Permalänk
Medlem

Motorola a925, antennfrågor

Hej alla swecare.
Sitter med två frågor jag hoppas ni kan svara på.

Jag har en Motorola a925 och där vi bor är där väldigt dålig 3g täckning.
Jag undrar, finns där någon antenn som man skulle kunna använda för att förstärka signalen så att täckning blev bättre??
Isåfall vilken och var köper man den?

På baksidan (under GPS-luckan) finns där uttag för antenner men vad är det för en kontakt som ska kopplas i där? Jag antar det är någon speciell sort som ska passa just där.
Ajja var hittar jag en sån?

Tackar för alla svar och jag hoppas ni förstår vad jag menar.
ps. klaga inte alltför mycket på stavningen hehe=)

Visa signatur

jag e jag

Permalänk

Du kan testa med de dära klistermärken där det står typ att täckningen blir bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är vanliga mobilantenner, hittas hos en välsorterad mobilhandlare, Biltema, Kjell och Co eller en välsorterad bilaffär. Vilken anslutning som passar just A925 har jag ingen aning om, då jag ryggar mig ifrån den telefonen i den mån möjligt, det bästa är helt enkelt att åka till någon utav ovanämna kedjor och testa.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att den på baksidan är för extern GPS antenn (tex i bilen), men det kan säkert vara för 3G också...

Antennen som sticker ut på telefonen är GPS antennen (den inbyggda).

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Under gummipluppen som det står GPS på finns det en anslutning som det står GPS på och en likadan som det stär RF på. Vad det är för sorts koppling har dock ingen listat ut...

Permalänk
Medlem

Jag har grejat lite med min brors A925 och faktiskt fått det att fungera. Den ena kontakten på baksidan är till för att ansluta en extern antenn, men eftersom jag aldrig hittade nån antennadapter tillverkad för just a925 så fixade jag en själv. Jag köpte en på Clas Ohlsson, jag tror att det var en antennadapter för en nokia 5100. Sen slipade jag ner den yttre hylsan på den tills den passade perfekt i a925:an (tog max 5 minuter).

Sen när det gäller antenn ska man se upp lite. De antenner som säljs är oftast antenner för GSM-nätet, om du vill få bättre 3G-täckning måste antennen vara gjord för 1900 Mhz. Jag hittade en från ett företag som heter Malux. Tänk också på att antennen ska ge så god förstärkning som möjligt. Antennen som jag köpte är en så kallad riktantenn och förstärker med cirka 9 dB.

Utan adapter och antenn fick jag ingen kontakt alls, men med adapter och rätt antenn så surfar vi i ganska bra hastighet. Jag har kopplat in a925:an på en pc och delar ut uppkoppling trådlöst i huset, och nu är det bara att köra...

Inga garantier, men det funkade för mig.