S-ata disk syns inte i Ubuntu/Andra frågor

Permalänk
Medlem

S-ata disk syns inte i Ubuntu/Andra frågor

Som topicen lyder.
Jag installerade Ubuntu idag men min 200GB Seagate S-ATA disk syns inte. Måste jag installera några drivruter/patch för att den ska funka?
Undrar även om det finns en bra torrent client för linux. Samt codecs, måste jag installera dessa om jag vill se filmer på linux?

PS. Hur får jag igång Tibia 7.1 i Linux.... (Ubuntu)

MVH
Piilo

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

om du har tur så finns det stöd för ditt kontroller chip för sata:n inbyggt i kärnan då är det bara att kompilera en egen kärna, annars får du hoppas på att det finns drivrutiner.
vad har du för chip?

Permalänk
Medlem

Kör lspci och posta vad det ger för text.

Btw, vad letar du efter när du kollar om du hittar disken?

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit installera mycket på ubuntu, egentligen inget alls. Förutom de ca 200 uppdateringarna
Har ett nVidia Nvforce 2 chip, sil 3112 och hårddisk ST3200822AS. Den hittar hårddisken under Device manager men står "block" på bl.a. Bus type och capabilities.

lspci:
"0000:01:0b.0 RAID bus controller: Silicon Image, Inc. (formerly CMD Technology Inc) SiI 3112 [SATALink/SATARaid] Serial ATA Controller (rev 02)"

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"

Permalänk

Har du försökt montera den öht?
http://www.ubuntubuide.org är svinbra, följ anvisningarna. Jag behövde inte installera extra drivisar för min satadisk i Ubuntu.

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saltvatten
Har du försökt montera den öht?
http://www.ubuntubuide.org är svinbra, följ anvisningarna. Jag behövde inte installera extra drivisar för min satadisk i Ubuntu.

http://www.ubuntuguide.org (för att undvika missförstånd)

Visa signatur

use it or lose it!

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Stort tack!
Jag har nu installerat hårddisken, men kataloghelvettet finns i /media/windows/ Lite jobbigt att gå in dit varje gång man ska kolla på film eller något... Ja ni fattar

Andra problem som uppstår!

Jag kan inte installera xine eller mplayer, inte ens realplayer (Har iofs "installerat" det men den vägrar att starta, något problem med "katalogen finns inte"..).
Jag installerade VLC, den funkar perfekt men ljudet hackar ibland :/

(Jag laddade hem Tibia 7.1, gick in på synaptics och drog ner alla tcl och tk uppdateringar (Folk på ubuntuforums.org sade det...). Nu har jag iaf lyckats få 1500 program installerat på datorn
Iaf, jag gör cd till katalogen och sudo ./tibiawish, en ruta kommer fram men inget händer. Rutan bara stannar "grå"...)
/Fixat

Hur tar jag bort program jag installerat, jag har ganska många program som kom med automatiska updateringar.

Kan jag göra shortcuts till desktop?

Kan jag minimera ikonerna på skrivbordet?

Tack i förhand!!

Visa signatur