar vara rätt så dyra om man ska ha en bra tillgång till saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_thomaso
Jag är ingen expert på juridik, men jag har för mig att jag har läst att de ska/har ändrat lagen sedan målet med just killarna som skyllde på varandra. Man ska inte längre kunna skylla på varandra och komma undan. :/

Men dom kan väll inte ändra lagen så att nån fälls när det inte finns bevis för att det är just han som är gärningsmannen. Jag menar att eftersom man inte vet vem som har gjort brotten så kan ingen bli fälld

Visa signatur