Permalänk
Medlem

Kritik på min blog

Hej!
Jag skulle vilja ha lite kritik på min blog som jag har blivit klar med nu!
Adress: http://blog.jkweb.nu/

Visa signatur

///Johannes

Permalänk

Ser väldigt bra ut.
Det jag spontant reagerade på var att typsnittet var aningen jobbigt att läsa.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Snitsigt, har du snickrat ihop den helt själv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bortsett från att innehållet var otroligt tråkigt så ser den bra ut.

Permalänk
Medlem

Asså vad är en blog egentligen :D? Aldrig fattat det.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

som jag har fattat det så är det en dagbok, fast meningen med den är att folk ska läsa och ge deras åsikter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Ser väldigt bra ut.
Det jag spontant reagerade på var att typsnittet var aningen jobbigt att läsa.

Tack! Hm okej.. Körde med Georgia på denna sidan, eftersom jag har för mig att många bloggar brukar ha det Och så tycker jag det är rätt snyggt med. Men är det fler som tycker det är svårläst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Snitsigt, har du snickrat ihop den helt själv?

Tack! Japp, helt själv! Tog typ 24h sammanlagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
Bortsett från att innehållet var otroligt tråkigt så ser den bra ut.

Hehe, jo, sånt är jag inte så bra på Tanken var först att jag blev oerhört sugen på att göra en design en morgon, så fick det bli en blogdesign. Senare på dagen blev jag väldigt sugen på att koda det. Sen bara fortsatte jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden

Hm, denna texten är från blogger.com:

Citat:

A blog is a personal diary. A daily pulpit. A collaborative space. A political soapbox. A breaking-news outlet. A collection of links. Your own private thoughts. Memos to the world.

Your blog is whatever you want it to be. There are millions of them, in all shapes and sizes, and there are no real rules.

In simple terms, a blog is a web site, where you write stuff on an ongoing basis. New stuff shows up at the top, so your visitors can read what's new. Then they comment on it or link to it or email you. Or not.

Since Blogger was launched, almost five years ago, blogs have reshaped the web, impacted politics, shaken up journalism, and enabled millions of people to have a voice and connect with others.

Så det kan ju va lite vad man vill, men man skriver väl lite tankar och så oftast, antar jag. Som sagt till dystopin, jag är inte direkt nån grym bloggare

EDIT:
hm, som slanne sa var nog en rätt bra förklaring

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem

Okej, då kanske man ska ta och snickra ihop en.
Din är störtskön!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

En dagbok som man vill att folk ska läsa??? Eller nåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Men är det fler som tycker det är svårläst?

Inte direkt svårläst, men fult! Vore synd att ha kvar ett sånt typsnitt på en annars snygg sida/blog.

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser bra ut, lätt att få en överblick. Det som dock stör mig är att sidan hoppar lite (2-3px?) till höger ifrån huvudsidan till någon av dina undersidor. Använder FF.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

det är ju fint typsnitt ~~

Permalänk
Medlem

Störtsköna färger, och kodning, Som en sa, ta ett annat typsnitt för det blev lite plottrigt att läsa.

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga en sak. Hur får du dom diagonala sträcken på din loggo?
Tycker du ska koda så man inte kan skriva kommentarer utan att fylla i fälten ;). Jag skapade 2 så du vet. Utan några fält i fyllda, nyfiken som jag är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag måste fråga en sak. Hur får du dom diagonala sträcken på din loggo?
Tycker du ska koda så man inte kan skriva kommentarer utan att fylla i fälten ;). Jag skapade 2 så du vet. Utan några fält i fyllda, nyfiken som jag är

Sträcken gör lättast genom att i PS göra ett litet sträck och göra om det till mönster (heter det det i svenska PS?) och sen välja detta mönstret över den bilden man har gjort och alt. sänka genomskinligheten på lagret.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Jag märkte precis att sidan slutar väldigt tvärt om man besöker en avdelning som inte scrollas i höjdled.

Sidan funkar dessutom utmärkt i firefox, camino och safari på min mac med osx, dock kan jag nämna att fonterna blir lite mindre jämnförst med firefox på windows xp.

Pröva att använda annan storleksbestämning på fonterna än exakta px, pröva pt i stället.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Sträcken gör lättast genom att i PS göra ett litet sträck och göra om det till mönster (heter det det i svenska PS?) och sen välja detta mönstret över den bilden man har gjort och alt. sänka genomskinligheten på lagret.

^
Okej tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Georgia är en fin font att ha i rubriker, men när du har den i brödtexten så blir det jobbigt att läsa. Satsa på en sans-serif-font där istället (föreslår Trebuchet MS). Annars ser det bra ut

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

Stilig sida! Ska jag vara lite kritisk så tycker jag att det är onödigt att samtliga sidor täcks till en tredjedel av ett länkarkiv, lägg dem under någon egen avdelning och använd platsen till något intressantare.

Permalänk
Medlem
Citat:

I enkelhet så är det ett format där du som författare ägnar ett inlägg åt en specifik sak. Vissa använder det som dagböcker och det är tråååkigt, andra använder det för att ta upp intressanta grejer inom olika områden. Favoriter:
http://www.boingboing.net
http://www.gizmodod.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Tycker att det ser bra ut, lätt att få en överblick. Det som dock stör mig är att sidan hoppar lite (2-3px?) till höger ifrån huvudsidan till någon av dina undersidor. Använder FF.

Scrollbar?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Tja.

Jo den ser schysst ut men som många säger så är typsnittet för brödtexten jäkligt jobbig att läsa.
Den ser annars ljus och skön ut, sen är den framförallt enkel vilket upskattas när det är bloggar. Snabbladdad är den också vilket är positivt.

Fortsätt så! bara att köra.

Permalänk
Avstängd

den e jäkligt fin, jag gillar framförallt bannern....
men...

DEN SER JU UT SOM 723231412341324 andra bloggar.

alltså, tror inte det finns en mer använd stajl nuförtiden.
sidan har inget eget. inget som gör den speciell, man skulle kunna tro att alla dessa bloggar är gjord av en och samma ram.

bara min åsikt

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMan
den e jäkligt fin, jag gillar framförallt bannern....
men...

DEN SER JU UT SOM 723231412341324 andra bloggar.

alltså, tror inte det finns en mer använd stajl nuförtiden.
sidan har inget eget. inget som gör den speciell, man skulle kunna tro att alla dessa bloggar är gjord av en och samma ram.

bara min åsikt

Har du tänkt att uppdatera den blogg listan? för jag håller på att skapa en.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett fint teckensnitt, på papper!

Återigen, det blir bara jobbigt att läsa teckensnitt med fötter på en skärm, det går dock bra på papper.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Bra att tänka på vid hemsidedesign är att inte använda serifer för massiva textavsnitt. Så det är en bra regel att istället använda sans-serifer (verdana, arial, helvetica).

Av anledningarna:
Serifer använder man vid utskrift för att skapa "osynliga" linjer över pappret, vilket ger bättre läsbarhet.

Sans-serifer är anpassat till skärmläsning, eftersom pixlarna i sig själva ger samma osynliga linjer, och en serif ger ett kladdigt uttryck.

Det är enkelt att skriva i css:en att en sida ska ha ett typsnitt när det visas på webben och ett annat när man skriver ut det.

Det är egentligen generella (hundraåriga) tryckregler som det handlar om, precis som att man inte ska göra textmassor för breda för då tappar man tråden mitt i. 13cm är en bra regel vid utskrift. Kanske ännu mindre på skärmen (kommer inte riktigt ihåg de exakta måtten).

Permalänk
Medlem

Håller med dig fullt darkmoon !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den såg faktiskt helt okej ut... den hade ett litet eget stuk som jag faktiskt gilla. Sidan uppfattas som ganska seriös

Visa signatur

inmedit - Vi hjälper er att synas.

Permalänk
Avstängd

Helt ok hemsida.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker den var mycket fin jag. Visst, jag hade nog föredragit ett annat typsnitt i brödtexten, men utöver det har jag inget att anmärka på.

Nu kvarstår bara att du får den att validera

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar som de flesta tycker att jag ska byta font, så det kommer jag att göra. Jag kommer nog använda Trebuchet MS, det är den fonten jag annars brukar använda.
Ska testa pt istället för px.

Det med att länkarkivet tar mycket plats. Det har jag gjort för att jag tyckte det var rätt snyggt så. Men sen har jag också tänkt på att texten inte ska vara för bred. Nu är den typ 12cm på min skärm, 450px. Det har jag hört ska vara rätt lagom för att man inte ska behöva flytta huvudet.

Jag tycker sidan har nåt som är lite eget, menyn, hur den ligger och så.

Förflyttningen är som sagt scrollbaren.

Jag har också sett att sidan avslutas tvärt, men jag tänkte låta det bli en finjustering som jag kommer göra sen.

Kommentarsystemet ska jag fixa till, tänkte på det, men sen glömde jag faktiskt bort det.

Hm, sidan validerade inte nu nej. Men den har gjort det hela tiden innan Det som är fel är att jag har lagt <p> före kommentarraden. Ändrade det lite innan jag postade tråden. Så det ska fixas!

Visa signatur

///Johannes