Permalänk
Medlem

Tips till Mini-itx bygge

ja, som topic lyder.. jag behöver diverse tips på komponenter till mitt lilla projekt.

har tänkt att använda mej av ett mini-itx moderkort med en via cpu
för er som tycker att en VIA prolle låter lite trisst / kasst så vill jag bara säga att datorn ska användas för att surfa, kolla mail , ordbehandling .etc.

det jag då söker är "små" Komponenter som nätagg moderkort , som har det mesta intiegrerat som ljud, lan , grafik....

lådan har jag tänkt att bygga själv efter komponenterna , kommer nog att lägga upp lite bilder senare ifall den skulle bli en skönhet

det var nog allt sry för stavningen ( det e inte min grej )

stort tack på förhand

ps. visa gärna om ni har någon dator i miniformat som ni byggt

Visa signatur

Skriv vad du menar, och mena det du skriver

Permalänk
Avstängd

ska du inte se på film/dvd duger via's mini-itx perfekt... Om du köper slimline DVD så kan du köra på 55 watts nätaggen som finns lite över allt.. de har även extern "powerbrick" så de är välldigt små och svala..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm.. ska inte kolla på film med den , så dvd e lite onödigt..tänkte köra en extern när man väl använder den till en sådan dator..

största problemet är nog att hitta ett nätagg som e litet.. behövs ju ingen större styrka..ska bara driva ett mobo och en hdd.. "powerbrick" e det ett litet nätagg ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

köp då 55 watts agget.. den har inte ens ett chassi utan är bara ett kretskort.. powerbrick = transformator....

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ITXPSU55W

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ahh härligt tack så mkt CyberVillain för mkt snabba och bra svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har en slimline CD-ROM som bara samlar damm... du kan få köpa den för en liten peng om du vill

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

jasså ?

vad vill du ha för en damsamlare då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PM:a mig med nåt bud (då moderatorerna inte gillar försäljning i forumet).
Ska bara säga att det inte ligger en hög damm på den, bara menade att den inte används till någonting

Kan även säga att hastigheten är 24x och jag använde den för att installera Windows på mitt HTPC-bygge så den funkar allt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB

Permalänk
Medlem

Har en kompis som kör ett kort med via 600MHz och hårdvarau Mpg 2. funkar perfa att se på DVD. men det är nog hårdvarustödet som gör det.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
men det är nog hårdvarustödet som gör det.

precis.. xvids går inte alls lika bra på det systemet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Har en kompis som kör ett kort med via 600MHz och hårdvarau Mpg 2. funkar perfa att se på DVD. men det är nog hårdvarustödet som gör det.

ok, men som sagt så ska den inte användas till film / dvd ... ska fersöka få ner priserna så mkt som möjlig sen ska man ta fram byggar skilllsen o skapa nått kreativt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
precis.. xvids går inte alls lika bra på det systemet...

En kompis har en bärbar 300 mhz p2 med 64 elle 128 mb ram och den funkar det att se på divx och xvid i bra kvalité. Jag vet att det är skillnad mellan olika system men det borde väl gå bra ändå på ett hyffsat mini itx system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeh
En kompis har en bärbar 300 mhz p2 med 64 elle 128 mb ram och den funkar det att se på divx och xvid i bra kvalité. Jag vet att det är skillnad mellan olika system men det borde väl gå bra ändå på ett hyffsat mini itx system?

jorå det ska fungera fint på C3 varianten har ajg för mig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

men shit pomfrites då... jag har sagt det förut och säger det igen... det fungerar hyfsat att köra xivd på C3 prolle... men är det hög bitstream och du kör overlay subtitle (Vobsub etc) så kommer det att hacka.. du kan ju helt glömma scale filters, om du som jag har en bild på 3 meter vill du köra xvids med filter annars ser det förjävligt ut....

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

För ett litet bygga skall du helt klart köra med 2,5" HDD, tex;
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300521&cks=PRL
2,5"->3,5" ide kontakt adapter finns tex på elfa för en liten peng, eller så går du direkt på 2,5" S-ATA;
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307426&cks=PRL

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om man skulle köra med ett PCI-grafikkort så skulle det väl gå att spela upp alla möjliga filmer?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd

CPUn som avkodar inte grafikkortet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, men grafikkortet bore väl ändå avlasta cpun lite

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Back to topic!

Borde det inte kunna gå att köpa ett CF kort på 4 gig lr nått till lagring av dokument, och sen något mindre till något lämpligt OS.
Då kan man ju få den helt ljudlös! (Om du kör med ett fläktlöst moderkort, M10000 fläkten låter en del, men finns bot mot det också om du söker lite, även den SlimLine CD:n jag har hört lät en del vid läsning. riktigt gräsligt faktiskt...)

Ville du ha kompontent lista? Här kommer mitt förslag, som dock låter lite:
High Green Nätaggregat 595:-
VIA EPIA M10000 1390:-
DDR-DIMM PC3200 512MB 490:-
Seagate Barracuda 7200.7 120GB 750:-
Total: 3225 kr plus frakt från komplett

Ush, nu vill jag också få pengar till att bygga ett Mini-ITX system...

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Seagate Barracuda 7200.7 120GB 750:-

Nehh, Samsung Spinpoint IDE 40gb 5400rpm 2,5", mindre, tystare, snålare, billigare, coolhetsfaktor.
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300521&cks=PRL

Citat:

Ush, nu vill jag också få pengar till att bygga ett Mini-ITX system...

Mmm, ja. e det inte alltid bra vil ha faktor på små söta saker? Klart man vill ha!

Just nu skall jag opta ljudlös kylning till min nya fina dual P3 866/133 och se om den går att klocka något vidare för 24/4 server aktivitet, så det har lite mer prio.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

tack för alla svar .. det e så att hdd samt minne har jag redan så det e bara moderkortet och ett litet nätagg som fattas ( ska beställa nätagg nu )

någon som har några bra tipps på själva konstruktionen ? Bilder ! kan äver vara bra med diverse material tipps samt vart man införskaffar dessa på bästa möjliga sätt , Skriv på bara !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan göra som jag gjort, att leta upp någon gammal CD-stereo eller liknande och bygga in det i

Visa signatur

Permalänk

Lånar tråden medans den är ganska färsk...

Vad krävs för mini itx processor för att kunna köra xvid/dvd bra?
Tänkte på en C3 800Mhz.. för seg?

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem

Ni som snackar om att det inte går att kolla på film med 600 MHz C3, vilket OS kör ni?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

tänk på att det är skillnad på xvid och DVD.. vid DVD får CPUn hjälp av mpeg2 hårdvaran i chipsetet... vid xvid måste CPUn stå för avkodningen....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten varning för mini itx 533mhz, klarar inte att kolla film smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Så alltså är inte denna: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=124547&cks=PLS alls något bra för ett htpc som ska användas för att se på dvd och nerladdade filmer? eller :S?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Om ni vill hitta det billigaste via moderkorten så kan ni ha nytta av denna länk

http://buggy.no-ip.com/sok.php

Visa signatur

Intel core 2 duo e6850 @ 4448Mhz, Asus P5E3 WS PRO, Corsair TWIN3X 1600MHz, XFX GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
tänk på att det är skillnad på xvid och DVD.. vid DVD får CPUn hjälp av mpeg2 hårdvaran i chipsetet... vid xvid måste CPUn stå för avkodningen....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Liten varning för mini itx 533mhz, klarar inte att kolla film smärtfritt.

Ni pratar om att kolla på film genom Windows?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Så det finns 30.000 program till Windows, de fem jag vill använda finns bara till Mac | Så här laddar du din importerade iPod | Sanningen om "MHz Myten" | Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

lol.. en mac-fanatiker... försökte titta på en film hemma hos en polar som hade en mac.. synd bara att kamera svep såg ut som fan för att ReClock filtret inte finns till mac..

Visa signatur