Permalänk
Medlem

Agp/pci-e

EDIT: Till er som röstar: Det vore bra om ni motiverade också..

Tja!

Då jag inte fick ut så mycket på min förra tråd så får jag fixa en ny, lite mer konkret.

Hör ofta argument för att AGP är bättre än PCI-E och vice versa...men hur är det egentligen?
Är PCI-E så mycket snabbare än AGP, är den fullt utvecklad (hör många som säger att den kommer att bli mycket bättre inom snar framtid)

Jag har ganska liten budget när det gäller kort. Runt 2500kr är väl maximalt vad jag kan lägga ut på graffe.
Enligt de flesta tester jag läst så ligger gainward väldigt högt upp på listan men kostar lite mer istället. Fast jag är ute efter kvalité och kvantitet så jag är nog beredd att satsa det (annars skulle taket på cash-högen ligga på 2000kr).

Jag är också väldigt nöjd med mitt nuvarande NVidia och ska nog stanna på den fronten om ingen övertygar mig att byta till ATI.

Så det står troligtast mellan ett 6600 och ett 6800 ( de billigare varianterna). Nu trodde jag att jag hade sorterat ut så att det fanns väldigt lite att välja på, men icke så nicke...det fanns ju äckligt många kort inom de modellerna..dessutom om vi ska titta utanför gainward finns det ju XXXXX olika kort.

Snälla hjälp mig! Vad ska jag välja?
Jag kommer inte att spela de allra värsta spelen, men mitt 64MB räcker inte.

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk

Ser inte presic någon för eller nackdel med AGP eller PCI-E i dagslägget. Men PCI-E kommer blir den som används mest i framtiden. AGP kommer självklart inte dö ut, men utbudet på AGP kort kommer minska.

Om det i AGP du ska ha. Då är 6800 eller 6800LE, bäst. specielt om du ska öppna pipes, voltmodda och klocka mycket. Annars tar du 6600GT som är ett bra all around kort.

I PCI-E blir det dock lite svårare. Du kan ta 6600GT, men om du lägger till 500kr så kan du köpa en X800XL. Prestara lika bra som en 6800GT.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Pci-e är nog bättre för framtiden och nogon stor pris skilnad är det ju inte skulle nog tro att det var ett bättre

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Okej. Jag funderar på att klocka (har dock aldrig gjort det förut) och har hört att 6800LE är bra då.

Bör jag hålla mig till att köpa ett gainward eller ska jag ta ett annat märke?

Sen..Varför finns det så fruktansvärt många oliak 6600?? bara GT har väl kanske 3.6 olika modeller..vad är skillnaden? Fattar inte...

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk

Leadtek 6800LE är bäst. Funkar fint.

Det finns inte så många 6600GT modeller. Vilka då?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Sökte på många sidor..bl.a Kelkoo. De har väldigt mycket graffekort. Sök där så får du se. Använd enbart "6600" som sökord.

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Nytt moderkort cpu = PCIe
Uppgradera nuvarande system = AGP
krångligare än så är det inte i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag ska uppgradera, men har inte råd att göra allt på en gång. Så då antar jag att ni tycker att jag ska vänta.

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

Ska du köpa ett 6800le tycker jag du ska satsa på agp, för 6800le pci-e går vel inte att låsa upp?

Permalänk
Medlem

Okej..om vi då säger att jag vill ha ett X800XL..det finns ju fortfarande massa olika tillverkare av det. Sapphire verkar vara den vanligaste. Men som du ser här så finns det ju flera modellbeteckningar. Är det samma kort men att de olika butikerna ger dem olika namn eller finns det olika modeller?

EDIT: Det skiljer sig ju ganska mycket i pris på X800Xl och 6600GT..kolla själv..nästan 1500kr

EDIT2: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10488

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

Pci-e tycker jag det är ju det senaste sen skadar inte SLI heller.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Jag lät bli o rösta, Eftersom det inte finns ett alternativ för både och...
Motivera mig så...
Det är i dag inte lönt att satsa extra pengar på att få PCI-e, samma kort kostar generelt nån krona mer vad jag sett (nyhetens behag får man anta) Och den extra prestandan... den finns inte än, där är gott om bandbredd, men inget som kan använda den. Den ända "fördelen" är SLi, som igentligen bara är en skrytfaktor. Det går utmärkt att trycka 2 gpu'er på samma kort, stämpla det i en PCI-e port o köra på... Faktum är, jag skulle Inte vara ett dugg förvånad om detsamma igentligen är möjligt på ett agp kort med, vad det gäller bandbreddskraven.
Däremot ser jag massor med fördelar med tex PCI-e för raidkort, gärna flerkanalig PCI-e, för sata 2 raid, osv. Det lär knappast vara relevant i en tråd i ljud o ljusavdelningen för forumet :- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag lät bli o rösta, Eftersom det inte finns ett alternativ för både och...
Motivera mig så...
Det är i dag inte lönt att satsa extra pengar på att få PCI-e, samma kort kostar generelt nån krona mer vad jag sett (nyhetens behag får man anta) Och den extra prestandan... den finns inte än, där är gott om bandbredd, men inget som kan använda den. Den ända "fördelen" är SLi, som igentligen bara är en skrytfaktor. Det går utmärkt att trycka 2 gpu'er på samma kort, stämpla det i en PCI-e port o köra på... Faktum är, jag skulle Inte vara ett dugg förvånad om detsamma igentligen är möjligt på ett agp kort med, vad det gäller bandbreddskraven.
Däremot ser jag massor med fördelar med tex PCI-e för raidkort, gärna flerkanalig PCI-e, för sata 2 raid, osv. Det lär knappast vara relevant i en tråd i ljud o ljusavdelningen för forumet :- )

B!

Jag har letat och letat, men inte hittat.
Vad är SLi?
Vad är Raid?
Vad menar du med att trycka 2 GPu:er på samma kort?

Och det är precis det här jag har hört av en kille jag pratade med på skolan. Därav osäkerheten (han sa dock inget om SLi och Raid).

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

PCI-e kort är väl som regel billigare, tack vare att det många kort som finns för både agp och pci-e gjorts gjorts för pci-e från början. Det blir då en extra kostnad att slänga på en PCI-e till AGP-brygga. Det gäller iofs inte 6800-serien vad det verkar..

Permalänk
Medlem

OKej..inget jag tänkt på. Tycker att prisskillnaden är ganska marginell mellan AGP och PCI-E.

Men har nu ev. hittat vad SLi gör. Visst är det så att man kan koppla ihop 2st grafikkort med varandra. Rätta mig om jag har fel.
Igen: Vad är Raid?

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

SLi är ett sätt att koppla ihopa 2 grafik kort, för att få bättre prestanda, korrekt, Gigabyte har ett (minst, såvida inte 6800GT kortet kommit ut med) grafik kort med sli, på kortet.

Raid är som sagt inget du hittar här i ljud och bild sektionen, ta o traska ett varv i datalagrings sektionen så hittar du mer om raid, det är mer avancerade system för disk åtkomst än standad.

Och trycka två gpu'er på samma kort, altså använda ett SLi chip + SLi kapabla gpu'er på ett grafik kort, för att göra ett kort som innehåller två, för att få sli på en kortplats... Själv föredrar jag i alla fall i nuläget att köra med gfx's som har sin prestanda oavsett updaterade drivrutiner eller inte, altså utan SLi

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ska du behålla ditt nuvarande AGP-kort och uppgradera moderkort så väljer du moderkort med AGP-port. Ska du köpa både nytt grafikkort och moderkort så är PCI-E att föredra. Inte för att det är någon skillnad i prestanda utan för att de nya grafikkorten blir PCI-E i första hand och att AGP-kort blir lite dyrare och kommer senare. Kollar man t.ex. på PCI budgetgrafikkort (alltså det man hade innan AGP) så är de ju idag dyrarare än motsvarande AGP-kort. Kollar man på t.ex. 6600GT så är PCI-E idag något billigare än AGP. Fast å andra sidan är ofta moderkorten med AGP lite billigare än de med PCI-E.

När det gäller vilket kort man ska välja så tycker jag personligen att Gigabytes fläktlösa passivt kylda 6600GT verkar intressant eftersom jag gillar låg ljudnivå. Det kostar ca 2000 kr men då får man video-in också.

Permalänk
Medlem

Då det troligast blir ny cpu, moder, och grafik så satsar jag på ett PCI-E. En till fördel är väl att jag kan byta till ett nytt grafikkort senare (AGP försvinner väl allt eftersom) utan att byta moderkort nästa gång.

Jag skulle gärna vilja veta var DataNusse hittade sitt 500kr dyrare X800XL, här??, Det verkar inte speciellt populärt då ett fläktbyte nästan är ett måste. Men annars blir det nog ett 6600GT. Men då har vi sållat ut ganska bra. Bara tillverkare av kortet kvar att välja.

LeadTek och Gainward är de som har presterat bra i tester och även blivit rekommenderade här. Även XFX verkar få bra betyg av kunder på Komplett (dock finns det folk som verkar haft mycket problem).
Hur har MSI med kvalité på grafikkort?

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]