Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

bytte diod musen slutade funka

*

Permalänk
Medlem

För svag led?

Permalänk
Medlem

definitivt för svaga, dom måste vaa starka, jag använder en 10000mcd vit från giz

Visa signatur
Permalänk

Haha det där är ju indikeringsdioder.. Dom kommer du inte långt med lille vän Skaffa lite riktiga på 10kmcd Då funkar det säkert ska du se

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

Vissa musar funkar inte så bra med andra färger än röd heller (tex blå led). Har nåt att göra med våglängder och så - Det finns ett antal trådar om det här om du letar...

Permalänk
Medlem

vilka färger funkar bra då? (är bara nyfiken )

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

De flesta färger funkar helt ok så länge de lyser starkt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerfors_power
De flesta färger funkar helt ok så länge de lyser starkt nog.

Kan ingenting om optiska läsare i möss t.ex. men man tycker ju att eftersom att alla optiska produkter har en röd diod i sig så måste den vara bättre lämpad. Jag har testat att byta i MS 1.1, MS 3.0, MX510, MX310 och Razerdiamondback. Alla har funkat bra om inte bättre, har då kört med Blåa, Gula och Gröna dioder på 12000mcd. Jag frågade min teknik lärare och han snackade om att röd inte skulle vara den bästa eftersom att andra färger har en högre frekvenz (?) men jag vet inte hur mycket han vet. Tycker ändå att röd borde vara bästa pga. att det finns i alla optiska produkter.

Permalänk

är inte den röda färgen där för att det ska likna laser lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Haha det där är ju indikeringsdioder.. Dom kommer du inte långt med lille vän Skaffa lite riktiga på 10kmcd Då funkar det säkert ska du se

Wow, en till som kan skapa den fantastiska enheten "kilomillicandela"

För övrigt är röd den färg som irriterar minst i mörker, jag antar att det är därför man valt röda LEDs i optiska möss.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
För övrigt är röd den färg som irriterar minst i mörker, jag antar att det är därför man valt röda LEDs i optiska möss.

Låter faktist rimligt, eftersom att de flesta andvändare inte vill att deras grejjor ska sticka ut. Men jag tycker inte att Blå eller Grön är jobbigare än röd. Om man kollar på en MX510 t.ex. så syns inget
ljus alls i mörker, så därför borde alla dioder vara likvärdiga. Eftersom att logitech kunde ha satt en annan färg utan att störa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Låter faktist rimligt, eftersom att de flesta andvändare inte vill att deras grejjor ska sticka ut. Men jag tycker inte att Blå eller Grön är jobbigare än röd. Om man kollar på en MX510 t.ex. så syns inget
ljus alls i mörker, så därför borde alla dioder vara likvärdiga. Eftersom att logitech kunde ha satt en annan färg utan att störa.

Jag antar att man fortsätter använda samma plattform när den väl fungerar, dessutom är röda för det mesta billigare än dom safirbaserade (högintensiva) gröna och blå. (nästan alla vita LEDs är blå LEDs med fosfor)

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Wow, en till som kan skapa den fantastiska enheten "kilomillicandela"

10candela då viktigpetter :P, själv tyckte jag att 10 kilomillicandela låter häftigare ... eller varför inte 10 megakilomicromillicandela (10Mkumcd)

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det beror bla. på att röda dioder är billigare än tex blåa.
Desstom så är de flesta optiska sensorer anpassade mot den röda eller infra röda delen av ljusspektrumet. Det kan göra att man kanske behöver lite kraftigare diod om man byter färg.
Jag har egentligen ingen aning om hur optiska möss fungerar så detta är bara rena spekulationer, men det är vad jag tror.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Hedersmedlem

Min lillebror opererade in en blå lysdiod som ligger på 8000 mcd, det fungerar fin fint.

Permalänk
Medlem

Googlade lite:

"The camera of the sensor is adjusted on light perception in the red spectrum of radiation (l = 639 nm). Therefore the red LED is used, and its main problem is to provide the sensor’s operation on the whole surface even with a minimum quantity of emitted light."

Citat ifrån: http://www.uniqueics.com/htmls/od_optical_mouse.htm

Alltså är det antagligen så som sagts förut, att man har röda LED´s för att det är vad sensorn är anpassad för. Men det finns ju undantag, som te.x Razer Diamondback Plasma: http://www.razerzone.com, men jag tror den musen har samma sensor som dom vanliga.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

En anledning till är att det röda dioderna är billigast att tillverka.. Kolla priserna på en röd diod och en blå så kan man nog förstå varför man använder röda dioder i möss..

Visa signatur

System: 3500+@2420 6800Ultra MSI K8N neo3 Hiper 480w
seagate 200gb TT tsunami

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Googlade lite:

"The camera of the sensor is adjusted on light perception in the red spectrum of radiation (l = 639 nm). Therefore the red LED is used, and its main problem is to provide the sensor’s operation on the whole surface even with a minimum quantity of emitted light."

Alltså är det antagligen så som sagts förut, att man har röda LED´s för att det är vad sensorn är anpassad för. Men det finns ju undantag, som te.x Razer Diamondback Plasma: http://www.razerzone.com, men jag tror den musen har samma sensor som dom vanliga.

Fan va het den musen är, den var faktist väldigt lik min razer som har 3 st gröna lysdidoder i sig.

Permalänk
Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Permalänk
Citat:

Är 90% säker på att det är en som köper dioderna från besthongkong och säljer dem vidare. Finns en sådan på sweklockers också.

Killen på NH:
"Sänkta priser från 11 april"

På besthongkong:
"Added: April 11, we'll give 10% discount during the site moving peroid. the discount is not covering the bonus items."

lol? - allt jag säger...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hudsalva
aja. då vet jag det men vart köper jag så starka leds då? kollade en grön på gtek för 19kr, 8000 mcd. men med frakt och all skit så skulle det gå på 119 för en lite led. säg gärna nått billigare om ni vet. tack btw!

LSDiodes, där kan du få en LED för runt 3,50 och frakt går på inder 15 spänn om du köper under 30st eller så.

Dom hade även riktigt fin kvalité när jag beställde sist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hudsalva
räcker det med 6000mcd eller är det för svagt? hittar typ inte starkare gröna 5mm leds.

Det räcker nog men när man byter färg så kan det vara bra att öka ljusstyrkan för att kompensera med den ändrande våglängden på ljuset. Jag vet inte hur starka dioder det sitter i möss från börjar men 6000-10000 mcd borde räcka bra. Jag har en mx510 som går bra på 2500mcd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Googlade lite:

Razer Diamondback Plasma, ska tydligen ha en annan sensor, en infraröd.
Det skrivs att den ska kunna läsa bättra på svarta musmattor en dom vanliga sensorerna.?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk

Mcd är ju inte det vikgtigaste..?? .gå till elfa.se och leta rätt på en diod med liten spridnings vinkel och så stark som möjligt...då borde det funkla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vet ni kanske varför det är blåa ljus på utryckningsfordon?
JO det är kvar sedan krigen. Blått syns sämre. De ville itne att deras ambulanser skulle upptäckas.

Så blått syns sämre i det männskliga ögat.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
vet ni kanske varför det är blåa ljus på utryckningsfordon?
JO det är kvar sedan krigen. Blått syns sämre. De ville itne att deras ambulanser skulle upptäckas.

Så blått syns sämre i det männskliga ögat.

Verkar vara en ren skär lögn ..såvida dom inte använda Glasögon som gjode blått mer synligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

konstigt att man använder xeon-lampor (lyser blått) bara för att det ska synas bättre

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
konstigt att man använder xeon-lampor (lyser blått) bara för att det ska synas bättre

Dom lyser igentligen vitt.
Bara det att ögat uppfattar ofta ljuset som blått.

Permalänk

Lånar tråden lite om det är ok
Jag måste också köpa dioder. Tänkte köpa på elfa men där är ju olika sorter. Någon som vet vilka man ska ha om man ska ha dom till en mus?

Visa signatur

Om du inte hittat idioten på jobb inom två veckor är du idioten själv.