överföringsh motsvarar inte mina förväntningar

Permalänk

överföringsh motsvarar inte mina förväntningar

bakgrund:
har precis köpt en maxtor one touch II extern firewire/usb high speed, 300 gb, 16MB cache, 7200rpm.
1. finns det ngt program som mäter överföringshastigheten mellan hårdiskarna, för som det är nu går det INTE fort, typ 2-3 mb/s.
2. kan det ha att göra med min firewire kontakt till datorn eller ngt annat steg som jag inte tänker på.
3. specs:en för hdd:ns överföringshastighet är:
fw: 41MB/s och 400mb/s (den är sex-polig)
usb h-s: 34MB/s och 480mb/s
hur är det här möjligt, stämmer ju inte? och ska inte firewire vara snabbare än usb h-s? har fått lite tvetydiga svar här och vissa lutar åt att usb h-s skulle vara snabbare. bör jag flytta kontakten till en usb-ingång istället?
för verifiering av specs:
www.jmedata.se
tack för svar.

Visa signatur

jakekill(n)er
amd athlon xp 3000+ 2.16 ghz, 1 gb ram, ST3160021A 3.04 160 gb hdd, maxtor one touch II extern firewire 300gb, geforcefx 5200, integrerat ljudkort, neovo tft-15, logitech ultra x keyboard, logitech mx laser

Permalänk

Testa programmet HDTach som finns i sweclockers filarkiv. Firewire är ju precis som du säger snabbare än USB h-s. Firewire har dock lägre cpuanvändning vilket gör det hela något snabbare. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Firewire är ju precis som du säger snabbare än USB h-s. Firewire har dock lägre cpuanvändning vilket gör det hela något snabbare.

Låter som att du säger emot dig själv där

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Varnim
Låter som att du säger emot dig själv där

Fast det gör jag ju inte så

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en exakt likadan hd med samma problem... men jag har dock lagt märke till att det går ganska snabbt att föra över en fil FRÅN maxtorn till min stationära än tvärtom... en film på 700 MB tar 3 minuter att dra till maxtorn men bara 25-30 sek att dra från maxtorn med firweire...

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke när jag ser det där är att: Du kör på en usb anslutning som inte fungerar som 2.0, utan som 1.1, och då blir hastigheten... Horribel

Om du har Usb 2.0 och windows xp, så måste det laddas hem en fix(Från windows) som gör att 1.1 blir 2.0 istället, spelar ingen roll vilka drivrutiner du har från tillverkaren, utan den fixan så funkar det ej som 2.0...

Jag har 1 250gb samt 1 300gb från maxtor, och det problemet hade jag i början när jag började använda xp

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

Your drive includes a special data protection function, which automatically verifies all data written to the drive during the first few uses of the product. It’s similar to the break-in period for a new car. The verification process is performed while data is being written, causing reduced write performance.

This verification function is automatically turned off after the first ten power cycles. A power cycle is when the unit is off for more than 15 seconds and on for more than 15 seconds. Since the Personal Storage unit does not have an on/off switch you will need to plug/unplug the unit's power supply. After this break-in period, the read and write perfromance should be approximately the same.

Så stod det på maxtors hemsida

Permalänk

kan väl inte direkt påstå att ngt av svaren gjorde mig direkt klokare, verkar som om inte många (möjligen förutom de som tillv de olika alt) har koll på den verkliga skillnaden på firewire och usb h-s.
vad gäller usb 1.1 kontra usb 2.0 och operativsystem så kan det inte vara det för att det ÄR usb 2.0-kontakter.
ska prova programmet som föreslogs, verkar vettigt att ett sådant finns.
vad gäller jämförelsen med "inkörsperioden" på en bil så verkar väl även den vettig, med det ända problemet att jag har stängt av och satt på hårdddisken såpass många ggr att vid det här laget ska den vara "inkörd".
har funderat lite själv, konsulterat och funderat igen och kommit fram till att det är nog pci-portarna på mitt moderkort som inte tillåter en högre överföring (uppgradering nästa?), processorn har säkert ett finger med i spelet men tror nog att mk är den största boven.
kommentarer?

Visa signatur

jakekill(n)er
amd athlon xp 3000+ 2.16 ghz, 1 gb ram, ST3160021A 3.04 160 gb hdd, maxtor one touch II extern firewire 300gb, geforcefx 5200, integrerat ljudkort, neovo tft-15, logitech ultra x keyboard, logitech mx laser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Fast det gör jag ju inte så

Då plockar vi bort "dock" till nästa gång så blir det nog bättre

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/