Permalänk
Medlem

asus a8n-sli-deluxe RECOVER ME!!!

jaha, då hände det., som inte fick hända. Skulle uppgradera biosen på moderkortet med asus verktyget till xp som följde med moderkortet till den nyaste revision, 1006, o det verkade gå precis som det brukar göra, det kom upp en ruta att det var flashat o klart o jag skulle bara behöva starta om datorn. Men det vill den inte, det enda som händer när man sätter igång burken är att fläktarna går igång typ, men på skärmen händer det ossit. det ska tydligen vara nå jävla asus ezcrash recovery o nå annat skit som man ska kunna flasha tillbaks med, men i manualen så står det typ att man ska trycka alt + f2 när post körs, men så långt kommer jag ju inte... Tilläggas bör att jag har en athlon 64 2ghz i den o körde den i 230*10 då detta hände, är orolig att biosen fuckat upp prollen, kan nå sånt hända(för hög spänning eller nå?) är så tärt när jag inte vet nån annan med en 939:a som jag kan testa med.... snälla hjälp mig, vet inte vad jag ska göra... morsans dator dessutom

Permalänk
Medlem

cleara cmos? testa...

Permalänk
Avstängd

Vän,

Jag har ett ASUS A8V Deluxe och i manualen står precis hur man ska göra om BIOS kraschar. Bör stå i din manual också. Sedan kan man ju fråga sig hur du vågar flasha BIOS med en överklockad burk. Mycket dumt.

Permalänk
Medlem

Man ska helst ha original inställningar i bios så till nästa gång vet du det.

Permalänk
Medlem

Har samma problem...

Körde med asus egna program for att installera nyare bios. Efter programet ville reboota så snurrade bara fläktarna.

Om man ser till moderkortsboken där det står hur man återställer bios med skivan osv, så finns det ingen förklaring hur man ska göra det utan bild på skärmen.

Nån som har nån annan idé än det som står i boken eller skicka tillbaka kortet?

Permalänk
Hjälpsam

Det finns tre alternativ om man inte kommer til början på POST ens en gång.

1. Skicka till baks kortet och få det omflashat eler utbytt.
2. (avancerat) hotflasha BIOS, görst bäst med en BIOS saviour (två chip i samma sockel och en jumper som väljer vilken av dem man skall använda). Detta förutsätter att man kan få tillgång till ett identiskt moderkort, starta den till dos, byta BIOS chip/ändra jumpern på BIOS saviour, och flasha det felaktiga BIOS chippet.
3. Använda en E-Prom brännare för att bränna/flasha till ett riktigt BIOS.

ALLTID när man flashar BIOS, gör en clear C-MOS så du har 110% orginalinställningar, flasha absolut inte när du är överklockad. Använd helst DOS flashning (boot disk, flash program), i andra hand BIOS egna inbyggda flash program (ALT-F2 på Award tex), helst inte windows baserade flashnings program.

Se alltid till att vara 110% säker på att det är rätt BIOS till rätt moderkort, det finns många snarlika moderkort så det är lätt att ta fel.

Flasha inte BIOS bara för att ha det senaste, utan bara om du behöver det, varje flashning är ett riskmoment även om man gör allt rätt.

Flasha inte om datorn är ostabil, tex minnesfel och liknande. Datorn skall vara Memtest86 stabil innan flashning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Förr i tiden så va man livrädd för att ändra bios :D. Fast nu tycker jag det ska mycket till innan du får problem. Har bytt bios hur många gånger som helst utan problem! Fast det är ju jävligt dumt att göra det om datorn är klockad ..

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast jag kommer så långt att det står Boot failure, insert system disk. Detta måste ju gå att lösa utan att behöva skicka in kortet. Det är aningens jobbigt. Har hört att det finns en recovery cd för det är ju ett crashfree 2 bios så det ska ju gå att återställa med den. Problemet är bara att jag fick nog aldrig någon sådan cd, men den borde väl att få hem nånstans? Ni som har samma problem, säg till om ni löser det. Suck!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaYFly
Jag har samma problem fast jag kommer så långt att det står Boot failure, insert system disk. Detta måste ju gå att lösa utan att behöva skicka in kortet. Det är aningens jobbigt. Har hört att det finns en recovery cd för det är ju ett crashfree 2 bios så det ska ju gå att återställa med den. Problemet är bara att jag fick nog aldrig någon sådan cd, men den borde väl att få hem nånstans? Ni som har samma problem, säg till om ni löser det. Suck!

Men snälla nån! Det står ju precis hur man ska göra i manualen. Leta upp manualen och läs. Manualen finns även på ASUS sida om man nu, mot all förmodan, har slarvat bort den.

Permalänk
Medlem

Sedan finns det ett alternativ i win flash verktyget som clearar cmos, så om ni klockat och inte väljer det kanske det är därför ni fåt problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade två A8N SLI och den första var precis som i det första inlägget, fast det hände först två eller en dag senare.

Den andra fick ingen bild efter reboot och frös ibland vid post.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk

Jag har en Amd Athlon XP 2200+ men när jag satt i nytt moderkort kör den inte på mer än1500+.

Är det fsb man ska ändra? men var finns den då? är fsb samma som frequency?