Permalänk
Medlem

Hjälp min Syster!

Tjena!

Håller på å ska tipsa min syrra om en bra bärbar dator. Kan dock begränsat mycket om dessa små maskiner. Det hon ska ha den till är framförallt Internet och Musik/Film (Kan man spela något nyare spel är det en bonus).

Alltså verkar det rimligt med en bra processor hyfsat med hårdiskutrymmer samt ett 512MB minne.

Pris Ca 10 000Kr. Vad tror ni om denna...?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304962&cks=SPK

Min Syrra är väldigt otålig och vill ha snabba svar av mig...känner mig lite stressad...

Tacksam för åsikter:)

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

Ibook är billigare o bättre.

Den datorn blir varm och har dålig batteritid, annars ser den väl bra ut för det priset. Men leta gärna efter någon med centrino processor

Permalänk
Medlem

Hon ska ha en iBook. Bättre bärbar får du inte för 10k. Kostar 10.655:- på applestore med 512MB och 60Gig HD. Om någon av er har Mecenatkort så får ni 10% rabatt dessutom.

Som en bonus slipper du supporta hennes dator och rensa den från virus och annat skit. När hon väl kommit igång med OS X sköter hon sig själv

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

ibook absolut ! inget snack!

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

Man behöver inget Mecenatkort för att handla från Apple.se... man anger endast vart man pluggar någonstans när man beställer.

Personligen skulle jag aldrig köpt en iBook, hellre då levt på nudlar ett par månader och sparar ihop 3000kr till så man har råd med en PowerBook.

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixa
Man behöver inget Mecenatkort för att handla från Apple.se... man anger endast vart man pluggar någonstans när man beställer.

Personligen skulle jag aldrig köpt en iBook, hellre då levt på nudlar ett par månader och sparar ihop 3000kr till så man har råd med en PowerBook.

Utan mecenatkort fåt du 5% rabatt om du påstår dig vara student. Med mecenatkort får du 10%, men det måste verifieras, man loggar in på applestore via mecenats hemsida vill jag minnas.

Tror inte hans syrra märker någon större skillnad på en PB12 och en iBook...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt konfad så fungerar en pc minst lika bra som en mac.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Alla vill inte "konfa" sin dator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter!

Rekommenderas en iBook/Powerbook alltså, det kom lite oväntat. Får sätta mig att kolla upp dessa då.
Har ingen direkt koll på hur de presterar osv. Blir till att googla en del...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Utan mecenatkort fåt du 5% rabatt om du påstår dig vara student. Med mecenatkort får du 10%, men det måste verifieras, man loggar in på applestore via mecenats hemsida vill jag minnas.

Tror inte hans syrra märker någon större skillnad på en PB12 och en iBook...

För att få de 10%:en direkt på webshoppen måste man som du säger logga in via mecenat. Däremot om man ringer till en säljare så räcker det att uppge att man pluggar på högskolan/universitet för att kunna utnyttja 10%-rabatten.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Vikt 5.5 KG? Jag tyckte du sa bärbar

Innan folk kommer och klagar på att jag borde träna om jag inte orkar bära en dator på 5kg... vilken telefon skulle ni välja? En sån här:

eller en sån här?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

Innan folk kommer och klagar på att jag borde träna om jag inte orkar bära en dator på 5kg... vilken telefon skulle ni välja? En sån här:

http://tinypic.com/2mjt48

eller en sån här?

http://tinypic.com/2mjt54

En laptop ska du inte hålla mot huvudet.

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Citat:

http://tinypic.com/2mjt48

eller en sån här?

http://tinypic.com/2mjt54

Kör du fortfarande med det urusla argumentet.

Visa signatur

Over and out

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra argument, om du vill ha en bärbar, ta en under 3 KG, vill du ha ett prestandamonster, ta en stationär. Vill du kunna flytta på ditt prestandamonster, träna så du orka flytta din stationära av ordet bärbar kommer att den ska va bärbar, visst, en 40 KGs dator är också bärbar, den går att bära, sen om du häldre har nått lätt runt 2.5 kg är väll bara smart? ni säger att datorerna som väger runt 3.6 Kg inte gör så stor skillnad. det är 50% högre vikt, det ÄR skitstor skillnad. Om du går upp 50% av din vikt lär du klassas som extremt överviktig

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shade6
En laptop ska du inte hålla mot huvudet.

Gör man det med en mobiltelefon hela tiden då? Nej, men man har den MED sig.

Permalänk

Tycker detta forumet börjar bara bli patetiskt nu mera.
Sista gånger jag besöker swecklockers, finns bättre kunnigare forum.
tack för mig

Visa signatur

Over and out

Permalänk
Avstängd
Citat:

Gör man det med en mobiltelefon hela tiden då? Nej, men man har den MED sig.

Har du ett BMI <10 eller? 5,5KG är inte speciellt tungt imo.

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att gå runt med 5,5 kg i väskan jämfört med ~2 kg är en rejäl skillnad.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

5,5kg för en bärbar dator är skitmycket.

Visa signatur
Permalänk

Var ett jädra surr om vikten...är väl upp till var o en om man vill ha en lätt eller sk tung bärbar...sen va en del tycker är tungt eller släpbart är väl upp till dom..men vill man ha maxprestanda så är de nåt kilo mer oftast..o nöjer man sig med mindre så då får man oftast sämre prestanda...

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är lugnt. Men det betyder ju inte att man inte hellre släpar på 2 kilo istället.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

5,5KG är inte speciellt tungt imo.

inte för en stationär dator kanske, men det är trots allt en laptop vi talar om.

Visst fan orkar man bära 5.5 kg om man vill, men å andra sidan orkar man nog bära en mobiltelefon på 500 gram också om man bestämmer sig för det. Det betyder inte att det är särskilt trevligt...

En laptop är trots allt gjord för att vara mobil. Jag gjorde misstaget att köpa en laptop som var tyngre än den gamla sist jag bytte och det var inte precis det smartaste jag gjort. Jag trodde inte dryga halvkilot extra och 1" större skulle spela nån roll, men usch så fel jag hade.

Ska man ha sin laptop UTESLUTANDE för stationärt bruk så är 5.5kg kanske okej, men de flesta kommer nog att tröttna på att släpa omkring på ett tungt as till dator förr eller senare.