Muskampen 2025: Segraren korad!

Nytt Geforce 6800 - mycket skumt problem

Permalänk

Nytt Geforce 6800 - mycket skumt problem

Hej - första tråden här, men jag har lurkat länge på forumet och löst en hel del problem. Det problem jag nu har har visserligen tagits upp men aldrig lösts, men jag hoppas att någon kan ha den information jag behöver.

Situation: jag köpte ett nytt grafikkort i USA i förra veckan, ett XFX Geforce 6800 (ej GT, Ultra) med dubbla DVI.
Jag avinstallerar gamla grafikkortet (MSI Geforce FX 5600) och kör Driver Cleaner. Sätter in det nya, kopplar ström till den, och slår på.
Först identifieras grafikkortet (bara några rader högst upp till vänster), sen POST, sen... svart skärm. Monitorn får signal (lyser grön lampa), alla fläktar i datorn snurrar, och står på så tills jag antingen slår av datorn eller gör en reset. Jag tror inte att windows laddar i bakgrunden, eftersom inte hårddiskarna läser.

Jag får alltså inte upp någonting - ingen början till boot i windows, och kan inte köra från bootdisk eller cd-rom (har prövat att sätta dvd:n som primary boot device i bios). Jag kan däremot gå in i bios setup osv., men inte längre.

OK, kanske något har blivit fel annars vid installationen, med moderkortet eller så. Men om jag sätter tillbaks det gamla grafikkortet så bootar det direkt in i windows som vanligt.

Det kan ju tyda på att det är något allvarligt fel på det nya grafikkortet. Men samtidigt så får jag ju bild först (POST och kan gå in i bios), grafikkortet identifieras initialt korrekt, och fläkten snurrar på det.

Fråga 1) Kan ett "dött" grafikkort ändå göra allt detta?

En stor orsak till att jag inte vill skicka tillbaks kortet i onödan är förstås att jag köpt det i USA (Newegg) och det skulle ta lång tid och kosta mycket pengar.

Vad jag har försökt göra hittills är:

* Kontrollera att kontakten och strömtillförseln är bra: jag har satt in och tagit ut det kanske 20 gånger, rengjort kontakterna, verkligen sätt till att den extra strömkabeln sitter bra och att den ger ström. PSU är ett relativt nytt Seasonic super tornado 350 W, med 19 A på 12 volten. Ser bra ut i bios. Dessutom snurrar fläkten för fullt på grafikkortet.

* Sätt till att det inte är för varmt (öppen låda m.m.)

* Boota i safe mode, vga mode, booddisk, repair osv i windows: går ej, kommer aldrig dit ens.

* Ändrat diverse inställningar i bios: jag har först laddat default, sen ändrat och låst agp frekvensen, lekt med agp/pci priority, m.m. Det finns ingen integrated graphics controller på moderkortet.

Fråga 2: Finns det andra saker som jag inte tänkt på?

Mycket tacksam för alla svar och idéer - tveka inte, i min erfarenhet är det ofta väldigt banala och enkla lösningar som man förbiser.

Övriga specifikationer:

MB: Asus P4P800 Deluxe
CPU: Intel Pentium 4 3.0 Ghz, HT
PSU: Seasonic Super Tornado 350 Watt
HDD: 2 X Seagate 7.7200 160 GB SATA

Permalänk

Kan vara strömproblem. Testa med ett annat nätaggregat (starkare) och se om det funkar bättre.

EDIT: Du kan ju testa att koppla ur 1 av dina hårddiskar samt chassifläktarna för att se om grafikkortet kommer igång då.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

tuffejalle

Tackar för tipset. Jag ska pröva det när jag kommer hem. Hittills har jag uteslutit det eftersom i alla fall fläkten på grafikkortet blåser på ordentligt, plus att det tydligen räcker för att sända signal eftersom jag kan gå in i bios m.m. Men det kanske är olika saker.